Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Les meilleures photos de
Advertisements

Gode præstationer beundres
Livets Ord November 2008.
AT-2 repetitions Quizzzzz
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Vejret Vandet i luften.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Livets Ord Livets Ord Juni 2012 Juni 2012 Arbejd ikke for den mad, som er forgængelig, men for den mad som varer til evigt liv, den som menneskesønnen.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Religion er opium til folket”
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
Livets Ord November 2015 ‘At de alle må være ét’ (Joh 17, 21). Kommentar af P. Fabio Ciardi OMI.
August 2016 “Én er jeres mester, og I er alle brødre” (Mt 23, 8) Livets Ord.
Kapitel 1, 6 dage: 1. nat – dag 2. vand – hvælvning 3. landjord og planter 4. sol – måne – stjerner 5. dyr 6. mennesker + hviledagen Kapitel 2&3, ikke.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
De ti bud Jeg er Herren din Gud. De første bud Gud talte alle disse ord: »Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. Du må ikke.
Skabelsesberetningen – forstået ud fra Bibelens teologiske ramme Louis Nielsen.
Jobbet og Gud. Således blev himlen og jorden og hele himlens hær fuldendt. På den syvende dag var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på.
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
Lovet være du, Jesus Krist 1, S1 Lovet være du, Jesus Krist! at du menneske vorden est, født af en jomfru ren og skær, gladelig hilst af Himlens hær! O,
?. Hvad er “ANDAGT” ? Andagt: ? Hvornår oplever du “andagt” i FDF? Til møderne? Omkring bålet? På vandre-turen? På sommerlejr? Andre tider og steder?
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
1. Mos 1:1-2 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
021 – Himlene, Herre, fortælle din ære 1, S1 Himlene, Herre, fortælle din ære, Mesteren prises af hvælvingen blå, solen og månen og stjernernes hære vise.
Johs. Evangeliets formål Søndag d. 3. april 2016.
704_Herre, vor Herre 1, S1 Herre, vor Herre, hvor herligt Gudsnavnet omstråler himlen og kroner vor jord. Du har hvert væsen og folkeslag favnet, udbredt.
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
Hvad i alverden er jeg her for? Det målrettede liv – 1. del.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Skabelsesberetningen – forstået ud fra den moderne videnskabelige ramme Niels Pauli Nónstein.
Kristen identitet i arbejdslivet
Kun på grund af Din nåde 1, S1
Prædiken Ånd og kød.
Livets Ord August 2017.
Fornyet syn på mennesket
Sol, Måne og stjerner Tatiana Knudsen.
At forholde sig til sin muslimske næste i en terror tid
Gud er en Gud, der taler Søndag d. 8. januar 2017.
Hvem har magten: Kristus, kejseren eller Konsumerismen?
278 – Den mørke nat forgangen er 1, S1
Se, nu stiger solen af havets skød,
Noget, som alle gør – men ingen synes, de gør nok
591 – Se en ild, der flammer stort, 1, S1
Brikker til litteraturhistorien
Bibelens domsberetninger – er de et dilemma for kristne.
Menneske, din egen magt Tekst: Lars Busk Sørensen 1986
En stjerne skinner i nat
Det kan jeg da ik’ Den tabte identitet.
Det første lys er Ordet Det første lys er Ordet, talt af Gud,
Mini konfirmander Skabelsen.
Se, nu stiger solen Se, nu stiger solen af havets skød,
Det dufter lysegrønt af græs (Sommersalme)
Hvem er bedst til at slå op i Biblen?
Hvem skabte stjernerne 1
Når sol går ned Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen.
Nu går solen sin vej Nu går solen sin vej 2. Nu går landet til hvile,
Jesus er kærlighedens kilde
280 – Herre jeg vil gerne takke 1, S1
Kald det kærlighed Omk.: Kald det kærlighed
577_Med en evig kærlighed 1, S1
Hvilken rolle vil du spille i Guds historie?
372 – Hvem kan forstå 1, S1 Hvem kan forstå, at også jeg
224 – Kærligheds og sandheds Ånd 1, S1
Præsentationens transcript:

Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion? Center for kristen apologetik 27. november 2017 Carsten Vang

tankemæssige udfordringer en skabelse på seks døgn? sol og planeter skabes på 4. dag, mens lyset skabes på 1. dag mange træk fælles med de nærorientale skabelsesmyter

skabelsesberetningen 1 Mos 1,1-2,3 2,1-3 er afslutningen på skabelsesberetningen skabelse på 6+1 dage

skabelsesberetningen 1 Mos 1,1-2,3 2,1-3 er afslutningen på skabelsesberetningen Med 2,4 begynder et nyt afsnit: Himlens og jordens toledot (slægter) (dvs.: hvad der skete efter skabelsen af himlen og jorden) 2,4-4,26

fiktion ordnet.dk: "forestilling eller påfund, som er opdigtet eller indbildt" "litteratur (fx roman og novelle), film el.lign. der beskriver helt eller delvis opdigtede personer og begivenheder"

fakta og fiktion de to blandes ofte sammen i romaner og film fakta kan præsenteres på flere forskellige måder, i forskellige litterære former eks.: 2 Mos 14 // 2 Mos 15

skabelsesberetningen skrevet i en mellemøstlig kontekst ca. 1400 f.Kr. (Moses' tid) skrevet så israelitterne med deres verdens-billede kunne forstå budskabet

i aften tekstens genre og den litterære kontekst hvordan skal "dagene" forstås? forholdet til samtidens skabelsesmyter og -forestillinger

1. genre og kontekst 1 Mos 2,4 (ordret) Dette er himlens og jordens slægter ved deres skabelse, dengang Herren Gud gjorde jord og himmel 10 gange "Dette er NNs slægter" (5,1; 6,9; 10,1; 11,10; 11,27; osv.)

