Filmanalyse Intro til filmmediet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Filmtekniske virkemidler
Advertisements

// Tv - Dokumentar film.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Trykte reklamer og tv-reklamer
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Om feedback og tilbagemeldinger
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Kortfilm – de 7 parametre
Animation - en bevægelse der fortæller.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Hvordan kan man se forskel på et sort hul og en neutron-stjerne?
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Historiefortælling.
Filmanalyse - et grundkursus -
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Hjertelig velkommen til arrangementsrækken: ”Selviscenesættelse som fænomen”
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Et mærkeligt skib.
Tv-reklame.
Broken Saints trailer En analyse…. Broken Saints Kan ses i opbygningen som 3 akter. – ligesom spillefilm akt (anslag - teaser / intro) - 2. midte.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kortfilm Et overblik.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Reklamefilm Analysemodel.
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Skriv jeres egen novelle!
Hvad er så multimedier?. KommandoerValg Abstrakt procesDirect manipulation KontrolpanelInformation space RedskabMiljø BetragtesOpleves Brugergrænseflader.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Feature Dansk.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Komposition - modeller
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Dokumentar.
Kortfilm: Bror min bror
KORTFILM: De fantastiske 3
Lauge og Sonny. Kortfilm: Lauges kat Personerne + miljø Se filmen Berettermodellen Hvem har magten?
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
NEW DANISH SCREEN dialogmøde
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Novelleanalyse introduktion.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Filmanalyse Intro til filmmediet

Kortfilm Betegnelse for film der varer under 60 minutter. Ingen fast filmgenre. Der findes korte dokumentarfilm, korte fiktionsfilm, korte situationsfilm og korte refleksionsfilm. Kortfilm er koncentreret i deres indhold.

Instant kaffe En kort film sætter sit emne og sin historie på spidsen. Den er som instant kaffe, koncentreret og intens i sin opbygning. Kortfilm er originale, overraskende, eksperimenterende og koncentreret i sin skildring af mennesker og intense situationer. Kortfilm kan skildre en verden som enten er opdigtet eller virkelig.

Film og fantasiens univers Tilskuerens ’indre’ film som digtes til når filmen ses. Filmens univers Filmens forløb af billeder og lyd. Forholdet mellem filmens univers og det univers tilskueren medskaber. Opgave: Brug figuren på en film. Beskriv filmens og fantasiens univers. Filmens univers er alt det du ser og iagttager. Fantasiens univers er alt det du forestiller dig og føler.

Fiktion og fakta Normalt skelnes der mellem dokumentarfilm og spillefilm. Dokumentarfilm henter stoffet fra virkeligheden. Det er sandfærdigt og troværdigt. Spillefilmen bygger på et opdigtet univers hvori alt kan ske. Det er afsenderen som bestemmer det ’virkelige’.

Fiktion og fakta FIKTION FAKTA Spillefilm Dokumentarfilm En mulig, sandsynlig virkelighed. En troværdig og sandfærdig FIKTION FAKTA

Den lineære film Et lineært forløb følger en linie der stiger fra et begyndelsespunkt og ender ved afslutningsscenen. Hovedpersonen befinder sig i en situation hvor der må handles. Herfra udspiller filmens handling sig. Opbygningen kan man sætte ind i berettermodellen. Modellen kendes også fra novelleanalyser.

Berettermodellen Spænding og udtryksstyrke. anslag intro uddybning konfliktoptrapning udtoning point of no return klimaks