Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
TPG handleplans-skema
Ung i DK - muligheder og risici
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Børns omsorgssituation og trivsel
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Børn og unge med handicap siger deres mening
Disposition Præsentation af emne Mobning
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Trivsel og mental sundhed
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne Psykiatritopmøde 2011 1. oktober på Frederiksberg Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne Jens Christian Nielsen  jcn@dpu.dk Center for Ungdomsforskning  www.cefu.dk

Karakteristika ved unge i dag: Generation Fremtidsplan - uddannelse er en nødvendighed Vælgere – vil gerne vælge, men mange er også usikre på fremtiden Trådløse – ikke rodløse Forbrugere – i alle henseende Performative – jeg ses? MeWe’er - men i samspil med andre Emotionelle - jeg føler Oplever ansvar for eget (ungdoms)liv Den største udfordring i dit liv: Skolen. Jeg ligger godt i det meste, men bliver nervøs når jeg tænker på fremtiden. Simon 15 år Skolen og tanken om, at jeg i en alder af 16 år skal bestemme, hvad jeg vil resten af mit liv. Fie 16 år Forbrug - opfattes da også af mange unge som selvrealisering og identitetseksperimenter. Rykker også ved aldersgrænserne – B Barbiedukken som ex: for 20 år siden fik børn den første dukke som 10-årig, nu stopper de med at lege med dem i den alder

Den svære overgang til ungdomslivet Jeg synes, det er en hektisk tid. Først gik jeg i folkeskolen i ni år med de samme mennesker. Ni år. Det er lang tid! Ni år hvor jeg stort set mødte de samme mennesker hver dag. I ni år var de holdninger jeg havde til alle de mennesker, jeg var sammen med, de samme. Og de holdninger jeg blev mødt med, var de samme. Så kom jeg på efterskole ét år, hvor jeg mødte 60 nye mennesker. Så ud af efterskolen igen. Derefter på Teknisk Skoles grundforløb i et halvt år. Igen nye mennesker, igen nye venner. Så ud af Teknisk Skole – ud i lære. Altså, jeg synes det er svært at holde gang i et venskab – det er svært at holde et venskab ved lige. Mark 19 år Kvalificering af unge til at kunne tackle transitionsprocesser er meget vigtigt

Individualisering er det samfundsmæssige forhold der mere end noget andet præger vilkårene for ungdomsfasen For unge har aldrig haft så mange valgmuligheder - uddannelse, erhverv, livsstil, forbrug osv. MEN Nødvendigt at komme bag forståelsen af individualisering som en uproblematisk opskrivning af det enkelte individ og dets øgede frihed

Sagen i en nøddeskal er, at 'individualisering' handler om at omformulere menneskets 'identitet' fra noget 'givet' til et 'projekt' - og om at give aktørerne ansvar, både for at gennemføre det projekt, og for konsekvenserne - og sideeffekterne - af det. Zygmunt Bauman

Individualiseringen er også et vilkår for unge, der skal vælge Den enkelte oplever en valgtvang og et ansvar for valgenes konsekvenser, der falder tilbage på én selv Det skaber et øget individuelt og institutionelt fokus på identitet og selvfremstilling Potentielt øget polarisering mellem succeserne og fiaskoerne

Hvordan har de unge det? – set ud fra vores forskning Jens Christian Nielsen, Center for Ungdomsforskning - DPU, Aarhus Universitet

De fleste unge synes, at de TRIVES og har et GODT UNGDOMSLIV Flertallet af unge i DK er glade for deres ungdomsliv De fleste har et aktivt og varieret fritidsliv De fleste unge vurderer deres trivsel og liv positivt De fleste har et godt forhold til deres forældre – mere risikoadfærd og mistrivsel blandt de, der ikke har det De fleste har gode sociale relationer til jævnaldrende – mere mistrivsel blandt de, der ikke har det De fleste er trygge i fritiden både i byrum & på nettet – men en del har oplevet trusler eller værre mobning

