Vidensformer - Introduktion til et vidensbegreb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Videnskabsteori for begyndere
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Peter Nedergaard: Positivisme
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Hermeneutik og strukturalisme
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Filosofi – Almen Studieforberedelse
(Social) Konstruktionisme
Sociologi – Individ og samfund
Videnskabsteori og faglige metoder
Etik, patenter og gener.
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Konference om Almen Studieforberedelse
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Nogle videnskabsteoretiske retninger
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Naturalisme og positivisme
Videnskabsteori En Introduktion Ved/Nicki Leding Olesen,
Naturalisme og positivisme
Inklusion og inkluderende processer
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Lederskab. Hold 3. Betegnelse: Hvis man fjerner alt det, som man troede at vide, men som man endeligt ikke ved, Så er der en kerne af ”Hårde fakta” tilbage.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Naturalisme og positivisme
Naturalisme og positivisme
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Præsentationens transcript:

Vidensformer - Introduktion til et vidensbegreb Forelæsning d. 2. sep. 2013 IVA/KU v/ Martin Thellefsen

Hvad skal vi forstå ved begrebet ’vidensformer’? Viden og form! Viden som noget vi kan besidde (subjektivt) Viden som et artefakt (objektivt) Hvordan kan vi besidde viden? Læring – herunder bemestring – noget som vi skal kunne! Dvs. Viden som noget det giver færdigheder & kompetencer fx uddannelse! Erfaring – unikke oplevelser Handling – at kunne agere i såvel socialt som fysisk rum Hvordan kan viden være et ’artefakt’ ? Regler og normer Kunst og kultur Vidensystemer

Vidensformer eksemplificeret Brug 5 min. på at diskuter hvilke grundlæggende videsformer der forudsættes i forhold til nedenstående billede

Vidensformer eksemplificeret Brug 5 min. på at diskuter hvilke grundlæggende videsformer der forudsættes i forhold til nedenstående figur

Vidensformer eksemplificeret Hvad så med denne model! Brug 5 min på at diskutere hvilke forudsætninger denne model Implicerer! Ingwersen's model of the IR process – Ingwersen, 1996

Kompleksitet og videnssamfund Forskellige modeller på vidensformer Aristoteliske model – Episteme, Techné, Fronesis Semiotisk model – ikon, indeks, symbol Systemteoretisk model - Forskel der gør en forskel / autopoesis etc.

Videnformer i Lars Qvortrups optik

Uddannelsessystemets operatonalisering af viden Blooms videns-/læringstaxonomi – fra simpel til kompleks viden

Vidensmetaforik Kundskabens træ Viden er magt Viden som oplysning Bibelsk herkomst, som noget der vokser, som noget forbudt, som noget der har alvorlige konsekvenser Viden er magt Viden som magtmiddel – den der har viden har kontrol fx kontrol over naturen Viden som oplysning Fra mørke til lys Viden som ressource Som noget der kan anvendes/forbruges/som har værdi/som efterspørges osv. Viden som pakker Viden som noget objektivt der kan overføres/gives fra et individ til et andet

Andre perspektiver på viden Subjektiv viden Objektiv viden Nyttig viden Etisk viden Æstetisk viden Tavs (implicit) viden Eksplicit viden

Platon Viden er det samme som sand berettiget tro. Vi skal med andre ord kunne anføre gode grunde til betegne noget som sand viden Platons tænkning og definition af viden har haft en stor indflydelse på den vestlige kulturs vidensopfattelse. Kimen til adskillelsen (dualismen) mellem intellekt (sjæl) og krop ligger her. Teoretisk viden anskues her som overordnet den praktiske

Aristoteles vidensformer Episteme – know that! Videnskabelig viden (teoretisk videnskabelig viden) Objektive begrundede kendsgerninger Sand berettiget tro Techne – know how! Praktisk produktiv viden (praktisk produktiv kyndighed) Viden i handling (pragmatisme) Fronesis – hvorfor er? Klogskab (praktisk etisk klogskab) Praktisk / etisk viden Normativitet Værdier God moral Sammenhængskraft ift. Samfund (fællesskab) Det gode liv

