TALENT-DK: Inspirationsmøde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
Livets Ord November 2008.
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
John.M.Nielsen Metode & Co.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Lederudvikling.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Bokstav børn.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Om feedback og tilbagemeldinger
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Præstationsangst!.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Børns udvikling Tamim harise.
Læring, kommunikation og samarbejde
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Relationelle Kompetencer
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Kommunikation Modul A.
Demens Anne Mette Jensen.
Kan man få indflydelse på en lov?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

TALENT-DK: Inspirationsmøde 27. 03 TALENT-DK: Inspirationsmøde 27.03.2008 - Præsentation ved Kristoffer Glavind Kjær Noter Det er vigtigt at være opmærksom på den store mængde kommunikation kroppen afsender, i form af bl.a. instinktive reaktioner, og andre ting vi ikke kan sætte ord på. Kroppen lyver aldrig. Vi bør få mere opmærksomhed på kroppen Kroppen er den direkte vej. Velkommen.

Krop, følelser og kommunikation Noter Kroppen råder over 1½ million, som bl.a. bruges i forbindelse med de signaler vi afsender via vores kropssprog. Det er vigtigt at læse folks signaler, for at kunne hjælpe dem. Dette gælder også mht. talentudvikling.

Kroppen Vi er en krop før enhver tanke! Vores bevidsthed halter ca. ½ sekund efter kroppen. Vores sansning af kroppens tilstand ligger til grund for bevidsthed og følelsesmæssig intelligens. Kroppen husker alt, hvad vi har været igennem. Psykiske spændinger aflejres i vores muskelpanser. Noter Ad. 1. Ord knytter kun tilbage til en oplevelse. Ad. 3. Følelsesmæssig intelligens: Det der gør at folk får succes er ikke nødvendigvis almindelig intelligens. Der kan også være tale om f.eks. Følelsesmæssig intelligens. Det vigtigste her er, at fokusere på kroppen. Ad. 4. Det er vigtigt at talentudvikleren støtter og nurser, for at få folk derhen hvor de tør være åbne. Ad. 5. Muskelpanser: Det er her følelserne sætter sig. Det er derfor meget vigtigt at lysten er tilstede. For at ændre os kan vi: Ændre adfærd Ændre tanker Ændre kroppen – træk vejret Vi starter i en krop og sanser udelukkende gennem kroppen de første to leveår.

Noter Det er vigtigt, at man kommunikerer med maven. Også knæene er vigtige, når man taler om følelserne.

Følelser Hvad er en følelse? Hvordan kommer de til udtryk? Hvordan kan man få balanceret sit følelsesliv ved at arbejde med den oplevelse, vi har af vores egen krop? Noter Ad. 1. En følelse er en bevægelse Følelser er ikke et kognitivt fænomen Ad. 2. Kommer bl.a. til udtryk gennem ansigtsudtryk og kropsholdning Ad. 3. Man kan f.eks. arbejde med sit ansigtsudtryk Man skal lytte til sin krop Åndedrættet er helt centralt

”Det er almindelig anerkendt, at de fleste kognitive processer forløber ubevidst, og at kun slutproduktet når bevidstheden, og det oven i købet kun sommetider. Men det har forskere indenfor det følelsesmæssige område ikke forstået.” Joseph LeDoux

Darwin: ’Vores evne til empati binder os sammen’. Noter Der findes 6 grundfølelser. Det er vigtigt at kunne skelne mellem følelserne. Darwin: ’Vores evne til empati binder os sammen’.

Kommunikation Når to mennesker mødes, udgør kropssproget 90% af den kommunikation, som finder sted. Hvordan kan vi skabe dybde og rapport i vores kommunikation? Noter Ad. 2. Rapport = Kommunikation

Hvordan vi får hele kroppen med Se folk i øjnene Lyt til det de siger og giv plads Sørg for at indstille din krop på vedkommende Lyt til dit åndedræt- mærk Solar plexus

PRÆSTATION STRESS optimal kognitiv effektivitet angst kedsomhed høj lav STRESS PRÆSTATION Noter Stress-niveauet for en person, må hverken være for lavt eller for højt, da præstationen vil afhænge heraf. For en talentudvikler er det vigtigt, at være opmærksom på at denne balance skal respekteres.

"When goals are clear, feedback relevant, and challenges and skills are in balance, attention becomes ordered and fully invested. There is no space in consciousness for disturbing thoughts and irrelevant feelings. Self-consciousness disappears - yet one feels stronger than usual. The sense of time is distorted." Czikszent 97 s 31 Noter Flow – her forsvinder bevidstheden, i stedet er man i nuet Den tætte mesterlære er meget givtig

En talentudviklers vigtigste opgave bør være at fremme den enkeltes evner via støtte og opmærksomhed. Det handler ikke om at tilføje noget udefra, men om at holde ham/hende fast på de mål, de sætter sig. Vi kan ikke tvinge dem et sted hen, hvor de ikke er - men støtte dem i at finde deres egen vej. Noter Ad. 1. Som talentudvikler skal ens egen vej ikke styre.

"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst, enhver, der ikke kan det, er selv en indbildning, når han mener at kunne hjælpe andre.” Søren Kierkegaard