Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Kort om JavaScript Afvikles i browser på klienten Sendes fra server (php, asp, aspx, htm) eller startes i klient som htm/html fil. Skabelon: –”main” -
Lav design med ord, billeder og meget andet...
En lille introduktion Angående links til
Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Grundlæggende PowerPoint
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Grafik Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
Introduktion til HTML Formularer V1 introduktion til formularer Den sidste af HTML strukturmarkørerne er FORM-markøren, der bruges til at lave.
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Udlægning af en ny cache
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Introduktion til CSS I gang med min første HTML & CSS hjemmeside.
Computerens anatomi.
ADOBE DREAMWEAVER JOEK © TEC 2011 Dreamweaver har været branchens primære design værktøj igennem mange år. Oprindeligt blev programmet udviklet af Macromedia,
Instruktion i Animation Shop
Beskyt din computer og dine data!
Formularer (Access, del 3)
- en smart mellemting mellem overheads og lysbilleder (dias)
Dag 7: Javascript Html- og css-billedgalleri Javascript-intro
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Grundlæggende Webdesign Blåt hold – øvelsesgang 2
Dag 9: Programpakker Jquery og JQuery Mobile
NetBeans Installation og brug.
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
Introduktion/Otto Knudsen 1 Overblik WebForms ASP.NET.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
XML1 4.7 XML and Its Data Model. XML2 Introduktion til XML, 178 XML = eXtensible Markup Language Markup language –sprog, hvor data "pakkes ind" i tags.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Dag 7: Javascript Screen-broadcast – gå til - Indtast mødenummer - Vælg html-viewer - Klik Join sessionwww.123beam.com Php-opsamling (php-warning.
JavaScript i externe filer JavaScript gemmes i en ekstern fil (myscripts.js ) og så hentes ind i dokument hvor de skal bruges med, svarende at koden var.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
PD – kursusgang 3 Introduktion til Java Script. Mål Viden om hvordan JavaScripts indlejres i HTML dokumenter Viden om programmering i JavaScript  Erklæring.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Client / Server teknologi Eksamensteori Anbefaling: Tag notater.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
PHP Intro Webintegrator PHP. PHP Baggrund PHP er et server-side programmeringssprog anvendt til udvikling af dynamiske webapplikationer og websteder.
De grundlæggende redskaber
”Avanceret” Programmering
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
De grundlæggende redskaber
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Præsentationens transcript:

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. JavaScript - hvad er det? •JavaScripts er et script-sprog som afvikles af browseren

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. JavaScript - hvad er det? •JavaScripts er et script-sprog som afvikles af browseren •Tilføjer mere dynamik og interaktivitet på ens sider Billeder kan ombyttes når man flytter musen over dem Formularer kan påvirke hinanden efterhånde som de anvendes Udregninger kan udføres uden at man skal lave kompliceret webprogrammering

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. JavaScript - hvad er det? •JavaScripts er et script-sprog som afvikles af browseren •Tilføjer mere dynamik og interaktivitet på ens sider Billeder kan ombyttes når man flytter musen over dem Formularer kan påvirke hinanden efterhånde som de anvendes Udregninger kan udføres uden at man skal lave kompliceret webprogrammering •Man kan udrette meget med meget lidt programmering. Lige som med HTML kan det anvendes bare man har tekstbehandlig og en browser.

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. JavaScript - hvad er det? •JavaScripts er et script-sprog som afvikles af browseren •Tilføjer mere dynamik og interaktivitet på ens sider Billeder kan ombyttes når man flytter musen over dem Formularer kan påvirke hinanden efterhånde som de anvendes Udregninger kan udføres uden at man skal lave kompliceret webprogrammering •Man kan udrette meget med meget lidt programmering. Lige som med HTML kan det anvendes bare man har tekstbehandlig og en browser. •Selvom Javascript er let at arbejde med, er det et komplet programmeringssprog. Så efterhånden som man lærer mere, lærer man samtidigt det basale ved det meste computer programmering, så som Java, C++, Perl osv.

