ORDKLASSER og SÆTNINGSLED

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introforløb i grammatik
Advertisements

Læsning og skrivning i børnehaveklassen
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Grammatik hvorfor og hvordan?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Skriftlighed og læring
Sociolingvistik.
3. trin 2. trin 1. trin. 3. trin 2. trin 1. trin.
Workstations.
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
SÆTNINGSANALYSE.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
En kompleks opgave for dansklæreren
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Introduktion til Fagsprogslingvistikken II
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Omgangstone og kollegialitet
Hjertelig velkommen til arrangementsrækken: ”Selviscenesættelse som fænomen”
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Ordklasser.
Samsø :D verdens største labyrint………………………… indvielse: 6. maj 2000 Størrelse: 6 ha (= 12 fodboldbaner) Samlet stilængde: m Stibredde:
Lyrik Lyrik kan noget som prosa ikke kan. På meget kortere tid, med meget færre ord, kan lyrik sige noget om væsentlige sider ved den menneskelige tilværelse.
Politik i teori og praksis 1
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Sprogbaseret læring i naturfag
Hvad er det? Af Ali Ghotbi, Ortopædist Uddannelsen.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
Projektresultater resultatmøde 26 januar En anden verden – men dog den samme mange aktører ikke én, men mange modeller Deling af viden frem.
Læsning.
Den sproglige læreplan
AD eller AF??????? Jacob, Emil og Andreas. AF? Huskeregel: Væk fra noget eller om en årsag eller en anledning EKSEMPLER Tag gryden AF komfuret (Gryden.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
ERFARINGER MED LEDELSE I UDLANDET Christian Haldrup International Planteavlsrådgiver Plantekongres 2016.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Lederkursus Hvorfor bliver jeg nogle gange misforstået?
Sprog Semiotik, Lingvistik og sprogbrug. Hvem er jeg: Hans Götzsche (allerførst; men forklaring følger)

301 – Det er så yndigt at følges ad 1, S1 Det er så yndigt at følges ad for to, som gerne vil sammen være; da er med glæden man dobbelt glad og halvt om.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Grønlandske elever på efterskole Hvad betyder det at lære dansk som andetsprog? v/pædagogisk konsulent Kitte Søndergård Kristensen VIA Efter- og Videreuddannelse.
HVORFOR? Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
243 - Hvorfor er vi skabt så forskellige, Gud? 1, S1 „Hvorfor er vi skabt så forskellige, Gud? Hvorfor deler du gaver så ulige ud? Hvorfor har vi meget.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Nordplus – ”national identitet”
604 – Gud, din kærlighed du os sender 1, S1
ESPAÑOL.
Ledelse er ikke kun det talte sprog
Vinden ser vi ikke, hører kun den går gennem græs og grene
599 – Se, jeg vil bære budskabet, Herre, 1, S1
Pølsebæ Kulturelle udtryksformer og værdier
Få styr på ordklasserne
528 - Gud, riv os ud af tidens jag, 1, S1
280 – Herre jeg vil gerne takke 1, S1
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Klodens elsker (Grøn og hellig kredser kloden)
Dybe, stille, stærke, milde 1
Karrierelæring i dansk på HF
Runde 3 Kernefortælling
Præsentationens transcript:

ORDKLASSER og SÆTNINGSLED DE 8 ORDKLASSER SPROGETS BYGGEMATERIALE (FORM) ER ORD. ORDENE INDDELER VERDEN TIL BRUG I SPROGET se fx EN><DA → DER ER FORSKELLIGE SLAGS ORD: DE 8 ORDKLASSER. ORDKLASSERNE HAR FORSKELLIGT INDHOLD: HANDLINGER (VERBER), TING, VÆSNER, IDÉER (SUBSTANTIVER) BESKRIVERORD (ADJEKTIVER OG ADVERBIER), ERSTATNINGSORD (PRONOMINER) ORDKLASSERNE BØJES FORSKELLIGT. DE 7 SÆTNINGSLED VI MEDDELER OS NORMALT I SÆTNINGER. SÆTNINGERNE BESTÅR AF SÆTNINGSLED: HUN LÆSER.   ALLE SÆTNINGER HAR ET VERBALLED. VERBALLED LAVES ALTID AF VERBER. VERBALLEDDET STYRER ANTAL HOVEDLED: HUN LÆSER EN ARTIKEL.    HOVEDLED: SUBJEKT, OBJEKT, INDIREKTE OBJEKT, SUBJEKTSPRÆDIKAT, OBJEKTSPRÆDIKAT SÆTNINGEN KAN ALTID PYNTES MED ADVERBIALLED: HUN LÆSER SØVNIGT EN ARTIKEL I AVISEN HVER MORGEN.   ~~~~~~~  ~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~ VERDENSLITTERATUREN ER SKREVET MED BARE 7 SÆTNINGSLED. forest wood tree skov træ

