Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
- gennem Marte Meo metoden
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Er mit barn klar til skolestart ?
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Hvordan spørger man anerkendende?
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Hvordan man bekæmper mobning
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Kommunikation Modul A.
Den gode tone Lse.
Kan man få indflydelse på en lov?
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Den gode tone Lse.
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Præsentationens transcript:

Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser: XXX Dato Sted

Modul 4 Nye måder at være sammen på Dagens emner: Kommunikation og samvær Gode råd

Kommunikation er mere end ord Tonefald Kropssprog Når det talte sprog er svært for personen, bliver toneleje og kropssprog så meget desto vigtigere for kommunikationen. Derfor er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem det, du siger og det, du gør. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Adfærd er også kommunikation ”Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen. Følelser og behov, der opleves inde i personen selv, kommer ofte til udtryk i adfærden” Adfærdsproblemer i ældreplejen, Elvén et al, Dansk Psykologisk Forlag (2015) Forklar og spørg deltagerne om de kan se, hvad billederne udtrykker. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Personer med demens For en person med demens kan det være vanskeligt at: Skrive og læse Huske samtaleemnet Koncentrere sig i længere tid af gangen Holde den røde tråd i samtalen Forstå, hvad du siger Tage initiativ til samtale og kan derfor virke tavs At udtale ordene korrekt og færdiggøre sætninger At udtrykke sig med de rette ord, særligt navneord og navne på familie og venner glemmes Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Typiske situationer Video fra Alzheimerforeningen: Under samtalen https://youtu.be/1yUNTVLOlCQ Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Kommunikation Beskriv en situation, hvor en samtale eller situation gik skævt imellem jer Hvad blev der sagt og gjort? Beskriv en situation, hvor en samtale eller situation gik godt imellem jer Hvad blev der sagt og gjort? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

De gode øjeblikke Fokus på de gode øjeblikke Fokus på Nu’et Fokus på personens ressourcer Gør mere af det, der virker ”Personen med demens er helt eller delvist frarøvet evnen til at huske fortiden og forestille sig fremtiden. Nu’et bliver af vital betydning for eksistensen” Kilde: Demens - Den Anden Frekvens Video: Region H – Grib om livet De gode øjeblikke https://youtu.be/IZhZi3UocAo Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

10 gode råd om kommunikation Få øjenkontakt og den andens opmærksomhed, før du begynder at tale. Reducer støj i omgivelserne, fx sluk for fjernsynet. Formuler dig konkret og enkelt. Stil ét spørgsmål af gangen og vent på svar – vær tålmodig og giv tid. Stil afgrænsede spørgsmål, fx ”Vil du have den blå eller grønne bluse på?” Sig hvad du gør og tal om det, der sker her og nu. Fortæl hvad personen skal gøre i stedet for, hvad personen ikke skal gøre. Brug dit kropssprog til at understøtte dine ord og handlinger fx pege på kaffekande, imens du beder om kaffekanden. Hvis det er vanskeligt for personen at udtrykke sig, så lyt efter stikord, som kan lede dig på hen til, hvad samtalen kunne handle om. Er han eller hun tilbage i fortiden, så bliv i det og få jer en snak om dengang. Hvis personen bliver frustreret eller irriteret, så skift emne eller tag en pause. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Nye måder at være sammen på Minder Musik, sang og dans Kreativitet Fysisk aktivitet Udeliv Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: At være sammen om Overvej hvilke aktiviteter, som du tror din ægtefælle/far/mor fortsat vil have glæde af at gøre sammen med dig. Skriv aktiviteterne ned. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Nye måder at være sammen på Skabe en tryg og positiv stemning som det første Det øger den andens evne og overskud til forstå hvad der skal ske. Vær i øjenhøjde, smil og få øjenkontakt, inden du taler. Giv opmærksomhed på personen og nu’et Tag fx udgangspunkt i det, som personen begynder at tale om, er i gang med eller tager initiativ til. Genkendelighed, overskuelighed og forudsigelighed Gøre én ting ad gangen. Fortæl, hvad du gør – sig fx ”nu hælder jeg kaffe op til dig”, ”nu går jeg ind i stuen”. Respekter og anerkend den andens virkelighed Lyt til fortællingen og undgå at irettesætte. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Respektér den andens oplevede virkelighed Nysgerrighed, accept og oprigtig interesse i et andet menneskes perspektiv og handlinger. Video fra Alzheimerforeningen: Undgå at irettesætte https://youtu.be/RkHeyHxI7Zw Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Nysgerrighed og accept Sand Hjælpekunst ”At man, når det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en indbildning, når han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min Mere-Forståen ham slet ikke.” Søren Kierkegaard, Samlede Værker, 3. udg., bind 18, s. 96-97, Kbh., 1962 Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Mine opmærksomhedspunkter Hvad vil du især være opmærksom på fremover i forhold til din måde at kommunikere og være sammen med din kære med demens? Er der noget du vil gøre mindre af? Er der noget du vil gøre mere af? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad synes du har været interessant i dag?

Tak for i dag