Tine Andersen 13. oktober 2006 Fremtidens fødevarer – fremtidens fødevareindustri. Tre scenarier for fødevareindustrien i Europa Tine Andersen, Center.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er internationalisering
Advertisements

Head Lean Netværks-gruppe.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ressourcestrategi Rethink.
Produktion og Logistik
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
EU’s Handlingsplan for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og bæredygtig industripolitik velkommen til Miljøstyrelsen.
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Forretningsmodel.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
TATIONpRÆSEN 8. OKTOBER 2010 AARHUS UNIVERSITET Uddannelse og job inden for fødevaresektoren.
Kodeks for offentlig topledelse
Globalisering ? Hvad fortæller vi vore tillidsrepræsentanter om globaliseringen ? Pil
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Workshop 15 Laurids S. Lauridsen, Internationale Udviklingsstudier, RUC Globalisering - årsag og konsekvenser.
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Beskæftigelsesnetværket Thomas Q. Christensen 12.nov. 13 DI's syn på beskæftigelsespolitikken Thomas Q. Christensen Chefkonsulent.
Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar.
Kundskabsledelse i ‘The Learning Economy’ Oslo, Oktober 2008 B.-A. Lundvall Aalborg University, Denmark Sciences Po, Paris.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.

Økonomisk globalisering
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Luksus tøj/accessoires i EU Gucci, Chanel, Hermes og Louis Vuitton
Derfor tegner vi kontrakter Direktør Mogens Frederiksen Dansk Landbrugs Grovvareselskab a.m.b.a.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Erhvervsgeografi og Globalisering Om arbejdsdeling mellem hovederhvervene og international arbejdsdeling Af Otto Erhvervsfordeling i alle lande Erhvervsfordeling.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Dansk Supermarked i korthed
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED Erhvervsstruktur i Holbæk Kommune.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
ATV temamøde Den Danske Fødevaresektor – globale og fremtidige muligheder 10. december 2012 Flemming Nør-Pedersen Direktør, Landbrug & Fødevarer.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Fødevareøkonomisk Institut, 2007 Fremtidens vindere Teknologi, viden og vækst Søren E. Frandsen Fødevareøkonomisk Institut.
LEIF and FOOD SCIENCE Research – Management - Innovation Dr. Leif Kjaergaard Den danske fødevaresektor Globale og fremtidige muligheder.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
IT Offshore/Nearshore anno 2017
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Hovedtal og konklusioner for branchen
A/S Jydsk Aluminium Industri
Hovedtal og konklusioner for branchen
Erhvervsgeografi og Globalisering
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Velkommen til faglærerseminar om Digitalisering
Hvem har magten over brugen og efterspørgslen?
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Erhvervsgeografi og Globalisering
som mennesket anvender til at genskabe / udvikle
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Præsentationens transcript:

Tine Andersen 13. oktober 2006 Fremtidens fødevarer – fremtidens fødevareindustri. Tre scenarier for fødevareindustrien i Europa Tine Andersen, Center for Analyse og Erhvervsfremme tine.andersen@teknologisk.dk

Scenarier = alternative fremtider Tine Andersen 13. oktober 2006 Scenarier = alternative fremtider Scenarier er historier om det uundgåelige og det nødvendige kombineret med det uforudsigelige og det som afhænger af de valg vi træffer (Ulrich Golüke)

Tre scenarier for Europas fødevareindustri Tine Andersen 13. oktober 2006 Tre scenarier for Europas fødevareindustri ”Rock Your Body” ”Stayin’ Alive” ”We are the World”

Lille grad af involvering Tine Andersen 13. oktober 2006 De tre scenarier Drivkræfter Rock Your Body Stayin’ Alive We are the World Udviklingen i verdensøkonomien Forbrugernes efterspørgsel efter nicheprodukter og høj kvalitet Produkt og procesinnovation i fødevaresektoren Globalisering af produktion og handel Regional / bilateral Den offentlige sektors engagement i at påvirke ernæring og spisevaner Lille grad af involvering Aktiv involvering

Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body Positiv udvikling i økonomien i Europa såvel som globalt EU’s landbrugsstøtteordninger er afskaffet Der er en stærk ”jeg-kultur” Europas indbyggere bor hovedsageligt i de store byer Det er generelt anerkendt, at et sundt liv forebygger aldersrelaterede sygdomme Industrien er flyttet ud – så miljøet i Europa har det fint Og hvem tager sig af, hvordan køer bliver behandlet i Argentina?