Svenska Folkbibeln (2000) 1 Mos 2,4 Detta är himlens och jordens fortsatta historia sedan de skapats, då när HERREN Gud hade gjort jord och himmel.

skabelsesberetningen den falder uden for den kronologiske række af slægtsbøger og slægtsfortællinger meget stiliseret prosa, mange gentagelser, faste vendinger

følgeslutninger den historiske sammenhæng begynder med 2,4 skabelsesberetningen er uden for den historiske sammenhæng

2. dagene i skabelsesberetningen 6 gange: "Så blev det aften, og det blev morgen, dag …" v 2: jorden var tomhed og øde døgn og ikke epoke "dagene" skal forstås som en analogi

2 Mos 20,8-11 8 Husk sabbatsdagen og hold den hellig. 9 I seks dage må du arbejde og gøre alt, hvad du skal; 10 men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud. Da må du ikke gøre noget som helst arbej-de ... 11 For på seks dage skabte Herren himlen og jorden og havet med alt, hvad de rummer, men på den syvende dag hvilede han. Derfor har Herren velsignet sabbatsdagen og helliget den.

2 Mos 31,17 [Sabbatten] er et tegn mellem mig og israelitter-ne til evig tid; for på seks dage skabte Herren himlen og jorden, men på den syvende dag hvilede han og pustede ud.

ikke konkrete dage "aften – morgen" bruges aldrig i Bibelen som udtryk for, at en ny dag begynder ellers i Bibelen: "tidligt næste morgen", f.eks. 1 Mos 22,3 Sl 30,6: "For [Guds] vrede varer et øjeblik, hans nåde hele livet; om aftenen slår gråden sig ned, om morgenen er der jubel"

ikke konkrete dage strukturen i skabelsesberetningen syvtalsmønsteret 35 gange "Gud"

det ubevægelige dag 1 lyset dag 2 vandene skilles hav og himmel-hvælving dag 3 det tørre land planter

det ubevægelige og det bevægelige dag 1 lyset dag 4 sol, måne og himmellegemer dag 2 vandene skilles hav og himmel-hvælving dag 5 fiskene i havet og fuglene på himlen dag 3 det tørre land planter dag 6 landdyrene mennesket

ikke konkrete dage DO: "Så blev det aften, og det blev morgen første dag" (1,5) ordret: "… det blev morgen, dag ét"

ikke konkrete dage 6+1 skemaet er almindeligt i GT og i Nærorienten 2 Mos 24,16: "Herrens herlighed tog bolig på Sinajs bjerg. I seks dage dækkede skyen bjerget, og på den syvende dag kaldte han på Moses inde fra skyen" Job 5,19; Ordsp 6,16; 5 Mos 15,12

ikke konkrete dage 5. Er Gud passiv om natten? Er han bundet af mørkets tid i døgnet? Gud er den suveræne skaber i 1 Mos 1

6 skabelsesdage og Guds hvile den 7. dag seksdagesskemaet skal forklare sabbatten/ hviledagen

Neh 9,6 Du, Herre, er den eneste. Du skabte himlen, himlenes himmel med hele dens hær, jorden med alt, hvad den rummer, havene med alt, hvad de rummer. Du giver dem alle livet, og himlens hær tilbeder dig

de seks skabelsesdage skabelsesdøgn modsvarer hinanden ikke de første 6 døgn i jordens historie 7 dage: det fuldkomne tal Gud har skabt med orden Guds skabelse var fuldkomment

fordele naturvidenskabelige problemer forsvinder solens skabelse først på den 4. skabelsesdag hvad gør Gud om natten? spændinger i forh. til 2,4-25 forsvinder skabelsesberetningen ikke fortalt i kronologisk rækkefølge skabes mennesket før dyrene?

3. forholdet til skabelsesmyterne den intellektuelle og religiøse kontekst er Egypten og Mesopotamien på GTs tid mange forskellige skabelsesmyter og –fore-stillinger Enumah Elish, en babylonisk skabelsesmyte

1997

visse ligheder at der ved verdens begyndelse var dybt vand Gud skaber ved sit ord (sml. Sl 33,6-9) i visse egyptiske skabelsestekster en skabelse ved gudens befaling (guden Ptah)

afgørende forskelle alene Gud skaber ingen kaosmagter naturen er ikke guddommelig skaberværket er god arbejdet er ikke en straf, men har Guds skabelse som analogi hvert menneske har værdi

konklusion en unik fortællestil yderst stiliseret fremstilling "dagene" er en analogi til menneskers arbejde og hvile 1 Mos 1,1-2,3 beretter om fakta