Takning Tofarvet seminar 2008

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Gammelheds-Philosophy
MÆRKELIGT ! Her er en lille matematisk øvelse, som helt sikkert
Ligninger og uligheder
Fra setting 38 til setting 39
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
Videregående pc-vejledning
Kurver Hvorfor og hvordan?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Forskellige traditioner
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
De sidste undervisningstimer
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Formularer (Access, del 3)
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Et kig ind i rygpositivet inden piberne fjernes. Her har spillebordet siddet... Man ser de to trin til betjening af hhv. låger for brystværk og svelleværk.
Vejledning til arbejdet med faginddeling af ISSN-listen (tidsskriftslisten) (Tryk F5 for skærmvisning)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Relationer – Omgangstone
HUSKESPIL – den lille tabel
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Nov TofarvetDB Tofarvet seminar, Antvarskov 2008 Bo Sørensen,
Region Midtjyllands tilbud 2013
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Serie omvendt serien Ole Løfgreen Jacobsen.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Matematik B 1.
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
1 Vi ser nu på en general graf Men antager at alle afstande er heltallige (Det er ikke så restriktivt) Algoritmen leder efter den mindst mulige dækningsdistance.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
4 og 8 øre man tager en pose mærker. og ? man tager en til …
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Forskellige traditioner
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
8 Øre Oval serie 10 og Ramme serie 29
Helt tomt regneark.
Præsentationens transcript:

Takning Tofarvet seminar 2008 Michael Lerche Nielsen

Hvorfor takning? 1) Grovsortering af mærker ud fra tre takninger: Linjetakning kun 1870 Kamtakning ”fintakket” 14x13½ fra 1870 Kamtakning ”grovtakket” 12¾ fra 1895 2) Der er sjældne takningsfejl at finde i den fintakkede periode 3) Takningsmaskinen er i sig selv en hjælp til trykbestemmelse af tidlige øretryk

Hvad er så vigtigt ved takningsbestemmelse? Det er utroligt meget lettere at se efter rammefejl og matricetyper, når man har et kvalificeret bud på den lodrette takningsrække Ved ovalfejl kan man meget hurtigere pejle sig ind på det rigtige tryk ud fra en ide om takningsrækken

Takning er det VIGTIGSTE pladningsredskab 1) Takningen er ofte den eneste hjælp, når man forsøger at plade mærker uden kendte ramme-, oval- eller matricefejl. 2) Fintakket takning er trods alt overskuelig: Tre maskiner er anvendt, hvoraf de tyve lodrette rækker i de to første har individuelle kendetegn.

Opgave 1: spørg eksperten Alle med erfaring i takningsbestemmelse giver deres bud. (Striben er fra 4ø tr. 46).

Nogle termer Nåletykkelse Konfetti Manglende takningshul Kludetakning Diamanttakning Takningshøjde – overhøje mærker

Hvilken takningsmaskine? Og hvorfor?

Thieles trykkeri ca. 1902 Takningsrummet

Thieles trykkeri ca. 1902, detalje

KI – hvilke takningsrækker?

KI 3.-5.række Grundmærkerne har RM 2B + 2B + -RM Matricekombinationen samt minimale rammefejl, som let overses i første omgang, gør bestemmelsen let: 4sk 4tr. B33-35

Øverste arkrand og siderrandene takkes ikke ved kamtakning Vi benytter lejligheden til sessionens første analyse: Hvilken takningsmaskine er brugt? Hvilken hovedgruppe tilhører rammerne? Kan de to oplysninger bruges i takningsbestemmelsen?

Analyseresultat 12 øres blokken er takket med KI. Rammerne tilhører hovedgruppe 3, dvs. 12 øre tr. 1-2 eller 4-5. 12 øre tr. 1-2 er KUN takket med KI, mens tr. 3-5 KUN er takket med KII Blokken er derfor tryk 1, evt. afbleget tryk 2.

Tidsakse fintakket periode

KI fem rækker skæve + en skævert

Skæv takning KI 5.-10. række

Høje mærker kan drille…

Analyse: Blokken har skæv takning, dvs. KI 5.-10. række. Rammerne tilhører hovedgruppe 4, og matricetypekombinationen er 4B-4G og 4J-4J. Ovalen på 4G-mærket har OF 42: ”kolon under DANSK-”. Højre 4J-mærke har OF 40: brud under C i CENTS Blokken er kan nu bestemmes som tryk 6a pos. 6-7/16-17 Bemærk forskellen på høje og lave mærker

Høje og lave mærker På blokken af 3cent ser man forskel i højden på den nederste tak (idet afstanden jo styres af tandhjulet, som vi så på billedet fra takningsrummet). Lasse Nielsen skriver (bd. 1 s. 162), at KI har ”høje mærker” i 4. 5. og 6. vandrette række, mens den i øreperioden 1879-89 har ”høje mærker” i 1. 2. og 4. vandrette række. KII har ”høje mærker” i 3. 5. og 10. vandrette række. Bredden varierer også mellem 20,5 mm og 20,0 mm. KI’s 6. række er smal, mens den 5. række er bred. KII’s 2. og 10. række er smalle, mens 7. og 9. række er brede. I KIII er 2. og 8. række smalle. Min erfaring er, at det er svært at se i praksis. BEMÆRK, at ved takningsfejl (især i nederste række) kan der opstå ekstremt brede mærker (som kan tilklippes som ”utakkede”). Optakkede mærker vil ofte fremstå som lavere mærker

KII ølmaver 6.-10. række

Tyk tak, tynd tak, tyk tak Udbuling ”ølmave” for neden til højre Tyk tak, tynd tak, tyk tak Udbuling ”ølmave” for neden til højre. Spinkel tak for neden til venstre. = hvilken række?

