Hvad er alternativ kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
ENTER Clil4U projektet er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
ENTER Clil4U projektet er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Almen sproglig viden og metode CLM, engelsk Semantics Introductory Lecture 1 tt.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Kirkens kit – akademiets kant
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Innovation og succes skabes gennem mennesker
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Hvad er alternativ kommunikation Søren Vintergaard

Principper for vurdering af alternativ kommunikation

Overordnede mål At opfylde brugerens nuværende og fremtidige behov Det gøres ved : Samle og analysere oplysninger således at brugeren af AAC og de personer som assisterer dem, kan tage beslutninger om Tilstrækkeligheden og nuværende kommunikation Nuværende og fremtidige kommunikationsbehov Hvilken AAC teknik der synes at være den mest hensigtsmæssige Hvorledes der skal gives instruktion/undervisning Hvorledes resultaterne skal evalueres

Modeller Kandidatmodellen 1970-80 Behovsmodellen 1980-88 Deltagermodel 1988-2002- Tilsvarende deltagelse som jævnaldrene. Multifaseret og konsensus søgende. Vurdering med henblik på nuværende kommunikation Vurdering af fremtidig kommunikation Opfølgning

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN nej ja Opfølgning

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Fordele/ Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Fordele/ Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN ja

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN ja Opfølgning

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN nej

Identificere deltagelse barrierer Kortlægge deltagelses måde og kommunikationsbehov Identificere deltagelse barrierer Vurdere tilgangs barrierer Vurder ydre barrierer Politisk Praksis Formidlers dygtighed Formidlers viden holdning Vurder nuværende kommunikation Vurder mulighed for at forøge den naturlige kommunikation Vurder mulighed for omgivelsernes tilpasning Vurder mulighed for at udnytte ASK systemer / udstyr Operationelle krav Begrænsninger Personlig formåen Motorisk Kognitivt/ sprogligt Skriftsprog- lighed Sensorisk/ perceptuel intervention af ydre Muligheder Intervention af naturlige muligheder intervention af omgivelserne Intervention vha ASK system/udstyr Plan for implementering af Interventionen for i dag og i morgen Tilvejebringe instruktion til personen der bruger ASK og hjælpere Evaluere interventionens effekt: Deltager PERSONEN nej ja Opfølgning

Communication Matrix http://www.communicationmatrix.org/sevenlevels.aspx#prebehavior

Level Refuse Obtain Social Information I -Expresses discomfort   Level Refuse Obtain Social Information I -Expresses discomfort -Expresses comfort -Expresses interest in other people II -Protests -Continues an action -Obtains more of something -Attracts attention III -Refuses or rejects something -Requests more of an action -Requests a new action -Requests more of an object -Makes choices -Requests a new object -Requests attention -Shows affection IV -Greets people -Offers things or shares -Directs someone's attention to something -Uses polite social forms -Answers "Yes" and "No" questions -Asks questions V -Requests objects that are absent -Names things or people -Makes comments VI VII

Design and Organization of the Communication Matrix Seven Levels of Communication Level I. Pre-Intentional Behavior Level II. Intentional Behavior Level III. Unconventional Communication Level IV. Conventional Communication Level V. Concrete Symbols Level VI. Abstract Symbols Level VII. Language

