Statistik, bøder m.m. Statistik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Førstehjælp for unge knallertførere
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
Kørekort og højresving
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Halv- eller helårsturneringer Udtræk fra undersøgelse Indkomne svar 27.
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
UDKØRSELSREGLER FOR BILER V/EVENTYRHAVEN
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Stress En folkesygdom?.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Trafikinformation 9. årg den 30. og 31. august 2010 Videoen ”Untitled (How Could This Happen to Me?)” fra den canadiske popgruppe Simple Plan er et godt.
Hvem er jeg og hvorfor er jeg her i dag? Trafikulykker rammer os alle i mere eller mindre grad. Rør det noget i os eller er det bare en notits i avisen.
Dialog og kontrol går hånd i hånd – Østjyllands Politi Indsatsformer i kredsene. Lokal ”statistik” – Lokal politiet i Grenaa. Lokal indsats/tiltag. Effekten.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Førstehjælp for unge knallertførere
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Hvor og hvordan sker ulykken?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Typiske ulykkessituationer
Hvor og hvordan sker ulykken?
Kryds og rundkørsler.
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Statistik, bøder m.m..
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Truck: Manøvrering og betjening
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
Knallertens udstyr.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Klar til smart vækst / GATE21
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Cykeltræning for nybegyndere i OGF
Præsentationens transcript:

Statistik, bøder m.m.

Statistik, bøder m.m. Statistik At køre på knallert giver dig nogle nye muligheder. Du kan nemmere komme omkring, og det går hurtigere end på cykel. Du får også et nyt og større ansvar. Du bliver en af de motoriserede trafikanter, og det giver dig ekstra pligt til at passe på både dig selv og andre i trafikken. Der er god grund til at prøve at undgå trafikulykker. Trafikulykker kan have store konsekvenser, på kort og lang sigt. Hvis du altid kører lovligt på knallert, mindsker du risikoen for at komme galt af sted.

Statistik, bøder m.m. Statistik Når du fylder 15 år, er du på vej ind i de ti farligste år i trafikken. Unge mellem 15 og 24 år udgør ca. 10 % af befolkningen, men står for cirka 30 % af de dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken. Det skyldes især, at unge: - Kører ulovligt, tager chancer og er uopmærksomme i trafikken - Undlader cykelhjelmen, når de kører på cykel - Begynder at køre på knallert og senere i bil

Statistik, bøder m.m. Statistik Når man ser på, hvor mange ulykker der sker per kørt kilometer, er knallerten det farligste transportmiddel, vi har. Det er cirka 10 gange farligere at køre knallert end at køre på cykel. Knallertulykkerne skyldes især ulovlig kørsel.

Statistik, bøder m.m. Statistik Her kan du se, hvor stor en del af unges ulykker der sker på knallert i forhold til andre transportmidler. Den sorte del af søjlerne viser tilskadekomne og dræbte på lille knallert.

Statistik, bøder m.m. Typiske ulykker Den type ulykker, der sker flest af med knallertkørere, er eneulykker. Dvs. at der ikke er andre indblandet end knallertkøreren selv. Ulykkerne sker typisk, fordi knallertkøreren - Har drukket alkohol og derfor kører usikkert. - Er uopmærksom og kommer ud af kurs. - Kører for stærkt, så han/hun ikke kan nå at reagere på fx et sving, en forhindring eller glat føre.

Statistik, bøder m.m. Typiske ulykker Der sker også en del ulykker i kryds, hvor en knallertkører bliver ramt af en bil. Det er ofte, fordi knallertkøreren ikke overholder sin vigepligt, idet han/hun: - Er optaget af andre ting, og derfor overser vigepligten. - Fejlbedømmer bilens hastighed og tror, at man kan nå over. - Først ser bilen for sent, da der er dårlig oversigt.

Statistik, bøder m.m. Typiske ulykker På knallert kan man let blive overset af andre, fordi en knallert ikke fylder så meget. Når en bil, bus eller lastbil skal svinge til højre, kan knallerten være ekstra svær at se, fordi der er en blind vinkel skråt bagud. Så pas på, når du skal ligeud, og der er en bil eller lastbil, der skal svinge til højre. En højresvingsulykke kan blive meget alvorlig for dig. Sæt farten ned, og kør først frem, når du er helt sikker på, at du er blevet set.

Statistik, bøder m.m. Typiske ulykker En del knallertkørere bliver ramt bagfra af biler. Det er typisk, fordi knallertkøreren glemmer at orientere sig bagud, før han/hun svinger til venstre eller kører udenom en forhindring. Husk altid at orientere dig grundigt bagud, før du svinger eller trækker til venstre på vejen.

Statistik, bøder m.m. Typiske ulykker Nogle ulykker sker, fordi knallertkøreren kører for stærkt i et sving. Knallertkøreren kan ikke holde sin svingbane, kommer over i den modsatte kørebane og bliver ramt af en modkørende bil. Kør aldrig hurtigere gennem et sving, end at du kan blive kørende i højre side.

Statistik, bøder m.m. Bøder Hvis du overtræder færdselsloven på knallert, kan det blive dyrt for dig. På de næste sider kan du se nogle eksempler på bødetakster. Bødetaksterne er vejledende. De gælder ikke, hvis der er sket et færdselsuheld, eller der fx er opstået en situation, hvor din kørsel er til fare eller ulempe. Hvis du har en særlig lav indtægt, eller hvis du er under 18 år, kan du få nedsat bøden til det halve, dog minimum 500 kr. Hvis du laver flere overtrædelser samtidig, bliver bøderne lagt sammen.

Statistik, bøder m.m. Bøder Så meget koster det, hvis du - Har konstruktivt ændret knallerten (tuning): 1500 kr. - Kører for stærkt: 1000 – 2000 kr. Kører uden hjelm, eller hjelmen ikke er spændt: 1500 kr. Hvis knallerten bliver målt til at kunne køre 40-42 km/t, får du en bøde. Kan den køre 43 km/t eller mere, koster det 1500 kr. og en betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert. Anden gang bliver knallerten konfiskeret, og du får den aldrig tilbage.  

Statistik, bøder m.m. Bøder Så meget koster det, hvis du - Har en eller flere passagerer med (bøde til alle): 1000 kr. - Kører over for rødt: 1500 kr. - Ikke respekterer færdselstavler: 1000 kr. - Har fejl eller mangler på knallerten, pr. fejl: 1000 kr. - Overlader din knallert til én, der ikke kan køre den lovligt: 1500 kr. - Benytter håndholdt mobiltelefon under kørslen: 1500 kr.

Statistik, bøder m.m. Bøder Hvis du overtræder loven groft flere gange på lille knallert, kan du miste retten til at køre på lille knallert. Det betyder, at du skal aflevere dit kørekort og ikke må køre på knallert i en periode. Du kan miste retten til at køre på lille knallert, hvis du kører fx hensynsløst, for stærkt eller spirituskørsel. Hvis du er under 18 år, kan du risikere, at du får udskudt muligheden for at tage kørekort til bil med et halvt år eller mere. Så pas godt på dig selv - og på dit kørekort.