Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Undervisningens medialisering - en udfordring på mange måder
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Digitalisering og medialisering – en udfordring på mange måder
Digitalisering og medialisering på pædagoguddannelsen
Digitalisering og medialisering
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Mediepædagogik og didaktik
Nye teknologier og digitale læremidler - dansk
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Undervisningens medialisering og ny mediepædagogisk praksis
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Mediepædagogisk vejledning
Ny mediepædagogik og didaktisk praksis i et innovativt læringsmiljø
Digitalisering, medialisering og skoleudvikling 13. marts 2012.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
UNDERVISNINGENS MEDIALISERING - en udfordring på mange måder
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Mål og metoder i filmpædagogisk arbejde. Den filmpædagogiske trekant.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
EU Kids Online arch/EUKidsOnline/Home.aspx.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Gendering ICT in everydaylife ogforskningsprogrammer/didaktikoglaeringsrum/2136/genderi ngictineverydaylife/
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Unges mediekultur 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
PROGRAM Udgangspunkt Digitalisering og medialisering
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Digitalisering og medialisering Flakkebjerg,
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Præsentationens transcript:

Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 8.september 2012

GiveMeFive

Udgangspunkt Billedmedier er en grundlæggende måde, hvorpå vi forstår og navigerer i verden Billedmedier er særlige udtryksformer, sprog og fagligheder Billedmedier er synsmåder, fortolkninger og læringsmønstre Fokus skal rettes mod de enkelte genrer, æstetik og formsprog Der skal udvikles et helt andet udsigtspunkt, som sikrer en bred mediebaseret kultur- og læringsforståelse

Mediepædagogik … defineres som et dynamisk begreb, der til stadighed reflekterer over sammenhængen mellem børn, unge og medier, og som udvikles i spændingsfeltet mellem mediepædagogisk praksis, mediepædagogisk empiri og mediepædagogisk teori … (Læring med levende billeder, s. 60)

Perspektiver

http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20(2009-11)/EUKidsOnlineIIReports/Final%20report.pdf

Børns og unges mediebrug Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug Kommunikation, information og oplevelse Lukkede og åbne platforme og sociale sites Mediering og remediering Medialisering: Indirekte og direkte

Den pædagogiske dagsorden udfordres Lærer Elev Mediepædagogisk udfordring Skolens læringskultur Fagdidaktisk projekt Uformelle læringskompetencer Undervisning

De fem benspænd … Hvordan understøttes pædagogisk praksis? Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? Hvordan udfordres fagforståelsen? Hvordan udvikles nye måder at lære på? Hvilke særlige ressourcer er levende billeder i den forbindelse?

De fem udfordringer…

UNDERVISNINGENS MEDIALISERING Det mediepædagogiske håndværk UNDERVISNINGENS MEDIALISERING Undervisningsdesign (lærer) Læringsdesign (lærer+elever)

Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik

Almen didaktik Fagdidaktik Filmdidaktik

MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog

Martin Brandt-Pedersen: Læring med Levende billeder, kap.4

Det filmpædagogiske håndværk Eksperimenter med fokus på æstetik og formsprog Eksperimenter med brug af enkelt og funktionelt udstyr Eksperimenter med fokus på håndværket: analyse, dokumentation og produktion

Hva’ med zig-zag modellen?

Analyse af medieproduktion  Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser)

Den mediefaglige kanon Analyse / Produktion 4. Analyse af professionelle produktioner: - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 3. Elevproduktioner: Analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering 2. Analyse af professionelle produktioner Elevproduktioner: Elementær analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Den mediefaglige kanon Kommunikation og medier Mediehistorie og –institutioner Mediemodtagerer Medietyper og medietekster Elevproduktion

Andreas Binggeli, Christina Jørgensen og Lasse Remmer: Filmværktøjskassen – en mediefaglig førstehjælpskasse, Den pædagogiske diplomuddannelse, 2008

SPØRGSMÅL (I) Hvordan skal filmpædagogisk arbejde udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal filmpædagogisk arbejde organiseres (tid, sted og rum) ? Hvilke former for vejledning skal udvikles (roller og relationer)?

SPØRGSMÅL (II) Hvorledes iscenesættes filmpædagogisk arbejde (øvelse, produktion, analyse, dokumentation)? Hvorledes arbejdes filmpædagogisk i en digitaliseret og netbaseret kultur (digital kultur, film 2.0)? Hvorledes sikres filmfagligheden i en pædagogisk praksis? Er progression som begreb brugbart i den forbindelse?

SPØRGSMÅL (III) Hvorledes iscenesættes mediedidaktisk arbejde i dansk (øvelse, produktion, analyse, dokumentation)? Hvorledes arbejdes mediedidaktisk i en digitaliseret og netbaseret kultur (digital kultur, film 2.0)? Hvorledes sikres mediefagligheden i en danskfaglig praksis? Hvorledes udvikles det innovative læringsperspektiv?