Unge trivsel & mistrivsel i tal Hvordan er dit liv lige nu – sådan alt i alt? Godt/meget godt Hverken godt/dårligt Dårligt/meget dårligt 83,3 % 13,6 % 3,1 % Hvor ofte har du problemer, der gør det svært for dig at klare din hverdag? Sjældent/aldrig Hverken sjældent/ofte Ofte/altid 78,6 % 12,7 % 8,7 % Hvordan er din selvtillid? Høj/meget høj Hverken høj/lav Lav/meget lav 73,4 % 20,6 % 6,0 % Hvor populær er du i forhold til andre unge på din egen alder? Mere populær Lige så populær Mindre populær 14,3 % 78,8 % 6,9 % Man kan selvfølgelig have mange indvendinger mod den her type spørgsmål og de unges svar på dem: Man kan fx indvende, at de unge mere eller mindre bevidst fremstiller deres selvtillid og deres liv i for rosenrøde vendinger, fordi de tror, at det er det, der forventes af dem i sådanne undersøgelser. Man kan også indvende, at de unge ikke altid har et realistisk billede af sig selv og deres liv, og at de godt kan have et dårligt liv og lav selvtillid, selvom de svarer det modsatte i en spørgeskemaundersøgelse. Sådanne indvendinger er naturligvis relevante. Men de her spørgsmål udgør selvfølgelig kun en brøkdel af de mange spørgsmål, vi har stillet de unge i spørgeskemaundersøgelsen. Vi har også spurgt ind til deres konkrete adfærd og orienteringer på en lang række forskellige fronter. Vi har fx spurgt om deres forhold til forældrene, hvordan de klarer sig i skolen, deres forhold til andre unge, deres brug af rusmidler, deres spisevaner, seksualvaner og en lang række andre ting. De fleste unge oplever problemer på nogle af de her fronter i løbet af ungdomslivet. Det er en del af ungdomslivet og en del af deres udvikling som unge. I undersøgelsen kan vi dog se, at unge med forholdsmæssigt mange og hyppige problemer, er mindre tilbøjelige til at angive, at de har høj selvtillid og et godt liv, end andre unge. Så de unges vurderinger af deres liv og selvtillid er ikke bare grebet ud af den blå luft, de ser ud til at hænge sammen med, hvad vi i øvrigt kan aflæse om dem i undersøgelsen. Vi kan derfor godt sige, at de tal, jeg netop har vist jer, er en slags strømpile for, at et flertal af de unge i Danmark trives og har det godt og ikke bakser med alt for store problemstillinger i livet. Det betyder dog også, at man omvendt kan sige, at tallene kan være strømpile for, at det store mindretal, der angiver, at deres liv og deres selvtillid er so so eller ligefrem dårlig eller meget dårlig, ikke nødvendigvis trives og har det godt, og måske bakser med nogle problemstillinger i livet, som kan være svære at håndtere. Kilde: Når det er svært at være ung i DK (2011) 9

MISTRIVSEL Men der er også unge som IKKE TRIVES og som viser tydelige tegn på MISTRIVSEL

Tegn på mistrivsel blandt unge – i tal 21 % føler sig ofte stressede 19 % er ofte blevet og 6 % har ofte mobbet i deres skoletid 11 % føler sig ofte ensomme 17 % har overvejet at tage deres eget liv 9 % af de unge har cuttet sig 10 % er utilfredse/meget utilfredse med egen krop 12 % har sultet sig og 9 % har kastet op med vilje 3 % har presset andre seksuelt til at gøre noget, de ikke ville 5 % drikker sig fulde flere gange om ugen og 16 % hver uge 6 % af de unge har erfaring med hård kriminalitetsadfærd Kilde: Når det er svært at være ung i DK (2011) 11

Kan skabe sårbarhed og frygt for ensomhed og social eksklusion Unge har selv ansvar for deres sociale trivsel og etablering af netværk Kan skabe sårbarhed og frygt for ensomhed og social eksklusion Kan gøre det svært at gribe ind overfor eksklusion og mobning i praksis Største problem eller udfordring i dit liv lige nu … At jeg somme tider føler mig ensom, og at jeg nogle gange er utryg ved, om mine venner kan lide den, jeg er. Camilla 15 år. At jeg ikke har så mange venner med hjem efter skole og det er jeg ked af. Jeppe 15 år. … men også at gå til de unges risikoadfærd 12

