ORDKLASSER I FARVER 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Advertisements

Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Den lille Mads.
Udsagnsordets/verbets bøjning
Hvordan bruger vi hans og sin?
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
James Bond går tur i en park...
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Morfemer mvni-selandia.
Introforløb i grammatik
Den urolige chef kigger på uret,
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Grammatik hvorfor og hvordan?
Introforløb i grammatik
Substantiver Navneord.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Introforløb i grammatik
Skriftlighed og læring
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Komma Sådan sætter du komma.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Introduktion til Kongen og hans Rige
En Moderne Saga Frøkongen.
Moderne Kvinder Frøkongen.
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
SÆTNINGSANALYSE.
Står i stedet for et navn
Introduktion til kasusbrug på tysk
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
Videreudvikling af ide 2&2
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Kommakursus ”light”.
Et eller flere ord?.
….at være eller …… …… ikke at være.
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
Ordklasser.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
At bruge disse to ord rigtigt
Få styr på ordklasserne
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

ORDKLASSER I FARVER 2009

Ugens ordklasse 1 (uge 35) Udsagnsord = verber Man kan sætte ’at’ eller ’jeg’ foran Grundform = navnemåde eller at-form Eks. at leve Kan bøjes i person, tal og tid

Ugens ordklasse 1 (uge 35-36) Udsagnsord kan bøjes i tid: Nutid: jeg lever Datid: jeg levede Førnutid: jeg har levet Førdatid: jeg havde levet Fremtid: jeg vil leve Fortidsfremtid: jeg ville leve

Ugens ordklasse 1 (uge 35-36) Udsagnsord kan bøjes i person og tal: 1. jeg lever 2. du lever 3. han/hun lever 1. vi lever 2. I lever 3. de lever

Ugens ordklasse 1 (uge 35-36) Udsagnsord kan optræde sammen med andre udsagnsord = sammensatte udsagnsord. Så er ét udsagnsord hovedudsagnsord, det andet er hjælpeudsagnsord.

Ugens ordklasse 1 (uge 35-36) Eksempler på udsagnsord: Jeg har læst bogen læst = hovedudsagnsord har = hjælpeudsagnsord

Ugens ordklasse 2 (uge 35-36) Navneord = substantiver Man kan sætte’en’ eller ’et’ foran Findes i ubestemt og bestemt form Kan bøjes i ental og flertal

Ugens ordklasse 2 (uge 35-36) Navneord = substantiver Eksempel: elev ubestemt bestemt ental en elev eleven flertal elever eleverne

Ugens ordklasse 2 (uge 35-36) Navneord = substantiver Eksempel: hus ubestemt bestemt ental et hus huset flertal huse husene

Ugens ordklasse 3 (uge 35-36) Kendeord = artikler Angiver navneordets form: ubestemt eller bestemt Angiver køn (en/et) og tal (ental/flertal)

Ugens ordklasse 3 (uge 35-36) Kendeord = artikler Eksempel: elev en elev den dygtige elev de dygtige elever

Ugens ordklasse 3 (uge 35-36) Kendeord = artikler Eksempel: hus et hus det røde hus de røde huse

Ugens ordklasse 4 (uge 35-36) Egennavne = proprier Betegner personer eller steder Eks.: Gitte, Tietgen, Odense Kan bøjes i ejefald (= genitiv) Eks.: Gittes, Tietgens, Odenses

Ugens ordklasse 5 (uge 37) Tillægsord = adjektiver Lægger sig til navneord, egennavne eller stedord Kan bøjes i køn og tal

Tillægsord = adjektiver Ugens ordklasse 5 (uge 37) Tillægsord = adjektiver Eksempel: smuk Et smukt hus De smukke huse En smuk pige De smukke piger

Tillægsord = adjektiver Tillægsord kan gradbøjes: Ugens ordklasse 5 (uge 37) Tillægsord = adjektiver Tillægsord kan gradbøjes: 1. grad: smuk 2. grad: smukkere (el. mere smuk) 3. grad: smukkest (el. mest smuk)

Ugens ordklasse 6 (uge 37) Biord = adverbier Biord lægger sig til: udsagnsord tillægsord andre biord en hel sætning

Ugens ordklasse 6 (uge 37) Biord = adverbier Eks. på biord der lægger sig til uds.ord Eleven sad uroligt Eks. på biord der lægger sig til tillægsord Hun var rigtig glad

Ugens ordklasse 6 (uge 37) Biord = adverbier Eks. på biord der lægger sig til andet biord Han sov meget længe Eks. på biord der lægger sig til hel sætning Altså kommer vi

Ugens ordklasse 7 (uge 38) Stedord = pronominer Stedord står i stedet for et navneord eller egennavn Eks. Pigen hedder Marie > Hun hedder Marie ’hun’ erstatter ’pigen’

Ugens ordklasse 7 (uge 38) Stedord inddeles i grupper: Personlige stedord Tilbagevisende stedord Ejestedord Påpegende stedord Henførende stedord

