Studenterundervisning 11. semester

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studenterundervisning II 11. semester
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Livsvilkår for børn på asylcentre
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Studenterundervisning III 11. semester
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Unge med Aspergers syndrom
Autismespektrumforstyrrelser ved Marlene B. Lauritsen, 1
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Opgaver om omsorgssvigt
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Studenterundervisning 11. semester
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Hvem hjælper Peter? Ovl. Niels Bilenberg PPR-leder Hanne Melchiorsen
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Belastningsreaktioner angst og søvnforstyrrelser
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Stress En folkesygdom?.
Dokumentation til en underretning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Jens Friis Bak Fmd. arbejdsgruppen. Lægefaglig direktør Hospitalsenheden Vest.
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
ADHD..
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Demens Anne Mette Jensen.
At være ung med en synsnedsættelse
Psykiater i Opus og Opsøgende Psykoseteam Åbenrå
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Bilag 2 – Oversigt over tilbud på specialundervisningsområdet
Præsentationens transcript:

Studenterundervisning 11. semester Børne- og Ungdomspsykiatri ved Marlene B. Lauritsen

Opgaver og emner 1. undervisning Lærebog: Kap. 1-11, 13 Gennemgribende udviklingsforstyrrelse (autismespektrumforstyrrelse: ASD) Tilknytningsforstyrrelser Mental retardering Specifikke udviklingsforstyrrelser Hyperkinetisk forstyrrelse Adfærdsforstyrrelser Elektiv mutisme

Hjælp til struktur Anamnese Dispositioner Sociale forhold Udvikling Spise-søvn mønster, kontakt, pludren, smil, øjenkontakt, leg, opmærksomhed, motoriske milepæle Somatisk Graviditet/fødsel Højde/vægt/trivsel Fysisk sygdom Aktuelle symptomer/problemer Tvangssymptomer, angst, hyperaktivitet, kontakt, m.v.

Opgave 1 12 mdr. gammel dreng Anamnese: 3/3 børn, storesøskende raske Samlevende forældre, veluddannede Vækstkurve let affladet Ingen somatisk sygdom fundet (diarré?, fødemiddelintolerans?, andet?)

Opgave 1 12 mdr. gammel dreng Bekymring/problemer: Spiseproblemer Vil helst ammes (lever mest af modermælk) Afvisende overfor introduktion af nye fødeemner Regulationsproblemer Urolig Svært ved at falde i søvn og vågner om natten Samspil mor og barn Reagerer ikke på sit navn, når bliver kaldet på Begrænset øjenkontakt Adfærd Lukke døre, låger og skuffer Trykker på knapperne på fjernsynet Vil gerne lege med ledningerne til fjernsynet Svært ved at vænne sig til at sove i barnevogn etc. Svært ved at falde til i vuggestue Græder ofte, svær at trøste

Opgave 1 12 mdr. gammel dreng Spørgsmål 1: Supplerende anamnese: Dispositioner Graviditets-/fødselskomplikationer Tidlig udvikling inkl. spisning, søvn, motorisk udvikling Familiesituation generelt Undersøgelser: Hørelse og syn Barnets udviklingsniveau (evt. psykologisk undersøgelse) Metaboliske sygdomme Genetiske sygdomme Evt. EEG, skanning Samspil mellem barn og forældre (videooptagelse)

Opgave 1 12 mdr. gammel dreng Spørgsmål 2: Diagnostiske overvejelser: Infantil autisme Spiseforstyrrelse Regulationsforstyrrelse (trivselsforstyrrelse), kan skyldes usikre forældre uden fornemmelse for barnets behov Hørenedsættelse Abnorm separationsangst Reaktiv tilknytningsforstyrrelse Mental retardering

Opgave 1 12 mdr. gammel dreng Spørgsmål 3: Anbefalet intervention: overfor spiseproblemer overfor søvnproblemer overfor samspilsproblemer vejledning i vuggestue Evt. overfor familiesituationen generelt Afvente barnets udviklingspotentialer med alderen, senere diagnostisk afklaring. Prognose: Hvis infantil autisme, er der tale om livsvarigt handicap. Svært at udtale sig om prognose, da store individuelle forskelle: afhænger bla. af udvikling de næste 4-5 år eller mere afhænger af tilstedeværende mental retardering

