Benny Karpatschof ProPerson 1. 2 2 Benny Karpatschof ProPerson og 3 En itemanalyse jeg foretog sammen med Svend, hvor vi undersøgte en af de 26 skalaer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Radioaktivitet 1 Isotoper og henfald.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Funktioner Grundbegreber.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Reduktion AM 2009.
Borgernes barrierer for brug af IT
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Statistik Lektion 17 Multipel Lineær Regression
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Anvendt Statistik Lektion 5
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
Teori, metodologi og metode
Hanne-Pernille Stax, ph.d
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Reduktion AM 2009.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
1 Logaritmer Logaritmer optr æ der hyppigt i forbindelse med algoritmeanalyse. Definition: For ethvert B > 0 og N > 0 g æ lder, at log B N = X, hvis B.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Grundlæggende teoretisk statistik
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Statikstik II 2. Lektion Lidt sandsynlighedsregning
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Statikstik II 2. Lektion Lidt sandsynlighedsregning
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
1 Powerpointserie om Kartonnage Den Grafiske Højskole.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Videnskabsteori & metode
Økonometri – lektion 5 Multipel Lineær Regression
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 22. marts 2006.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Økonometri – lektion 4 Multipel Lineær Regression Model Estimation Inferens.
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 24. februar 2003.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
Skalaer og Superskalaer i ProPerson-testen
Den multiple regressionsmodel 21. september 2005
Når modsætninger mødes – bopolaritet og quasi-bipolaritet
Naturvidenskabelig metode
Præsentationens transcript:

Benny Karpatschof ProPerson 1

2 2

Benny Karpatschof ProPerson og 3 En itemanalyse jeg foretog sammen med Svend, hvor vi undersøgte en af de 26 skalaer viste en klar opdeling af sættet på 10 items i to grupper: De 5 retvendte og De 5 spejlvendte

Benny Karpatschof ProPerson 4 Skala 1 - Åbenhed Spørgsmål 1 + Det er meget inspirerende, når der sker nye ting Spørgsmål 2 + Jeg kan godt lide at afprøve begreber og tanker, som er nye for m Spørgsmål 3 + Det er sjovt, når jeg prøver at se tingene fra en anden synsvinkel, end jeg plejer Spørgsmål 4 + Leg og eksperimenter er centrale livskvalitetet Spørgsmål 5 + Jeg er altid interesseret i nye ideer og tanker __________________________________________________________________________ Spørgsmål 6 -Jeg vil hellere arbejde med konkrete planer end med luftige visioner Spørgsmål 7 -Forestillinger og drømme om fremtiden er ofte en flugt fra nutiden Spørgsmål 8 -Jeg beskæftiger mig sjældent med nye teorier, som ligger uden for mit fagområde Spørgsmål 9 -Folk med mange nye ideer er sjældent seriøse Spørgsmål 10 - Man skal passe på ikke at lade sig rive med af nye visioner, bare fordi de er nye Retvendte spørgsmål Spejlvendte spørgsmål

2 sider af et items måde at påvirke respondenten:  Item’ets skala-indhold  Item’ets formuleringsmåde (den formale suggereringskraft) 2 sider af respondentens måde at reagere på item’et:  Personparameteren mht. skalaen  Respondentens responsbias (den formale suggestibilitet) Benny Karpatschof ProPerson 5

6 I et skalasæt med items, der alle er positivt (retvendt) formulerede vil Personscoren vil være et resultat af To forhold vedrespondenten,:  Skalaparameter  Responsbias Dette problem kan tackles på to forskellige måder:  Afbalanceret design mht. vending af items  Estimation af responsbias (Item Respons Teori)

Benny Karpatschof ProPerson 7 Skala 1 - Åbenhed Spørgsmål 1 + Det er meget inspirerende, når der sker nye ting Spørgsmål 2 + Jeg kan godt lide at afprøve begreber og tanker, som er nye for m Spørgsmål 3 + Det er sjovt, når jeg prøver at se tingene fra en anden synsvinkel, end jeg plejer Spørgsmål 4 + Leg og eksperimenter er centrale livskvaliteteter Spørgsmål 5 + Jeg er altid interesseret i nye ideer og tanker __________________________________________________________________________ Spørgsmål 6 -Jeg vil hellere arbejde med konkrete planer end med luftige visioner Spørgsmål 7 -Forestillinger og drømme om fremtiden er ofte en flugt fra nutiden Spørgsmål 8 -Jeg beskæftiger mig sjældent med nye teorier, som ligger uden for mit fagområde Spørgsmål 9 -Folk med mange nye ideer er sjældent seriøse Spørgsmål 10 - Man skal passe på ikke at lade sig rive med af nye visioner, bare fordi de er nye Retvendte spørgsmål Spejlvendte spørgsmål

Benny Karpatschof ProPerson 8

9

10

Benny Karpatschof ProPerson 11

Benny Karpatschof ProPerson 12 Gennemsnitsladninger for skala4 - helhedsorientering

Benny Karpatschof ProPerson13

Benny Karpatschof ProPerson14 Gennemsnitsladninger for skala5 – detalje-orientering

