Introduktion til Scrum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Telos Team Introduktion.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Vi spoler lige filmen tilbage
Next Generation Operations Management AutoNOC 2. AutoNOC 2 Business fordele.
Værdistrømsanalyser.
Udviklingsprojekter på den agile måde
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
Skabelon til strategisk plan
Iterativ udvikling og UP
UP som framework UP på 1. semester Planlægning efter UP Input til UP
Test First Development
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Opstart i forretningen • Hvad var det smarteste du så? • Tjene eller spare penge! • 2 måder at starte på: • Lille eller stor forretning • Min. et test.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Continuous Integration DCFServices.
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Forretning og Ledelse lektion 7
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Hvordan kommer jeg videre ? Stig Bruun-Andersen Løsningsspecialist IT Infrastructure Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Mød Microsoft – for udviklere & arkitekter Visual Studio, Express og Team System Niels Hilmar Madsen Microsoft
Introduktion til Access (Access, del 1)
Teamwork En praksisnær øvelse.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Kristian F. Thomsen infrastructure specialist i edgemo Claus Egeberg-Gjelstrup infrastructure specialist i edgemo
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Quality Management Systems
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
PHP Meetup Juni Nu med SCRUM. Hvad er Scrum? Ikke en forkortelse Forandringsvenlig udviklingsmetode Leverance efter hver gennemført iteration Dyder fra.
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Hvorfor Datawarehouse Hvad er det totale salg i område A? Hvilken sælger fik højeste kommission i denne måned ? Hvordan har salget i region A ændret sig.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
Why I hate PRRRRRMS Christina Gadegaard Designer Digitalis MSF Onliners A/S – Medlem af IHPRRMS siden 1998.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
SQL Server konsolidering i Nordea Maiken Bjørn Jensen 5. september 2002  Mainframe baggrund – Siemens/BS2000, CA/IDMS  Ansat i Nordea september 1996.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Oracle Application Express Lektion 2 7. Semester 2008.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Definition Kriterier Design og evaluering
SPRINT 1 EVALUERING. DAGENS PLAN 12:30 lokale – Info (nu) Henrik fortæller om SVN 13:30 gruppe rum - Individuel Evaluering Review Retrospect 14:00.
App Store og Android Market Morten Hansen, Seniorkonsulent, Soft Design A/S Anne-Marie Arnvig, Kommunikationschef, Soft Design A/S.
Virksomheden Modul 5 SCRUM. Opsummering fra sidste modul (Modul 4)
Ole.tange.dk Frie softwarelicenser Ole Tange Navigation blandt licenser for fri software Aalborg, juni 2008.
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
1.08 Test.
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Software Testing Software testing.
Dokumentation.
An IP Strategy comprises
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Nye ACE regler pr. 1. december 2012
Algoritmer og Datastrukturer 1
Præsentationens transcript:

Introduktion til Scrum <dit navn her> <dato>

Introduktion til Scrum Præsenteret af <dig> <dato>

Vi taber stafetløbet Hirotaka Takeuchi and Ikujiro Nonaka, “The New New Product Development Game”, Harvard Business Review, January 1986. “The… ‘relay race’ approach to product development…may conflict with the goals of maximum speed and flexibility. Instead a holistic or ‘rugby’ approach—where a team tries to go the distance as a unit, passing the ball back and forth—may better serve today’s competitive requirements.” would be nice to include a quote from Wicked Problems here

Scrum i 100 ord Scrum er en smidig proces som tillader os at fokusere på at levere højest mulige forretningsværdi på kortest mulige tid. Scrum tillader os hurtigt og regelmæssigt at inspicere fungerende programmer (fra hver anden uge til een måned). Forretninen beslutter prioriteterne. Teamet selv-organiserer sig og finder derigennem den bedste måde at levere de højest prioriterede features på. For hver periode af 2 uger til een måneds varied kan enhver se færdigt kørende software og beslutte at release denne som den er eller fortsætte med at videreudvikle denne i endnu et sprint.

Scrums oprindelse Jeff Sutherland Ken Schwaber Mike Beedle De første scrums hos Easel Corp i 1993 IDX og 500+ personer anvendte Scrum Ken Schwaber ADM Præsenterede Scrum på OOPSLA 96 sammen med Sutherland Forfatter til 3 bøger om Scrum Mike Beedle Scrum patterns i PLOPD4 Ken Schwaber og Mike Cohn Stiftede Scrum Alliance i 2002, oprindeligt indenfor Agile Alliance

Scrum har været anvendt af: Microsoft Yahoo Google Electronic Arts High Moon Studios Lockheed Martin Philips Siemens Nokia Capital One BBC Intuit Intuit Nielsen Media First American Real Estate BMC Software Ipswitch John Deere Lexis Nexis Sabre Salesforce.com Time Warner Turner Broadcasting Oce

