At være magtesløs med den magtesløse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
En fejl ved kvinder. Da Gud skabte kvinden, var han kommet til sin sjete dag med overarbejdstid. En engel dukkede op og sagde: “Hvorfor bruger du så lang.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Set i forældreperspektiv
Troen – hjælp eller trussel?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Læringsstile og lektier
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Musik: Nightengale Serenade
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
”Fatter vi Guds hjerte for de fattige”? Guds glæde gennem generøsitet.
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Å.
”Kaldet til kærlighed”
For nydlig kl foran hoveddøren. En fyr følger sin veninde hjem. Lige ankommet og udveksling af godnatkys, får ham til at føle sig en smule opstemt.
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Vokse gennem venskab!.
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Sygeplejerskeuddannelsen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
skyld og skam hos den ramte familie
Giv generøsiteten videre til næste generation. Generøse Gener ”I skal ligne Gud, som hans kære børn og vandre i kærlighed, ligesom Kristus elskede os.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Støvring den 11. september 2007
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Omgangstone og kollegialitet
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Den gældbundne tjener Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind.
Lidelsens problem (teodicé)
Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere
I skal ikke tilpasse jer efter alt det som verden omkring jer gør. Tværtimod skal I lade Gud forvandle jeres indre, så I kan vide hvad der er Guds vilje:
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Præsentationens transcript:

At være magtesløs med den magtesløse eksistentiel og åndelig omsorg i praksis Temadag på Diakonhøjskolen 29. september 2006 Ole Raakjær, or@km.dk

Den vigtigste kompetence er mod Modet til at være dér, hvor patienten eller den pårørende er, uden at se det som sin opgave at opdrage på vedkommende eller ”flytte” ham eller hende et andet sted hen. Modet til at turde spørge om det, som ingen andre måske indtil nu har turdet spørge om. Modet til at være der, hvor man ikke kan handle sig ud af situationen Mod til både at tale, når der er brug for det, og at tie, når det er det, der nødvendigt Modet til se og respektere, at patienten eller den pårørende kan vælge andre veje end dem, man selv ville have valgt Modet til at se patienten eller den pårørendes vrede eller aggression som et udtryk for hans eller hendes magtesløshed og ikke alene som et personligt angreb Modet til at prøve at forstå, hvad det er patienten eller den pårørende forstår Modet til at være afmægtig med den afmægtige, så den afmægtige ikke skal være alene med sin afmagt (Bent Falk). Ole Raakjær, or@km.dk

Eksistentiel/åndelig krisedefinition ”…at forståelsen af hvad man selv er, og hvad der i èt dermed er det bærende i ens tilværelse, at det ødelægges eller ikke kan opretholdes.” Kjeld Holm Det vil sige, at når ens selvbillede (og gudsbillede) ændres, trues identiteten, ”…den eksistentielle/åndelige smerte er altså dybest set udtryk for en identitetskrise. Det er nemlig den smertefulde oplevelse af at skulle ud af alle relationer, som tidligere har været meningsfyldte og derfor meningsgivende”.[1] [1] Lang, T.K.: Eksistentiel og åndelig smerte. Omsorg 1987;nr. 2, p.11-18 Ole Raakjær, or@km.dk

Det ramte menneskes eksistentielle situation Den daglige bevidsthed/grundforventningen til livet - verden er grundliggende et trygt sted at være for mig og mine (lidelsen rammer kun naboen!) - livet er meningsfyldt, sammenhængende og forudsigeligt (vi kan planlægge og kontrollere livet/fremtiden) - man dør gammel og mæt af dage (der er op og ned på det, der sker i verden) - jeg er et selvstændigt, frit og uafhængigt menneske (jeg kan og skal skabe mit eget liv) - gud er den, der beskytter mig mod det onde (hvad skal man ellers bruge en gud til?) Virkeligheden - at vi hverken kan kontrollere livet eller fremtiden - at vi i grundliggende forstand er afmægtige og sårbare eksistenser - at der er lidelse i verden og den rammer tilfældigt og kan derfor også kan ramme mig - at døden ikke kun er noget, der kommer, når vi er mætte af dage - at det onde sker - også i vores liv - og der er ofte ikke nogen fornuftig forklaring eller mening med det - at vi er afhængig af andre – at vi har brug for hjælp - at gud ikke er en ”succes-gud” Hospicepræst Ole Raakjær Kuskgårdsvej 3, 938 Sulsted, tlf. 98261135 Schimmell-raakjaer@mail.tele.dk Ole Raakjær, or@km.dk

Det som i særlig grad sættes på spidsen hos den alvorligt syge patient og dennes pårørende, nemlig: - afhængigheden, - sårbarheden, - skrøbeligheden - afmagten og - dødeligheden repræsenterer ikke et brud med menneskelivets grundvilkår, men er tværtimod en påmindelse om dem. Ole Raakjær, or@km.dk

Sorg er ikke sygdom…. Hvis to mennesker elsker hinanden, så kan det kun ende ulykkeligt. Selvom de elsker hinanden til det sidste, så dør de ikke samtidig. Den ene efterlader en smerte hos den anden, så ulykken er indbygget. Hvis jeg elsker mine børn, så er jeg sikker på at blive ulykkelig, fordi på et eller andet tidspunkt siger de fra eller bliver ulykkelige. De bliver syge, eller de dør. Jeg kan ikke elske uden at vide, at ulykken bor i at sige ja. Men hvis det skulle få en til at mene, at man skulle lade være med at binde sig, så vil jeg svare: Tværtimod. Skynd dig at få noget, du kan blive ulykkelig over! Johannes Møllehave, Jyllandsposten 30. december 2001 Ole Raakjær, or@km.dk

Problemer og byrder Problemer kan løses Byrder skal bæres Den eksistentielle/åndelige omsorg handler om/retter sig mod byrderne Magtesløsheden er grundvilkåret for denne omsorg Ole Raakjær, or@km.dk

magt → ansvar → skyld (problemer) - magt→ - ansvar → - skyld (byrder) Magtligningen magt → ansvar → skyld (problemer) - magt→ - ansvar → - skyld (byrder) Ole Hartling Ole Raakjær, or@km.dk

De gode meningers/argumenters ”harpuner” X (patient/pårørende) Y (professionel) Y Det, der spærrer Det gælder i stedet om at ”gå” over til X og sammen se den ”udsigt” X ser, og som måske spærrer for at kunne bevæge sig fremad/over grænsen Ole Raakjær, or@km.dk