Tegn som informations- og kommunikationsmedium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Grundlæggende IT Lektion 4 Sådan virker pc’en
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Erkendelsesteori: vidensmodel
Introduktion til Kryptering
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Corporate Identity og Branding
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Komposition Skriftlig fremstilling Komposition  1/ Min lillebror og jeg gik en gang ude.
Database-begreber (databaser, del 2)
Faglig læsning 2.
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Pc-kørekort Sådan virker pc’en Keld Hinsch.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Charles Sanders Peirce,
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
Hvad er handlingslogik?
Hvad er videnskabsteori?

psyk-videnskabsteori 2
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
- et forsøg på en analyse
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
FEN Rekursion og induktion1 Induktion og (især) rekursion Mange begreber defineres ud fra en basis og så en gentagen anvendelse af et antal regler.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Data Dictionary (databaser, del 7)
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Grunde til at jeg elsker dig
Metaforik og alternative muligheder
Fundamentale datastrukturer
Læsning.
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Kortfilm Et overblik.
Medier og Kommunikation, F2005
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Zellerpsyk-videnskabsteori 21 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektarbejdsmetode Meningsdannelse.
Internettets historie...
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Jörg Zellervidenskabsteori videnskilder  erfaring: sanselig kontakt med omverden eller kropsinterne processererfaring  tænkning: ”fra og med Kant.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.1 Talsystemer Positionstalsystemer Decimale og binære tal.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Positionstalsystemer Decimale og binære tal
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Almen sproglig viden og metode CLM, engelsk Semantics Introductory Lecture 1 tt.
Problem- and play- based Learning
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Talehandling og Tekst.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Præsentationens transcript:

Tegn som informations- og kommunikationsmedium 1. Møde: fænomenologiens undersøgelse af hvad det betyder at være bevidst om noget. (MENING SOM BEVIDSTHED/FÆNOMEN) 2. Møde: hermeneutikkens undersøgelse af hvad det betyder at forstå det vi har bevidsthed om. (MENING SOM FORHOLD MELLEM BEVIDSTHED OG BEVIDSTHEDSYDTRYK) 3. Møde: tegnteoriens undersøgelse af hvad det betyder at noget virker eller bruges som middel til at overføre information fra en informationskilde til en informationsmodtager. Sådanne midler eller medier kaldes tegn. (MENING FORMIDLET/MEDIERET GENNEM TEGN) Zeller vt04-2.3

Informations-, tegn-, sprogteori Zeller vt04-2.3

informationsmiljø tegn er kun forståelige i forbindelse med et informa-tionsmiljø der for nogen gør ting til tegn for andre ting ? bevidsthed Medium/tegn sender modtager Zeller vt04-2.3

informationsmiljø Information realiseres gennem vekselvirkning eller interaktion mellem en organisme og et miljø. Et miljø er en organismes fysiske og/eller sociale omgivelse bestående af substanser med egenskaber og relationer som har en betydning for organismens fysiske og sociale eksistens, status og udviklingsmuligheder. Organismer er tilpasset deres omgivelse og omgivelsen forandres gennem organismernes aktiviteter. Som resultat af en organisme-omgivelse tilpasningsproces udvikler organismer bl.a. sanseorganer og neurale strukturer til sansning og bearbejdelse af sanseindtryk. Zeller vt04-2.3

Information, meddelelse definition En (abstrakt) information meddeles (kommunikeres) i form af en (konkret) meddelelse (underretning, oplysning, budskab, eng. message, ty. Nachricht). (jf. Friedrich L. Bauer, Gerhard Goos 1971, Informatik, Berlin/New York: Springer-Verlag, 1) Den samme information kan kommunikeres gennem forskellige meddelelser, fx meddelelser udtrykt i forskellige sprog. Information: ’godt vejr i dag’ Meddelelse: dejligt vejr i dag, schönes Wetter heute, fine weather today Den samme meddelelse kan repræsentere forskellige informationer. Meddelelsen: ’Bombeangrebet i Madrid er den værste terroraktion i Europa siden sprængningen af et passagerfly over Lockerbie i Skotland i 1988.’ repræsenterer nok forskellig information for ofrenes familier og for al-Qaeda-medlemmer. Zeller vt04-2.3

Information, mening Et dansk it-leksikon på Internet (http://www.it-leksikon.dk/) definerer begrebet ’information’ som ”data; information; oplysninger”. Et Edb-leksikon siger om ’data’: ”bruges som regel synonymt med information, men egentlig er data rå fakta og tal, som herefter behandles. Resultatet af behandlingen er informationer. Data i sig selv har ingen mening, men får mening, når dataene bliver behandlet af et databehandlingssystem og bliver til informationer. Eksempel: Tallet 5.955,50 er data, men hvis dette tal vises på skærmen som saldoen på din bankkonto, så er dette information.” (Lekanger 2000, 28) Denne udbredte opfattelse – information = behandlede og af den grund meningsfulde data – beror på en misforståelse. Ifølge Dretske (1981) er ’information’ ikke det samme som ’mening’, men dens objektive forudsætning og råstof (jf. næste slide). Zeller vt04-2.3

Information som objektiv råstof Fred I. Dretske 1981 (Knowledge and the Flow of Information): ”In the beginning there was information. The word came later. The transition was achieved by the development of organisms with the capacity for selectively exploiting this information in order to survive and perpetuate their kind” (o.c., vii) Den gængse opfattelse: ”It is common to think of information as a much later arrival on the evolutionary scene, as something that depends on the interpretive efforts – and, hence, prior existence – of intelligent life. According to this view, something only becomes information when it is assigned a significance, interpreted as a sign, by some cognitive agent.” (l.c.) Denne opfattelse beror ifølge Dretske på en forveksling – ”the confusion og information with meaning” (l.c.) Han forstår ved information ”an objective commodity, something whose generation, transmission, and reception do not require or in any way presuppose interpretative processes” (l.c.). Zeller vt04-2.3

