It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
VirkLogin – log ind med nøglefil (BGL-slide)
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
NemID = den nye digitale signatur
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Adgangsstyring og brugeradm.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
Erhvervsstyrelsen Erhvervsstyrelsen varetager blandt andet registrering af virksomheder og offentliggørelse af registrerede virksomhedsdata Erhvervsstyrelsen.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Er komponenterne noget for mit projekt? NemLog-in komponenten Fuldmagt kan være relevant hvis projektet ønsker at undgå omkostninger til udvikling af lokale.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ny regering, nye tider – dag 1
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, en borger har fået? Som betroet medarbejder eller lignende kan du opnå mulighed for at se detaljer om en fuldmagt,
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
STS Administrationsmodul
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Nye digitale løsninger
Præsentationens transcript:

It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker Digital signatur, Digital post og Nemlog-in

Digitalisering Digital signatur Digital postkasse Nemlog-in Helle Steeval

Digital signatur Helle Steeval

Digital signatur En digital signatur er en elektronisk underskrift. Privat NemID NemID Erhverv Medarbejder signatur Helle Steeval

Medarbejder signatur Den private NemID En NemID medarbejdersignatur knyttet til CPR-nummer, kan anvendes til en lang række offentlige services til at administrere private anliggender. En NemID medarbejdersignatur knyttet til virksomhedens CVR-nummer, bruges når du repræsenterer og kommunikerer på virksomhedens vegne. Medarbejdersignaturen er personlig. Identificere dig på din virksomheds vegne og få adgang til de selvbetjeningsløsninger og informationer, du har rettighed til. Indeholder dit navn, virksomhedens navn og CVR-nr. Helle Steeval

Typer og priser Digital medarbejder signatur 1 generation under udfasning NemID Medarbejder signatur 2 generation NemID medarbejdersignatur findes i to varianter. NemID medarbejdersignatur med nøglefil softwareløsning, certifikatet på computer. NemID medarbejdersignatur med nøglekort certifikatet er placeret på en central server hos DanID. For det nye NemID til erhverv gælder, at de første 3 medarbejdersignaturer er gratis. Herefter betaler virksomheden per signatur iht. prislisten på Nets-danid.dk Helle Steeval

Bestil NemID medarbejdersignatur Enkeltmandsvirksomhed Ejer bestiller med sit private NemID Signaturtype: NemID medarbejdersignatur med nøglekort Bestil NemID medarbejdersignatur Identificer virksomhed Ejer af enkeltmands og adresse Signaturtype: nøglekort eller nøglefil Underskrifttype Helle Steeval

Digital postkasse Helle Steeval

Digital postkasse Det offentlige er i gang med at afskaffe papirbreve digital kommunikation mellem det offentlige og virksomheder. det skal være billigere, lettere og hurtigere at kommunikere med det offentlige. obligatorisk at have en digital postkasse for alle danske virksomheder. Helle Steeval

Lov ”Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2011- 2015”. ”Lov om Offentlig Digital Post”. 1. november 2013. opnået fritagelse. Helle Steeval

Hvem er omfattet af Digital Post for virksomheder? Alle virksomheder/organisationer med et CVR-nummer er omfattet af obligatorisk Digital Post for virksomheder. Anpartsselskaber, interessentskaber, aktieselskaber, fonde, foreninger og udenlandske virksomheder med et dansk CVR-nummer Enkeltmandsvirksomheder Frivillige foreninger Helle Steeval

Fritagelse En virksomhed kan kun blive fritaget, hvis den ikke kan få en bredbåndsforbindelse på 512 k/bit. Anmodning om fritagelse sker til borgerservice i den kommune, hvor virksomheden ligger. Helle Steeval

Digital postkasse Modtager et fysisk underretningsbrev. Hvis de har etableret en digital postkasse, inden loven træder i kraft, og bedt om at modtage al post digitalt, kommer I ikke til at mærke nogen forskel. Ikke oprettet en digital postkasse den 1. november 2013. modtageret fysisk adviseringsbrev første gang, der kommer digital post fremtidige meddelelser digitalt. Nye virksomheder, der er oprettet efter 1. november 2013, får automatisk oprettet en digital postkasse, men skal gennemgå samme oprettelsesforløb Virksomhedens eget ansvar, at adressen er opdateret i CVR-registeret, at tjekke den digitale postkasse. De digitale meddelelser kan sidestilles med breve på papir. Reagerer på eksempelvis påbud eller krav, kan det få alvorlige følger. Ophøre med at sende rykkere med anbefalet brev. Helle Steeval

Klar til digital post Virksomheden skal overveje følgende hvordan de vil modtage den digitale post. 1. Modtage og forvalte post i den digitale postkasse på Virk.dk via 2. Synkronisere med virksomhedens e-Boks og læse digital post begge steder 3. Videresende til egne systemer, som sikker e-mail 4. Systemintegrere til virksomhedens egne systemer Helle Steeval

