i graviditeten Jordemoderforeningen Odense 26. febr. 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Parforhold; kommunikation og seksualitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Tilfredshedsundersøgelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Opgaver om omsorgssvigt
Forældre- og fødselsforberedelse
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Modul 5: Barn og parforhold FORÆLDRE- OG FØDSELSFORBEREDELSE.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 1 Den gravide/parrets udvikling mod forældreskab FORÆLDRE- OG FØDSELSFORBEREDELSE.
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Maskulinitet.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Børns omsorgssituation og trivsel
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Søskende til børn med AD/HD
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Psykoedukation skizofreni
SATSPULJEPROJEKT FOR SÅRBARE GRAVIDE Side 1. UDMØNTNING AF MIDLER FRA SUNDHEDSPOLITISK UDSPIL TIL SÅRBARE GRAVIDE 2 Regeringens Sundhedspolitiske udspil.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Børn – og forældre - på hospital
Aut. klinisk psykolog Helle Kjær
Kommunikationskursus
Præsentationens transcript:

i graviditeten Jordemoderforeningen Odense 26. febr. 2013 Fødselsdepression i graviditeten Jordemoderforeningen Odense 26. febr. 2013 Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013 Lise Gullestrup, cand. psych., 2009 1

Hvad er en fødselsdepression ? Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Fødselsdepression er altid Et samspil mellem kvinden som den hun er, dvs. hendes personlighed /sårbarheder og ressourcer forhold ved graviditet/fødsel/barnets tilstand ved fødslen ydre belastninger, dvs. stressfaktorer ressourcer og støtte fra partner, familie, nærmiljø og professionelle professionelle og prof. støttemuligheder Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Fødselsdepression er psykologisk - En blokering af den naturlige psykiske graviditet og psykiske proces, som kvinder og mænd gennengår som forberedelse til forældreskabet og derved udvikles en - Belastende psykisk tilstand hos den pågældende, som viser sig i graviditeten, ved eller efter fødslen eller efter nogen tid Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013 Symptomer Følelsesmæssige, kropslige, tankemæssige og adfærd, specielt: Tristhed, håbløshed, angst, panik, uro Udmattelse, energiløshed, træthed Vanskeligheder m. at sove og evt. spise Tendens til gråd selvkritik, tankespind Svært ved at forholde sig til at være mor, knytte sig til barnet -jeg dur ikke som mor Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Terminologi/afgrænsinger Op mod 20% af kvinderne reagerer på graviditet/fødsel/ at blive mor med: ___/// ______/// _________/// _________ ”tudeturen” efterfødselsreaktion/stress/PTSD fødselsdepr. (5-10%)/ ICD-10 depression/ biol.depr./ psykose Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Kvindens personlighed Rummer en sårbarhed, forbundet med ”at være sig selv” og med følelsesmæssige relationer og dermed med at blive mor og knytte sig til sit hjælpeløse barn Denne sårbarhed har kvinden udviklet i løbet af sin opvækst i relationen til egen mor/far Denne sårbar er ofte skjult bag en velfungende personlighedsstruktur Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Kvinderne har oftest fungeret godt indtil fødselsdepressionen Uddannelse/under udd. eller job Stabilt parforhold God bolig og rimelig økonomi Godt netværk – dog ofte nogle vanskeligheder ift. egen mor/ forældre/ måske idylliseret forhold til dem Desuden er Barnet oftest planlagt og ønsket Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Karakteristiske træk hos kvinderne Omhyggelige, ordentlige Pligtopfyldende, (over)ansvarlige Perfektionistiske, store krav til sig selv Stort behov for kontrol Hjælpsomme, venlige, imødekommende Stort behov for at præstere og blive bekræftet Afhængig af fam. og andre /konfliktsky Sårbar /nærtagende overfor kritik Kan ofte virke glade, stærke og kompetente Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013 Kvindens opvækst Opvækst i et umiddelbart almindeligt hjem, men hun har ofte savnet: Vedvarende, stabil omsorg og bekræftelse Tryghed og forudsigelighed At blive set og elsket som den hun var Støtte til at mestre og klare udfordringer har lært sig at tilpasse sig vilkårene og forældrenes behov og klare tingene selv Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Kvindens mestrings- og overlevelsesstrategier At holde følelser for sig selv /”piber ikke” At tænke bagatelliserende om egne reakt. At klare tingene selv At relatere sig neturalt/formelt venligt til andre, bl.a. til jordemoderen gør at hendes psykiske kaos nemmere forbliver skjult, bl.a. for de prof. Hendes forsvar (modstand) holder dem ude. Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Teorier, der kan bruges til at forstå fødselsdepression: Udviklingspsykologiske kriseteorier, bl.a. Johan Culberg Tilknytningsteori bl.a. John Bowlby ”Moderskabsindstillingen” (moderskabsfølelsen) iflg. Daniel Stern Barnets selvudvikling (kvinden som barn), bl.a. Daniel Stern Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013 Kriser ilf. Cullberg er Naturlige udviklingskriser i livet, hvor der er ”overgange” og nye ress. skal udvikles: - overgang fra hjem til skole - fra skole til udd. til erhvervliv - fra singleliv til par til forældreskab - fra erhvervaktiv til pension, alderdom Traumatiske kriser, hvor ulykker rammer Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Tilknytningsteori bl.a. John Bowlby Spædbørn er født med evne til at søge kontakt og beskyttelse gn. fysisk nærhed Harmoniske forældre har tilsv. evnen til at reagere intuitivt imødekommende, kærligt og relevant i forh. til barnet Derved knyttes de for barnet livsvigtige bånd, der udvikler