Nøgler til et optimalt forskningsforløb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Behandling af børn med akut otitis media
VIDENSKAB Et videnskabeligt arbejde er ikke videnskab før det er publiceret! Hasenkam’s I. Tese.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Dag 1: Tilstede: AV, MH • – Introduktion, præsentation af undervisere og kursister samt projekttitler • – 09.45Hvorfor er det vigtigt.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Valg af studie-type for projektet
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Den gode ansøgning Julie Christine Gaardbo
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kohorte og interventionsstudier
Evidenspyramiden – kort fortalt
Psykologi, Human Factors og HCI
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Forskellige studietyper
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
Case.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kohorte og interventionsstudier
Skriftlighed i biologi
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Akutte indlæggelser på de intern medicinske afdelinger i Danmark
ITAPC 1 Præsentation 6: Writing Short Papers. Agenda Motivation Short Paper formatet Hvordan.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Biostatistik ST8 Carsten Dahl Mørch Fredrik Bajers Vej 7 D2-109
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Videnskabeligt projekt
SSO - Større skriftlig opgave
Titel på naturvidenskabsprojekt
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Kontakt til deltagerne
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Evidenshierarki eller - typologi
Hvordan skrive en projektprotokol?
Anvendt Statistik Lektion 6
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Nøgler til et optimalt forskningsforløb Therese Ovesen Professor, overlæge, dr.med. Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet Øre-næse-hals-afdelingen, Holstebro

Nøgler til --- Program 1. vejledning – vildledning 2. forskningsprocessen 3. formidling

Vejledningssprocessen Del I Vejledningssprocessen

Nøgler til vejledningsprocessen Trin Spørgsmål til dig selv: Forskningserfaring ? (Nej) Ja: hvad var godt ? hvad var ikke godt ?

Vejledningsprocessen Erfaring: Speciale på kandidaten ? Forskningsår (udfases aktuelt) Talentforløb på kandidaten PhD ”Fritids-forskning”

Vejledningsprocessen 2. Trin Spørgsmål til dig selv: Motivation ? Trang Lyst Interesse Nysgerrighed Merit: ”nødt til” - tvang

Vejledningsprocessen 3. Trin Forberedelse til action: Hvad interesserer mig ? Hvad er min ambition ? Hvor meget tid vil jeg bruge ?

Vejledningsprocessen 4. Trin Action Kontakt den forskningsansvarlige overlæge ! Afstem forventninger qua din forberedelse Find emne Find vejleder

Vejledningsprocessen 5. Trin Vejledermøde Afstem forventninger: hans/hendes/din motivation hans/hendes/din tid jeres fælles mål Vær ærlig og realistisk ! Lav en plan (systematisk)

Vejledningsprocessen 6. Trin Tænk dig om ! ”Er jeg tændt”? ”Er jeg forbeholden”? ”Hvorfor”? Giv det en chance ! Referat af Jeres første møde: aftaler og spørgsmål ! Lav en litteratursøgning – gerne reviews om emnet Lav en synopsis: 1-1 1/2 side baggrund – problem – hypotese - formål

Vejledningsprocessen 7. Trin Synopsis-møde Lav plan for: Population Metoder Primær og sekundær outcomes Variable

Vejledningsprocessen 8. Trin Lav protokol Introduktion/baggrund Hypotese – formål Population – metoder – outcomes – variable Forsøgsplan: hvor – hvem – hvornår ? Tilladelser ? Find med-vejledere eller andre hjælpere

Vejledningsprocessen Et godt råd – eller to Påbegynd aldrig et forskningsår eller PhD uden at have forskningserfaring med hovedvejlederen ! Vær aldrig hovedvejleder for et forskningsår eller PhD uden at have forskningserfaring med vedkommende !

Vejledningsprocesen Vigtigt ! At blive forskningsvejledt (at være forskningsvejleder) er ikke at sidestille med klinisk vejledning Kun forskningsår (talent) og PhD er underkastet formelle krav/regler Alle andre forskningsforløb er en individuel kontrakt – så få det nedskrevet ! Tag ansvar – husk at I ikke gør det for vejlederens skyld !

