Eksperimental Design and Analysis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
TPG handleplans-skema
Konsekvenser af forskellige skalatyper
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Dataindsamling og kildebearbejdning
Dagens program Kursusevaluering Information Spørgsmål om eksamen
Mentaltræning Målsætning
Eksperimental Design and Anlysis
Dagens program Teori Øvelser Eksperimentelle design Kausalitet
Grundlæggende metode og videnskabsteori
Anvendt Statistik Lektion 4
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Kommunikation.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Anvendt Statistik Lektion 5
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program Deskriptiv statistik Spørgeskemadesign Dagens øvelse
Om meningsmålingers kvalitet
Deskriptiv analyse af enkelt variable
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Case.
Statistik 1 – Lektion 5 By, energi & miljø, forår 2010 v. Morten Skou Nicolaisen.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Vejlederens kommunikation
Økonometri 1: Dummy variable
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Validitet og reliabilitet
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Udvidet problemformulering
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Dagens program 1.Information Alle projekter er godkendt Sumkurve 2.Opsamling T-test 3.Variansanalyse (one-way) ANOVA 4.Intro til projekt 3 (Excels LOPSLAG.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Databehandling og formidling
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 10. marts 2003.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Økonometri 1: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Økonometri 1 Kvalitative variable 8. marts 2006.
Kvantitativ metode del 1 Gymnasielærer-kursus forår 2007 Aalborg Universitet Sammenhænge ml. variabler, styrke og signifikans Tirsdag den 20. marts, kl.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
BrancheIndexTM Bank 2016.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Videnskabeligt projekt
MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Præsentationens transcript:

Eksperimental Design and Analysis Dagens program Informationer Bedst på Nettet Data i fb.m. egne eksperimenter Kursusblog Opsamling fra sidst Spørgeskemadesign I gang med projekt 1

Opsamling Forklar og giv eksempler Population, enhed (units), stikprøve (sample), census Udvælgelsesmetode(r) Hvorfor nøjes med en stikprøve? Variable, kvantitative, kvalitative, kategoriserede, diskrete, kontinuerte. Hvad er forskellen på observationsstudie og eksperiment Afhængig hhv. uafhængig variable, responsvariabel, forklarende variabel Parameter, statistik Krav til en stikprøve: a) -, b) -, c)

Det vi har til hensigt at måle Validitet Validitet Validitet, (af lat. validitas 'styrke'), gyldighed, korrekthed, sandhed. Inden for de empiriske videnskaber stilles krav om en målings validitet, dvs. at der måles det, man har til hensigt at måle. Kilde: Den Store Danske Encyklopædi. Det vi har til hensigt at måle Det vi faktisk måler

Operationalisering Def.: Flow er en tilstand, hvor man udnytter sine evner fuldt ud og er så opslugt af sine opgaver, at man glemmer tid og sted. Tilstanden bevirker stærke positive følelser, hvilket er kroppens belønning for, at man udnytter sine evner fuldt ud. (Professor Mihaly Csikszentmihalyi). I flow tilstanden er man maksimalt engageret og man udnytter sine kompetencer maksimalt. 1.1 Jeg ved hvad der forventes af mig på kurset. 1.2 Jeg føler mig fagligt "klædt på" til at løse opgaverne. 1.3 Jeg har tilstrækkeligt med faglige udfordringer. 1.4 Jeg har mulighed for at lære nyt. 1.5 Jeg har indflydelse på tilrette-læggelsen af mine opgaver. 1.6 Jeg har gode fysiske rammer for at løse mine opgaver (plads, lokaler, redskaber osv). Kompetencekrav Kompetencer Angst Stress Flow zone Bekym ring Ked som hed Afslap ning Kontrol

