Top 5 grunde til at CONTENT MANAGEMENT projekter fejler og hvordan det kan undgås Af: Janus Boye, Direktør jb@boyeit.dk Februar, 2005
Profil: Janus Boye Erfaring med markedet siden begyndelsen Rundt om bordet - forskellige roller som leverandør, bruger, konsulent Grundlagt Content Management Forum Erfa-grupper, kurser, artikler m.m. Rådgiver bl.a.: Chr. Hansen, Grønlands Turistråd, Kilroy Travels, Maersk Sealand, Systime, TDC Kabel TV Jævnligt citeret i medierne bl.a. i ComputerWorld, ComOn, Dagbladet Børsen, Jyllands-Posten Janus Boye, Direktør Boye IT Nr. 2 på CMS Watch “Twenty To Watch In 2005” Forfatter til kapitel om content management til Børsens Ledelelseshåndbog
Top 5 grunde 5 4 3 2 1
Grund nr. 5: Organisatorisk accept fejler IT-dreven udvælgelsesproces Manglende koordination mellem afdelinger Modstand mod forandring Involver nøglepersoner fra starten Forretningsbrugere skal være med hele vejen Balancér individuelle krav
Grund nr. 4: Uklart ejerskab Ingen klar forankring af ejerskab Ledelsen ved ikke nok Ikke kun et teknologi projekt Forankring i ledelsen Lav en strategi med klart formål Opret kompetence center
Grund nr. 3: Ingen målbare succeskriterier Hvordan måles succes? Uge for uge, måned for måned Problemer med motivationen Blot at gå live med nyt CMS er ikke et forretningsmål
Key Performance Indicators (KPI) Kan støtte med at definere og måle succes Afspejler kritiske faktorer Skal være kvantificerbare (målbar) Bruges til performance management og som en gulerod Hvad vil du måle?
Grund nr. 2: CMS er for besværligt at bruge Flaskehals problemer er ikke løst Den ikke-tekniske forretningsbruger kan stadig ikke arbejde med indhold Brugervenligheden mangler Tænk på brugervenlighed for hver rolle fra starten
Grund nr. 1: Hvad er content management? Begrebet CMS bliver brugt og misbrugt i mange sammenhænge Ung og umoden branche Omfang bliver ofte undervurderet Hvad er forskellen på content management og CMS og andre begreber (WCM, ECM, DM, KM, DAM, MAM) Lav en lille ordbog fra starten og vedligehold den regelmæssigt Start med et lille projekt, keep it simple
editing, revision tracking, workflow, versioning Content Management Acquisition Management Categorization Composition Delivery web Internet, Intranet, Extranet medias SMS, WAP, 3G, browser text, images, video automatic/ manual categorization email word processors Word, Notes object management editing, revision tracking, workflow, versioning creating the user experience print PDF, Quark XPress feed Reuter, RSS, AP, AFP syndication enterprise systems ERP, CRM, legacy, Quark Xpress search email alerts, newsletters taxonomy import tool importing existing sites
Se nyeste artikel på cmforum.dk Projekt drejebog Gå i gang med mere komplicerede, dynamiske, interaktive applikationer Forbedringer i arbejdsgange Forretningskritiske områder XML Files Cell Phones Email Marketing Skab en serie korte, gentagne, målbare succeer Etablér genbrugelige elementer Skab et kompetence center for at støtte forskellige afdelinger Få det første projekt hurtigt og billigt afsluttet Bevis værdi og minimer risiko Få erfaring med platformen og processerne Se nyeste artikel på cmforum.dk
Mere information www.cmforum.dk www.cmswatch.com www.janusboye.dk -> 26 gratis artikler på dansk www.cmswatch.com -> ”Practical Ideas for CMS Project Success” -> ”Portal Software: Passing Fad or Real Value?” www.janusboye.dk > ”Top 5 Reasons Content Management Projects Fail” > ”Mature Content Management” Kapitel fra Børsens Ledelseshåndbog tilsendes gratis ved at aflevere visitkort Kontakt info: Janus Boye, jb@boyeit.dk, 86 18 77 30