Scrum har været anvendt til: Kommerciel software In-house udvikling Kontrakt udvikling Fast pris projekter Financielle applikationer ISO 9001-certificerede applikationer Embedded systemer 24x7 systemer med krav om 99.999% oppetid Joint Strike Fighter Spil udvikling FDA-godkendte, livskritiske systemer Kontrolsystemer til Satellitter Websites Software til håndholdte enheder Mobiltelefoner Netwærk switching applikationer ISV applikationer Nogle af de største anvendte applikationer

Egenskaber Selvorganiserende teams Produkterne fremkommer fra en serie af “sprints” (af 2 uger til en måneds varighed) Krav vises som elementer på en liste – kendt som “product backlog” Der foreskrives ikke nogen specifik teknisk arbejdsmetodik Bruger produktive regler til at skabe et agilt miljø til at levere projekter En af de “agile processer”

Agile Manifesto – et statement af værdier Processer og værktøjer Individer og samspil over Omfattende dokumentation Fungerende software over Kontraktforhandling Kunde samarbejde over At følge en plan Forandringstilpasning over Kilde: www.agilemanifesto.org

Projekters støj niveau Langt fra Aftale Anarki Kompleks Krav Kompliceret Kilde: Strategic Management and Organizational Dynamics by Ralph Stacey in Agile Software Development with Scrum by Ken Schwaber and Mike Beedle. Simpelt Tæt på Aftale Teknologi Tæt på kendt Ukendt

Scrum 24 timer Sprint 2-4 uger Return Sprint mål Potentiel leverbar produkt inkrement Sprint backlog Return Cancel Gift wrap Coupons Cancel Gift wrap Coupons Product backlog

Billede tilgængelig på www.mountaingoatsoftware.com/scrum Alt set i sammenhæng Billede tilgængelig på www.mountaingoatsoftware.com/scrum

Sprints Scrum projekter skaber fremdrift gennem en serie af “sprints” Tilsvarer Iterationer i Extreme Programming Typisk længde er 2–4 uger eller maksimalt en kalendar måned En fast længde giver den bedste rytme Produktet designes, kodes, og testes I løbet af et sprint

Sekventiel vs. overlappende udvikling Krav Design Kode Test Istedet for at færdiggøre een ting ad gangen... ...gør Scrum teams lidt af alt hele tiden Kilde: “The New New Product Development Game” af Takeuchi og Nonaka. Harvard Business Review, Januar 1986.

Ingen ændringer under et sprint Change Planlæg sprintets varighed udfra hvor længe du kan holde ændringer ude af sprintet

Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artifacts

Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Artifacts Product backlog Sprint backlog Burndown charts

Product owner Definere produktets funktionalitet Fastlæg release dato og indhold Vær ansvarlig for produkt lønsomhed (ROI) Prioriter funktionalitet udfra markedsværdi Juster funktionalitet og prioriter hver iteration udfra behov  Godkend eller afvis udviklingsresultat

ScrumMaster Representerer ledelsen ift. projektet Ansvarlig for at opretholde Scrum værdier og - metoder Fjerne hindringer Sikre at teamet fungerer optimalt og er produktive Sikre tæt samarbejde på tværs af alle roller og funktioner Beskytter teamet fra ekstern indblanding

Teamet Typisk 5-9 personer Tværfunktionel: Udviklere, testere, Brugergrænseflade designere, etc. Teammedlemmer bør være fuldtids Der kan være undtagelser (fx. database administratorer)

Teamet Teamet er selvorganiserende Ingen titler er ideelt, men sjældent muligt Teamsammensætning bør kun ændres imellem sprints

Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artifacts

Forretnings-betingelser Sprint planlægningsmøde Team kapacitet Sprint prioritization Analyser og evaluer product backlog Udvælg mål for sprintet Sprint mål Product backlog Forretnings-betingelser Sprint planning Beslut hvordan sprint målene opnåes (design) Lav sprint backlog (opgaver) udfra product backlog elementer (user stories / features) Estimer sprint backlog i timer Nuværende produkt Sprint backlog Teknologi

Sprint planlægning Teamet udvælger de elementer fra product backlog de kan love de kan færdiggøre Sprint backlog oprettes Opgaverne er identificeret og individuelt estimeret (1- 16 timer) Udføres i fællesskab, ikke af ScrumMaster alene High-level design vurderes Som ferie planlægger vil jeg kunne se billeder af hoteller. Udvikle middle tier (8 hours) Udvikle skærmbilleder (4) Skriv test klasser (4) Udvikle foo class (6) Opdater performance tests (4)

Daily scrum møde Egenskaber Ikke til problemløsning Dagligt 15-minutter Stående Ikke til problemløsning Hele verden er inviteret med Udelukkende team medlemmer, ScrumMaster, product owner, får taletid Mindsker behovet for andre unødvendige møder

Alle besvarer 3 spørgsmål Hvad har jeg lavet siden sidst? 1 Hvad vil jeg lave til næste gang? 2 Er der noget der forhindrer mig I at nå dette? 3 Det er ikke en status til ScrumMaster Det er forpligtigelser overfor kollegaerne