Funktionalitet, roller og rettigheder Standardfunktionalitet: læse og besvare al post i alle mapper. Ingen sortering og simpel brugerstyring. små og mindre virksomheder Udvidet funktionalitet: læse og besvare post i udvalgte mapper. Sortering på mapper og mere kompleks brugerstyring. mellemstore og store virksomheder udvidet funktionalitet eller vælger at integrere til egne systemer. Helle Steeval

Adgang til Digital Post Virksomheden skal i arbejdet med den digitale postkasse igennem 3 trin, Medarbejdersignatur Oprettelsesflow Roller og rettigheder Helle Steeval

Adgang til Digital Post for andre medarbejdere Den der opretter den digitale postkasse, skal give sig selv adgang, hvis personen skal kunne se indbakken. For at andre medarbejdere kan få adgang til Digital Post kræves følgende: 1. Den ansatte skal have tildelt en medarbejdersignatur 2. Den ansatte skal logge på Virk.dk. 3. Den ansatte skal have tildelt adgang til indbakken. Helle Steeval

Nemlog-in Helle Steeval

Nemlog-in Brugeradministration FBRS 02.04.2017 Nemlog-in NemLog-in-løsningen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen på vegne af staten, regioner og kommuner Brugeradministration FBRS Fællesoffentlig brugerrettighedsstyring Offentlige myndigheder kan tilslutte deres selvbetjeningsservices På den måde vil virksomhederne opleve, at de kan bevæge sig frit mellem de tilsluttede offentlige selvbetjeningsløsninger med ét log-in – uden at skulle logge på flere gange Virksomheder kan tildele og administrere rettigheder for deres medarbejdere til myndighedernes systemer i én samlet brugergrænseflade. Helle Steeval

Brugeradministration FBRS 02.04.2017 Brugeradministration FBRS Fællesoffentlig brugerrettighedsstyring Offentlige myndigheder kan tilslutte deres selvbetjeningsservices På den måde vil virksomhederne opleve, at de kan bevæge sig frit mellem de tilsluttede offentlige selvbetjeningsløsninger med ét log-in – uden at skulle logge på flere gange Virksomheder kan tildele og administrere rettigheder for deres medarbejdere til myndighedernes systemer i én samlet brugergrænseflade. Helle Steeval

02.04.2017 Roller Helle Steeval

Hovedopgaver Medarbejder/bruger Administrator for brugerne 02.04.2017 Hovedopgaver Medarbejder/bruger Kan kun se og opdatere sin egen profil Administrator for brugerne Kan tildele rettigheder Tilføje brugere til grupper Administrator for Organisationen Oprette fuldmagter og interne grupper Udnævne andre administratorer for Org eller brugere. Opdatere og synkronisere organisationsprofil Nemlog-in Supporter Supportere brugerorganisationer Aktiver/deaktiver bruger Manuelle godkendelser Nemlog-in Administrator DIGST Helle Steeval

Vilkår Eksisterende aftaler / vilkår kører videre. 02.04.2017 Vilkår Eksisterende aftaler / vilkår kører videre. Ved tilslutning af nye virksomheder skal man underskrive NemLog-in’s nye vilkår. Helle Steeval

Flow Nye brugere Eksisterende brugere Log ind Logger ind 02.04.2017 Flow Log ind Logger ind Bliver gemt lige meget hvor man logger ind på Nemlog-in Tilslutning Signer underskriver vilkår Tilføj Administrator Brugeradministration Administrer bruger Administrer fuldmagter Administrer rettigheder Nye brugere Eksisterende brugere Log ind Logger ind Bliver gemt lige meget hvor man logger ind på Nemlog-in Brugeradministration Administrer bruger Administrer fuldmagter Administrer rettigheder Helle Steeval

Nye brugere Konsekvenser for nye brugere 02.04.2017 Log ind Logger ind Bliver gemt lige meget hvor man logger ind på Nemlog-in Tilslutning Signer underskriver vilkår Tilføj Administrator Brugeradministration Administrer bruger Administrer fuldmagter Administrer rettigheder Nye brugere Konsekvenser for nye brugere Administrator bliver delt i 2 roller De skal tilslutte sig før de kan anvende FBRS en signer skal skrive under på vilkår og udpege en administrator. Signer er en underskriftbemydiget, dvs. Enkeltmandsvirksomhed er det ejer og i selskaber er det en direktør. Underskriftbemyndiget vs. Tegningsberretiget Helle Steeval

Virk.dk drives og udvikles af Erhvervsstyrelsen sammen med en lang række erhvervsrettede myndigheder