www.nordfrim.dk IBM IT Manager konference 2006 Nordfrim på ”nettet” Fra et statisk websted til en fuldt integreret webløsning med komplet webshop Mr. Erling Daugaard, C.E.O. CHAMPION HOLDING A/S
THE GROUP - CHAMPION HOLDING A/S NORDFRIM A/S, Danmark Théodore Champion S.A, Frankrig Lauri Peltonen Oy, Finland Philatelia Hungarica, Ungarn Filatelia International, Storbritanien
NORDFRIM A/S, Danmark Headquarter Organisation Markedsføring Fullfilment Ekspedition Lager
THEODORE CHAMPION S.A. Théodore Champion 1997 Etableret i 1902 Nye udgivelser Bulletin Mensuel katalogiserer alle udgivelser siden 1902 Société des Philatélistes 2004 Stort kundekartotek Butik åbnet i 2004 På frimærkesamlernes ”Champs Elysées”
LAURI PELTONEN LAURI PELTONEN OY - 2003 Etableret i 1920 Det finske sprog vigtigt Nye udgivelser, klassiske frimærker, tilbehør
PHILATELIA HUNGARICA Philatelia Hungarica - 2005 Etableret i 1950 Organisation Nyt EU-land
FILATELIA INTERNATIONAL, STORBRITANIEN Etableret i 1976 2 milliarder frimærker Samarbejde med postvæsner - design/trykning af frimærker Samarbejdspartner - Cuba’s postvæsen
STRATEGI Global vision - local presens At være markedsleder world wide Et naturligt valg for samlere world wide At være en attraktiv udfordrende arbejdsplads for engagerede medarbejdere
OPTIMALE UDNYTTELSE AF INVESTERINGER Logistik Markedsføring Web-sites IT
PRAKTIK Styring: Ét datasystem (IBM AS 400) Opkobling til datterselsskaber ”Ens” software - men lokalt tilpasset Én lager/ekspeditionsfunktion
BIG - IS BEAUTIFUL
BIG - IS BEAUTIFUL
DEN ØNSKEDE LØSNING – 1 Hvorfor e-handel? Bedre service, større salg til et øget, internationalt marked med eksisterende ressourcer: forretningen er altid åben – uafhængigt af tidszoner. at finde og bestille varer kan foregå i én proces. manuelle funktioner automatiseres og kapacitet øges.
DEN ØNSKEDE LØSNING – 2 Lettere kommunikation med kunden: Hurtig og billig kommunikation med e-mail/nyhedsmail Mulig tilpasning af forretningen til fremtidig efterspørgsel: Større kataloger Flere sprog Nye funktioner
FRA BESLUTNING TIL UDFØRELSE – 1 Første skridt: Find en kompetent og pålidelig leverandør! Alle har den bedste løsning, er billigst og kan det hele. Derfor...
FRA BESLUTNING TIL UDFØRELSE – 2 Spørg efter referencer – også dem der ikke står på listen. Få garanti for at din leverandør har erfaring med din primære platform. Vær sikker på, hvad din leverandør mener, når han siger ”sikkerhed i web-løsningen”. Web-projekter er komplicerede, og leverandøren skal kende hele processen ikke kun teknologien.
FRA BESLUTNING TIL UDFØRELSE – 3 Vær sikker på kemien – I skal i gang med et projekt med megen kommunikation. Husk, at det er bedre at være en stor kunde hos en mindre leverandør end en lille kunde hos en stor leverandør – når blot leverandøren ikke er for lille.
KRAV TIL LØSNINGEN – 1 Online butik - kataloger Online auktioner - alle kan byde mod alle Online betaling - sikkerhed Grossistløsning Håndtering af abonnementsystem
KRAV TIL LØSNINGEN – 2 Sammenhæng med eksisterende forretningsprocesser - genbrug af kompetencer og processer så vidt muligt Fuld integration med eksisterende back-end - data ét sted Let vedligehold og administration - vedligehold foretages af os hos os En sikker løsning
SOFT DESIGN’s LØSNING - 1 IBM System i – eksisterende back-end DB2 database WebSphere Application Server Web-butikken er udviklet af Soft Design Layout af Nordfrim
SOFT DESIGN’s LØSNING - 2 Online butik Online auktioner Online betaling Grossistløsning () Håndtering af abonnementer ()
SOFT DESIGN’s LØSNING - 3 Sammenhæng med eksisterende forretningsprocesser Fuld integration med eksisterende back-end - Web-butikken er integreret med ERP system - Data er real time data, der opdateres og trækkes ét sted Let vedligehold og administration - Enkel web-baseret brugeradministration - Hurtig og enkel tilretning og publicering af information foretages af os hos os - Nye processer udvikles i samarbejde med Soft Design
RESULTAT - 1 Kundernes reaktion Positiv feedback Hurtig tilvending Stadig øget brug af sitet Mersalg Kundernes reaktion
RESULTAT – 2 Besøgsstatistik Ca. 550 brugere pr. dag - gennemsnit Bruger i gennemsnit 4,5 minutter hver Nyhedsmails resulterer typisk i 3000 brugere på sitet dagen efter Ca. 1000 ordrer per måned Besøgende fra 50 lande den seneste måned. Besøgsstatistik
RESULTAT – 3
RESULTAT – 4
RESULTAT – 5
FREMTIDEN Forventning om at min. 30% af Nordfrim’s individuelle detailsalg foregår via nettet inden 2008 Nye features