Design and Organization of the Communication Matrix Seven Levels of Communication 1. Level I. Pre-Intentional Behavior 2. Level II. Intentional Behavior 3. Level III. Unconventional Communication 4. Level IV. Conventional Communication 5. Level V. Concrete Symbols 6. Level VI. Abstract Symbols 7. Level VII. Language Level I. Pre-Intentional Behavior Behavior is not under the individual's own control, but it reflects his general state (such as comfortable, uncomfortable, hungry or sleepy). Caregivers interpret the individual's state from behaviors such as body movements, facial expressions and sounds. In typically developing children, this stage occurs between 0 and 3 months of age. Back to Top Level II. Intentional Behavior Behavior is under the individual's control, but it is not yet used to communicate intentionally. Caregivers interpret the individual's needs and desires from behaviors such as body movements, facial expressions, vocalizations and eye gaze. In typically developing children, this stage occurs between 3 and 8 months of age. Level III. Unconventional Communication INTENTIONAL COMMUNICATION BEGINS HERE, AT LEVEL III Unconventional pre-symbolic behaviors are used intentionally to communicate. Communicative behaviors are pre-symbolic because they do not involve any sort of symbol; they are unconventional because they are not socially acceptable for us to use as we grow older. Communicative behaviors include body movements, vocalizations, facial expressions and simple gestures (such as tugging on people). In typically developing children, this stage occurs between 6 and 12 months of age. Level IV. Conventional Communication Conventional pre-symbolic behaviors are used intentionally to communicate. Communicative behaviors are pre-symbolic because they do not involve any sort of symbol; they are conventional because they are socially acceptable and we continue to use them to accompany our language as we mature. The meanings of some gestures may be unique to the culture in which they are used. Communicative behaviors include pointing, nodding or shaking the head, waving, hugging, and looking from a person to a desired object. Note that many of these gestures (and especially pointing) require good visual skills and may not be useful for individuals with severe vision impairment. Some vocal intonations may also be used at this stage. In typically developing children, this stage occurs between 12 and 18 months of age. Level V. Concrete Symbols SYMBOLIC COMMUNICATION STARTS HERE, AT LEVEL V (symbols represent, or stand for, something else) Concrete symbols that physically resemble what they represent, are used to communicate. Concrete symbols look like, feel like, move like or sound like what they represent. Concrete symbols include pictures, objects (such as a shoelace to represent shoe), iconic gestures (such as patting a chair to say sit down) and sounds (such as making a buzzing sound to mean bee). Most individuals skip this stage and go directly to Level VI. For some individuals concrete symbols may be the only type of symbol that makes sense to them; for others they may serve as a bridge to using abstract symbols. Typically developing children use concrete symbols in conjunction with gestures and words, generally between 12 and 24 months of age, but not as a separate stage. Level VI. Abstract Symbols Abstract symbols such as speech, manual signs, Brailled or printed words are used to communicate. These symbols are abstract because they are NOT physically similar to what they represent. They are used one at a time. In typically developing children, this stage occurs between 12 and 24 months of age. Level VII. Language Symbols (concrete or abstract) are combined into two- or three-symbol combinations ('want juice', 'me go out'), according to grammatical rules. The individual understands that the meaning of symbol combinations may differ depending upon how the symbols are ordered. In typically developing children, this stage begins around 24 months of age.

Definitioner AAC Augmentative and Alternativ Communication ASK Alternativ og Supplerende/Støttende kommunikation

Hvem har brug for det Nedsættelse af talefunktionen på grund af. Lammelser af taleorganerne medfødt/erhvervet. Spasticitet, dysartri.dyspraksi Dårlig åndedrætsfunktion. Neurologiske lidelser

Hvem har brug for det Medfødte nedsatte sprogfunktioner. Kognitive funktionsnedsættelser. Udviklingsmæssige forstyrrelser. Kromosomfejl. Div. Syndromer. Multiple handicap.

Hvem har brug for det Erhvervede sproglige funktionsnedsættelser. Erhvervede hjerneskader. Blodpropper. Hjerneblødninger. Traumatiske hjerneskader. Misbrug. Alkohol. Narkotika. Forgiftninger og iltmangel

Vanskeligheder Talevanskeligheder: Kan ikke producere tale Kan godt forstå alt Har alm. Sprogfunktion Normalt skriftsprog Evt motoriske vanskeligheder Sproglige vanskeligheder: Kan ikke producere relevante udsagn Forståelsesmæssige vanskeligheder Varierende læsevanskeligheder Ofte store stavevanskeligheder Evt motoriske vanskeligheder

Mennesker med kommunikationsvanskeligheder Partner Afhængige kommunikatorer Uafhængige kommunikatorer

Partner Afhængige kommunikatorer Begyndende kommunikatorer - Brug af AAC til grundlæggende færdigheder Kontekstuelle kommunikatorer - Brug af AAC til deltagelse i samtale Overgangs kommunikatorer - Brug af AAC, når nedbrud sker

Begyndende kommunikatorer Dårlig forståelse uden visuel eller personlig sammenhæng Usikker eller ikke-eksisterende signal for "ja" eller "nej” Kan vise ny bevidsthed om daglige rutine, men er let forvirret ved ændringer i rutine eller nye begivenheder Ingen funktionel tale eller fagter Øget opmærksomhed for håndgribelige objekter (f.eks tøj), personlige fotos, eller erindrings emner Nye evne til at demonstrere (nonverbale) accept eller afvisning af et konkret valg Ser op, når der hilses Tager objekter og returnerer dem

