Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Advertisements

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Datatilsynets hjemmeside:
Forudgående underretning om tvangsindgreb
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
- Et par tommelfingerregler
Forholdet til kunderne
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
HD AUC 2010 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen Anvendt regnskabspraksis Ændring i anvendt regnskabspraksis Ændring i regnskabsmæssige skøn Ekstraordinære.
20. maj Datatilsynet og forskningsregistrering – Forskernetværk SHS.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Er din lægepraksis klædt på Til den nye persondataforordning?
Stigende krav til behandling af persondata
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Lokationsbaseret markedsføring - hvad siger reglerne?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Ligebehandling: principper og begreber
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Retsregler og vira.
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
VUCHosting Revisorerklæring og persondata
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Persondata-forordningen
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Persondataforordning Mette Grovermann sekretariatschef, ISOBRO
Persondataforordning
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Persondataforordningen Hvad betyder den i praksis for foreningerne?
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Myndigheden på Virk Introsider og løsninger
Foreningsliv & Persondataforordning
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Dansk Boldspil-Union – IT leveregler
Persondataforordning
Myndigheden på Virk Introsider og løsninger
Professionel elev ?.
Persondataforordningen
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Databehandleraftaler
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Dansk Boldspil-Union – IT leveregler
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
Persondata-forordningen en introduktion
Præsentationens transcript:

Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering Kapitel 8 Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering

Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering I kapitel 8 gennemgås følgende emner: Behandling af persondata Bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering

Behandling af persondata Når en virksomhed behandler personoplysninger er den underlagt reglerne i persondataforordningen. Persondataforordningen er en EU-forordning (General Data Protection Regulation), som har direkte virkning i Danmark. Persondataforordningen pålægger virksomhederne en række forpligtelser, når de behandler personoplysninger. Omvendt får den, der behandles oplysninger om (den registrerede) en række rettigheder.

Behandling af persondata Følgende oplysninger er omfattet af persondataforordningen: Enhver form for oplysning, der knytter sig til en bestemt fysisk person, som gør personen identificerbar. Det kan fx være et personnummer, en bopælsadresse, et journalnummer, et bilregistreringsnummer, en IP-adresse osv. Hvis oplysninger om fysiske personer er fuldstændig anonymiserede, er der ikke tale om personoplysninger.

Behandling af persondata Behandlingsbegrebet skal forstås meget bredt og dækker over enhver form for håndtering af personoplysninger, såsom: Indsamling Registrering Systematisering Opbevaring Søgning Tilpasning Sletning Videregivelse

Behandling af persondata Der findes to kategorier af personoplysninger: Almindelige ikke-følsomme personoplysninger Fx navn, adresse, telefonnummer, køn, alder Følsomme personoplysninger Race og etnisk baggrund Politisk, religiøs og filosofisk overbevisning Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold, helbred, seksuel orientering

Behandling af persondata En virksomhed må kun behandle almindelige ikke-følsomme personoplysninger, hvis en af følgende betingelser er opfyldt: Virksomheden har et lovligt samtykke Behandling er nødvendig for at opfylde en aftale med den registrerede Virksomheden er iht. lov forpligtet til at behandle oplysningerne Hvis virksomheden har en saglig interesse i at behandle oplysningerne, som overstiger den registreredes interesser

Behandling af persondata Som udgangspunkt må en virksomhed kun behandle følsomme personoplysninger, hvis en af følgende betingelser er opfyldt: Virksomheden har et udtrykkeligt samtykke Virksomheden er forpligtet dertil iht. lov eller overenskomst på arbejds– og socialområdet

Behandling af persondata Virksomhederne skal overholde god databehandlingsskik: Persondatabehandlingen skal være lovlig og rimelig Formålet skal være sagligt. Oplysningerne skal være korrekte og opdaterede. Ukorrekte oplysninger bør slettes eller rettes - også når der ikke længere er behov for dem i forhold til det definerede formål. Virksomhederne har en oplysningspligt når de behandler personoplysninger: Den registrerede skal kende virksomhedens identitet og skal vide, hvordan han kommer i kontakt med virksomheden. Den registrerede oplyses om formålet med at behandle persondata og grundlaget (fx samtykke)