Opgave 2 20 mdr. gammel dreng Anamnese: 2/2 børn, storesøster rask Samlevende forældre Ingen graviditets-/fødselskomplikationer Ingen traumer/infektioner Normal motorisk udvikling

Opgave 2 20 mdr. gammel dreng Bekymring/problemer: Afvigende socialt samspil Øjenkontakt, smil, pludren Interesse for leg med andre børn Gensidighed i kontakten Søger væk fra fællesaktiviteter Emotionelt respons (gode/dårlige dage) Afvigende kommunikation Forsinket sprogudvikling Indsnævrede interesser/adfærd Optagethed af delelementer eller detaljer uden funktionel betydning (lys, tøjtrævler, plastikbog) Stereotype bevægelser (rokken) Vanebunden (f.eks. med mad)

Opgave 2 20 mdr. gammel dreng Spørgsmål 1: Differentialdiagnoser: Mental retardering (men normal motorisk udvikling, lægger puslespil) Sansedefekt (men hører musik og ser ting) Specifik sprogforstyrrelse (men forklarer ikke kontaktsvaghed) Tilknytningsforstyrrelse (men understimulerende miljø usandsynlig, rask storesøster) Infantil autisme (problemer med socialt samspil, sprog og kommunikation, stereotyp/særpræget adfærd) (Epilepsi eller anden neuropædiatrisk lidelse)

Opgave 2 20 mdr. gammel dreng Spørgsmål 2: Egen læges rolle er at sørge for: 1. At redegøre for hvilke problemstillinger der er tale om 2. At komme med forslag til videre udredning og støtte: Børnepsykiatrisk undersøgelse for kontaktforstyrrelse Evt. pædiatrisk undersøgelse EEG (1/3 af alle autister har epilepsi) Undersøgelse af syn og hørelse Metabolisk screening CT/MR-scanning Støtte i vuggestue/specialbørnehave (afgøres af socialrådgiver i kommunen)

Opgave 3 4 år gammel dreng Anamnese: 1/2 børn Præmatur Præeklampsi Neonatale komplikationer Sociale risikofaktorer Ung mor, lav social status Disposition til indlæringsvanskeligheder/retardering?

Opgave 3 4 år gammel dreng Bekymring: Manglende stimulering Dårlig trivsel undervægtig Retarderet mht. sprog og motorik Selvmutilerende Dysreguleret raserianfald, grådig Forstyrret kontakt svag, ukritisk Urenlig Særpræget tilknytning til spilledåse

Opgave 3 4 år gammel dreng Spørgsmål 1: Differentialdiagnoser: Mental retardering Arveligt betinget Intrauterin skade Præmaturitet + neonatale komplikationer Tilknytningsforstyrrelse Infantil autisme (atypisk) Specifik udviklingsforstyrrelse (sprog) Kombinationer af ovenstående?

Opgave 3 4 år gammel dreng Spørgsmål 2: Hoveddiagnose: Tilknytningsforstyrrelse! Debut før 5. leveår Modstridende eller ambivalente reaktioner i forskellige sociale situationer Emotionelle forstyrrelser med mangel på respons og tilbagetrækning Aggressivitet rettet indad eller mod andre ved kontakt, eller ængstelig vagtsomhed Nogen evne til socialt samspil og adækvate reaktioner over for normale voksne Opfylder ikke kriterierne for gennemgribende udviklingsforstyrrelser

Opgave 3 4 år gammel dreng Spørgsmål 3: Efterbehandling: Fjernelse fra hjemmet – pædagogisk familiepleje, døgninstitution Tvangsfjernelse mulig da barnets velfærd er truet Spørgsmål 4: Hvor har profylaksen svigtet? Primærprofylakse: Manglende støtte til mor under og efter graviditet Sekundær profylakse: Manglende reaktion på underretninger til de sociale myndigheder

Opgave 4 6 år gammel dreng Anamnese: 2/2 børn Opvækst i socialt belastet miljø Tidlig udvikling ang. i.a. Ændret adfærd efter traume -1.5 år (brækket ben, hjernerystelse) Fornyet traume 3 år (hjernerystelse)