Vejledningsprocessen Vigtigt ! Tag ansvar/ejerskab ved flg: Lav skriftlige dagsordener Lav skriftlige referater af møder Beskriv forløb med deadlines og opgavefordeling (både med hovedvejleder og evt. medvejledere) Sæt titel på publikation og forfatterrække

Vejledningsprocessen Faresignaler ! Ingen progression Deadlines overholdes ikke Mails bliver ikke besvaret – eller sent Ingen ambition Mangel på engagement/ansvarlighed Kaos – kan kun se problemer - bekymringer

Vejledningsprocessen Årsager til at det går skævt Manglende interesse/mentalitet: ”Det var alligevel ikke lige mig” Emne Tidsforbrug Dårlig kemi Urealistisk mål Ændringer/hændelser i privatlivet

Vejledningsprocessen Løsninger Juster forventninger Afbryd forløbet Overlad opgaven til en anden

Vejledningsprocessen Krav til vejleder Krav til den vejledte Mental accept af bump på vejen ! Forskning er to skridt frem og et tilbage !

Forskningsprocessen Ja hvad er det ? Pålidelighed Del II Forskningsprocessen Ja hvad er det ? Pålidelighed

Hvordan tilrettelægges og gennemføres et forskningsprojekt ?

en forskningsprotokol Forskningsprocessen Indhente ny viden på grundlag af en systematisk plan: en forskningsprotokol

Forskningsprocessen Synopsis Protokol

Forskningsprocessen Synopsis Problemformulering Hypotese Formål Plan

FORSKNINGSPROTOKOL Protokollen skal omfatte: Baggrund Dataindsamling Manuskript problem præsentation hypotese forsøgsplan af ny viden formål

PROTOKOL (systemisk plan) Baggrund: problem hypotese formål Forsøgsplan: ”hvad har vi helt praktisk tænkt os at gøre” ? a la ”mad-opskrift”

PROBLEMFORMULERING Problem Litteratursøgning-læsning-lagring Re-formulering af problemet (?) Hypotese (nul vs. arbejds)-formulering om muligt (?) Formål med undersøgelsen En god hypotese (formåls)-formulering danner optimalt grundlag for valg af en optimal forsøgsplan

PROTOKOL (systemisk plan) Forsøgsplan: Undersøgelsestype-metode-design Undersøgelsespopulation: antal in-exklusion kontroller Data: effektparametre variable/stratificering Variation/fejl: type 1 og 2 fejl (styrke) bias Behov for pilot/stikprøve Praktiske tiltag: fx journal-finding Anmeldelser Økonomi Tidsplan Gennemførlighed

PROBLEMFORMULERING: EX. ”Behøver patienter med OSAS indlæggelse natten over efter et kirurgisk indgreb i GA?” Litteratursøgning: Intet entydigt svar Nul-hypotese: ”OSAS patienter udvikler ikke komplikationer efter et kirurgisk indgreb i GA” Formål: ”Undersøge forekomsten af komplikationer hos OSAS patienter efter et kirurgisk indgreb i GA”

TITEL ? ! Kort Præcis Dækkende/sufficient Lokkende

PROTOKOL Forsøgsplan Protokol (systematisk plan) Problemformulering Litteratur Re-formulering af problem Hypotese og formål Titel Forsøgsplan Valg af strategi Plan for statistik Plan for præsentationsform

Protokol Litteratur Søgeord: aftal med vejleder Forsøg selv Omfang et afhænger af opgavetype Hjælp: vejleder, kollega, bibliotekar, kursus Referenceliste: husk at opdatere Anvend evt. program til referencehåndtering: refworks eller lign. Læsning: gør brug af journal clubs

PROTOKOL (systemisk plan) Forsøgsplan: Undersøgelsestype-metode-design Undersøgelsespopulation: antal in-exklusion kontroller Data: effektparametre variable/stratificering Variation/fejl: type 1 og 2 fejl bias Behov for pilot/stikprøve Praktiske tiltag: fx journal-finding Anmeldelser/Etik Økonomi Tidsplan Gennemførlighed

FORSØGSPLAN Baseret på formål-hypotese vælges: Undersøgelsestype Undersøgelsesmetode Undersøgelsesdesign

FORSØGSPLAN INTERVENTION (AKTIV) PROSPEKTIV KONTROLLERET STUDIE TYPE METODE DESIGN RANDOMISERET STUDIE INTERVENTION (AKTIV) PROSPEKTIV KONTROLLERET STUDIE LONGITUDINEL KOHORTE(+ FOLLOW UP) CASE-CONTROL TVÆRSNIT HISTORISK KOHORTE+FOLLOW UP RETROSPEKTIV HISTORISK KOHORTE OBSERVATION (PASSIV) DESKRIPTIV SURVEY: KOHORTE CASE SERIES CASE

