Støttet af www.cfu.dk/bibcast. • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Hvordan bidrager litteratursiden
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Om os  Skjoldholm Forlag er et nystartet forlag som er netbaseret.  Her udgives der bøger indenfor forskellige kategorier, projekter, undervisningsmaterialer.
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Bevidst undervisning i billeder
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU. Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Opgaver og svarark – til individuel brug
 Bibliotekets samling mister betydning: › Flere har råd til selv at købe bøger › Udlånet af bøger falder fortsat › Børn bruger biblioteket betydeligt.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Billedbøger.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Aabenraa Friskole Tilsyn i ord og billeder April 2008 Birgitte Boelt
Dansk 1. klasse.
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Hvem er vi? Thomas Møller Viceskoleinspektør Tobias Smith IT-vejleder
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Folkeskolereformen på vores skole
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Pædagogisk Center på Randersgades Skole
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Klassefighten 2012 En kollektiv læsedyst Varde Bibliotek, 2012.
Planlægning, proces og evaluering
Digitale læremidler som indkøbsområde Erik Schou, vicedirektør v
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Gruppe 8 Freyja, Guðrún, Iben, Sigurbjörn. Problemfelt Ideer i Februar –Målgruppe: De som har obligatorisk danskundervisning på Island –Problemområde:
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
Læsning.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
ELEVINTRA På Skoleintratræf Hvad skal vi nå? Bruge Elevintra til at: Differentiere Dokumentere Evaluere Ved hjælp af billeder, lyd og tekst.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Du er altid velkommen på dit skolebibliotek Forbudt- kom igen senere, her er undervisning Stille, der er undervisning, så vis hensyn. Velkommen- du kan.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast.
Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Brug af internet i klasse. Eleverne skal lære at logge sig på Ny Vejen Kommunes server. Eleverne skal lære at gå på nettet. Eleverne skal kunne åbne.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Din kreative online praksis! – del 2
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Præsentationens transcript:

Støttet af

• Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling og forankring • Nyt udstyr til udlån • Vi kommer igen med nye projekter…

Baggrund • Et stort antal elever dropper den skønlitterære bog omkring 6. klassetrin • Konkurrencen fra computeren og i særdeleshed de virtuelle fællesskaber er stor • Det er derfor nødvendigt at ændre strategi, hvis vi ønsker, at målgruppen skal få øjnene åbnet for det oplevelsespotentiale, der ligger i bogen. Der skal anvendes metoder, som målgruppen finder spændende og kreative og som understøtter de virtuelle fællesskaber.

Strategi • For at øge læselysten skulle eleverne lave boganmeldelser i form af video- eller lyd/billede udtryk og formidle dem via Podcast.

• Målgruppe: Elever på 6. – 8. Klassetrin. • Deltagere: I projektet deltog 10 skoler med hver 3 klasser indenfor målgruppen 15 skolebibliotekarer – 30 dansklærere 700 elever • Tidsplan: Projektet blev afviklet i skoleåret

• Teknologi: Hver skole fik stillet én bærbar computer med tilhørende headset til rådighed

Udfordringen! • Hver elev skulle læse 3 bøger og anmelde dem: – Som video – Som lyd/billede udtryk • Skolebibliotekaren stod for upload til CFU serveren

Podcast - begrebsafklaring Podcasting er en ny formidlingsteknologi. Ordet dækker over en måde at udgive lyd- eller mediefiler på, så andre kan abonnere på dem og automatisk få besked om nye episoder.