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. JavaScript - hvad er det? •JavaScripts er et script-sprog som afvikles af browseren •Tilføjer mere dynamik og interaktivitet på ens sider Billeder kan ombyttes når man flytter musen over dem Formularer kan påvirke hinanden efterhånde som de anvendes Udregninger kan udføres uden at man skal lave kompliceret webprogrammering •Man kan udrette meget med meget lidt programmering. Lige som med HTML kan det anvendes bare man har tekstbehandlig og en browser. •Selvom Javascript er let at arbejde med, er det et komplet programmeringssprog. Så efterhånden som man lærer mere, lærer man samtidigt det basale ved det meste computer programmering, så som Java, C++, Perl osv. •Danner sammen med CSS og DOM’en det der kaldes DHTML (Dynamisk HTML)

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Placering af koden •Koden placeres på to måder - i et -tag: Kan placeres overalt i HTML-koden, men placeres normalt i -tag'et

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Placering af koden •Koden placeres på to måder - i et -tag: Kan placeres overalt i HTML-koden, men placeres normalt i -tag'et - eller i en såkaldt eventhandler En lille kodestump man sætter på et tag (normalt -tag'et) Eksempel: Klik her! ( Kommandoen "alert('eek!')” er et metodekald som er indbygget i JS og åbner en dialog boks med et udråbstegn, den anførte tekst og en ’Ok’ knap)

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Placering af koden •Koden placeres på to måder - i et -tag: Kan placeres overalt i HTML-koden, men placeres normalt i -tag'et - eller i en såkaldt eventhandler En lille kodestump man sætter på et tag (normalt -tag'et) Eksempel: Klik her! ( Kommandoen "alert('eek!')” er et metodekald som er indbygget i JS og åbner en dialog boks med et udråbstegn, den anførte tekst og en ’Ok’ knap) •De mest brugte EventHandlers: - onMouseOver: Når musen køres over - onMouseOut: Når musen køres væk igen - onClick: Når man klikker Men der er flere. Antallet af brugbare eventhandlers, bestemmet af hvilken browser siden skal ses i. Jo ældre browsere, jo færre eventhandlers kan man benytte.

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Funktioner •Funktioner er en måde at genbruge kode-stykker

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Funktioner •Funktioner er en måde at genbruge kode-stykker •Man skriver dem en gang (i et -tag eller i -tag'et), men kan kalde det flere gange fra en EventHandler

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Funktioner •Funktioner er en måde at genbruge kode-stykker •Man skriver dem en gang (i et -tag eller i -tag'et), men kan kalde det flere gange fra en EventHandler OPGAVE: Skrive dette stykke kode i -tag'et: function besked() { alert('Hej DHTML!'); }...og lav herefter en eventHandler med denne kode:

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 1 •Nu laver vi et Javascript som rent faktisk kan bruges til noget: Et popup-vindue

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 1 •Nu laver vi et Javascript som rent faktisk kan bruges til noget: Et popup-vindue •Selvom det er let at åbne vinduer i HTML, er det samtidigt lidt ufleksibelt, idet at browseren bestemmer hvorledes vinduet skal se ud.

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 1 •Nu laver vi et Javascript som rent faktisk kan bruges til noget: Et popup-vindue •Selvom det er let at åbne vinduer i HTML, er det samtidigt lidt ufleksibelt, idet at browseren bestemmer hvorledes vinduet skal se ud. •JS giver kontrol over dette. Her er hvordan: window.open("URL","name","features"); - Denne stump kode åbner et vindue med websiden ’URL’ i. Altså den kaldte side. - I den anden parameter giver man vinduet et navn (ligesom når vi kalder siden via et target). - Den tredje parameter definerer vinduets egenskaber. Man kan bestemme vinduets størrelse, placering, udvalg af knapper mm. Skrives der ikke noget her, åbnes siden i et standard browser vindue med det sædvanlige udvalg af knapper.

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 1 •Nu laver vi et Javascript som rent faktisk kan bruges til noget: Et popup-vindue •Selvom det er let at åbne vinduer i HTML, er det samtidigt lidt ufleksibelt, idet at browseren bestemmer hvorledes vinduet skal se ud. •JS giver kontrol over dette. Her er hvordan: window.open("URL","name","features"); - Denne stump kode åbner et vindue med websiden ’URL’ i. Altså den kaldte side. - I den anden parameter giver man vinduet et navn (ligesom når vi kalder siden via et target). - Den tredje parameter definerer vinduets egenskaber. Man kan bestemme vinduets størrelse, placering, udvalg af knapper mm. Skrives der ikke noget her, åbnes siden i et standard browser vindue med det sædvanlige udvalg af knapper. •OPGAVE Skriv dette stykke kode i -tag'et: function popup() { window.open(' 'popupvindue', 'width=800, height=510, scrolling=auto'); }...og så lav en eventHandler med denne kode:

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 2 •Funktioner kan også tage imod data når de bliver kaldt

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 2 •Funktioner kan også tage imod data når de bliver kaldt •Nu laver vi funktionen om så man selv kan bestemme hvilken side der skal loades:

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 2 •Funktioner kan også tage imod data når de bliver kaldt •Nu laver vi funktionen om så man selv kan bestemme hvilken side der skal loades: •Koden skrives om så den ser således ud: function popup(adresse) { window.open(adresse, 'popupvindue', 'width=800, height=510, scrolling=auto'); }

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Popup-vindue 2 •Funktioner kan også tage imod data når de bliver kaldt •Nu laver vi funktionen om så man selv kan bestemme hvilken side der skal loades: •Koden skrives om så den ser således ud: function popup(adresse) { window.open(adresse, 'popupvindue', 'width=800, height=510, scrolling=auto'); }...og lav så den anden kode om til:

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Lidt om DOM (Document Object Model) •DOM’en er det ’værktøj’ JavaScript bruger til at beskrive websider, og det er det helt centrale for alt JavaScript programmering •Nu har vi prøvet at åbne et vindue. Vil man herefter ind og manipulere enkelte dele indeni et vindue, skal man have fat i JS’s DOM. •For at bedst at kunne beskrive hvad DOM’en er, kan det hjælpe med lidt viden omkring objekt- orienteret programmering (OOP). •Et objekt i OOP er en slags data-“pakke”: En samling af egenskaber (variabler) og metoder (funktioner) alle tilhørene den samme klasse med et bestemt navn. •F.eks. kan man forestille sig et objekt der hedder ”bil”. Man kunne sige at bil-objektet besidder flere egenskaber, f.eks.: mærke, model, årgang og farve. Man kunne endda også sige at bilen besidder nogle metoder, f.eks.: start(), stop() og bak(). •Selvom bil her er et fiktivt eksempel, kan man se at dets egenskaber og metoder alle relaterer til et almindelig kendt tema. •I Javascript kan man lave sine egne objekter til obevaring af data, men det er dog mere almindeligt at anvende de mange ”indbyggede” objekter som gør det muligt at arbejde med, manipulere og tilgå ens webside(r) og web-browser. •Denne beholdning af eksisterende objekter kaldes DOM’en (Document Object Model)

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Lidt om DOM (Document Object Model) •DOM’en er et hieraki af alle de objekter som er ”indbygget” i Javascript. De fleste af disse objekter er direkte relateret til websidens eller webbrowserens karakteristika. •Grunden til at ”inbygget” står i citationstegn er fordi at DOM’en teknisk set ikke hører direkte sammen med Javascript, da den officielle specifikation af JS ikke inkluderer DOM’en. •Dette medfører at der de forskellige browserproducenter har udviklet hver deres DOM, som (selvfølgelig) ikke er helt identiske. •Desuden er DOM’en ikke en intern del af JS fordi den teoretisk set kan tilgåes fra andre script- sprog også (såsom PHP eller ASP). •JS siges dog altså i daglig tale at bestå af selve Javascript-sproget samt DOM’en - en objekt struktur som JS kan tilgå for kunne manipulere websiden eller webbrowseren.

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Lidt om DOM (Document Object Model) •Her nedenfor kan ses en grafisk en høj-niveau oversigt over Mozillas DOM… Microsofts DOM er større og indeholder hele Mozillas DOM samt yderligere objekter. På nuværende tidspunkt kan man altså tilgå flere objekter med JS i Explorer end i Mozilla. Men mon ikke Mozilla kommer efter det? 

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Lidt om DOM (Document Object Model) •Eksempel: Window En af egenskaberne ved et vindue er dets navn, ordene i statusbaren forneden, URL-adressen på det dokument der er åben i siden og dokumentet selv. Hvis man f.eks. vil lave noget om ved status-baren, kan man gøre således: Hvor går dette link hen? Koden return true sikrer and browseren ikke overskriver den tekst man vil have istedet (’Til forsiden!’) •Den del der er fremhævet med blåt er altså objektet Window, og med punktumet kan man tilgå de metoder og felter der allerede er definineret i objektet. Her er status et felt som repræsenterer statusbaren. •Et andet eksempel: switchImage (i Dreamweaver)