Information og meningsdannelse: (virkelighed(bevidsthed (sprog))) Lyd eller skrift Virkelighed = informationsråstof Sansning Tænkning Handling Bevidsthed træ T Sprogviden Tegn Ord Syntaktisk form tekst Det er et træ Bevidsthed = informationsbearbejdelse-meningsdannelse Zeller vt04-2.3

tegn Tegn = ”noget der står for noget andet; et fysisk objekt der henviser til noget andet, udtrykker noget, betyder noget” Lübcke 1996, 424) Zeller vt04-2.3

Naturlige og konventionelle tegn Tegn kan opfattes som informationsbærere. Alt der findes i verden, er tegn for sig selv og (måske) for andre ting*. Naturlige tegn = fysiske objekter eller fænomener hvis tilstedeværelse henviser til noget andet. Konventionelle tegn = fysiske objekter eller menneskelige aktiviteter der fastlægges eller accepteres af en gruppe mennesker som repræsentationer for noget andet. * Husk fænomenologi: alt udenfor bevidsthed er givet perspektivisk for en bevidsthed. Forsiden af et hus giver dog anledning til formodninger om hvordan bagsiden ser ud. Forsiden er tegn på husets usynlige sider. Zeller vt04-2.3

Ikon, indeks, signal, symbol ikon (gr. eikon, billede), et objekt, som betegner noget ved ligheden med det (f.eks. en tegning af et ansigt). indeks el. indicium (af lat. indicare, angive, udpege), et naturligt objekt, som betegner noget ved faktisk - især kausalt (årsagsmæssigt) - at være knyttet sammen med det (f.eks. et symptom på en sygdom; røg som t. på ild) (Peirce). signal (lat. signum, mærke, tegn), en handling (gestus) el. et bearbejdet objekt (kunstprodukt), som giver en anvisning i en bestemt situation (f.eks. togkonduktørens fløjt som t. til afgang; lyssignalet i et vejkryds). symbol, noget, som betegner noget ved konvention, dvs. som er et t. ved - med Peirces ord – ’at det bruges og forstås som sådant’ i et samfund (f.eks. lammet i kristen symbolik). Zeller vt04-2.3

Tegn, tegnforråd, alfabet Tegn = element i en endelig mængde af adskillelige ting (jf. Friedrich L. Bauer, Gerhard Goos 1971, Informatik, Berlin/New York: Springer-Verlag) En sådan mængde af tegn hedder et tegnforråd Et tegnforråd hvor der er defineret en rækkefølge (lineær orden) for de enkelte tegn, hedder alfabet. Zeller vt04-2.3

Alfabeteksempler Decimaltallenes cifre: {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9} Dyrekredstegn:             Græsk alfabet: {Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Η, Θ, Ι, Κ, Λ, Μ, Ν, Ξ, Ο, Π, Ρ, Σ, Τ, Υ, Φ, Χ, Ψ, Ω} Zeller vt04-2.3

Ikke-alfabetiske tegnforråd Tegnforråd af den japanske katakana-skrift Nogle elementer fra Braille-skriftens tegnforråd Zeller vt04-2.3

Binærtegn, binær tegnforråd binært tegnforråd = tegnforråd bestående af to værdier eller tegn Binærtegn (eng. binary digit, fork. Bit) = hvert tegn i et binært tegnforråd. Eksempler på binære tegnforråd: binærcifre {0, 1} mængden af bivalente sandhedsværdier {S(and), F(alsk)} mængden af binære svarmuligheder {ja, nej} eller {nikke på hoved, ryste på hoved} mængden af binær belysningsintensitet {lyst, mørkt} Zeller vt04-2.3

binærord Digital information er sammensat af tegn. Af tekniske eller sansefysiologiske grunde inddeles digital information tit i delsekvenser, kaldet ’ord’. Ord = tegnsekvens som i bestemte sammenhænge opfattes som enhed Binærord = ord bestående af en sekvens af binærtegn (Bits) Eksempel: Tegnsekvens: DETERGODTVEJRIDAG Sekvens af ord: DET ER GODT VEJR I DAG Zeller vt04-2.3

*Oprindeligt betyder ’kode’ en fortegnelse af lovbestemmelser (”Code civile”, ”Code Napoleon”). Fra midten i det 19. århundrede bruges ordet også som en betegnelse for lister over natursproglige ord sammenknyttet med tal- eller bogstavgrupper. kode Kode* = afbildningsforskrift der knytter elementerne i et tegnforråd sammen med elementerne i et andet tegnforråd. Man kalder også billedmængden af sådan en afbildningsforskrift - dvs. mængden hvori en anden mængde afbildes - en kode. Kodning = afbildning af et tegnforråd i et andet tegnforråd, fx af natursproglige ord i enkelte bogstaver eller tal (kryptering); den omvendte procedure hedder afkodning. (jf. Bauer/Goos 1971, 29) Zeller vt04-2.3

Francis Bacons hemmelige kode Francis Bacon (1561-1621) brugte en 5-Bit-kode bestående af alfabetets første 2 bogstaver sammensat til binærord bestående af 5 Bits. ’Bacon’ staves i denne kode ’AAAAB-AAAAA-AAABA-ABBAB-ABBAA’ Zeller vt04-2.3

øvelse Angiv et informationsmiljø med en tilsvarende informationskilde eller sender og modtager, hvor nedenstående animation kommunikerer en information for modtageren. Angiv også et informationsmiljø samt kilde og modtager hvor animationen ikke kommunikerer information til modtageren. Zeller vt04-2.3