Bremse- og karrosseri modul

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
Gammelheds-Philosophy
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
At Dividere.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Game maker.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
At Dividere Decimaltal.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Christian Gammelgaard Olesen
Dampmaskinens historie
Vejret Vandet i luften.
Termisk energi Anders og Patricia.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Vindmøller Mathias Turac, Devran Kücükyildiz & Daniel Thyrring
Afkobling af stivelsesstøtte
En opskrift Den dag jeg byggede en kage. Af ren og skær kedsomhed kiggede jeg på bogreolen og fandt en gammel støvet bog, jeg ikke kunne huske at have.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Termisk Energi Energi SI-enhed: joule Findes ved brug af formlen E=P/t
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Mekanisk energi Af Stine og Pernille.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Kaffemaskinen - et eksempel på beregning af økologisk rygsæk
Kemiske reaktioners hastigheder
Computerens anatomi.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Termisk energi -varmeenergi.
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
Joken, der bringer dig held!
TEC Frederiksberg.
Der er tiltrækningskraft mellem alle genstande lige fra de mindste partikler til de største himmellegemer... … og kraften kan beregnes…
Grundbegreb + Priselasticitet
Chicken Af: Louise, Camilla og Johanna..
Livet som kristen - det koster -
Joken, der bringer dig held!
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Henrik, Frederik & Christian M.
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Konstant acceleration
Mekanisk Energi Potentiel Energi Kinetisk Energi
Daves Hoszowski TEC htx
Stående bølger.
Energi - hvad er det?.
Stående bølger.
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Motionsopgave af Ammanda, Laura & Cecilie Oktober 2012
Energi - hvad er det?.
Sådan virker Gasjet3000 Bac-Turbines. Gasjet3000 består af 3 hoveddele  - Et forbrændingskammer, hvor brændstoffet eks. biodiesel brændes af, og der.
Undervisningskompendie i Lyd
Energi og ressourcer.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Energi til en verden i forandring
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Præsentationens transcript:

Bremse- og karrosseri modul Matias Larsen hvidt hold 31/01/2006 Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Indholdsfortegnelse Forsøgsoplæg 1 og 2. Modulopgave. Studiespørgsmål. Formålet med forsøget. Forsøget. Forsøgsopstilling. Resultater. Konklusion & Afrunding. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Modulopgave indhold Komponenter i bremsesystemet. Oplysninger om lovkrav. Energier i bilen. Energier under nedbremsning. Hvad er friktion. Friktionskoefficient. Hvad er kraft. Hvad er tryk. Moment i bremsesystemet. Større/mindre stempel i bremsecylinder og kaliber. Acceleration & deceleration. Temperaturpåvirkning. Tilbage. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Modulopgave komponenter i bremsesystemet Hele bremsningen starter, ved at man træder på bremsepedalen, som fører det tryk, vi træder med, videre til hovedcylinderen, som komprimerer bremsevæske, som bliver fordelt gennem bremseslanger og kobberrør til bremsekaliberen Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse som får det stempel, der sidder i kaliberen , til at skubbe bremseklodsen ud på bremseskiven og derved nedsætte hastigheden. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Oplysninger om lovkrav Hvis man selv vil prøve at reparere på sine bremser, kan man finde oplysninger om dem hos en automekaniker eller i de kedelige bøger om lovkrav. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Energier i bilen I bilen er der forskellige energier i motoren , varmeanlægget og så videre. I bilen er kemiske, varme, potentielle og kinetiske energier. Den kemiske energi kommer fra benzinen, den varme energi kommer fra benzinen, efter det er blevet forbrændt, den potentielle energi kommer, når en bil er parkeret på en skråning, og håndbremsen er trukket, og den kinetiske energi kommer, når motoren er i gang. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Energier under nedbremsning Når en bil kører på vejen og skal nedbremses, og man derfor træder på bremsepedalen, så bremser man bilen. Men når man træder på bremsepedalen, bliver der dannet et tryk, som bliver ført ned til bremsekaliberen, hvor bremseklodsen presses ind på bremseskiven. Mellem bremseskiven og klodsen dannes der en energi kaldet friktion eller gnidningsmodstand. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Hvad er friktion Når man tager to skiver og bevæger dem i mod hinanden, mens de presses imod hinanden, danner friktionen sig som en kraft, der gør det svært at dreje. Friktionen optager noget af den energi, der bruges til at dreje skiverne. Hvis man drejer hurtigt nok, dannes der varme i skiverne ved de flader, der rører hinanden. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