Andre måder at definere vidensbegrebet på Essentialisme Vidensteori der stammer helt tilbage fra Platon og Aristoteles – objektivisme, universalisme Familielighed – prototypeteori - klynger Vidensteori der baserer sig på sprogteori, og som tager sit udgangspunkt i den sene Wittgenstein – relativisme, perspektivafhængig, socio-kulturel Historisk tilgang Vidensteori der ser viden som værende det et givent socialt fællesskab måtte anerkende som viden, begrundet i videnskabelige teorier, metoder og undersøgelser – relaterer sig til Kuhn og pragmatisme

Viden og sandhed! Naturvidenskab: Kan viden verificeres? Hvis viden ikke kan verificeres, hvordan kan vi så være sikker på at den er sand? Hvis viden ikke kan verificeres kan den i det mindste falsificeres – dvs. Provisorisk sandhed! Hvis viden ikke er absolut – men provisorisk er det så ikke muligt at operere med et nyttighedskriterium – dvs. sætte parentes om ’sandhedskriteriet’ dvs. Vi ved ikke om vores teori er sand, men den virker! Humanvidenskab Hvis viden er kontekst- og perspektivafhængig, er viden da relativ? Relativitet vs. Pluralisme Konstruktivisme

Empirisme A posteriori erkendelse induktion

Rationalisme A priori erkendelse Deduktion

Positivismens grundlag: Comte Auguste Comte (1798-1857) grundlagde den positivistiske videnskabsfilosofi som en vej til at få sikker viden. Comte mente, at menneskeånden bevægede sig gennem tre stadier: Det religiøse stadie Det metafysiske stadie Det positive stadie = kun erfaring og logik kan skaffe os viden Viden skal være virkelig, nyttig, sikker, præcis og positiv dvs. være samfundsopbyggende!

Positivistisk grundlag At arbejde på et positivistisk grundlag vil sige, at Viden er indsamlet empirisk På baggrund af en objektiv og ikke-normativ dataindsamling Med henblik på at analysere sig frem til at formulere regelmæssigheder Og teorier med hypoteser, som kan testes.

Logisk positivisme I modsætning til positivismen forfægter man ikke tesen om, at kun det givne er virkeligt. I stedet er budskabet: Kun det der logisk kan siges noget meningsfuldt om, kan give viden. Opgaven for filosofien er logisk analyse.

Verificerbarhed Logisk analyse af videnskabens og hverdagens udsagn for at finde ud af meningen med disse udsagn. Finde en verifikationsmetode. Hvilke grunde kan der være for at hævde denne påstand – eller hvordan kan vi afgøre, om den er sand eller falsk. To slags verifikation: direkte (direkte iagttagelse af fx en grøn firkant) eller indirekte (fx en naturlovmæssighed deduceret via iagttagelse). Man kan imidlertid altid kun opnå en vis grad af sikkerhed. Absolut sikkerhed kan man aldrig opnå. En påstand kan aldrig verificeres fuldstændig. Derfor bør den altid kaldes en hypotese (= Popper).

Metafysik Metafysik = noget, som ligger hinsides erfaringen. Metafysiske påstande er ikke verificerbare. Foregiver at formidle viden, som er på et højere niveau end den empiriske videnskab. Men i realiteten er de meningsløse. Findes den fysiske verden? – Ja – realisterne. Nej – idealisterne. Det er ikke et meningsfyldt udsagn.

Etik Etik består af værdidomme (fx du må ikke slå ihjel!). Der er tale om et påbud. Men den er hverken sand eller falsk. Den kan hverken bevises eller modbevises. Derfor er de metafysiske. Derimod kan handlinger som resultat af værdidomme naturligvis undersøges videnskabeligt.