Adverbier - really - absolutely - somehow

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

Udsagnsordets/verbets bøjning
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Kongruens og tællelighed.
Omskrivning med ”to do”
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Omskrivning med do i spørgende og nægtende sætninger
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Traditional Danish Songs
Langmarkskolen 6a. Flag  The name of the Danish flag is :  Dannebrog  The legend says at the Danish flag fell down from heaven.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Engelsk A stx Delprøve 1 19 aug 2011.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
SOME eller ANY Joan Neesgaard Continue Tryk på F5-tasten for at starte! og derefter Continue…
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability af lokalitetsspecifikke digitale tjenester John Paulin Hansen (10)
Kultur- og branchestudier
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Coming to terms with English in Denmark Jacob Thøgersen Associate professor, University of Iceland PhD student, The Danish Language Counsel / University.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
School model and counseling methods
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Delprøve 1, december 2011.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
….at være eller …… …… ikke at være.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Magistrenes Arbejdsløshedskasse side 1 Welcome to MA Odense.
Kapitel 4.
Forventningsafstemning
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Oh, store Gud, når jeg dit værk beskuer
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Tryk på F5-tasten for at starte!
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Tryk på F5-tasten for at starte!
Completing secondary education
Software Testing Software testing.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
SOME eller ANY START
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
The Engineer in Hell An engineer dies and reports to hell.
Præsentationens transcript:

Adverbier - really - absolutely - somehow · alle paragrafhenvisninger er til BASICS

Opgave: find nu adverbierne i sætningerne i Basics, §158 § 158 Adverbier lægger sig til: verber she keeps her flat beautifully adjektiver / participier (tillægsform der fungerer som adjektiv) he is awfully kind; the girls wore tightly belted waists andre adverbier he greeted me extremely warmly hele sætninger happily, Christmas is over soon Opgave: find nu adverbierne i sætningerne i Basics, §158

Opgave: lav nu øvelsen i Basics, § 163 D #1 (se næste slide) Adverbier § 163 Vi kan inddele adverbier i 5 kategorier, alt efter deres funktion i sætningen: · tidsadverbier – handler om hvornår: - suddenly, there was a knock at the door · stedsadverbier – handler om hvor: - he is around here, somewhere · mådesadverbier – handler om hvordan: - you should drive more carefully · gradsadverbier – handler om hvor meget; de fungerer forstærkende og står altid foran det adjektiv eller adverbium de lægger sig til: - it is a very bad idea; you behave extremely badly · sætningsadverbier – handler om hele sætningen - luckily, they had all remembered their umbrellas Opgave: lav nu øvelsen i Basics, § 163 D #1 (se næste slide)

Adverbier Tids-, steds- eller mådesadverbier – eller andet? § 163 Hvilke forhold beskriver adverbierne i de følgende sætninger – der kan være flere adverbier i hver sætning: Charles, I really think you should drive more carefully. I don’t think there’s anything of interest here. She ran quickly towards the door. Suddenly a shot was fired, and immediately afterwards everything was completely quiet. Locally, people talk a lot about the incident. kilde Flemming Olsen: Basics, §163 D #1

he answered me kindly; they spoke kindly to the lost puppy Adverbier § 159 Danske adjektiver bøjes efter køn & tid: en venlig mand; tre venlige piger; et venligt hus Engelske adjektiver bøjes IKKE: a kind man, two kind girls Danske adverbier får tilføjet –t, men bøjes ikke: han svarede mig venligt; de svarede mig venligt Engelsk adverbier får tilføjet –ly: he answered me kindly; they spoke kindly to the lost puppy

Adverbier § 159 & 160 Da både adjektiver og adverbier på dansk kan ende på –t, er det ikke så nemt umiddelbart at se forskel: et lykkeligt ægteskab (adj); de levede lykkeligt (adv) Men da danske adjektiver bøjes efter køn & tid, kan du bruge det når du skal afgøre om dit danske ord er et adjektiv eller et adverbium: Du sætter f.eks. substantivet i flertal: hvis ordet ændrer sig – altså bøjes – har du et adjektiv: et lykkeligt ægteskab; to lykkelige ægteskaber hvis ordet forbliver ubøjet har du et adverbium: han levede lykkeligt; de levede lykkeligt Opgave: prøv nu at oversætte sætningerne i Basics, §159 B (se næste slide)

Adverbier § 159 & 160 Oversæt sætningerne – prøv at ændre sætningens opbygning , fx ved at sætte substantivet i flertal, for at afgøre om du skal bruge adjektiv eller adverbium – danske adjektiver bøjes, danske adverbier bøjes ikke. Serious eller seriously? Situationen er alvorlig; du ser alvorlig ud; jeg kan ikke tage ham alvorligt; svar mig nu alvorligt; det er et alvorligt problem; mener du det alvorligt? Hvorfor er I så alvorlige? Han er alvorligt syg. Happy eller happily? Det var en lykkelig løsning; de levede lykkeligt til deres dages ende; nu er Ann lykkelig igen; ægteskabet var ikke lykkeligt; du ser lykkelig ud. kilde Flemming Olsen: Basics, §159 B

altså omsagnsled til grundled / omsagnsled til genstandsled: Adverbier § 161-163 Subjektsprædikat & objektsprædikat er adjektiver - altså omsagnsled til grundled / omsagnsled til genstandsled: she felt helpless (= she was helpless) they knocked him unconsious (= he was unconscious) Sanseverber og andre verber, der omtrentligt kan erstattes af ‘to be’, fungerer også på denne måde - altså som et slags ‘lighedstegn’ – du skal derfor bruge adjektiv the soup tastes awful (= the soup is awful) it smells funny (=it is funny) it doesn’t feel right (= it isn’t right)

Adverbier § 163 Opgave: lav nu øvelsen i Basics § 163 D #2, side 73 som er en opsamlende øvelse i adjektiv eller adverbium - se næste slide

Adverbier Adjektiv eller adverbium? Marker den korrekte form: § 163 Adjektiv eller adverbium? Marker den korrekte form:   No more slow/slowly learners? The kids who have an opportunity to use computers will have an enormous/enormously advantage in the job market over those who are unforunate/unfortunately enough not to have that opportunity. But how do we make sure that all students have an equal/equally chance to learn? Computer experts, teachers, and politicians agree that it’s going to be increasing/increasingly important/importantly that people are able to use computers in their daily/dailily work. But education experts agree that putting more computers into the schools doesn’t automatic/automatically mean that students will learn useful/usefully computer skills. It all depends on how professional/professionally the schools use computers, and how good/well the teachers are trained to use computers creative/creatively in the classroom. A boring/boringly program can be just as unhelpful/unhelpfully as a boring/boringly textbook. And, unfortunate/unfortunately, poor/poorly schools cannot afford to send teachers to special/specially workshops, no matter how interested/interestedly such teachers are to improve their own and their pupil’s standard.