Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Læringsstile og lektier
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
At høre stemmer – en fælles indsats.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Chris Argyris f
TERM modellen Introduktion til øvelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Gnavne, gamle mænd Behov og hverdagsliv i et univers domineret af kvinder.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Kulturer og værdier i det palliative felt
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Demens Anne Mette Jensen.
Trivsel og mental sundhed
KMA/LMS - logbog.
Tag snakken – bryd vanerne
Velkommen til fagligt samspil
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser: XXX Dato Sted
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Kursus for personer med demens og pårørende
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser XXX Dato Sted

Modul 2 At se det hele menneske Dagens emner: Livshistorie Det komplekse demensbillede

At se og forstå personen med demens Mennesker med demens er lige så forskellige som alle andre Mennesker reagerer forskelligt, når de får en demenssygdom Vigtigt at have fokus på det unikke menneske bag sygdommen Video fra Alzheimerforeningen: Se mennesket bag sygdommen Demens er ikke en identitet. Pas på, at sygdommen ikke skygger for det vigtigste – mennesket. https://youtu.be/n_VtCZ-f0kI Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

5 gode råd fra en person med demens Wendy Mitchell, ambassadør for Alzheimerforeningen i England og med Alzheimers sygdom – citat hentet fra Alzheimer.dk: 1) Gør ikke automatisk tingene for mig Hvis en person, der har demens, har svært ved at gøre en bestemt ting, vil mange mennesker helt naturligt skynde sig at gøre det for dem, hvilket kan være meget frustrerende. I bedste hensigt og hvor det er muligt, vær sød at hjælpe mig med selv at gøre det eller finde en anden måde. 2) Tænk ikke på en demensdiagnose som enden på alting Livet med demens vil altid være anderledes, men det betyder ikke, at det hele er dårligt. Livet kan stadigvæk være fyldt med latter og eventyr, det handler kun om tilpasning. Det er vigtigt at have en positiv tilgang. 3) Husk på, at jeg stadigvæk har evner For mig, lever jeg med demens, jeg lider ikke af det. Alle mennesker med en demenssygdom har haft interesser og evner før diagnosen, og disse går ikke tabt natten over. Uanset om man har elsket at skrive, tegne eller dyrke sport, så opmuntr os til at blive ved med det på en eller anden måde. …Fortsætter: Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

5 gode råd fra en person med demens Wendy Mitchell, ambassadør for Alzheimerforeningen i England og med Alzheimers sygdom – citat hentet fra Alzheimer.dk: …Fortsat: 3) Tag hver dag, som den kommer Når en, du kender, får demens, er det helt naturligt, at det kan gøre dig bekymret om fremtiden. Men det er vigtigt ikke at dvæle for meget ved det og fokusere mere på at tage dagene, som de kommer. Der vil være dårlige dage, men i morgen bliver måske bedre. 4) Husk, at jeg stadigvæk er et menneske med følelser Ofte, når nogen har demens, begynder folk at ekskludere dem fra samtaler, eller når de bliver inkluderet, kan spørgsmål eller kommentarer nogle gange være ufølsomme. Efter diagnosen vil vi stadigvæk gerne inkluderes i og bidrage til samtaler og blive behandlet med respekt. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Individuelt demensudtryk At se det hele menneske Individuelt demensudtryk Person-lighed Livs-historie Helbred Neuro-patologi Social-psykologi

Personlighed Hvad er vigtigt for mig? Får jeg lov til at være den jeg er? Mine holdninger og værdier Hvordan opfatter jeg mig selv? Hvordan mestrer jeg gode og svære stunder? Hvad kendetegner mig? Hvad gør mig glad og ked af det? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Hvilket liv har personen levet? Personlighed og værdier Interesser, vaner og rutiner Barndom, ungdom og voksenliv Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Helbred Er der andre sygdomme eller helbreds-gener? Bivirkning fra medicin Dårlig søvn Forstoppelse Smerter Infektioner Væskemangel Hørelse Syn Anden kronisk sygdom Urolig adfærd skyldes ofte fysiske sygdomme eller helbredsproblemer Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Neuropatologi Hvilken demenssygdom? Hvilke kognitive funktioner er påvirket og i hvilken grad? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Socialpsykologi (omgivelser) De fysiske omgivelser Overskuelighed, tilgængelighed og synlighed Er der lys nok? Er der for mange ting? Kan jeg finde rundt? De sociale omgivelser Måden man bliver mødt på af andre Bliver jeg mødt med respekt og forståelse? Bliver der taget hensyn til mine udfordringer og ressourcer? Får jeg mulighed for at være sammen med andre på mine vilkår? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Jeg har det fint, tak Når mennesker med demens kommer i uvante omgivelser Video produceret af Nationalt Videnscenter for Demens ”Jeg har det fint, tak. – Når mennesker med demens er på sygehus” https://youtu.be/RWww0Nk7Rv8 Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Forstå adfærden Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Hvorfor kende til personens livshistorie? Fordi livshistorien kan fortælle: hvem personen har været og er i dag hvad der skaber en god hverdag for personen hvad der vigtigt for personen om personens værdier, vaner og ønsker hvordan andre kan bidrage til at skabe gode rammer for tryghed, nærvær og samvær med personen. At fortælle og få fortalt sin livshistorie hjælper til med at understøtte hukommelsen og identitetsfølelsen Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Der findes mange måder at gøre det på: Bøger og hæfter med fortrykte emner Fotobog med kort tekst til billeder Elektronisk livshistorie, fx app, video Livshistorie-plakater Livstræ Scrapbog Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Livshistorie Hvad er vigtigt at andre ved om din kære med demens? Personlighed Relationer og samværsformer Vaner og rutiner Interesser Barndom Ungdom Voksenlivet Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Grundlæggende psykologiske behov Det fremmer trivslen, når behovene er dækket Kilde: Tom Kitwood. Figur og tekst: Steen Kabel, Inquiry Jeg har brug for at knytte mig til andre mennesker og til de steder, hvor jeg opholder mig Jeg har brug for ømhed og nærvær, når jeg skal prøve at klare de tab, jeg oplever Jeg har brug for at opretholde og forny min identitet Jeg har brug for at være en del af et fælleskab, hvor nogen har brug for det, jeg er og kan Jeg har brug for at deltage i aktiviteter, hvor jeg kan bruge det, jeg kan og er god til Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Psykologiske behov Hvordan oplever du, at din kære trives? Er der nogle behov som er mere vigtige for din kære end andre? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk / Commons Wikimedia

Hvad synes du har været interessant i dag?

Tak for i dag