Triangulering i 3D vha. kd-træer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lavet i Visual Basic.NET. Opret en nyt projekt Vi oprettede et Windows Forms Application projekt.
Advertisements

Epoxy og Isocyanater - opgavespil
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Aktivering af link til passwordliste i SFX Anders Vestergaard, DBC, 19. februar 2013 OBS: Inden passwordliste aktiveres i SFX skal liste være oprettet.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
F 45. Lad os se på et konkret eksempel… 45° 10 m 20 cm 8 m 5 m 2 m 3 m HOV!Der mangler jo noget… Øjenhøjden er 2m 20 cm = 10m 20 cm = 1000cm 20 : 1000.
Flugtveje. Problemanalyse Hvordan finder man optimale flugtveje? Hvordan kan man finde optimale flugtveje ved hjælp af grafteori? Hvordan kan vores optimale.
Distribuerte Objekter Våren 2011 Professor II Eric Jul Forelesning F2 –
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Sammenhæng Kantfølge (walk): v 0 e 1 v 1 …v l-1 e l v l forbinder v 0 og v l Tur (trail) hvis alle kanter forskellige Lukket (closed) hvis v 0 = v l Vej.
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
SEO PÅ AU.
NetBeans Installation og brug.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Gerth Stølting Brodal Minimum Udspændende Træer (MST) [CLRS, kapitel 23]
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Søgning & sortering Intro søgning Lineær søgning Binær søgning
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
Afhængig af nettet Mange erkender først deres afhængighed af nettet når konen er skredet og Dan- kortet lukket.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Begreber og Redskaber 6. Plan for idag Tabeller Udvalgssortering, køretid Lidt mere om objekter Budskab: Køretid kan være et problem og bør løses med.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Apr 06, 2010Projekt: “Korteste Veje” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
1 Maksimal strømning. 2 Strømningsnetværk Et strømningsnetværk (eller blot et netværk) N består af En vægtet, orienteret graf G med ikke-negative heltallige.
Grafer og Algoritmer Rasmus D. Lehrmann DM
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
1 Vi ser nu på en general graf Men antager at alle afstande er heltallige (Det er ikke så restriktivt) Algoritmen leder efter den mindst mulige dækningsdistance.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
”Lineær Programmering - Maksimering”
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
”Lineær Programmering - Minimering”
GP 11, 14/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 11 onsdag 14/ kl. 9:15 – 12:00.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Design, verifikation og analyse
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Grafalgoritmer II.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Binære Søgetræer [CLRS, kapitel 12] Gerth Stølting Brodal.
1 Sortering. 2 Sortering ved fletning (merge-sort) 7 2 | 9 4  | 2  2 79 | 4   72  29  94  4.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Gerth Stølting Brodal Minimum Udspændende Træer (MST) [CLRS, kapitel 23]
Algoritmer og Datastrukturer 2 Gerth Stølting Brodal Minimum Udspændende Træer (MST) [CLRS, kapitel 23]
Algoritmer og Datastrukturer 2
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Algoritmer Gerth Stølting Brodal Institut for Datalogi Aarhus Universitet MasterClass i Matematik, 10. april 2014, Aarhus Universitet.
It Eksamen Andreas Sode / Indledende tanker App Score Kunstig intelligens Mænd.
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 3. marts 2003.
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Algoritmer og Datastrukturer 2 Gerth Stølting Brodal Korteste Veje [CLRS, kapitel 24]
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Grundlæggende programmering Forår 2002
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Gerth Stølting Brodal Minimum Udspændende Træer (MST) [CLRS, kapitel 23]
Flugtveje.
Clicker Test a)Ja b)Nej c)Ved ikke. Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Single-Source Shortest Path i ekstern hukommelse Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Gerth Stølting Brodal Minimum Udspændende Træer (MST) [CLRS, kapitel 23]
Samarbejdende LEGO-Robotter
Videnskabeligt projekt
Grundlæggende Algoritmer og Datastrukturer
Præsentationens transcript:

Triangulering i 3D vha. kd-træer Micky Christensen & Nadeem Gulzar

Problemformulering Givet en tilfældig rækkefølge af n knuder i rummet, som er uniformt distribueret, giv da en korrekt triangulering, så samtlige knuder anvendes og former en lukket overflade Med korrekt menes, at hver kant præcis skal anvendes 2 gange og deles af 2 tilstødende trekanter

Trianguleringen Aktiv kant-liste initialiseres med en start-trekants 3 kanter Hver aktive kant finder sin kandidatknude og forbinder sig til den Der dannes en ny trekant og de 2 nye kanter tilføjes den aktive kant-liste Trianguleringen stopper når der ikke er flere aktive kanter

Trianguleringen Eulers formel: For enhver triangulering gælder: Antallet af trekanter (facetter): Dette er generelt kun gældende for ét trianguleret område For en trianguleringen opdelt i M lukkede områder:

Nabo-søgning Trianguleringsprocessen består hovedsageligt af at finde et nabolag omkring en kant, hvorefter den bedste kandidat findes mellem disse naboknuder. Det er i forbindelse med at finde en nabolag, at kd-træer kan benyttes.

Den lineære løsning For hver kant ledes der lineært igennem knudemængden for at finde en nabokandidat Køretiden for én kant er da hvor n er antallet af knuder

Den optimerede løsning Ved brug af kd-træer optimeres søgerutinen til <mangler noget om design af søge-radius, så k mindskes> hvor k er antallet af rapporteret knuder

Design af søgeradius Der søges med en kugle (halvkugle) k-faktoren skal holdes så lille som muligt ved brug af ”passende” søgeradius 2-step søgning (først med angivet radius dernæst med dobbelt radius, hvis der ikke findes nogen knuder i den første søgning)

Resultater (tilfældige knuder) Antal knuder Lineær algoritme (tid i ms) Kd-træer 500 20 6 2000 331 50 10.000 8.287 336 25.000 43.208 1.017 50.000 192.589 1.377 100.000 677.767 4.076

Resultater (tilfældige knuder) Tests blev udført på en Pentium 4 2.53GHz maskine med 512mb ram

Resultater (objekter) (antal knuder) Lineær algoritme (tid i ms) Kd-træer Skip (18.091) 24.373 466 Statuette (6.679) 3.808 165 Kugler (22.261) 43.124 559

Resultater (objekter) Tests blev udført på en Pentium 4 2.53GHz maskine med 512mb ram

Konklusion Det giver en rigtig fornuftig hastighedsforøgelse i trianguleringen, ved at bruge kd-træer til nabosøgning Hastighedsforskellen er selvfølgelig afhængig af antallet af knuder. Jo større antal knuder vi arbejder med, jo bedre resultater

Spørgsmål Spørgsmål ? Kommentarer ? Vores demoer: Neighborhood Search in 3D Triangulation in 3D