Hinduistisk verdensbillede

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Videnskabsteori for begyndere
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Dampmaskinens historie
Videnskabsteori & metode
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Fig p669.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Kategori Religion Naturfilosofi Filosofi Naturvidenskab
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
AT 2 - argumenter og bevisførelse
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Livets Ord September 2009.
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Matematikkens Videnskabsteori i Gymnasiet
Videnskabsteori og faglige metoder
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Teori, metodologi og metode
Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Repetition af Popper og Kuhn
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Problemer eller udfordringer.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Lidelsens problem (teodicé)
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Naturalisme og positivisme
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori og metode
Kuhns videnskabsudvikling
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
René Descartes. Descartes liv: Født den 31 marts i 1596 Jesuiterkollegium i La Flêche 1615 rejser til Holland for at gøre krigstjeneste Drømmen i 1619.
Jörg ZellerFOL-modul31 Slutning: Logik som tænknings-model En hovedgrund for konstruktionen af et logisk sprog er at kunne give en præcis definition af.
Engelsk matematiker, fysiker og astronom
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Grundlaget for kognitive tilgange Köhler Koffka Wertheimer Psychology of Personal Constructs Metateoretiske refleksioner Kognitive og socialkognitive aspekter.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Michelson’s & Morley’s forsøg
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Naturvidenskabelig metode
Naturalisme og positivisme
Synopsen skal indeholde
Præsentationens transcript:

Hinduistisk verdensbillede Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU Hinduistisk verdensbillede

Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU Det er forkert at tænke, at fysikerens opgave er at finde ud af, hvordan naturen er. Fysikeren beskæftiger sig med, hvad vi kan sige om naturen.

I dette kursus skal vi undersøge tre videnskabsfilosofiske positioner: Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU I dette kursus skal vi undersøge tre videnskabsfilosofiske positioner: Rationalisme Empirisme Den kritiske rationalisme.

Hvad er naturvidenskab? En speciel metode, der redegør for: Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU Spørgsmål, vi vil stille til de forskellige videnskabsfilosofiske positioner: Hvad er naturvidenskab? En speciel metode, der redegør for: Hvorfor kan vi vide noget: Det videnskabelige ræsonnement. Hvad vi ved: Hvad er en forklaring?

Rationalisme René Descartes (1596 – 1650) Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU Rationalisme René Descartes (1596 – 1650) Descartes åbenbaring den 10. november 1619 Descartes fandt en metode, der førte til sand viden: ”Ved metode forstår jeg sikre og lette regler, som er sådan, at den som følger dem nøjagtigt aldrig vil tage det, som er falskt for sandt, og uden at bruge unødige mentale anstrengelser vil altid, skridt for skridt, nå frem til sand viden.” Den metodiske tvivl Guds eksistens. Da Gud eksisterer er han sikkerhed for, at alt hvad vi tænker klart og tydeligt er sandt.

Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU

Descartes sikring af sand viden Regionalkursus i fysik KKurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium IInstitut for Videnskabsstudier. AU Descartes sikring af sand viden Gud Gudsbevis Rehabilitering Cogito Ræsonnement OK Metodisk tvivl Drøm Sansning Filosofi Efter Skirbekk & Gilje: Filosofiens historie Forklaringer: Sand viden

Grundlaget for rationalistisk erkendelse er Intuition Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU Grundlaget for rationalistisk erkendelse er Intuition ”Ved intuition forstår jeg, ikke en tilfældig tro på sanserne, men derimod en forestilling hos et rent og opmærksomt sind, så let og tydeligt, at med hensyn til det vi forstår, er der ingen tvivl tilbage, og det udspringer alene af fornuften.” Naturvidenskab bygger på det, som forstanden indser som værende klart og tydeligt, dvs. udstrækning, bevægelse, bevarelse af bevægelse, hvile, form og figur.

Descartes’ deduktion af brydningsloven Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsstudier. AU Descartes’ deduktion af brydningsloven

Sir Isaac Newton 1642 - 1727 Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium I Institut for Videnskabsstudier. AU Sir Isaac Newton 1642 - 1727

Force = change in motion = change in [mass · velocity] Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsstudier. AU Law I Every body continues in its state of rest, or of uniform motion in a right line, unless it is compelled to change that state by forces impressed upon it. Law II The change of motion is proportional to the motive force impressed; and is made in the direction of the right line in which that force is impressed. Modern: Force = change in motion = change in [mass · velocity] = mass · change in velocity = mass · acceleration

Force = change in motion = change in [mass · velocity] Law I Every body continues in its state of rest, or of uniform motion in a right line, unless it is compelled to change that state by forces impressed upon it. Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsstudier. AU Law II The change of motion is proportional to the motive force impressed; and is made in the direction of the right line in which that force is impressed. Modern: Force = change in motion = change in [mass · velocity] = mass · change in velocity = mass · acceleration Law III Action and reaction

Den specielle relativitetsteori Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsstudier. AU Den specielle relativitetsteori Den klassiske mekanik er et grænsetilfælde af den relativistiske Det specielle relativitetsprincip Lyshastighedens konstans i vakuum