HIERARKI FOR TYPE/METODE/DESIGN Højeste ”rang”: ”Undersøgelsen kommer ud fra en sandsynlighedsberegning nærmest sandheden” = Eksperiment/intervention Tilfældig udvælgelse ~ randomisering Kontrolgruppe Fremtid (prospektiv) Randomiseret kontrolleret klinisk undersøgelse (rct) Evidens

Evidens

EKSEMPEL Evidens ? Tonsillektomi afhjælper OSAS hos børn med tonsil-hypertrofi Dræn bedrer hørelsen ved SOM

UNDERSØGELSESTYPE (HIERARKI) Eksperiment /intervention: Kausalitet Koincidens Højeste Aktiv rolle rang Manipulation Observation: Koincidens (Kausalitet) Betragter Følger Passiv rolle

FORSØGSPLAN Type Metode Design Randomiseret studie Eksperiment Prospektiv Kontrolleret studie (Aktiv) Longitudinel Kohorte(+ follow up) Tværsnit Case-control Retrospektiv Historisk kohorte + follow up Observation Historisk kohorte (passiv) Survey: Kohorte Deskriptiv Case series Case

UNDERSØGELSESTYPE (HIERARKI) ”Hvornår er data indsamlet” ? Retrospektiv (datid) Tværsnit (cross-section) (nutid) Prospektiv (fremtid) NU TID RETROSPEKTIV TVÆRSNIT PROSPEKTIV (LAVESTE RANG) (HØJESTE RANG)

FORSØGSPLAN Type Metode Design Randomiseret studie (metaanalyse) Eksperiment Prospektiv Kontrolleret studie (Aktiv) Longitudinel kohorte(+ follow up) Tværsnit Case-control Historisk korhorte+follow up Retrospektiv Historisk kohorte Observation (passiv) Survey: kohorte Deskriptiv Case series Case

UNDERSØGELSESTYPE (HIERARKI) RANG Meta-analyser (Cochrane) Randomiseret kontrolleret klinisk Kontrolleret klinisk undersøgelse Prospektiv Kohorte (longitudinelt) + follow up Prospektiv case-control (Højeste) Siger direkte noget om årsag-virkning Tværsnit Historisk kohorte + follow up Retrospektiv case-control Retrospektiv Siger indirekte noget om årsag-virkning (Laveste) Survey Kohorte/case serier Rent deskriptiv

EKSEMPEL: HØJESTE RANG Randomiseret, placebo-kontrolleret klinisk undersøgelse (RCT) Formål: Penicillins effekt på akut tonsillitis Ptt. randomiseres til penicillin eller placebo randomiseret elektronisk blinding placebo skal illudere aktivt stof

TVÆRSNITSUNDERSØGELSER EKSEMPLER Livskvalitet blandt danskere 2007 (deskriptiv) Streptokokbærer-status i en rask gruppe vs. en tonsillitis-gruppe (virkning-årsag) Lungefunktion blandt rygere vs. ikke-rygere (årsag-virkning)

SURVEYS EKSEMPLER (følges passivt) Vækst af vestibulære schwannomer over 5 år (deskriptivt) Mikrobiologi ved akutte øre-næse-hals infektioner (deskriptivt) Surveys undersøger i modsætning til longitudinelle kohorter ikke virkningen af noget

PROTOKOL (systemisk plan) Forsøgsplan: Undersøgelsestype-metode-design Undersøgelsespopulation: antal in-exklusion kontroller Data: effektparametre variable/stratificering Variation/fejl: type 1 og 2 fejl bias Behov for pilot/stikprøve Praktiske tiltag: fx journal-finding Anmeldelser/etik Økonomi Tidsplan Gennemførlighed

ANTAL PATIENTER Eksempel: n1=n2=2(t2α+ tβ)2 SD2/MIREDIF Antagelser om: Risiko for type 1 og 2 fejl Variation Effekt-størrelse

TYPE/METODE/DESIGN Undersøgelsespopulation: Inklusionskriterier Eksklusionskriterier Kontroller Antal Data: Effektparametre Variable/stratificering Variation og ”fejl”: type 1 og 2 fejl Bias Behov for pilotstudie/stikprøve Praktiske tiltag Anmeldelser/etik Økonomi Tidsplan Gennemførlighed

DATA ”HVAD VIL JEG MÅLE PÅ”? Primære effektparametre Ex: symptom-reduktion ved nasal vs. systemisk steroid Sekundære effektparametre Ex: bivirkningsprofil ved nasal vs. systemisk steroid