Kontekstuelle kommunikatorer Tale eller fagter er minimalt forståelig Generer kun lidt information selv Indleder sjældent selv, kommunikation ved at pege eller stemmelyde Dårlig forståelse af ikke kontekst mundtlige informationer fx kommandoer, spørgsmål, der ikke vedrører begivenheder i de nuværende og / eller personligt relevante oplysninger Nogle forsøger at kommunikere via naturlige metoder Kan klart angive et svar eller præference ved at pege på et valg af genstande, billeder, eller store skrevne ord Kan deltage i ”turn-taking samtaler der er partner understøttet med strategier f.eks skrevet valg, ja-nej spørgsmål, støttet forståelse. Bekræfter eller vælger emner af interesse Klart opmærksomhed på daglige rutine (f.eks, forsøger for at få sko på før terapi eller lign.) Partner input og støtte øger forståelsen.

Overgangs kommunikatorer Kræver konstant støtte for at huske at bruge gemte meddelelser Kræver konstant støtte for at bruge supplerende kommunikationsformer Er ikke i stand til at reparere samtale-nedbrud Kan ikke tage initiativ til spørgsmål, men til anmodninger om fysisk behov eller kommentarer Bruger tale automatisk , hvis der findes nogen Kan støtte anvende direkte tilgængelige beskeder på tavle eller system Kan støtte skift modalitet Kan tage initiativ til en enkelt besked og i kontekst baseret sammenhænge, men kræver støtte til at kommunikere en komplet besked Kan bede om noget ved at pege eller lyde Kan hilse, ved at producerer gestisk eller talte ord automatiske sociale sammenhæng

Uafhængige kommunikatorer Deltage i beskrivelse af særlige situationer, historier, eller kommunikationsrutiner (f.eks, restaurant, ferie, familie historier, bank, returnerer en vare til en butik, spørger ægtefælle ud på en date) Deltage i udvælgelsen og lagring af specifikke ordforråd for hver situation Øvelse adgang ordforråd i strukturerede rollespil (i terapi) Øvelse kommunikere i real-life situationer og evaluering af: Effektivitet-fik jeg mit budskab på tværs? Effektivitet-var partner støt eller ubehagelig til mode? Hvor mange sammenbrud i kommunikationen havde jeg? Nødvendige ændringer- var der noget, jeg kunne have gjort for at gøre dette samspil bedre? Vurdere fordele og ulemper ved high-tech versus low-tech og foretage et kvalificeret valg , og udvikle det endelige system sammen med behandleren Efterhånden bruger systemet i mere krævende situationer, som f.eks returnerer en vare i en butik

”At gøre fælles” Pege på Naturlige tegn Tegnsprog Kommunikationssystemer Enkelt ”billeder”

Symboler Kop

”At gøre fælles” Pege på Naturlige tegn og gejster. Tegnsprog Kommunikationssystemer Enkelt ”billeder” Tavler og bøger Kommunikations-maskiner Skriftsprog

Kaffe

Varm

vokabularium

Hvornår er det relevant at lave et vokabularium ? I de situationer hvor mennesker har et sprog der er repræsenteret ved symboler Når udsagnene skal placeres på en talemaskine eller en computer. Når der skal fremstilles kommunikationstavler eller bøger

Nu er det os selv: Skriv de 7 udsagn ned du selv vil bruge til at kommunikere med de næste 3 dage. Det må være enkelt ord eller sætninger.

MARSLOW 'S BEHOVSPYRAMIDE Behov for selv realisation Behov for selvrespekt og anderkendelse Sociale behov Følelsesmæssige behov og behov for sikkerhed Organiske og psykologiske behov

MARSLOW 'S BEHOVSPYRAMIDE

MARSLOW 'S BEHOVSPYRAMIDE “ Jeg vil studere “ På vegne af beboerne “ “ Hyggeligt at snakke med dig “ “ Hjælp mig med… “ Jeg er sulten “ Mere og mere generelt vokabularium Mere og mere personligt vokabularium

Struktur kan være en hjælp; en anden måde at gøre det på. Ved at bruge dagsstrukturen kan vi tydeliggøre de situationer hvor det er mest relevant at kommunikere. Vågne God morgen Har du sovet godt Vaske sig Tage tøj på Skjorte, Bluse, sko, bukser farver mv Spise morgenmad Kaffe, mælk, brød ost, juice grød Sige farvel ”Hav det godt” God fornøjelse Tage afsted

Forudsætninger for kommunikation Vilje til kommunikation Et sprogligt niveau En forståelse af symbolsproget Talesprog foto Billedsymboler Skriftsprog En betjening af mediet Accept i omgivelserne.

Eksempler fra værktøjskassen