Benny Karpatschof ProPerson15

Benny Karpatschof ProPerson 16 Gennemsnitsladninger for skala4 og 5 – helheds- og detalje-orientering

Benny Karpatschof ProPerson17

Benny Karpatschof ProPerson 18

Benny Karpatschof ProPerson 19 Gennemsnitsladninger for de polære Skalaer 9 &10. Følelsesmæssig tænkning og Regelbundethed

 Den adskiller de i alt 20 items i deres respektive to grupper  Den adskiller i hver skala de 5 retvendte fra de 5 spejlvendte  Den viser, at skala-ladningerne i den ene af de to indbyrdes polære skalaer er modsat rettet skalaladningerne i den anden skala Benny Karpatschof ProPerson20

Benny Karpatschof ProPerson 21

Benny Karpatschof ProPerson 22

Benny Karpatschof ProPerson 23 Ladningerne for Polkomponenten viser sig tilsvarende at modsvare itemmets egen bias-generator defineret som: middelværdien af testpersonens item-svar gange med personens responsbias i den pågældende skala. Denne størrelse udtrykker i hvor høj grad itemmet forstærker testpersonernes generelle tendens til responsbias.

24 Benny Karpatschof ProPerson Korrelationen i skala2, nyskabende, mellem biasgeneratoren for de 10 items og deres pol-ladninger

Vi skal først se på skalafaktoren, altså den faktor der refererer til skalaens indhold Benny Karpatschof ProPerson 25

Benny Karpatschof ProPerson 26

Benny Karpatschof ProPerson 27

Benny Karpatschof ProPerson28 Korrelationen mellem respondenternes polfaktor i skala2, nyskabende, og deres polscore

Benny Karpatschof ProPerson og Institut for psykologi29

Benny Karpatschof ProPerson 30

At responsbias har en vis affinitet til personlighedsmæssige karakteristika fremgår af denne korrelationsoversigt Benny Karpatschof ProPerson 31

Benny Karpatschof ProPerson 32 Itemanalyse med responsbias-elimination For hver ProPerson-testens 26 skalaer gælder: P{x ti =a}=exp{a(α t +β i +γ t δ i )/∑ u exp{(α t +β i +γ t δ i ), P{x ti =a}=exp{a(α ts +β is +γ ts δ is )}/∑ u exp{(α ts +β is +γ ts δ is )}, Her er: t=testperson, i=item, hvor i=1,2,3,4,5 er de retvendte items og i=6,7,8,9,10 de spejlvendte items a=1,2,3,4,5 er svarkategorien, der angiver enighed med itemmets påstand, idet a konverteres til (6-a) på spejlvendte items. α t er testpersonens skala-personparameter β i er itemmets skala-parameter, dvs. itemmets tilbøjelighed til at fremkalde substantiel, skalarettet enighed. γ t er testpersonens responsbias i skala s, tilbøjelighed enighed uanset vendning δ i er itemmets tilbøjelighed til at fremkalde responsbias, dvs. generel enighed med itemmets konkrete formulering, uanset vending. Bemærk, at pga. at det multiplikative interaktionsled i den logaritmiske form, er der ikke tale om en itemanalyse-model, men om en item-responsmodel. En forenklet model opererer med en generel responsbias for alle items. α ts =α t, s=1,2,…,26. Denne forenkling er for Properson ganske dækkende, jf. s. 30

Benny Karpatschof ProPerson 33 Den empiriske gennemgang har vist ret entydigt, hvordan konstruktionsprincippperne i ProPerson-testen kommer til syne i faktoranalysen. Der er en itemanalytisk hovedstruktur, og med enkelte undtagelser, hvor en skala er defekt, er der ogs å en sekund æ r responsbiasstruktur, hvor forskellen mellem de ret- og spejlvendte items tydeligt kommer til udtryk (dette selv om de spejlvendte responser selvf ø lgeligt er rettet efter den skalamæssige og ikke de umiddelbare (formm æ ssige) enighed). Det er dette som er udtrykt i ovenst å ende item-responsmodel, der alts å ud over itemanalysens additive hovedstruktur (i den eksponentielle repr æ sentation) har en multiplikativ sekund æ rstruktur, som angiver interaktionen mellem itemmets og personens responsbias- parameter. Vi har set, hvordan person- og item-parameter i hver af de 26 skalaer kan estimeres som hhv. personscore og item-skala-korrelation (Cronbach’s alfa), mens responsbiasparametrene for personens vedkommende estimeres som forskellen mellem delscorene i de ret- og de spejlvendte items. Den n ø je korrespondance mellem disse scoringsbaserede estimater p å den ene side og faktoranalysens person-komponenter og itemladninger p å den anden side er dokumenteret. Der er klar evidens for, at itemrespons ikke s å meget er en skalaspecifik, men en overgribende persondisposition, s å dan som tabellen p å s. 30 viser. Denne overgribende itemresponsbias ser ud til at v æ re en meningsfuld personlighedspsykologisk st ø rrelse, idet den er positivt korreleret med detaljeorientering, og negativ med globalitet, f ø lelsesm æ ssig t æ nkning, evne til delegering og uddannelse. Opsummering