Jo! Det var KII 6. række Men hvilken matricefejl?

106 serien 6.-10. række

Mærket foreslår jeg som 106 serien pos 76 med RM 4R, hvor kendetegnene dog kun ses meget svagt. Rammefejlene, lidt pletter, kan ligeledes let overses, hvis de da overhovedet findes i dette tryk. Jeg foreslår denne position i tr. 11 eller 12, selvom det ikke passer med de ovalfejl, som Lasse Nielsen angiver. Da flere ting ikke stemmer med det anførte, skal mærket ”på værft” og en ekspert i 106-serien spørges til råds.

Analyse: Blokken er takket KII, 6.-7. række Rammerne tilhører hovedgruppe 5, og ingen mærker har rammematricetype, men udtværingen peger mod nederste og næstnederste række. Første sted vi møder dette i 5. hovedgruppe er i B-pladen fra 1890-seriens 2. afdeling (4ø tr 53-54, 8ø tr 57-59):

Øvre venstre mærke har RF 40. 216, som ifølge LN supplementsliste (dec Øvre venstre mærke har RF 40.216, som ifølge LN supplementsliste (dec. 2004) flyttes til klichénr. 40.6, der fungerer nederste række i seriens anden afdeling. Pletten i grenornamentet ses kun i 8ø57 og 4ø53 iflg. Lasse Nielsen. Blokken er derfor 4øre tryk 53, A86-87/96-97

Nederste række giver anledning til at kigge på brede takker for neden I 8 øre tr. 41 har KII nederste række ofte overbredde. Pladningen af mærkerne er svær p.gr.a. nye klicheer i nederste række. Kan I hjælpe med lodret række?

Løsning på de to mærker: Til venstre 8 øre tr. 41 A96 med RM 4B Til højre 8 øre tr. 41 B100 med RM 4P (kendetegn ses ikke i dette tryk)

Og så den svære: Takningsbestemmelse ønskes

Analyse: Mærkerne er takket KII, 5.-7. lodrette række. Venstre mærke har klichéfejl ”stort hak i venstre side”, klichéfejl C93. De næste mærker har klichétyperne A og C. Matricekombination CAC sammen med rækkebestemmelsen er derefter let: Striben er 8øre tjeneste er 8. tryk, pos. 85-87 (NFT 1994:1). Tryk 8 fra dec. 1885 er trykt med samme farve om ovalerne til 8øre tofarvet tr. 41. Helt perfekt havde det været, hvis mærkerne var pos. 35-37, idet pos. 36 udskiftes undervejs i dette tryk.

Og så en opgave for Hans og Inga

10 CENT 10 Cent omv. ramme tr. 7 Matricefordelingen kan i al fald tjekkes: 5E i første og tredje position i nedre række. Og både pos fire og mærket nedenunder har RM 5A Positionen er derefter 55-59+65-69

KIII ”klavertangenterne”

Optakning? Kendskab til takningerne kan også bruges til at vurdere, om mærker er optakket. Fx synes jeg, at det venstre 1 Cents-mærke er suspekt. Derimod vil jeg vurdere 4 Cents-mærket som et ægte, lavt mærke.

Andre måder at se takningen på

Andre måder at se takning på – morale: Vær ikke sikker på, at vi endnu har set den endegyldige takningsnøgle Forskellige øjne har tendens til at hæfte sig ved forskellige træk frem for andre nok så relevante karakteristika. Skannings-teknikker vil fremover kunne revolutionere takningsbeskrivelsen og takningsgenkendelsen (OCR) A42 RM4L, 55omv. 8ø tr. 27-30

Opgave 1: spørg eksperten Antal svar: KI KII Rækkebestemmelse 4ø tr. 46 A12-15

Afslutning: Learning by doing Trin 1 Begynd med sikkert bestemte ramme og ovalfejl. Vælg en takningsrække fx KII 5. række eller KI 4. række, hvor du har flere sikre mærker. Studér takningskendetegnene i oversigterne og sammenlign med dine sikre mærker fra den lodrette række, du undersøger. Når du synes du kan se, hvad der menes, nedfælder du kendetegnene på et papir UDEN at kigge i bogen. Søg derefter i uplaceret materiale og udvælg nogle mærker, du mener har den samme lodrette række. Forsøg en pladning. Men husk! Selv de bedste må regne med en fejlprocent på 15-20%, og ofte må man lægge mærker væk og forsøge en anden gang.

Trin 2 Find mærker med samme rammefejl. Du skal have minimum to, helst fem ens mærker. Forsøg en takningsbeskrivelse: tynde tykke, spring op og ned. Se om takningsnøglen passer nogenlunde. Trin 3 Når du er vel at få øvelse, kan du for alvor plade mærker med fx rammematricetyper, men uden egentlige rammefejl.

Hermed resterer kun at sige: TAK for opmærksomheden