Sprint afslutning / demo Teamer præsenterer hvad der er blevet frembragt iløbet af sprintet Typisk I form af en demo af ny funktionalitet eller den underlæggende arkitektur Uformelt Regel om 2 timers forberedelses tid Ingen PowerPoint slides Hele teamet deltager Inviter hele verden med

Sprint retrospective Regelmæssig vurdering af hvad der fungerer og hvad der ikke gør Typisk 15–30 minutter Udføres efter hvert sprint Hele teamet deltager ScrumMaster Product owner Team Evt. kunder og andre

Dette er blot een af mange måder at udføre en sprint retrospective. Start / Stop / Continue Hele teamet samles og diskuterer hvad de kunne tænke sig at gøre: Start doing Stop doing Dette er blot een af mange måder at udføre en sprint retrospective. Continue doing

Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artifacts

Dette er product backlog Kravene En liste over alt ønsket arbejde I projektet Ideelt beskrevet således at hvert element har værdi for produktets brugere eller kunder Prioriteres af product owner Reprioriteres ved start af hvert sprint Dette er product backlog

Product backlog eksempel Backlog element Estimat Tillad at en gæst kan lave en reservation 3 Som gæst vil jeg annullere en reservation. 5 Som gæst vil jeg ændre datoerne for en reservation. Som ansat på hotellet, kan jeg trække en RevPAR rapport (revenue-per-available-room) 8 Forbedre fejl håndtering ... 30 50

Sprint mål En kort beskrivelse af hvad der har fokus i dette sprint Biologi Understøtte nødvendig funktionalitet for genetiske studier. Database Applikation Sikre at applikationen kan køre på en SQL Server (udover Oracle). Financielle ydelser Understøtte flere tekniske indikatorer end firma ABC, med real-tids streaming af data.

Håndtering af sprint backlog Enhver I teamet påtager sig arbejde udfra deres eget valg Opgaver bliver aldrig tildelt Estimeret tilbageværende arbejde opdateres dagligt

Håndtering af sprint backlog Alle I teamet kan tilføje, slette eller ændre I sprint backlog’en Nye opgaver vil blive opdaget iløbet af sprintet Hvis en opgave er uklar, defineres et sprint backlog element med et større tidsestimat og denne nedbrydes senere Opdaterer tilbageværende arbejde efterhånden som man bliver klogere

Sprint backlog eksempel Opgaver Man Tirs Ons Tors Fre Udvikle bruger grænsefladen Tilføj error logging 8 10 16 8 16 12 4 12 16 8 4 11 8 8 Udvikle middle tier Test middle tier Skriv online hjælp Skriv foo class

Sprint burndown chart eksempel Hours

Opgaver Mon Tues Wed Thur Fri Udvikle brugergrænseflad 8 4 12 16 8 10 7 11 8 Udvikle middle tier 16 Test middle tier 8 Skriv online hjælp 12 50 40 30 Hours 20 10 Mon Tue Wed Thu Fri

Skalerbarhed Typisk 7 ± 2 personer pr. team Skaleringsfaktorer Skalerbarhed kommer ved teams af teams Skaleringsfaktorer Applikationstype Team størrelse Teamets geografiske spredning Projektets varighed Scrum har været anvendt på flere projekter med 500+ deltagere

Skalering gennem Scrum of scrums

Scrum of scrums of scrums

Hvor kan jeg finde mere info www.mountaingoatsoftware.com/scrum www.scrumalliance.org www.controlchaos.com scrumdevelopment@yahoogroups.com

Scrum litteraturliste Agile and Iterative Development: A Manager’s Guide by Craig Larman Agile Estimating and Planning by Mike Cohn Agile Project Management with Scrum by Ken Schwaber Agile Retrospectives by Esther Derby and Diana Larsen

Scrum litteraturliste Agile Software Development Ecosystems by Jim Highsmith Agile Software Development with Scrum by Ken Schwaber and Mike Beedle Scrum and The Enterprise by Ken Schwaber Succeeding with Agile by Mike Cohn User Stories Applied for Agile Software Development by Mike Cohn

Copyright notat Du har lov til: På følgende vilkår at dele―at kopiere, distribuere og sprede værket at Remixe―at bearbejde værket På følgende vilkår Navngivelse. Du skal navngive ophavspersonen, og/eller licensgiveren på den måde som disse angiver (men ikke på en måde som indikerer at disse har godkendt eller anbefaler din brug af værket). Intet I denne licens skader eller begrænser ophavshaverens ideelle rettigheder. For yderligere information se: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

Contact information Presentation by: Mike Cohn mike@mountaingoatsoftware.com www.mountaingoatsoftware.com (720) 890-6110 Oversat til Dansk: Per M. Beining, Xpand Aps per@beining.dk www.xpand.dk +45 40308307 You can remove this (or any slide) but you must credit the source somewhere in your presentation. Use the logo and company name (as at bottom left, for example) or include a slide somewhere saying that portions (or all) of your presentation are from this source. Thanks.