Professor, dr jur Ruth Nielsen On-line spil og EU-retten Konference 11.10.07.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Ryk evt. underoverskrift en linje ned (tryk enter), hvis titel er på to linjer. Titel kan stå i to linjer. Du kan vælge en anden forside: tryk ‘nyt dias’
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Videresalg af digitale værker i lyset af UsedSoft-dommen Professor, dr
Kokopelli-sagen - hvad endte den egentlig med? Temadag om EU-sortslovgivning1.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Statsstøtte og udbudsreglerne
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Medlemsmøde i Dansk Forening for Udbudsret Torsdag den 15. marts 2012
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
EU og det danske sundhedsvæsen
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Forsigtighedsprincippet - en barriere for udviklingen af bedre kemikalier? Ulla Hansen Telcs, DI Kemiens Dag -16. november 2011.
Velfærdens Årsdag September 2013
Højesterets dom af 17. januar 2014
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Accessoriske kontrakter
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Lektion 3 Elektroniske Aftalers indgåelse
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Magtteori I 7. September 2005.
Lektion 1 Erhvervsjura og Retskilderne Den
NOVANA - Naturtyper og Arter.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tele Danmarksagen C Kronologisk forløb: 1995: Juni: ansættelse 1/7-31/12: ansættelsesperiode 1/7-31/8: oplæringsperiode Medio august: oplyser om.
Biocidmidler og behandlede artikler
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Servicedirektivet Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent 18.mar. 09 Servicedirektivet Det indre marked for tjenesteydelser.
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Meddelelse Efter anmodning i pausen i fredags oplyses om følgende link, hvor man kan finde listen over pensumdomme:
Hvad lærte vi sidst? 1.Tjenesteydelsesbegrebet 2.Introduceret til art. 49’s anvendelsesområdet: forbuddet mod diskriminationer og restriktioner 3.Introduceret.
Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.
Hvad lærte vi sidst? Art. 39 og Art omfatter ikke rent interne forhold, stadig krav om grænseoverskridende element: Pensumdom Angonese Arbejdstagerbegrebet.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Hvad lærte vi sidst? 1.At Art. 39 forbyder enhver diskrimination begrundet i nationalitet. Bred definition af en indirekte diskrimination, jf. O’Flynn.
Hvad lærte vi sidst? 1.At etableringsbegrebet er bredt defineret 2.At EF-Domstolen ligeledes fortolker de rettigheder, som falder under art. 43 bredt,
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Anden lovgivning afsætning.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Servicedirektivet – og Domstolens praksis
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Ligebehandling: principper og begreber
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
FIR morgenmøde 22. november 2018
Præsentationens transcript:

Professor, dr jur Ruth Nielsen On-line spil og EU-retten Konference

EU-retlige sammenhænge  Fri bevægelighed (navnlig art 43 EF (etableringsfrihed) og art 49 EF (fri bevægelighed for tjenesteydelser))  E-handelsdirektivet  Servicedirektivet

2000/31/EF art 1, stk 4, d)  E-handelsdirektivet gælder ikke for:  spil, som indebærer, at der gøres en indsats med penge i hasardspil, herunder lotteri og væddemål.

2006/123/EF art 2(2), h)  Servicedirektivet gælder ikke for:  spil, som indebærer, at der gøres indsats med penge i spil, som indeholder et element af tilfældighed, herunder lotteri, kasinospil og væddemål

Forbrugerdirektiver  Fjernsalgsdirektivet (97/7/EF), i DK forbrugeraftalelovens § 17, stk 2 nr 4: fortrydelsesretten gælder ikke ved distanceaftaler om spil og lotteri

Restr., Gebhard, C-55/94 Nationale foranstaltninger, der kan hæmme udøvelsen af de ved traktaten sikrede grundlæggende friheder eller gøre udøvelsen heraf mindre tiltrækkende:  1. skal anvendes uden forskelsbehandling,  2. skal være begrundet i tvingende samfundsmæssige hensyn,  3. skal være egnede til at sikre virkeliggørelsen af det formål de forfølger, samt  4. må ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå formålet.