Hastighed Længde Tid Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Mandag, den 21. april 2008 Hastighed Længde Tid

Rationalisme bygger på den deduktive slutningsmåde Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU Rationalisme bygger på den deduktive slutningsmåde Modus ponens Hvis det regner er vejen våd Det regner -------------------------------------- Vejen er våd Hvis H så P H --------------- P P H

Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Rationalisme Naturvidenskab er: At finde de fejlkilder, der hidtil har ført til forkerte teorier for naturen, og bestemme de love, der ved hjælp af deduktion (matematik) fører til en sand beskrivelse af iagttagelige fænomener. Hvorfor kan vi vide noget? Fordi Gud (Einstein: Noget guddommeligt) sikrer, at det vi intuitivt tænker klart og tydeligt er et sandt udgangspunkt for logisk korrekt ved deduktion at slutte noget sandt om verden omkring os. Hvad ved vi? Hvad er en forklaring? En forklaring er at beskrive naturlige fænomener ved hjælp af præcist definerede begreber og love (axiomer).

En moderne version af naturvidenskabelig deduktion: Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU En moderne version af naturvidenskabelig deduktion: Carl Hempel (1905 – 1997) Skematisk kan Hempels model til en naturvidenskabelig forklaring skrives således: Generelle love Begyndelsesbetingelser -------------------------------- Fænomenet forklares

Generel lov Lyset udbredes i rette linier Sætninger fra geometrien Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Generel lov Lyset udbredes i rette linier Sætninger fra geometrien Målinger Solhøjden er 37º Flagstangen er 15 meter høj ------------------------------------------------------------- Forklaring Skyggen er 20 meter lang Generel lov Lyset udbredes i rette linier Sætninger fra geometrien Målinger Solhøjden er 37º Skyggen er 20 meter lang ------------------------------------------------------------- Forklaring Flagstangen er 15 meter høj 15 meter flagstang 37º 20 meter skygge

Kritik af rationalismen Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Kritik af rationalismen Hvorfra ved vi, at den generelle lov er sand? Descartes vidste det: Gud sørger for, at hvis den generelle lov er klart tænkt, er den også sand. Der mangler en årsags-virkning relation. Er skyggelængden på 20 meter årsag til at flagstangen er 20 meter høj? Er det overhovedet muligt at give en sand forklaring?

Empirisme Francis Bacon (1561 – 1626) Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Empirisme Francis Bacon (1561 – 1626) Hvorfor dyrke naturvidenskab? Staten og samfundet skal støtte forskningen i langt højere grad end det hidtil er set, fordi mennesket vil kunne få herredømme over naturen og udnytte dens lovmæssigheder til at udrydde nød og elendighed. Kritik af den hidtidige metode Man opnår ikke indsigt i naturen ved den deduktive metode: Den formelle logik kan ikke føre til sådanne nye påstande, der ikke allerede er indeholdt i præmisserne. Der kan ikke forekomme noget nyt ved den formelle logik. Logiske beviser ud fra fejlagtige præmisser resulterer i fejlagtige konklusioner.

Menneskeåndens illusioner: Idolæ mentis Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsstudier. AU Menneskeåndens illusioner: Idolæ mentis Stammens idoler Hulens idoler Mennesket blander sin egen natur med naturen. Vi er lettroende og godtroende Menneskets kultur, opdragelse, bøger, autoriteter, fordomsfuldhed præger menneskets sind og giver anledning til forkert naturbeskrivelse. Advarsel mod specialister Teatrets idoler Markedspladsens idoler Mennesket fejlbedømmer verden på grund af tale og brug af opdigtede begreber og talemåder. Begreber skal indføres i forbindelse med processer, der kan iagttages Filosofiske systemer er fabler, der gør verden til digtning og til en teaterscene. Vi kan beundre filosofferne, men de førte ingen vegne.

Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Bacons kritik af den klassiske induktion og argument for sin egen gradvise induktion. Klassisk induktion: Forskerne har siden oldtiden til Bacons tid anvendt en ufuldkommen, sjusket og tilfældig form for induktion. Fra ganske få, usystematisk indhøstede enkelterfaringer har de sluttet sig til de mest vanvittige generalisationer. Eksempel: Ud fra enkelte iagttagelser af solens, månens og planeternes bevægelser sluttede man, at jorden var i verdens centrum. Gradvis induktion Bevæger sig forsigtigt frem skridt for skridt, kontrollerer de forsøgsvis opstillede hypoteser og ender i love, der virkelig ligger ”tingenes hjerte og marv.”