Retningslinjer for spørgsmålsformuleringer Undgå brug af fagtermer. Undgå tvetydige formuleringer. Undgå dobbelt negationer. Undgå ledende spørgsmål. Undgå krav om beregninger. Stil ét spørgsmål ad gangen. Gør det klart, hvem (du / dem), der refereres til i spørgsmålet Undgå lange og komplekse spørgsmålsformuleringer. Giv udtømmende, men begrænsede svarmuligheder. Sundhedsstyrelsen anbefaler at mænd højest drikker 14 genstande om ugen. Hvor mange genstande har du i gns. drukket det seneste kvartal? Har du en smartphone? På en 5 pkt. enighedsskala: Teksterne på hjemmesiden er ikke uklare. Der er mulighed for at give både positiv og negativ feedback Normalt finder man det, man søger på www.itu.dk Har du downloadet en app for nylig?

Google Docs > Create > Form Makkerøvelse: Sammenlign med Wales opdeling

Hvad er et spørgeskema? Et spørgeskema er en samling af spørgsmål og svaralternativer De lukkede svaralter-nativer har et antal svarmuligheder, f.eks. 1. Dit køn a) Mand b) Kvinde 2. Din tilfredshed … a) Meget tilfreds b) Tilfreds c) Utilfreds d) Meget utilfreds 7

Spørgsmål og svaralternativer Der findes fire typer af svaralternativer: Radioknapper (evt. som dropdown) Checkboxe (evt. som dropdown) Inputfelter til tal, datoer og lign. Tekstfelter Hvilke af disse er åbne hhv. lukkede? De fleste spørgeskemaer består af: Baggrundsspørgsmål (dels om hvem respondenten er, f.eks. køn, alder, og dels andre faktuelle spørgsmål) Specifikke undersøgelsesspørgsmål Overordnede ”alt-i-alt” spørgsmål Se eksempel fra ombudsmanden 8

Eksempler på skalaer Meget enig Overvejende enig Hverken enig eller uenig Overvejende uenig Meget uenig Ved ikke Meget tilfreds Tilfreds Både tilfreds og utilfreds Utilfreds Meget utilfreds I meget høj grad I høj grad I middel grad I nogen grad Slet ikke

Scoring af svarkategorier Tildeling af (tal)værdier til ”det der måles” Uendelig tilfreds / enig Uendelig utilfreds / uenig Spørgsmål … X 10

Retningslinjer for ikke-faktuelle spørgsmål (i følge ”Wales”) Ved enig-/uenighedsskalaen Brug stærke udsagn Brug både positive og negative udsagn Reducer kravet til omtanke ved ranking spørgsmål Tilfredshedsspørgsmål giver ofte en høj andel af tilfredse Undgå at stille hypotetiske spørgsmål Overvej grundigt om der er behov for en midterkategori Anvend en balanceret skala (se næste side) 11

Udformning af skalaer (til ikke-faktuelle spørgsmål) Valg ved udformning af skalaer skal der vælges … Antal svarkategorier (2, 3, 4, 5, 6, 7, ...) Lige eller ulige antal svarkategorier Navne / symboler på svarkategorier Rækkefølge (fx. tilfreds eller utilfreds først) Scoring af svarkategorier, f.eks. 5 = meget tilfreds og 1 = meget utilfreds 12

Opsamling Kvaliteten af en stikprøver afhænger: Fravær af bias, udvælgelsesmetode, størrelse og repræsentativitet. Spørgsmål Åbne vs. lukkede spørgsmål Faktuelle vs. Ikke-faktuelle (vurderings-/holdningsspørgsmål) Svaralternativer Gensidigt udelukkende (radio buttons) Fler-svar spørgsmål (checkboxes) Skalaer Jo flere svarkategorier på en skala, des ”finere” måling laves ”Både/og” fremfor ”hverken/eller” som evt. midterkategori, hvis der beregnes gns. (og det gør der ofte) Vælg skala efter om det er holdninger eller vurderinger, der måles. Enighedsskalaen er bl.a. egnet til holdninger. Husk ”ved ikke”-kategorien 13

Har www.bedstpaanettet.dk et godt skema? 14