det følelsmæssigt, socialt og hjernemæssigt og for moderen bånd, der fremmer hendes moderfølelse og omsorg for barnet Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Moderskabsindstillingen (D. Stern) En tilstand kvinden helt naturligt udvikler gennem sin graviditet, og som gør hende mere psykisk og følelsesmæssigt parat til at blive/være mor for sit barn: Mere åben, indlevende, ”modtagelig” Mere hengiven, parat til at knytte sig og ”kæmpe” for sit barn, for at holde det i live Mere parat til at ofre egne behov (søvn) Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Daniel Stern: Barnets selvudvikling Barnet udvikler sin selv-følelse i den nære relation til mor/far Selvet er barnets (menneskets) inderste følelse af at være mig – bevidst og ubevidst Selvet udvikles med en grundfølelse af at være værdifuld/værd at elske som jeg er, eller modsat: være forkert, ikke elsket ... Eller kun elsket hvis .... (på betingelser) Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013 Selvet Den grundlæggende selvfølelse udvikles i løbet af de første 5 år, men udvikles og nuanceres fortsat hele livet i relation til andre mennesker. Den måde ens selvfølelse er dannet og udviklet på vil få stor indflydelse på den måde, man selv møder og relaterer sig til sit barn Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Resultat af selvudviklingen Det ægte, sande Selv – god selvværd, god selvtillid: fleksibel, harmonisk, robust personlighed - hviler i sig selv Det falske Selv – lav selvværd, (rimelig) god selvtillid: begrænsninger i person-ligheden med sårbarhed, ufleksible mønstre, måske ængstelig Det splittede Selv – lav selvværd, lav selvtillid: disharmonisk personlighed med indre uro og mange vanskeligheder for både sig selv og andre Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013 Opsporing Hvad skal man som jordmoder være opmærksom på i graviditeten og barselsperioden Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Risikofaktorer i graviditeten Vanskeligheder ved at blive gravid/ fertilitetsbehandling Pludselig / hurtig graviditet Tidligere abort /flere spontane aborter Tidligere dødfødsel, spædbørnedød Tidl. depr., angst, OCD, spiseproblemer / depression i kvindens nære familie Aktuelt belastende/stressende forhold Drikker for meget (skjult) Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Tegn hos gravide, der kan være de første signaler Symp. som ved andre depre., jf. tidl. pp Forholder sig for nøgternt til graviditeten, det ventede barn/ det at skulle være mor Fokuserer alene på fysiske forhold Usædvanlig adfærd, fremtoning, sp.mål For ensidigt optaget af barnet/morrollen Følelsesmæssigt oversvømmet – jublende, bekymret, ængstelig, fokuserer på alt hvad der kan gå galt (fødslen) eller virker ”for” stærk/perfektionistisk Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Risikofaktorer i forb. med fødslen For tidlig fødsel Traumatisk/langstrakt fødsel Barnet fjernes fra moren, også selv om det forbliver i samme lokale til nærmere undersøgelse eller behandling Lav Apgar umiddelbart efter fødslen, også selv om den rette sig til det normale Dårlig ”kemi” mellem parret under fødslen Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Symptomer hos barselskvinden Afviser barnet Klynger sig til barnet (far må ikke holde det og slet ikke skifte det) Stiller irrelevante spørgsmål eller hænger sig i detaljer/bagateller Virker usikker, afhængig af partner eller egen mor Er for præstationsorienteret Virker trist og opgivende, ikke glad, eller overgearet, euforisk Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Hvad er muligt for jordemoderen? Hvilke muligheder har hun? Behandling Hvad er muligt for jordemoderen? Hvilke muligheder har hun? Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Personlig barrierer hos jordemoderen bevidste/ delvist erkendte: - Jeg er ikke uddannet til det her .... - jeg har ikke tid lige nu, nogen venter - lægen ved mere om det her Ubevidste: - egne traumer,(ubearb) incest, voldtægt - egen grav. og fødselshistorie blokerer - egen stress (kan også være bevidst) - mangler empati/iagttagelsesevne Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Barrier fra systemets side Der er reelt ikke afsat tid til den opgave at følge den psykiske graviditet Personalet er ikke godt nok uddannet, dvs. har ikke nok - viden om fødselsdepression - træning i og erfaring med samtale med følsomt indhold - mulighed for supervision, støtte fra erfarne kolleger/leder Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Jordemoderens redskaber: Viden om sårbarhed, der kan disponere Empati/god iagtagelsesevne/åbne øjne Spørg direkte, afklarende, men hensynsfuldt (jeg kan tage fejl ....) Spørg i første omgang mere til konkrete forhold end til følelser Hold samme stemning som kvinden – neutral – ikke for følelsesfuldt – i starten Almengørelse, bekræftelse, anerkendelse Henvise videre Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013 Medicinsk behandling Er en læges, evt. en psykiaters opgave Der må tages hensyn til at kvinden er gravid eller ammer – hvis hun ønsker det De forskellige præparater med samme behandlingsmål, kan virke forskelligt og dermed have forskellige bivirkninger på de enkelte kvinder Forskellige præparater må ofte prøves før dét med effekt og få bivirkninger, findes Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Psykoterapeutisk behandling Lindring af sympt./aflastning/psykoeduk. Jeg-støttende samtaler (psykodynamisk, kognitivt, kropsorienteret, adfærdsorienteret og kommunikativt) Psykoterapi med henblik på at bearbejde underliggende psykiske problematikker Desuden er følgende meget relevant Mor-barn-behandling og Parsamtaler (partneren en vigtig person) Gruppe med andre kvinder m. fød.depr. Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013

Lise Gullestrup, cand. psych. febr. 2013