Jeg skal til at gå i gymnasiet Jeg skal til at gå i gymnasiet. Det er en udfordring, da jeg ikke er så udadvendt. Jeg glæder mig, og håber virkeligt jeg får nogle venner hurtigt. Altså, at jeg bliver mere udadvendt. Men jeg er også bange for at jeg ikke får nogen venner I: Hvordan bange? For at jeg bliver i den rolle, jeg har. Hvor jeg bliver meget indadvendt, og bare sidder der i klassen og er aktiv i timerne, men ikke så meget bagefter. Malene 16 år

Kroppen i fokus - også for mistrivsel Hvad er en normal krop? En svær balanceakt for unge Enormt fokus på udseende Kroppen som projekt Mistrivsel i form af forsøg på kropskontrol Men også fedme og usund livsstil Det bedste ved at være dig: At jeg ikke ryger Det største problem i dit liv lige nu er: At jeg er fed! Nina 15 år

Hvis jeg ikke dyrker motion, føler jeg, at jeg skal kaste op, når jeg spiser. Jeg har haft det et halvt års tid. Jeg skal nok selv få det ordnet, men lige nu har jeg ikke overskud. Så jeg må bare gå ud og knække mig, når jeg har spist. Jeg stopper med det, men først når jeg har mere tid til at dyrke motion. Og når jeg er et sted, hvor der ligesom mere er en lige linje... Jeg har sagt til min mor: Mor, det her det bliver jeg bare nødt til at gøre. Det går over når det går over. Det gør hende selvfølgelig ked af det, men så siger jeg: Du må bare ikke stoppe mig nu. Nej, men det ville hun så heller ikke gøre: ”Jeg stoler på at du får det ordnet når du føler du kan”, siger hun Og det gør jeg også. Jeg kan stoppe når jeg vil, ikke. Så jeg ser det egentlig ikke som noget slemt. Maja 17 år

Hvem går unge til med personlige problemer Alle 12-13 14-15 16-17   Mine venner 58 50 63 62 49 67 Mine forældre 78 64 68 Andre voksne fx lærer, pædagog læge, psykolog 7 9 6 5 … hvis de da går til nogen: Jeg får tit lyst til at skære i mig selv, men jeg ved, at min mor bliver bekymret, så jeg prøver at skjule det. Emilie 14 år.

Hvad kan der gøres for at sikre, at unge trives og er rustede til at håndtere ungdomslivets udfordringer?  

Pejlemærker for dialog med den enkelte unge Tag det første skridt: Vær ikke bange for at henvende dig, hvis du fornemmer at en ung mistrives Skab et rum for dialog: Også selvom den unge er afvisende, bør du fortælle, at den unge er velkommen til at vende tilbage, hvis hun/han alligevel gerne vil snakke Vis den unge tillid og respekt: Lad være med at fordømme den unges adfærd, selvom den vækker ubehag og stærke følelser Afsøg den unges perspektiv: Tag afsæt i den unges opfattelse af situationen og find ud af hans/hendes motivation for at have den adfærd, der antyder mistrivsel Undersøg hvem der kan hjælpe den unge: Vær opmærksom på om den unge har andre unge og/eller voksne, de kan tale med hvis de har problemer eller de er kede af det

Pejlemærker for en kollektiv dialog om og gerne med unge Skab dialog med unge om ungdomslivets krav og udfordringer, fx krav om at være og fremstå som en succes Fokuser på at gøre (alle) unge kompetente til at tackle skift i ungdomslivet Fokuser på den sociale integration og kvaliteten af unges relationer, fx opmærksom på unge, der aldrig er med i de sociale sammenhænge, der er i og udenfor en gruppe

Skab muligheder for gode relationer til voksne (og voksne unge) Der har blik for både uddannelses- og ungdomslivet – og dets krav, udfordringer og problematikker Der har blik for at det sociale samvær og liv er velfungerende Der har interesse for den enkeltes liv og problemer – og som tør reagerer når de oplever såvel diskrete som tydelige tegn på mistrivsel

Tak for opmærksomheden   Jens Christian Nielsen, Center for Ungdomsforskning – DPU, Aarhus Universitet