Opgave 4 6 år gammel dreng Bekymring: Ukoncentreret Omkringfarende Let afledelig Kommer i konflikt Ødelægger ting/kommer galt afsted Fysiske klager (mave- og hovedpine) Klæbende overfor mor Ureguleret spise- og sovemønster Ved somatisk undersøgelse og observation Motorik kluntet EEG – lette forandringer Anspændt, trist, utryg, håndsky Psykologisk test: nedre del af normalområdet

Opgave 4 6 år gammel dreng Spørgsmål 1: supplerende anamnese: Dispositioner (storebror?) Graviditet, fødsel & tidlig udvikling Udsættelse for fysisk mishandling? Indhente tidligere journaloplysninger Oplysninger fra institution Hvordan fungerer han? Leg & interesser

Opgave 4 6 år gammel dreng Spørgsmål 2: Diagnoser og ætiologi: Reaktiv tilknytningsforstyrrelse F94.1 Omskifteligt utrygt miljø Social arv Hyperkinetisk forstyrrelse F90 Blandede adfærds- og følelsesmæssige forstyrrelser F92 Adfærdssymptomer under udvikling Psykosomatiske symptomer (Tilpasningsreaktion F43) Med overvejende adfærdsforstyrrelse Med blandet adfærds- og affektforstyrrelse

Ætiologi: MULTIFAKTORIEL Opgave 4 6 år gammel dreng Spørgsmål 2 (fortsat): Ætiologi: MULTIFAKTORIEL Genetiske Somatiske Psykosociale

Opgave 4 6 år gammel dreng Spørgsmål 3: Struktureret stabilt miljø ? Kan hjemmet tilgodese dette Sociale hjælpeforanstaltninger i forhold til moderen (arbejde/bolig) Familieinstitution/børnehjem Professionel familiepleje Tvangsfjernelse Medicinsk behandling under indlæggelse ?

Opgave 7 11 år gammel dreng Spørgsmål 1: Overordnet ætiologi: Fået en organisk hjerneskade Perinatale problemer Bevidstløs som 3 årig med EEG forandringer Udvikling ikke stimuleret tilstrækkeligt tidligt p.g.a Mors sygdom – dårligt mor-barn forhold

Opgave 7 11 år gammel dreng Spørgsmål 1: Diagnostiske overvejelser: Autismespektrumforstyrrelse (Asperger) Ingen forsinkelse af sprog Monoton, gammelklog facon, voksenagtig, konkret forståelse Kvalitativt afvigende socialt samspil som ved infantil autisme Dårlig kontakt Ejendommelig kantet Mangel på forståelse af sociale sammenhænge Går ved siden af uden at være trist Stereotyp adfærd/særinteresser DSB køreplaner, fortidsøgler, samuraier, termitter m.v., almen viden dårlig Ofte motorisk kluntet bevæger sig stift og uharmonisk, dårlig kropsfornemmelse Associerede problemer Abnorm reaktion på sensoriske stimuli Raseriudbrud

Opgave 7 11 år gammel dreng Spørgsmål 1 (fortsat): Specifik udviklingsforstyrrelse Indlæringsforstyrrelse (har indlæringsvanskeligheder) Tilknytningsforstyrrelse Påvirket mor-barnrelation tidligt Mental retardering (dog gennemsnitlig normalt begavet ved test, sprog OK) Epilepsi eller anden neuropædiatrisk lidelse EEG dog normaliseret og ikke obs. anfald i flere år. Skizofreni

Opgave 7 11 år gammel dreng Spørgsmål 2: Efter diagnostisk afklaring: Information og vejledning til netværk Specialundervisning Evt. støttende samtaler til pt. (social stories, adfærdsorienteret terapi) Vurdere behov for angstdæmpende medicin (SSRI), når ovenstående er iværksat

Opgaver og emner 2. og 3. undervisning 2. holdundervisning: angst, somatisering, Tourette og OCD: Lærebog kap. 12, 14-16 Opgave: 6, 11, 12, 15, 16 3. holdundervisning: spiseforstyrrelser, affektive og personlighedsforstyrrelser, skizofreni og belastningsreaktioner: Lærebog: kap. 17-22 Opgave: 8, 9, 10, 12, 14