8 ORDKLASSER DET ER VEL TIL AT LÆRE? NAVN: LATIN – DANSK EKS: BØJES FX I: SUBSTANTIV – NAVNEORD PÆL, IDÉ, KAT, OLE TAL, BESTEMTHED, KASUS BORDE, BORDET, BORDETS VERBUM – UDSAGNSORD STÅ, SLÅ, LØBE TID, PASSIV, (PERSON, MODUS) SLÅR, BLEV SLÅET PRONOMEN – STEDORD HAN, DIN TAL, KØN, KASUS DINE, DIT, HAN, HAM, HANS ADJEKTIV – TILLÆGSORD SØD, STOR, BLÅ TAL, KØN, GRAD SØDE, SØDT, SØDERE ADVERBIUM – BIORD OFTE, SØDT GRAD SØDERE PRÆPOSITION – FORHOLDSORD PÅ, EFTER, VED UBØJELIGE KONJUNKTION – BINDEORD AT, DA, SOM UBØJELIGE NUMERALE – TALORD TO, FEM, FEMTE UBØJELIGE (ORDENSTAL ER DOG ADJ.)

SUBSTANTIVER navneord SUBSTANTIVER BETEGNER TING, LEVENDE VÆSNER og BEGREBER stol hund tanke SUBSTANTIVER KAN VÆRE EGENNAVNE (proprier) eller FÆLLESNAVNE (appellativer) Palle, Danmark dreng, land DANSKE SUBSTANTIVER HAR KØN: FÆLLESKØN eller INTETKØN en bil, bilen et hus, huset SUBSTANTIVER ”BØJES” I TAL, BESTEMTHED, KASUS: ENTAL: bil, land, barn, idé; FLERTAL: biler, lande, børn, idéer UBESTEMT: en bil, et land, biler, lande BESTEMT: bilen, landet, bilerne, landene FÆLLESKASUS: bilen, et land EJEFALD: bilens, et lands NOGLE SPROG HAR FLERE KASUS: Fx latin, russisk og tysk: der Mann, den Mann, des Mannes, dem Mann NOGLE SPROG HAR IKKE BESTEMTHED: Fx latin: senex = olding, en olding, oldingen; russisk: машина = bil, en bil, bilen

VERBER udsagnsord VERBER BETEGNER HANDLINGER og TILSTANDE løbe, skrive sidde, være VERBER BØJES I TID: skriver, skrev, har skrevet, havde skrevet VERBETS TIDER KAN VÆRE ENTEN AKTIVE: Hun skriver stil (hun gør noget) ELLER PASSIVE: Stilen bliver skrevet (stilen gør ikke noget) VERBER BØJES PÅ DE FLESTE FREMMEDSPROG I PERSON I think, he thinks; ich habe, du hast, er hat; j’ai, tu as, il a VERBETS FORMER DELES I FINITTE og INFINITTE slår, slog at slå, slået DE FINITTE KAN VÆRE VERBALLED ALENE: han slog rekorden.

ADJEKTIVER tillægsord ADJEKTIVER ANGIVER EGENSKABER: stor, hvid, gal, bred, dejlig, interessant ADJEKTIVER BESKRIVER SUBSTANTIVER en stor hund, en hvid dug, en gal retning ADJEKTIVET FÅR SIT SUBSTANTIVS KØN OG TAL en stor sten, et stort hus, store huse ADJEKTIVER BØJES I TRE GRADER stor større størst ADJEKTIVET FÅR I MANGE SPROG KØN, (TAL OG KASUS) EFTER SIT SUBSTANTIV ein guter Mann, eine gute Idee, ein gutes Auto; un petit café, une petite fille ADJEKTIVET GRADBØJES I ALLE SPROGENE big, bigger, biggest; klein, kleiner, der kleinste; grand, plus grand, le plus grand

