Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen) Afrunding på AT1 Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Hvad skaber det hele menneske? Hvilke af begreberne fra mindmap’et har vi arbejdet med i AT1? Hvilke af begreberne hører til andre gymnasiale fag – og hvilke?
De faglige hovedområder Det naturvidenskabelige hovedområde Det humanistiske hovedområde Det samfundsvidenskabelige hovedområde 3
Det naturvidenskabelige hovedområde Område, fx: Kræfter og energi i naturen (fysik) Levende væseners opståen, udvikling og vekselvirkning med den øvrige natur (biologi) Stoffers indre opbygning og forandringer som følge af ydre påvirkninger (kemi) Metoder, fx: Forsøg, hvor der observeres og måles Opstille hypoteser/teorier som eftervises 4
Det humanistiske hovedområde Område, fx: Historie og kultur (historie, oldtidskundskab) Litteratur og kunst (dansk, billedkunst, drama, sprogfagene) Sprog og kommunikation (dansk, sprogfagene, m.fl.) Metoder: Fortolkning (hermeneutiske metode) Tekstanalyse 5
Det samfundsvidenskabelige hovedområde Område, fx: Sociale og politiske strukturer – nationalt og internationalt (samfundsfag) Produktion og fordeling af ressourcer (samfundsfag og erhvervsøkonomi) Metoder: Indsamling af data, som fortolkes Observation og iagttagelse Simuleringer – fx af roller på et hold Spørgeskema Statistik Kilder 6