Forrest Gump.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Les meilleures photos de
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
FOKUS! På vores udvikling.
Livets Ord April 2009 "Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer." (Mt 24,42).
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
- gennem Marte Meo metoden
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Tv til hverdag. •Størstedelen af det der sendes, har et markant andet menneskesyn og værdigrundlag end biblen, og når vi ser det, påvirker det os! •Tv.
At være magtesløs med den magtesløse
Et digt af Tove Ditlevsen
Sofies dejlige dag.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Mia bliver væk Serpil og Aishe Her er historien om Mia.
Smileyen, som fik en ven.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Hvor der er fokus på klimaet.
Å.
Joken, der bringer dig held!
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Livets Ord September 2009.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
”Religion er opium til folket”
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
De evige tre Tove Ditlevsen
Kapitel 4 – nogle citater
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Livet som kristen - det koster -
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
De evige tre Tove Ditlevsen
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Barndommens gade Af Tove Ditlevsen.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Et mærkeligt skib.
At tale om sexualitet.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Moses 3. del.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
Bulbjerg.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Livet.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Præsentationens transcript:

Forrest Gump

Berettermodel

Formen Kamera Perspektiv: Normal perspektiv er oftest brugt i filmen. Der bliver brugt normal perspektiv forskudt. Vinkel: Der er meget total, halvtotal og nær. Der bliver brugt tilt. Der er traveling og slowmotion. Der bliver zoomet hurtigt ud og ind på ting. Klipning: Der bliver brugt parallelforløb en gang. Forrest løb bliver brugt til at klippe frem i tiden. Lyd og farver: Der bliver brugt voice-over gennem næsten hele filmen. Farverne bliver brugt til at beskrive stemningen.

Formen Hændelser der relaterer til virkeligheden Gennem filmen påvirker Forrest vores nutid. Dem vi har fundet er: Smileyen, Elvis, John Lennon, ”Shit Happens”, Apple og præsidentsvindel.

Indhold Sproglige udtryk ”Livet er som en æske chokolade, du ved aldrig, hvad du får.” ”Man er så dum som sine handlinger.” ”Hans ryg er så skæv som en politikers.” ”Du snød mig! Jeg havde en skæbne.”

Indhold Personer Forrest Gump: Udseende/ydre: Skæv rygrad, benskinner. Ligner en soldat. Han er opkaldt efter stifteren af Ku Klux Klan. Milliardær. Utrolig god form. Personlighed: Anderledes - naiv, positiv, dum. Dårlig til at udtrykke sig. Troværdig. Forelsket i Jenny. Han inspirerer folk.

Jenny Curran Jennys barndom: Brutal, barsk, fattig. Imødekommende. Anderledes. Gode venner med Forrest, hun har ikke mange andre venner. Hun vil gerne være fri. Jennys voksenliv: Forelsket i Forrest. Forvirret, store forandringer. Dårlig til at udtrykke sig. Usle miljøer. Trist.

Momma Gump Kærlig. God mor, hun er god til at sætte ting i perspektiv. Hårdt liv. Klog. Hun går op i skæbne. Hun får kræft.

Løjtnant Dan Vietnam: Kontant. På vagt. Går op i ære, besat af skæbne. Han er hård. U.S.A: Invalid. Usselt miljø - mange prostituerede, Alkoholiker. Han vil ikke ses ned på. Han er en god ven.

Benjamin Bufford Blue ”Bubba” Går op i rejer. Smådum. Anderledes Sort. Underbid. Forrests uægte bror. Drømmer om rejebåd.

Indhold Miljøer Forrests barndomsmiljø: Stort hus afsides fra alle andre. Moren lejer værelser ud for at blive boende. De klarer sig gennem hverdagen med en indtægt der dækker deres udgift. Stor grund der ligger ud til en sø. Bor i sydstaten. 1 km væk fra byen. Mange træer. normalt-miljø.

Jennys barndomsmiljø: Hus så gammelt som Alabama. Afsides fra alle andre. Faren er alkoholiker. Jenny og hendes søster bliver seksuelt misbrugt. Faren er bonde. Beskidt og slidt tøj. Det er et dårligt miljø fordi Jenny ønsker at blive fri. Campingvognen er også et usselt miljø.