Eksempel: den gradvise induktive metode Vacuum eller luftens tryk? Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Eksempel: den gradvise induktive metode Vacuum eller luftens tryk? Sugepumpe: Aristoteles: Den virker, fordi naturen har afsky for det tomme rum (horror vacui). Galilei: Der er grænser for denne afsky. Den kan måles. Torricelli: Det er luftens tryk, der holder vandsøjlen oppe i røret på sugepumpen. Fra Galilei: Discorsi. 1638

Forsøg, der viser, at en forklaring ikke kan være Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Forsøg, der viser, at en forklaring ikke kan være Horror vacui Luftens tryk

Blaise Pascals forsøg ca. 1645 Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Blaise Pascals forsøg ca. 1645

Måling af luftens tryk på Puy-de-Dôme i 3000 fods højde Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Måling af luftens tryk på Puy-de-Dôme i 3000 fods højde

De magdeburgske halvkugler Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Otto von Guericke De magdeburgske halvkugler 1654

Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU

Ole Rømers husinstrument Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Ole Rømers husinstrument København 1690 Instrumentets dele er lagt frem, så enhver kan eftergøre instrumentet og gentage observationerne.

Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU

Bacons gradvise induktive metode Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Bacons gradvise induktive metode Love Gradvis induktion Deduktion Eksperiment Eksperiment Eksperiment Forklaring. Sand viden

Den induktive slutningsmåde Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Den induktive slutningsmåde Hvis det regner er vejen våd Vejen er våd -------------------------------------- Det regner Hvis H så P P --------------- H Det er den slutningsmåde, Bacon hævder fører til indsigt i naturen. Den er logisk forkert! P Det er den metode, som naturvidenskabsfolk bruger også i dag. H

Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Empirisme Naturvidenskab er (ifølge Bacon): At finde de fejlkilder, der hidtil har ført til forkerte teorier for naturen (idoler), og udføre systematiske eksperimenter, der fører til en sand beskrivelse af iagttagelige fænomener (gradvis induktion). Hvorfor kan vi vide noget? Fordi den gradvise, omhyggeligt udførte induktion definitivt fastslår sikre sandheder. Hvad ved vi? Hvad er en forklaring? Enhver forklaring tager udgangspunkt i love, der er sikret ved omhyggeligt udtænkte og udførte eksperimenter og iagttagelser. Denne proces fører til sande teorier, fra hvilke man kan deducere sande udsagn om naturens indretning. Eksempel: Hvordan forklarer vi, at en faldskærmsudspringer ikke går i stykke, når han/hun falder fra stor højde.

Kritisk rationalisme P1 → H1 → F1 → P2 → H2 Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsstudier. AU Kritisk rationalisme P1 → H1 → F1 → P2 → H2 Videnskabelig viden er teoretisk viden Det interessante videnskabelige problem opstår, når virkeligheden konfronteres med teorien, når virkeligheden ødelægger den drømmeverden, som den videnskabelige teori repræsenterer. Der er tale om en evolutionær proces. H2 er ikke mere sand end H1, men mere ”fit”, bedre korroboreret eller befæstet. P2 er et mere interessant problem en P1. 34

Forklare videnskabelig vækst Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU Poppers teori: Dristighed i antagelser på den ene side, og strenghed i forkastelse på den anden side er Popper’s recept Videnskabelig hæderlighed består ikke i at etablere ens position ved at hævde den, men ved at specificere betingelserne for at man vil opive den. Forpligtelse over for ens position er uanstændigt, videnskabeligt kriminelt. Forklare videnskabelig vækst

Ole Rømer og lysets ”Tøven” Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Ole Rømer og lysets ”Tøven” 36

Ole Rømers bestemmelse af lyset hastighed eller lysets tøven Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsteori. AU Ole Rømers bestemmelse af lyset hastighed eller lysets tøven Paris 1676 37

H2 P2 F1 H1 H2 P1 F H1 F1 P2 H2 H P Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU H2 P2 F1 H1 H2 Den befæstede eller korroborerede teori F2 P1 F F3 H1 F1 P2 H2 H Fi P

Falsifikation Dogmatisk falsifikation: Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for Videnskabsstudier. AU Falsifikation Dogmatisk falsifikation: Demarkationskriterium: En teori er videnskabelig, hvis den har en empirisk basis. Videnskabelig fremskridt: Videnskab vokser gennem gentagen fjernelse af teorier ved hjælp af hårde facts. Videnskabelig metode (hæderlighed): Man skal i forvejen specificere et eksperiment sådan, at hvis resultatet modsiger teorien, må teorien opgives. Naiv metodologisk falsifikation: Demarkationskriterium: En teori er videnskabelig, hvis den har en ’empirisk basis’. Videnskabelig fremskridt: Videnskab vokser gennem gentagen fjernelse af teorier ved hjælp af ’empirisk basis’. Videnskabelig metode: Hvis et eksperiment ikke modsiger teorien, er teorien befæstet, men skal fortsat udsættes for kritik.

“Can one maintain one has a genuine scientific theory Regionalkursus i fysik Kurt Møller Pedersen Lemvig Gymnasium Institut for videnskabsstudier. AU George Ellis: “Can one maintain one has a genuine scientific theory when direct and indeed indirect tests of the theory are impossible?” George Ellis: “The multiverse theory cannot make any testable predictions because it can explain anything at all.” Bernard Carr: “One needs some degree of falsifiability, but the question is, how much and how soon?”