ADVERBIER biord ADVERBIER UDTRYKKER MÅDE, TID, STED, RETNING, GRAD eller ÅRSAG ADVERBIER BESKRIVER ISÆR VERBER sove trygt, leve længe, spise ude, stå af, råbe meget, dø deraf ADVERBIER BESKRIVER OGSÅ ADJEKTIVER, ADVERBIER OG HELE SÆTNINGER rimeligt skrap meget ofte han stod i lære længe ET ADVERBIUM KAN VÆRE ”FØDT” gå hjem, sidde over´, træne her, stå over, grine meget ET ADVERBIUM KAN VÆRE DANNET AF ET ADJEKTIV +T sove godt kaste langt skrive grimt ADVERBIER AF ADJEKTIV + ENDELSE: OGSÅ I ANDRE SPROG awfully rapidement fortiter хорошо ADVERBIER BØJES KUN I GRAD: kaste langt, kaste længere, kaste længst

PRONOMINER stedord PRONOMINER STÅR I STEDET FOR ANDRE ORD (STEDORD) PRONOMINER ERSTATTER ORD, VI IKKE GENTAGER - ELLER SPØRGER OM Substantiviske PRONOMINER ERSTATTER SUBSTANTIVER jeg (Thomas), hun (pigen), hvem (Anna), den (bolden), hvad (huset) Adjektiviske PRONOMINER ERSTATTER ADJEKTIVER min sko (den blå), denne hal (den nye), hvilke ord (de søde) ET ADJEKTIVISK PRONOMEN FÅR KØN OG TAL AF SIT SUBSTANTIV min ven mit hus mine blomster I KASUSSPROG FÅR ADJEKTIVISKE PRONOMINER OGSÅ KASUS AF SUBSTANTIVET mit meinem Bruder in tota urbe в датском банке PERSONLIGE PRONOMINER BØJES I KASUS – OGSÅ I DANSK N JEG DU HAN HUN VI I DE A MIG DIG HAM HENDE OS JER DEM G HANS HENDES VORES JERES DERES

PRÆPOSITIONER forholdsord PRÆPOSITIONER SÆTTER ORD I FORHOLD HINANDEN (FORHOLDSORD) på vandet under krigen med hatten efter jul PRÆPOSITIONER BØJES IKKE PÅ VANDET (præposition + styrelse) = EN PRÆPOSITIONSFORBINDELSE PRÆPOSITIONSFORBINDELSER KAN BESKRIVE ET VERBUM: sejle på vandet PRÆPOSITIONSFORBINDELSER KAN BESKRIVE ET SUBSTANTIV: vejret på vandet PRÆPOSITIONSFORBINDELSER KAN BESKRIVE ET ADJEKTIV: gal i skralden I KASUSSPROG FREMKALDER PRÆPOSITIONEN EN KASUS I STYRELSEN mit meiner Schwester in templo в городе PRÆPOSITION KAN STYRE EN INFINITIV PÅ DANSK: ved at sove PRÆPOSITION KAN IKKE STYRE EN INFINITIV PÅ ENGELSK: by sleeping PRÆPOSITION KAN STYRE EN SÆTNING PÅ DANSK: uden at han gik PRÆPOSITION KAN IKKE STYRE EN SÆTNING PÅ ENGELSK: without him leaving

TRÆNING ER SAGEN SIKKERHED I ORDKLASSERNE KRÆVER ØVELSE TRÆN ORDKLASSERNE PÅ NETTET PRØV FØRST GG’S SIDE MED ØVELSER TERMINOLOGI DE BASALE ORDKLASSER ALLE ORDKLASSER PRØV DERNÆST DE ORDKLASSESPIL, SOM VISL TILBYDER: THE PAINTBOX GAME – MAL ORDENE I DE RIGTIGE FARVER. SHOOTING GALLERY – SKYD DE RIGTIGE ORD I FLYVENDE SÆTNINGER. WORD FALL – FANG FALDENDE ORD I DE RIGTIGE KASSER. LABYRINTH – UNDGÅ SPØGELSET VED AT ÆDE DE RIGTIGE ORD. SKRIV ALTID GYM I SKRIVEFELTET FØR DU STARTER EN VISL-ØVELSE HVIS DU ER I TVIVL, HVORDAN ET SPIL FUNGERER, LIGGER DER VEJLEDNING I ”HELP / INTRODUCTION”