Vietnam-miljøet: Regn i sidste del af krigen - dårlig stemning. Mange mørkegrønne farver. Usselt miljø - mudder, beskidt, fattigt. Anspændt hele tiden. Jungle og plantevækst overalt. Utrolig fugtigt. Grusvej alle steder. Hård stemning påvirker dem psykisk.

Indhold Tema: De gennemgående temaer er venskab og hvordan vi behandler folk. Venskab er temaet igennem hele filmen og også starten på kærligheden. Alle personer, vi følger, bliver behandlet anderledes. Fjeren: Fjeren betyder, at Jenny bliver en fri fugl. Jenny bliver en fri fugl, da hun dør. Hun får endelig fred og ro og har ikke flere bekymringer. Fjeren kan også betyde Forrests skæbne, der flyver rundt som en brise. Forrest spørger sig selv i filmen, om hans skæbne er bestemt, eller om han kan vente og se hvad der sker.

Indhold Budskabet: Budskabet er, at alle har en skæbne. Grunden til, at vi mener det, er at både Forrest og Dan havde deres skæbne forudbestemt, men ændrede den. Vi mener også, at der er et andet budskab. Det er, at man skal lære at give slip på sin fortid. Grunden til, at vi mener det, er at Jenny ikke kan få bearbejdet sin fortid og give slip på den og lever derfor videre med et dårligt liv. Slutningen: Vi mener, at slutningen er både ulykkelig og lykkelig. Forrests slutning: Hans slutning ender både lykkeligt og ulykkeligt. Da Jenny dør, gør det Forrests slutning ulykkelig, men han har fået en søn og formår at kunne komme videre. Jennys slutning: Selvom Jenny dør, ender hendes slutning lykkeligt, da hun kommer væk fra sit dårlige liv og bliver fri.

Gruppediskussion Hvis vi havde Forrest som klassekammerat: Reaktion: Vi ville ikke mobbe ham, men vi ville heller ikke gå sammen med ham eller være ven med ham. Medlidenhed: Mathias har medlidenhed med ham, fordi han ikke forstår vores verden, men ikke nok til at være sammen med ham. Julie har medlidenhed med ham, fordi han er anderledes i forhold til andre. Hun synes, at han er så sødt og rart et menneske, så det næsten gør ondt. Staklen har ingen muligheder. Jakob har medlidenhed med ham, fordi han ikke kan gøre for, at han er dum. Hvis det var os i bussen: Mathias ville blokere sædet, fordi det ville være pinligt at sidde ved siden af ham. Derfor ville Mathias ikke være hans ven. Julie ville lade ham sætte sig, fordi hun ville have medlidenhed med ham og fordi hun ikke ville turde at sige noget til ham. Julie ville ikke være Forrest ven, fordi hun ville være bange for omverdenens reaktion.

Forskelsbehandling Behandler vi andre forskelligt? Ja vi behandler andre forskelligt f. eks. sorte, hjemløse og handicappede. Vi behandler også vores venner, voksne og lærere forskelligt afhængig af, hvem de er. Hvorfor handler vi sådan? Vi behandler hjemløse og handicappede forskelligt, da det er noget vi lærer. For samfundet er handicappede og hjemløse ikke noget aktiv. Vi lærer at disse grupper af mennesker er lavere stående. Vi mener også at det skyldes, at vi er berøringsangste. (F. eks hvis der kommer en blind, aner vi ikke, hvad vi skal gøre). Hvordan burde vi opføre os? Vi burde have respekt for andre på alle måder, fordi alle har ret til et godt liv og at få den samme behandling. Vi er alle sammen mennesker. Vi burde måske endda opføre os bedre og hjælpe mere da de har ekstra behov for det. Vi skal desuden via den tro vi er blevet opdraget i, være næstekærlige. Vi skal behandle hinanden godt og hjælpe hinanden når vi har brug for det. Citat: ”Vi bør behandle alle mennesker ens ved at behandle dem forskelligt” (ukendt)