Børnearbejde i Indien Sonja Salminen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
På arbejde i Bangladesh
Advertisements

Børnearbejde lavet af 4. klasse og lærer Stine B
Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Europa-Kommissionens 8. marts arrangement.
Det svære liv i en sportstaske
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Lærings- og praksisfortællinger:
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Red Barnet Foto: Louise Dyring Nielsen / Red Barnet.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Med fokus på kropsafgrænsning og trykaflastning
Arbejdermuseet, København 12. marts 2014 Rasmus Nørlem Sørensen
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Bill GATES er ikke verdeNs rigest mand
Pædofili Pædofili.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Århus Y’s Men’s Club Marselisborg 11/19/2014 Klubben har fadderskaber i 4 organisationer: SOS Børnebyerne Danmission ”Fremtidsbørn” Areopagos Børnefonden.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Bønder. Det gælder om at overleve… En voksen skal bruge 700 TRKR pr. runde for at overleve. Et barn det halve.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
A. SØDE, SJOVE, PÆDAGOGER B. SKOLE, SOCIALFORVALTNING, POLITI C. SUPER, SEJT, POLITI.
Hvordan kan vi hjælpe hinanden så der ingen spiseforstyrrelser opstår?
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Hvem, hvad, hvor om mobning
Introduktion til konservatisme
Mandag den 1. oktober  Drengenes gymnastiksal  Vi har lavet flotte armbånd af nye smykkesten.  Mange øver sig på poolspillet.  Der bliver leget.
SLAVERNES VILKÅR FØR BORGERKRIGEN
Synopsis.
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Børn og voksnes rettigheder.
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
4. November 2015 Migrænikerforbundet1 af 18 Børnemigræne Migrænikerforbundet.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
En familie fødes, Forventnings afstemning En familie fødes 2016.
MIBB NGO stiftet i Arbejder for børns vilkår i Grønland. Voksne som målgruppe. Forebyggelse, koordinering af tiltag, holdningsændring, ansvar. Sammen.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
En god start på livet – i dagplejen
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
Findes der ”eksistentielle smerter” eller ligefrem ”etniske smerter”?
Hjemme hos Samir.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Præsentationens transcript:

Børnearbejde i Indien Sonja Salminen

Hvad laver børnearbejdere?

Mellem 60 og 115 millioner børnearbejdere i Indien. 20% af alle børn under 14 arbejder uden for deres egen familie med husarbejde. Der er mellem 2 og 12 millioner børn, som arbejder i huset.

Er børnearbejde altid forkert?

15 millioner børn arbejder som slaver

Hvorfor børnearbejde?

Hvad skal vi gøre? Boykotte? Hjælpe børnene økonomisk? Sørge for skoler? Kan de arbejde og gå i skole samtidigt?

Hvad laver børnearbejdere? Sælger varer Pudser sko Drenge arbejder ofte med byggeri I marken På fabrikker Pigerne arbejder ofte med husligt arbejde Og prostitution De laver tændstikker og røgelsespinde i Indien Børn vasker op i Indien Børn hjælper mor med hjemmeproduktion af papirsposer Piger arbejder på bordel i Bombay I Indien lever mange børn af at tigge I Nepal kidnapper man piger til prostitution i Indien – her lever de som slaver Børn arbejder ved højovne Børn sidder på hug på gulvet i timevis og arbejder med at sy

Hvorfor børnearbejde? Børn er en billig arbejdskraft Børn er lette at styre Børn er en fleksibel arbejdskraft Kulturelle vilkår som forstærker årsager til børnearbejde

Argumenter imod Børnearbejde er ødelæggende for børns helbred Børnearbejde forhindrer børns udvikling Børnearbejde er økonomisk udnyttelse af børn Børnearbejde forhindrer samfundsmæssig udvikling Børnearbejde adskiller børn og forældre Hvis børn arbejder, har de ikke tid og kræfter til skole og uddannelse Børn vænner sig til en indtægt

Hvis børn har travlt med arbejde kan de ikke: Lege Spille bold Fantasere Læse Snakke med kammerater Kort sagt: udvikle sig!

For børnearbejde Børn hjælper med til at forsørge familien Børn bliver en integreret del af samfundsfællesskabet Børnene føler sig værdifulde og stolte Børn opfattes som en ressource – som produktive borgere