friktionskoefficienten Friktionskoefficienten (µ) er normalkraften (FN) divideret med den kraft, man trækker med. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Hvad er kraft Kraft (F) er noget, som ændrer en tings hastighed, form eller retning. Når man åbner en dør, bliver døren påvirket af den kraft, ens arm trækker med, og bliver så sat i bevægelse. En kraft bliver målt i Newton (N). Kraft er defineret som masse gange acceleration. Derfor kan man udregne den kraft, man åbner døren med. Man skal vide, hvad dørens masse (vægt) er og den acceleration, man har åbnet døren med. Hvis man ganger disse to tal, får man den kraft, man har påvirket døren med. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Hvad er tryk Tryk er kraft divideret med areal. SI-enheden for tryk er: newton pr. kvadratmeter (pascal). Hvis nu en gas opbevares i en trykflaske, vil gassen lave et stort pres på arealet af de dele af beholderen, gassen rører; dette pres er på beholderens sider som en kraftpåvirkning pr. arealenhed. Det instrument, man måler trykket i beholderen med, hedder et manometer. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Moment i bremsesystemet I bremsesystemet dannes der et moment ved bremsepedalen, når man træder på den. Hvis man træder på pedalen med 500 N (50 kg), dannes der et moment på 2000 N på stemplet i hovedcylinderen, som Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse bliver trykket ind i hovedcylinderen og danner et tryk inde i cylinderen på 100 Bar (10 MPa (10000KPa)), som bliver ført via kobberrør og bremseslanger til kaliberen eller bremsecylinderen, hvor det stempel, der sidder i, bliver trykket ud. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Større/mindre stempel i bremsecylinder og kaliber Hvis man monterer en bremsekaliber med mindre stempel i, ville man få en mindre pedalvandring, og hvis man monterer en kaliber med et større stempel, vil man også få en større pedalvandring. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Acceleration & Deceleration Acceleration og deceleration måles i meter per sekundet i anden (m/s2). Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Temperaturpåvirkning Temperaturen i bremsesystemet er en meget vigtig faktor, for hvis temperaturen bliver for høj, dannes der en form for gas, der lægger sig imellem bremseskiven og bremseklodsen og virker som olie, og når der kommer olie på bremseskiven, vil bilen ikke bremse på denne skive. Modulindhold. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Studiespørgsmål Friktion er gnidningsmodstand. En koefficient er en kontant faktor til en ubekendt eller foranderlig størrelse. Normalkraft (Fn) er den kraft, der påvirker en genstand, der ligger på en vandret grund. Friktionen mellem 2 materialer bestemmes ved at måle den kraft, der bruges, når man trækker fx. en bremseklods over en vandret flade. Kraft er noget, der kan ændre et legemes hastighed form eller retning, bl.a. er der den kraft til at holde os på jorden (Ft). Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Kraft (F) måles i newton. Kraft beregnes via denne formel: F = m * a. Energi er evnen til at udføre et arbejde . Man måler energi i joule (j). Kinetisk* energi og potential** energi. Kinetisk energi. Friktion. Forøgelse af hastighed. Nedsættelse af hastighed. *kinetisk energi er bevægelsesenergi. **potential energi er en mulig energi. Tilbage. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Formål med forsøget Formålet med forsøget er at bestemme friktionskoefficienten (µ) under forskellige tryk mellem en bremseklods og en metalplade. Tilbage. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Forsøget Efter jeg havde klargjort tingene, som jeg skulle bruge til forsøget, var jeg klar. Først tager jeg en hel bremseklods med en lille belastning og trækker over en metalplade uden belastning og derefter på samme måde som før og til sidst med begge belastninger. Da jeg havde gjort det, gentog jeg det hele igen med en halv bremseklods. Da jeg bagefter lavede skemaet med resultater, brugte jeg denne formel til at µ : gennemsnittet gange 9,82. Tilbage. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Forsøgsopstiling. Tilbage. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse Resultater * træk 1 + træk 2 + træk 3 = gennemsnit ** µ = FV gennemsnit (2,5)/ FT (9,185) Tilbage. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse

Konklusion & Afrunding Det har været muligt at bestemme friktionskoefficienten under forskellige forhold. Der kan være fejlkilder i det forsøg, jeg har lavet, og det kunne være, at der er ujævnheder i pladen, og der blev trukket med ujævn hastighed og en uren plade. Tilbage. Matias Larsen hvidt hold Selandia - Center for Erhvervsrettet Uddannelse