Behandling af persondata Persondataforordningen giver den registrerede en række rettigheder, herunder: Ret til indsigt i de oplysninger, der behandles om den registrerede Ret til at få udleveret personoplysninger på et maskinlæsbart format (fx en fil eller et usb-stik) Ret til at gøre indsigelse mod behandling af personoplysninger Ret til at få slettet eller rettet urigtige oplysninger.

Behandling af persondata Det er Datatilsynet, som påser at virksomhederne overholder reglerne i persondataforordningen. Derudover udsteder Datatilsynet retningslinjer og anbefalinger for behandling og beskyttelse af persondata. Hvis persondataforordningens regler overtrædes, kan virksomheden blive straffet med meget store administrative bøder. Overtrædelser kan medføre bøder på op til 20.000.000 EUR, eller hvis det drejer sig om en virksomhed, med op til 4% af virksomhedens samlede globale omsætning i det forudgående regnskabsår, hvis dette beløb er højere end 20.000.000 EUR.

Bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering Hvidvaskloven er et regelsæt, som skal sikre, at de virksomheder, som er omfattet af loven, kender deres kunder og de transaktioner, som de foretager. Ved mistanke om at en kunde er i gang med at hvidvaske penge eller finansiere terrorisme, er virksomheden forpligtet til at indberette denne mistanke til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK). Finanstilsynet fører tilsyn med de finansielle virksomheder og kontrollerer, at virksomhederne overholder hvidvasklovens regler.

Bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering Definition af begrebet ”hvidvask”: Hvidvask er uberettiget at modtage eller skaffe sig eller andre del i økonomisk udbytte eller midler, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse.   Hvidvask er også uberettiget at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på anden måde efterfølgende virke til at sikre det økonomiske udbytte eller midlerne fra en strafbar lovovertrædelse. Den strafbare lovovertrædelse kan eksempelvis være narkohandel, menneskesmugling, våbensmugling, røveri, skattesvindel og bedrageri.

Bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering Hvilke person og virksomheder er omfattet af hvidvaskloven? Finansielle virksomheder, herunder pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, pensionskasser Advokater Revisorer Ejendomsmægler og ejendomsmæglervirksomheder Virksomheder, der eksempelvis har til formål at oprette selskaber, administrere eller forvalte selskaber og fonde samt udøvelse af lignende aktiviteter Valutavekslingsvirksomheder Spiludbydere

Bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering Hvidvaskloven stiller krav om, at virksomheder, der får nye kunder, gennemfører kundekendskabsprocedurer (KYC). Procedurerne i en finansiel virksomhed består blandt andet af: Identificering og legitimering af kunden Vurdering af formål med og omfang af det kommende kundeforhold Risikovurdering af kunden

Bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering For eksisterende kunder, skal oplysninger om kunderne løbende ajourføres. Det kan ske en gang årligt eller ved relevante ændringer i kundens forhold. Virksomhederne har pligt til at opbevare den dokumentation, som de har indsamlet om kunderne i mindst 5 år efter kundeforholdets ophør.

Bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering Andre forpligtelser, som finansielle virksomheder skal overholde: Løbende overvågning af kunderne Skal sikre at kundens transaktioner er i overensstemmelse med de oplysninger, som kunden oprindelig gav virksomheden Undersøgelsespligt Hvis virksomheder konstaterer usædvanlige transaktioner, har virksomheden en pligt til at undersøge transaktionerne nærmere, evt. ved at kontakte kunden og bede om yderligere oplysninger Underretningspligt Kan en mistanke ikke afkræftes, har virksomheden en forpligtelse til at underrette SØIK