Ugens ordklasse 7 (uge 38) Stedord = pronominer Personlige stedord som grundled (X): jeg, du, han, hun, den, det vi, I/De, de Personlige stedord som genstandsled () mig, dig, ham, hende, den, det, os, jer/Dem, dem

Ugens ordklasse 7 (uge 38) Stedord = pronominer Tilbagevisende stedord: mig, dig, sig, os, jer, sig Ejestedord: min, din, hans/hendes/sin/sit/dens/dets, vores, jeres/Deres, deres

Ugens ordklasse 7 (uge 38) Stedord = pronominer Påpegende stedord: denne, dette, disse Henførende stedord: som/der Artiklen, der citeres her er fra Politiken

Ugens ordklasse 8 (uge 39) Forholdsord = præpositioner Optræder altid med en styrelse Forholdsord kan aldrig stå alene Eks. Han gik i bad (’i’ har brug for en styrelse, her er det ’bad’)

Eksempler på forholdsord: Ugens ordklasse 8 (uge 39) Forholdsord = præpositioner Eksempler på forholdsord: til, fra, med, uden over, under, mellem, på, i, ad, af, for, om,

Ugens ordklasse 9 (uge 39) Bindeord = konjunktioner Binder led eller sætninger sammen Bindeord kan sideordne (= og, samt, eller, men, for) - eller underordne sætninger (= at, om, fordi, hvis, når, som, mens)

Ugens ordklasse 10 (uge 39) Talord = numeralier Talord angiver antal eller rækkefølge og er ubøjelige på dansk Der findes to grupper af talord: Mængdetal: en, to, tre,… Ordenstal: første, anden, tredje…

Ugens ordklasse 11 (uge 39) Udråbsord = interjektioner Udråbsord kan ikke bøjes Udråbsord udtrykker et kortfattet svar, en hilsen, eller en følelse: Eks.: ja, nej, hej, av, åh, øv!

Oversigt over ordklasser Egennavne = proprier Kendeord = artikler Navneord = substantiver Tillægsord = adjektiver Stedord = pronominer Udsagnsord = verber Biord = adverbier Forholdsord = præpositioner Bindeord = konjunktioner Talord = numeralier

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN NU skal der øves!

Den sprogligt/kommunikative dimension 2009 ANALYSETEGN

Ugens analysetegn 1 (uge 36) Udsagnsled = verballed = O Angiver handling eller beskrivelse (Spørg: Hvad?) Jeg vasker tøjet O Pigen er sød

Ugens analysetegn 2 (uge 36) Grundled = subjekt = X Angiver den handlende (= den aktive) eller den der oplever (= den passive) (Spørg: Hvem?) Jeg spørger (handlende/aktiv) X O Han er blevet spurgt (oplevende/passiv) X O- -O

Ugens analysetegn 3 (uge 37) Direkte objekt = genstandsled = akkusativobjekt =  Eksempler på genstandsled: Jeg vasker tøjet X O  Bo elsker Lone X O 

Ugens analysetegn 4 (uge 37) Indirekte objekt = hensynsled = dativobjekt =  Eksempler på hensynsled: Bo giver Lone en blomst X O   Han giver hende et kys X O  

Ugens analysetegn 5 (uge 38) Omsagnsled til grundled = subjektsprædikat =  Fortæller noget om grundleddet Man kan sætte lighedstegn mellem X og  Eksempler på omsagnsled til grundled: Bilen er rød X O  Lone er sød

Ugens analysetegn 6 (uge 38) Biled = adverbialled = ~ (bølgestreg) eller ’adv’ Biled beskriver omstændigheder som: Tid Sted Måde Grad

Ugens analysetegn 6 (uge 39) Eksempler på biled: Det sker nu (tid) X O ~~ Hun sidder her (sted) X O ~~~ Han spiste hurtigt (måde) X O ~~~~~~ Hun var meget glad (grad) X O ~~~~~ 

Ugens analysetegn 6 (uge 39) Forholdsordsled = præpositional = ~ / præp er en undergruppe under biled Eksempler på forholdsordsled: Drengen giver pigen et kys på munden X O   ~~~~~~~~ Pigerne i klassen er søde X ~~~~~~ O 

Ugens ”analysetegn” 7 (uge 39) Bindeled = konjuktional = ’konj’ (intet analysetegn) Bindeled forbinder sætninger Eks.: Rød og død konj Eksempler på sideordnende bindeled: = og, men, eller Eksempler på underordnende bindeled: = at, hvis, fordi, mens, når, selvom

Oversigt over analysetegn I Udsagnsled = verballed = O Grundled = subjekt = X Direkte objekt = genstandsled = akkusativobjekt =  Indirekte objekt = hensynsled = dativobjekt = 

Oversigt over analysetegn II Omsagnsled til grundled = subjektsprædikat =  Biled = adverbialled = ~ / adv Forholdsordsled = præpositional = ~ / præp Bindeled = konjuktional = konj

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN NU skal der øves!