Retfærdiggørelse af diskriminerende foranstaltn. Art 45 EF (og art 55 EF):  Udøvelse af offentlig myndighed Art 46 EF (og art 55 EF):  Offentlig orden  Offentlig sikkerhed  Offentlig sundhed

Restriktionsforbud efter art 49 EF Ikke-diskr. (og diskr ?) restriktioner retfærdiggjort, hvis  Legitimt formål (fx begrænse ludomani, svig og andre tvingende almene hensyn)  Nødvendig for at nå dette mål  Ikke mere vidtgående end nødvendigt

EU (EØS)-sager om art 49 EF  Sag C-275/92, Schindler  sag C-67/98, Verona mod Zenatti  sag C-124/97, Läärä og  Sag C-243/01, Gambelli  Foren. sager C-338/04 m fl, Placania  EFTA-Domstolen: E-1/06, EFTA’s overvågningsorgan mod Norge, og E- 3/06, Ladbrokes mod norske ministerier

Schindler  Traktatens bestemmelser vedrørende udveksling af tjenesteydelser er ikke til hinder for en lovgivning som den britiske lovgivning om lotterier [lotteriforbud] i betragtning af det socialpolitiske hensyn og det hensyn til at forebygge bedrageri, der begrunder den.

Zenatti  EF-traktatens bestemmelser om den frie udveksling af tjenesteydelser er ikke til hinder for en national lovgivning som den italienske, der forbeholder visse organer retten til at indgå væddemål om resultatet af sportsbegivenheder, såfremt denne lovgivning reelt er begrundet i socialpolitiske målsætninger om at begrænse de skadelige virkninger af sådanne aktiviteter, og såfremt de restriktioner, som den pålægger, ikke er uforholdsmæssige i forhold til målene.

Läärä  Traktatens bestemmelser om fri udveksling af tjenesteydelser er ikke til hinder for en national lovgivning, som tillægger et enkelt offentligt organ enerettigheder til at drive spilleautomater, således som det er tilfældet efter den finske lovgivning, når henses til de almene hensyn, som begrunder den.

Gambelli  En national lovgivning, der – under trussel om straf – indeholder et forbud mod udøvelse af virksomhed med indsamling, modtagelse, registrering og videresendelse af tilbud om væddemål, navnlig vedrørende sportsbegivenheder, uden en koncession eller tilladelse, der er udstedt af den pågældende medlemsstat, udgør en restriktion for etableringsfriheden og for den frie udveksling af tjenesteydelser i medfør af artikel 43 EF, henholdsvis artikel 49 EF. Det tilkommer den forelæggende ret at afgøre, om den nationale lovgivning under hensyn til den måde, hvorpå den konkret gennemføres, virkelig har de formål, der kunne begrunde den, og om de restriktioner, som den pålægger, ikke virker uforholdsmæssige i forhold til disse formål.

Norske Ladbroke (E-3/06)  Under EEA law, the financing of humanitarian and socially beneficial purposes may not constitute the real justification for legislation such as the legislation at issue, but only a beneficial consequence which is incidental, in the meaning that it is accessory. Preventing private profit as an aim in itself may, on the other hand, in principle justify such legislation. However, the national gaming policy must then reflect the moral concerns underlying this aim.

Spil- og lottolovens § 1 (lbkg 464/2006)  § 1, stk 1. Skatteministeren bemyndiges til at meddele bevilling til udbud af spil, lotterier og væddemål mod betaling af afgift til staten.  (denne bemyndigelse er givet til Danske Spil)

Spil- og lottolovens § 10, stk 1  Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt  1) udbyder spil, lotterier eller væddemål her i landet uden at have bevilling efter § 1,  2) formidler deltagelse i spil, lotterier eller væddemål, der ikke er omfattet af en bevilling efter § 1.

Spil- og lottolovens § 10, stk 3  Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt  1) i erhvervsmæssigt øjemed formidler deltagelse i bevillingshaverens spil, lotterier og væddemål uden bevillingshaverens godkendelse,  2) udbyder nogen form for spil, lotterier, væddemål eller konkurrence ved benyttelse af bevillingshaverens spillekuponer, spilleresultater, materiel m.v. uden bevillingshaverens tilladelse,  3) reklamerer for spil, lotterier eller væddemål, der ikke er omfattet af en bevilling efter § 1.

Restriktionsforbud service- direktivet Kun følgende legitime hensyn kan retfærdiggøre restriktioner:  Offentlig sikkerhed  Offentlig orden  Offentlig sundhed  Miljø