Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videregående pc-vejledning Modul 13: Brug af tekstbehandling 60+Bornholm.
Advertisements

Hvordan hænger det egentlig sammen?
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Fortæl med PowerPoint XP
Lysets Natur Lys og Farver.
Teknik event i det mørke Jylland IV, 16. Januar 2010GPSmap 60CSx vs. Oregon 550T 1 GPSmap 60SCx vs. Oregon 550T  Baggrunden for dette indlæg  Skærmen.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
PC1 Lad os komme i gang…..
I dag er temaet Visualisering
Videregående pc-vejledning
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vores syn og optiske illusioner
REGISTRERINGSDATABASEN
Videregående pc-vejledning Modul 08: Billeder 1 60+Bornholm.
Computerens anatomi.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Beskrivelsesværktøjer
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
COMPUTERENS ANATOMI KENDER DU DIN COMPUTER SÅ GODT SOM DU TROR?
XB5S Biometrisk genkendelse Vejledning 02/07/2014 Version 1 Keld Flindt.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Lyd-ikonet er forsvundet
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
Kursus i.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Børns udvikling Tamim harise.
Den menneskelige hjerne …
1.
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
UPLOAD DIN S2 SCANNER. At uploade sin scanner betyder at man: sender data fra alle de scanninger man har lavet ind til Nu Skins server, der dækker hele.
Oversigtsvejledning til Lync 2013 FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Stående bølger.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Stående bølger.
Introduktion til Lync Windows Store-appen
Undervisningskompendie i Lyd
Geometriforløb i 3. klasse - med IT, papir og blyant… Forløbet Billeder Elevprodukter Det sagde eleverne…. Tips & Tricks Klik på en firkant (ikke teksten)
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Lys og Lyd Naturfag.
Kursus i.
Kontakter, tilstedeværelse og chat
Kursus i.
Forsøg til Håndværk og Design
Skabelon mailopsætning
Brug af digitalkamera på Gesten skole
Den gode tone Lse.
SketchUp En intro i 3D tegning.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Lærerkursus CFU v/ Anette Vestergaard Nielsen
Den gode tone Lse.
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
CoWelder UR5/Omega² CoWelder 300 Kollaborativ svejserobot.
Præsentationens transcript:

Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne: følge en tredimentional samlevejledning og ved hjælp af denne bygge en robot 2. programmere robotten til at gøre på forhånd bestemte opgaver, for eksempel stoppe når den når kanten på robotbanen 3. måle og beregne hvor langt robotten vil køre med f.eks. tre rotationer (hjulene kører tre gange rundt) 4. forklare om omkredsen på hjulene har betydning for hvor langt robotten kan køre 5. give eksempler på flere måder vi kan bruge for at beregne omkredsen på et hjul 6. beskrive hvilke sensorer robotten har og i korte træk kunne forklare hvordan disse virker

Hvad er en robot? Hva gjør en robot? Hvad gør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Hvad gør en robot? Hvordan ser den ud? Hvad skal der til for, at vi kan kalde noget en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

Definition på en robot En robot modtager data ved hjælp af sensorer. En robot har en hjerne for behandling af data. En robot kan sende data i form af bevægelse, lys, lyd eller lignende. Med denne definition har vi robotter omkring os hele tiden! Robotterne kan have programmer som gør noget som er bestemt på forhånd. Eller de kan reagere på signaler fra sensorerne, så vi reagerer på signaler fra vores sanser. Robotten udfører en handling ud fra, hvilket signal den får fra sensoren. Hvad de skal gøre bestemmer vi ved at programmere dem

Eksempler på robotter Røgalarm Trafiklys Sodavandsmaskine Automatiske døre Opvaskemaskine tørretumbler vaskemaskine

Den ligger i filarkivet til modulet. Vis filmen: Connect-Saw.wmv Den ligger i filarkivet til modulet. Tip! Hvis du gemmer filmen lokalt på computeren kan du lægge linket ind i powerpoint. Nils Kr. Rossing

EV3 med sensorer og motorer Stor motor Mellem motor Ultrasonisk sensor Stor motor Farvesensor Gyrosensor Tryksensor

EV3-brikken. Robottens hjerne Hjernen til EV3 MINDSTORMS robotten. Den er en intelligent computer-kontrolleret LEGO klods som gør MINDSTORMS robotten “levende” og gør den i stand til at udføre forskellige handlinger. . Knapper til at vælge i menuen Tryk for enter/kør gå tilbage/sluk

Robottens hjerne Hovedenheden har: fire udgangsporte (motorer), Port A, B, C og D. fire indgangsporte (sensorer) nummeret fra 1-4. USB-kontakt for tilkobling til PC Mini SDHC-kortlæser med op til 32 GB udvidet hukommelse Højttaler så at du kan lægge lyde i programmet og høre disse når programmet kører.

Motorer med rotationssensorer Sættet består af to store motorer og en mellem. Giver robotten mulighed for at bevæge sig. Indbygget rotationssensorer giver præcis og nøjagtig kontrol. EV3 mellem motor passer godt til indretninger med mindre belastninger og højere hastigheder. Stor motor Medium motor

Tryksensor Lader robotten føle omgivelserne omkring sig og kan også bruges som startknap for dine programmer. Den registrerer når frontknappen trykkes eller slippes, og kan tælle antal tryk.

Farvesensor Giver robotten farvesyn. Måler reflekteret rødt lys og omgivelseslys, fra mørke til meget lyst sollys Den kan skille mellem farverne sort, hvidt, blå, grøn, gul, rød og brun.

Ultralydsensor Giver robotten øjne, og muligheden for at registrere og måle afstand fra objekter. Den kan bruges til f.eks. at undgå objekter, navigere sig ned af en bane med vægge eller opdage om et objekt bevæger sig. Måler afstand mellem 1 og 250 cm Nøjagtighed indenfor +/- 1 cm Lyset i front er konstant når sensoren sender lydbølger, og blinker når sensoren lytter efter lydbølger

Gyrosensor Måler robottens rotationsbevægelser og ændrer retningen til robotten. Vinkelmodus måler vinkler med en nøjagtighed på +/- 3 grader