Støttet af
• Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling og forankring • Nyt udstyr til udlån • Vi kommer igen med nye projekter…
Baggrund • Et stort antal elever dropper den skønlitterære bog omkring 6. klassetrin • Konkurrencen fra computeren og i særdeleshed de virtuelle fællesskaber er stor • Det er derfor nødvendigt at ændre strategi, hvis vi ønsker, at målgruppen skal få øjnene åbnet for det oplevelsespotentiale, der ligger i bogen. Der skal anvendes metoder, som målgruppen finder spændende og kreative og som understøtter de virtuelle fællesskaber.
Strategi • For at øge læselysten skulle eleverne lave boganmeldelser i form af video- eller lyd/billede udtryk og formidle dem via Podcast.
• Målgruppe: Elever på 6. – 8. Klassetrin. • Deltagere: I projektet deltog 10 skoler med hver 3 klasser indenfor målgruppen 15 skolebibliotekarer – 30 dansklærere 700 elever • Tidsplan: Projektet blev afviklet i skoleåret
• Teknologi: Hver skole fik stillet én bærbar computer med tilhørende headset til rådighed
Udfordringen! • Hver elev skulle læse 3 bøger og anmelde dem: – Som video – Som lyd/billede udtryk • Skolebibliotekaren stod for upload til CFU serveren
Podcast - begrebsafklaring Podcasting er en ny formidlingsteknologi. Ordet dækker over en måde at udgive lyd- eller mediefiler på, så andre kan abonnere på dem og automatisk få besked om nye episoder.