DATA Variable: Alder-køn Social status Ko-morbiditet Tidligere/anden behandling Misbrug Stratificering: Stort materiale Betydende variable

TYPE/METODE/DESIGN Undersøgelsespopulation: Inklusionskriterier Eksklusionskriterier Kontroller Antal Data: Effektparametre Variable/stratificering Variation og ”fejl”: type 1 og 2 fejl Bias Behov for pilotstudie/stikprøve Praktiske tiltag Anmeldelser Økonomi Tidsplan Gennemførlighed

TYPE/METODE/DESIGN Undersøgelsespopulation: Inklusionskriterier Eksklusionskriterier Kontroller Antal Data: Effektparametre Variable/stratificering Variation og ”fejl”: type 1 og 2 fejl Bias Behov for pilotstudie/stikprøve Praktiske tiltag Anmeldelser/etik Økonomi Tidsplan Gennemførlighed

PILOTPROJEKT/STIKPRØVE?? Kun som prøvekørsel Ikke til tal-bearbejdning

PRAKTISKE TILTAG Hvem gør hvad? Finde journaler? Udforme skemaer? Afsende skemaer? Lokal information? Etc.

ANMELDELSER/ETIK Videnskabsetisk komité Data-tilsynet Sundhedsdatastyrelsen (Dyreforsøgstilsynet) Afdelingen/hospitalet

Selv de bedste intentioner slår fejl TIDSPLAN Selv de bedste intentioner slår fejl Prøv at være realist Lav deadlines for alt 

ØKONOMI – HVAD KOSTER DET? Ingen gør noget gratis Der er en luder i alle Medforfatterskab: Vancouver Penge? Rødvin? Andre naturalier?

GENNEMFØRLIGHED Er det realistisk? Vejlederens fornemste opgave !!! Først når protokollen (skrivebordsarbejdet) er færdig begynder dataindsamlingen (den egentlige forskning) !

Del III Formidling Forskningsprojektet er ikke færdigt før det er formidlet !!! Poster Foredrag Publikation

Formidling Krav til den gode poster A0 format (liggende/stående) 20 (tom plads)-40 (skrift)-40 (billeder) - reglen Visuel formidling (plakat – reklame): blikfang Et budskab ! Personlig (foto af forfatteren) TQ kode – kopi af posteren A4 print skal kunne læses

Formidling Krav til det gode foredrag Patos – Etos – Logos Et budskab ! 8 minutter = 10 dias Tekst i punktform (skal støtte Jeres tale) Sproglig overensstemmelse 1. Titel 2. Intro – problem 3. Hypotese - formål 4. Metoder 5. Population 6-8. Resultater 9. Konklusion 10. Tak

Formidling

Formidling Publikation: beslut under protokolskrivning hvilken type publikation samt mulige tidsskrifter !!! Typer: Reviews (systematisk – narrativt) Original artikel Status artikel Case report (kasuistik) Brief communication Letter to authors/editor Editorial (leder)

Publikation Titel Hvad lover den ? Er den dækkende/forståelig ? Abstract (opbygning og omfang dikteret af tidsskriftet) Objectives/aims Study design Methods/population/subjects Results Conclusions

Publikation Introduction Følg ”tragten” ! Overordnede betragtninger: indfør læseren i emnet Problemet Hvad vil I bidrage med ? (som ingen andre har formået): indtag scenen ! Hypotese Formål

Publikation Materials (subjects) and methods Populationsbeskrivelse: antal (beregnet a priori ?) in-exklusion kontrolgruppe Effektparametre (primær – sekundær) Variable/stratae Design og evidensgrad Statistiske metoder

Publikation Results Data-præsentation: populationsdemografi mean og CI median og range figurer (kun essentielle forskelle) tabeller (gerne rå-data) korrekte p-værdier ? konfidens-intervaller ikke andre data end nævnt i metoder ingen fortolkninger

Publikation Discussion Essentielle fund i Jeres studie Sammenlign med andre studier overensstemmelser divergenser Styrker og svagheder Konsekvens af Jeres resultater/perspektiver Konklusion

Publikation Referenceliste: følg tidsskriftets krav hvem citeres ? hvem citeres ikke ? Acknowledgements Funding Conflicts of interests

”Manuscript accepted for publication” Tak for opmærksomheden ! Efter et år +++ ”Manuscript accepted for publication” Tak for opmærksomheden ! Well done !