Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Videnskabsteori & metode
Humaniora.
Videnskabsteori - for begyndere
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Undervisning i VM i uge 46:
Subjektivitet, Teknologi Samfund A RBEJDSTEKNIKKER 4. Ø VELSESGANG.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard Kildekritik og undersøgelsesdesign
Videnskabsteori og faglige metoder
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 3
Teori, metodologi og metode
Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Peter Nedergaard: ”Videnskabsteori og metodologi” – den 10
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
Videnskabelig argumentation
Peter Nedergaard: VUK på tværs
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 1
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 7
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Disposition: 1. Introduktion til faget
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Forståelse og fortolkning/ VM 3 – Peter Nedergaard
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Disposition: 1. Introduktion til faget
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Synopsen skal indeholde
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Samfundsvidenskaberne
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik Naturalisme – konstruktivisme Ontologi – epistemologi – metodologi Induktion – deduktion Rationalitet Teori Deskriptiv – normativ Paradigmer Eksamensspørgsmål  

Kildekritik – hermeneutik Kildekritiske begreber: Første- andenhåndskilder Kontekst i baghovedet - tendens Gyldighed - udsagnskraft Kvalitative – kvantitative Diakron - synkron Kilders værdi  

Hermeneutikken Gadamers hermeutiske cirkel

Naturalisme – konstruktivisme   Naturalisme Konstruktivisme Ontologi Én virkelig verden uafhængig af menneskets sanser og bevidsthed Objektivt identificerbare fænomener Ingen virkelig verden uafhængig af menneskets sanser og bevidsthed Socialt konstruerede fænomener Epistemologi Objektivitet, reduktionisme Forklaring, forudsigelse, Resultat Kausalitet Subjektivitet, kompleksitet Forståelse, fortolkning. Proces Mening Metodologi Eksperimentelle metoder Ikke-eksperimentelle metoder Statistisk metode Komparativ metode Case-studier Single case studier, Sammenligninger, Diskursanalyse Narrativ analyse Dekonstruktion….

Ontologi, epistemologi, metodologi   Ontologi: Læren om det værende, om tingenes sande natur Naturalisme: Tingen i sig selv (objektivt) Konstruktivisme: Tingen, som den fremstår (subjektivt) Epistemologi: Læren om erkendelse – hvordan kan vi opnå viden om den sociale verden? Naturalisme: Objektivitet, neutralitet Konstruktivisme: Subjektivitet, påvirkning mellem forsker (subjekt) og det, der skal undersøges (objekt) Metodologi: Lære om metode – hvilke konkrete værktøjer kan vi anvende m.h.p. at erkende verden? Naturalisme: Stringens, transparens, klart metodehierarki Konstruktivisme: Kunstnerisk, fantasifuldt, overraskende, intet klart metodehierarki

Induktion – deduktion Induktion: Slutning fra det specifikke og til det almene Deduktion: Slutning fra det almene og til det spefikke   Induktion Deduktion Empirisk (Den sorte svane) Naturalisme: + Konstruktivisme: +/- (sociale fænomener: kontekstafhængige, særegne) Teoretisk + Hypotesedannelse (Logik, konsistens) (Konstruktion af den sociale verden gennem teori, kategorier)

Videnskabshjulet

Hvad er en teori?

Teori Makro Electoral system Election results Relation (1) (3) Mikro Teori: Et sammenhængende sæt af eksplicitte, intersubjektivt overførbare forestillinger om (en del af) virkeligheden Abstraktionsniveau: højt Begreber: klart definerede Indhold: påstande om sammenhænge Niveauer og relationer: makro-makro, makro-mikro, mikro-mikro, mikro-makro Makro Electoral system   Election results Relation (1) (3) Mikro Politicians: Legislative behavior (2) Voters: Voting at elections

Deskriptiv/ Normativ Deskriptive udsagn: Udsagn om, hvordan noget er. Normative udsagn: Udsagn om, hvordan noget bør være.   Ang. deskriptive udsagn: KAN samfundsforskere skelne skarpt mellem deskriptive og normative udsagn: Naturalisme: mest ja. Konstruktivisme: mest nej BØR samfundsforskere skelne skarpt mellem deskriptive og normative udsagn? Naturalisme: Ja!

Paradigmer og videnskabelige fremskridt Paradigme: Samling af teorier, overbevisninger, værdier, antagelser, centrale observationer, metoder mv., som er fælles for medlemmerne af et givent videnskabeligt samfund:   Normalvidenskab: undersøgelse af spørgsmål inden for et eksisterende paradigme, forfining af teorier, udvikling af nye teorier baseret på kendte og allerede accepterede forudsætninger = vidensakkumulering Videnskabelig revolution: paradigme bryder sammen, et nyt opstår = nyt fundament for vidensakkumulering I hvilken grad er eksistensen af videnskabelige paradigmer et konstaterbart faktum (deskriptivt) hhv. noget, som forskere selv gør en indsats for at opretholde (normativt)? I hvilken grad – hvis overhovedet – hænger distinktionen normalvidenskab/ videnskabelig revolution sammen med distinktionen naturalisme/konstruktivisme?

Krig eller fred mellem naturalisme og konstruktivisme? Hvilke konsekvenser kan/bør man drage af modsætningsforholdet mellem naturalisme og konstruktivisme? Forkastelse: Afvisning af naturalisme/konstruktivisme som relevant videnskabsteoretisk tilgang. Arbejdsdeling: Anerkendelse af eksistensen og berettigelsen af begge paradigmer med baggrund i deres tilvejebringelse af forskellige former for ny viden. Syntese: Brobygning, blanding af metodologi, epistemologi eller sågar ontologi fra begge paradigmer.

Krig eller fred?

Eksamensspørgsmål til hjemmeopgave i Videnskabsteori og Metodologi - efteråret 2016   Eksamen i VM 2016   Grundlag: Rapporten "Unge i Grønland – med fokus på seksualitet og seksuelle overgreb" af Else Christensen og Siddhartha Baviskar, SFI. Rapport 15:12. 123 sider. Eksamensspørgsmål 1) Udarbejd en analyse af anvendelsen af kilder (data) i rapporten. 2) Analysér med udgangspunkt i Toulmin mindst to af rapportens argumenter. 3) Analysér på baggrund af videnskabsteorien og metodologien anvendelsen af sammenligninger i rapporten. 4) Analysér (med udgangspunkt i videnskabsteorien og metodologien) et eller flere eksempler i rapporten på forholdet mellem enkeltcases og generelle konklusioner. 5) Analysér nogle af de anvendte forklaringstyper i rapporten. 6) Diskutér forholdet mellem naturalisme og konstruktivisme i rapporten.