Rock Your Body – den europæiske forbruger Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body – den europæiske forbruger Sunde fødevarer understøtter en sund livsstil Forskellige forbrugersegmenter er kendetegnet ved forskellige ernæringsprofiler (alder, køn, genetik) Convenience-fødevarer og restaurant-måltider understøtter en travl livsstil Funktionelle fødevarer – den rationelle og bekvemme vej til sundhed Velstand giver efterspørgsel efter mange slags højt forarbejdede fødevarer og nicheprodukter Fødevaresikkerhed er et stort tema

Rock Your Body - Industri, marked og værdikæder Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body - Industri, marked og værdikæder De meget store, de små og de innovative Virksomheder investerer heftigt i teknologi og innovation Arbejdsdeling: Fremstilling i Kina, IKT-aktiviteter i Indien Produktudvikling i USA eller Vesteuropa …men på vej til Asien på grund af mangel på forskere i Europa Detailhandlen dominerer stadig værdikæden Men der sker også alternativ distribution E-handel er i kraftig vækst Convenience-fødevarer forhandles gennem sundheds- og fitnesscentre, restaurants, fast food-kæder, hoteller, skoler og virksomhedskantiner

Rock Your Body - Marketing og innovation Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body - Marketing og innovation Fokus på at brande fødevarer som sunde Dialog-marketing via internet Loyalitet skabes fx gennem sundhedspakker, som tilbyder særlige medlemspriser sammen med medlemskab af klubber eller net-communities Store arbejdspladser er en ny målgruppe som tilbydes overvågning af de ansattes helbredstilstand suppleret med ernæringsrådgivning Innovation i to retninger Produkt Proces

Rock Your Body - Kompetencebehov Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body - Kompetencebehov Fabriksgulvet Procesteknologiske kompetencer Indsigt i kvalitet og kvalitetsstyring Alle aspekter af fødevaresikkerhed og hygiejne Marketing, R&D, specialistfunktioner Specialiseret viden om ernæring Marketingkommunikation Customer relations management Indsigt i national og international lovgivning, regulering og standarder Ledelse Gode sprogkundskaber og gode kulturelle kompetencer Avancerede ledelseskompetencer (ledelse af eksperter) Mange specialistfunktioner er outsourcede til service-leverandører

Stayin' Alive - Kompetencebehov Tine Andersen 13. oktober 2006 Stayin' Alive - Kompetencebehov Fabriksgulvet Faldende antal jobs i fødevaresektoren Store virksomheder:Produktionsmedarbejdere skal kende til avanceret produkt- eller procesteknologi (IKT, biotek, kemi, nanoteknologi osv.) I Europa ansættes stadig medarbejdere, som kun har grundlæggende færdigheder, når Produktet ikke lader sig transportere over længere afstande Produktets kvalitet eller brand tillader virksomheden at tage en høj pris (Belgisk chokolade, øl fra mikrobryggerier, maltwhisky etc. etc.) Marketing, R&D Stor efterspørgsel efter salgs- og marketingkvalifikationer i de store virksomheder Management Færre mellemledere betyder større krav til bredde Øget vægt på forretningsforståelse Fokus på bundlinjen

We are the World - Kompetencebehov Tine Andersen 13. oktober 2006 We are the World - Kompetencebehov Fabriksgulvet Voksende beskæftigelse i fødevareindustrien – især i arbejdskraftintensiv bæredygtig produktion Bæredygtig delbranche: Stor efterspørgsel efter gode ”håndværkere” med råvarekendskab Medarbejdere med et fødevareindustri-certifikat og kurser i bæredygtighed foretrækkes Discount delbranche: Behovet for ufaglært arbejdskraft er lille og aftagende Specialistfunktioner, marketing, R&D Stort behov for specialister med indsigt i e-logistik og e-handel samt internet marketing – på diplom eller bachelor-niveau Discount underbranche rekrutterer faglærte procestechnikere og produktionsingeniører Store virksomheder beskæftiger et stigende antal tradere og kontraktjurister som er specialiseret i at lokalisere og source strategiske ressourcer på verdensmarkedet. Mellemledelse Kvalitetsledelse og færdigheder med dokumentation er vigtige Sprogfærdigheder efterspørges