EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor meget bestemmer EU?
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Medborgerskab – på sporet
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
EU-valgets store spørgsmål
Arbejdermuseet, København 12. marts 2014 Rasmus Nørlem Sørensen
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
EU’s Grænser Demokraticafé, Gefion Gymnasium, 27. januar 2012 Michael Birkkjær Lauritsen.
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
EU OG KRISEN Michael B. Lauritsen Stenhus Kostskole 23. januar 2013.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
EU I UNDERVISNINGEN Institut for Statskundskab Hvorfor undervise i EU? Oplæg ved Hans Branner.
6 fortællinger om Europa
EU Institutioner.
Forskningsprojektets grundideer
Forskellige former for magt
Samfundslære: Styreformer
Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Styrkelse af dine lederkompetencer  Karrieresparring  Budskabstræning  Strategisk kommunikation Vibeke.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
1. Lektion: Det politiske system
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Klinik for Børnefysioterapi Fysioterapeut Elna Søndergaard.
Undervisningsmaterialer fra Det Økologiske Råd. Miljøorganisation, som arbejder på at udvikle nye og bæredygtige veje til et bedre miljø og klima Mange.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Luftfartens betydning for væksten Henrik Peter Jørgensen.
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
EU i undervisningen – hvordan?
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
KLODEN RUNDT DEO konference, Aarhus Oplæg v. Hans Branner.
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF POLITICAL SCIENCE Har EU en rolle i konflikten i Ukraine? Fra revolution i Kijev til krig med Rusland – Hvordan håndterer.
Internationalisering gennem lektorkvalificering
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Niels Brock Handelsgymnasium Tirsdag den 3. marts 2015, kl
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Center for Europæisk Politik Skriv bachelorprojekt om EU Inspirationsmøde for BA-studerende 10. november 2009.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Den økonomiske krise i EU Rasmus Nørlem Sørensen Gefion Gymnasium 27. januar 2012.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Anne-Mette Wehmüller Cand.mag. i europastudier Medlem af Europanævnet SF-kandidat til Europa- Parlamentet 2014 Bestyrelsesmedlem i Nyt Europa.
Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Seminar for lærere i grundskolen Onsdag den 25. marts 2015.
Hvorfor falder tilliden til politikerne? DEO DOKK1, Aarhus, 11. April Jørgen Goul Andersen Institut for Statskundskab Aalborg Universitet.
Hvordan underviser man i EU’s retspolitik? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO 24. september 2015 Ørestad i København.
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Hvor meget bestemmer EU?
Populisme og folkelig indflydelse i et EU i flere hastigheder
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Kan EU gøres demokratisk?
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Hvordan underviser man i EU – og danner nye medborgere
Præsentationens transcript:

EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder Oplysningsforbundet DEO Fagdidaktik i samfundsfag Hotel Sinatur, Nyborg September 2013

Rasmus Nørlem Sørensen Initiativtager til EU-netværket for undervisere Sekretariatsleder i DEO Redaktør af NOTAT 2006-2008: Underviser VUC Roskilde Filosoficafe.dk EU-undervisning 2005: Cand.mag. i Filosofi og Socialvidenskab (RUC)

Hvorfor undervise i EU? EU’s betydning og indflydelse Almendannelse og demokratisk handlekompetence Samfundsfag: EU er politologiens bananflue AT/KS og tværfaglighed EU som perspektiv i kerneområderne økonomi, sociologi og politik Bekendtgørelsens krav

De multinationales EU?

Hvorfor er det svært med EU? EU er kompliceret – det er svært at undervise i Elevernes engagement De kedelige forudsætninger – for at arbejde med de sjove spørgsmål Lærernes egen mulighed for at holde sig opdateret på EU-sager

Spændingen mellem det konkrete og det principielle

EU i din hverdag

Hvad med ACTA?

Eller hvad med det her?

Den som flaskehalsen peger på!

Skolebørn i Valencia får tæsk af politiet

Finanspagten – hvordan påvirker krisen elevernes fremtid?

Euro er da nemt på ferien…

Hvad er penge – og hvorfor laver EU’s centralbank ikke flere af dem?

Skal det være ulovligt at købe sex?

Kan menneskehandel bekæmpes – uden EU?

Hvad skal eleverne lære om EU? Hvor meget bestemmer EU? Hvilken magt har EU? Hvor meget bestemmer EU i Danmark? Hvad er demokrati i Europa? Hvilke demokratiforståelser præger EU? Hvilke krav kan vi stille til et europæisk demokrati? Har EU demokratiseret Europa? Hvem bestemmer i EU? Hvordan træffer EU beslutninger? Hvilke aktører har magt – hvor og hvordan? Hvorfor lobbyisme – og hvordan?

Hvad er DEO undervisning? En undervisningsside med temapakker til samfundsfag Efteruddannelse af undervisere Side med vidensdeling og materialer til læreren Aktiviteter for elever: Demokraticafeer og EU-aviser www.undervisning.deo.dk

EU-netværket for undervisere Undervisere på 100 skoler i hele landet Fagligt og didaktisk bagland for DEO undervisning Medarrangører af demokraticaféer og EU-aviser Oplægsholdere med ekspertise i EU

Aktuelt stof – hvordan? Magasinet NOTAT www.notat.dk Find udsendelse på f.eks. www.dr.dk Print Kommissionens nyhedsklip EU i dagens aviser Altinget | EU www.altinget.dk/eu

Workshop Lav en øvelse til EU-undervisningen: Fokus 1: Metode og koncept Fokus 2: Læringsindhold og kompetencer

Konferencer: EU i undervisningen – sådan! København tirsdag den 10. september Martin Lidegaard Rebecca Adler-Nissen Henrik Kureer Jesper Jespersen Aarhus tirsdag den 17. september Jørgen Goul Andersen Michael Schou Andersen Derek Beach Rasmus Baastrup