Naturvidenskabelig metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy Bybilleder Steder med T Frankrig Mad
Advertisements

Energiforbrug og energikilder såsom Olie, Gas
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Vulkanisme K. Segerstrom United States Geological Survey.
Vejret Vandet i luften.
Geovidenskab A i praksis - i teorien
Pladetektonik & Jordskælv og vulkanisme
Isen, vandet og vinden formede Danmark
Eksamensspørgsmål Hvordan er levevilkårene langs Jordens pladegrænser? 1. Begrund problemstillingens relevans og aktualitet 2. Redegør for de centrale.
Geografi mellemniveau
Geografi C Vejr og Klima, time 3.
Tværfagligt undervisningsforløb
Almen studieforberedelse
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Råstoffer.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Vulkanudbrud og vulkantyper
Mineraler og bjergarter: Jordens byggesten
Energiforbrug og energikilder såsom Olie, Gas
Repetition af vulkantyperne
Vulkaners tektoniske placering
Dannelse af fossile energikilder
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 22/8
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Spørgsmål til Naturgeografi C
Regnskoven.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 21/8 INDLEDNING -Naturvidenskabelig metode -Forsøg & matematisk model -Målemetoder -Enheder -(vi vender løbende tilbage.
Väder- och Klimatförändringar
Turbiditaflejringer fra Pyrenæerområdet Fra artikel i Geologisk Nyt 6/07, Forfatter Johan Byskov Svendsen. Denne og de efterfølgende slides (4-15)
Videnskabsteori & metode
Granit Granit er en almindelig gruppe af magmatiske bjergarter. Granit er en blanding af forskellige mineraler, og har ofte et rødligt skær.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Introduktion til geologi på Hf
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Landskabsdannelsen i Thy Syd for linien: Isen Havet Vinden mennesket Nord for linien: Undergrundens bevægelser Isen Havet Vinden mennesket Med udgangspunkt.
Sedimenter og sedimentære bjergarter  Består af lav-T mineraler  vandrige mineraler (ler mineraler) eller karbonater  høj porøsitet og permeabilitet.
Gejsere Et geotermisk fænomen. Gejsere En gejser eller springkilde er en speciel form for varm kilde, som periodisk kommer i udbrud og sender en søjle.
Magmatiske protolither Lavaer og plutonitter  Lav porøsitet  Lav permeabilitet  Høj-temperatur mineraler Lavaer:  Finkornet/glas Plutonitter:  Grovkornet,
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Geologi og grundvand Indlæg ved Kloak-konference i Snaptun 14. august 2007 Jordarter – især de problematiske Geologisk oversigt Fordeling af jordarter.
Pladetektonik Wegener og kontinentaldriften Observationer og målinger fra moderne geofysik Kap. 3.
Klimaændringer – af Otto Leholt – Jan 2007 Klimaændringer Naturlige og menneskeskabte Præsentationen kan ses på
Protolither for metamorfe bjergarter & metamorfe bjergarter som kemiske systemer.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Hallo …..Anybody out there …..?
Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup
Dette er en kort præsentation af den opgave vi opgiver til eksamen
Hydrering af ultramafiske kumulater
Lavet af Ajla og Kirtsine
Introduktion til geologi på Hf
Noter til Klimatologi otto.
Introduktion til geologi på Hf
Den naturvidenskabelige metode
Bjergkæder.
Global opvarmning Noter.
Modellering af pladetektonik
Magnetisme Fysik – kemi i 9..
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Naturvidenskabelig metode
Danmark på overfladen Hvad har formet de danske landskaber?
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Præsentationens transcript:

Naturvidenskabelig metode Anvendt i f.h.t. Geologi For en mere udførlig gennemgang se også http://frberg-hf.dk/intranet/geo/naturvidenskabelig-metode.htm Hilsen Otto

Den naturvidenskabelige metode Observationer .. Spørgsmål ..? Hypotese .. Et foreløbigt svar på spørgsmålene Analyse Opstilling af modeller Teorier - som kan forklare det observerede Bjergarterne har forskelligt udseende Hvorfor har de det? De er resultat af forskellige geologiske processer (jvnf def. På en bjergart) Analysen – bliver anvendelsen af viden fra lærebog mv Modellen over det geologiske kredsløb (bjergarternes cyklus) beskriver de processer der danner de 3 bjergarter Teorien om Pladetektonik – forklarer hvor og hvordan disse processer finder sted.

Geologiske kredsløb Viser ved hvilke geologiske processer de tre bjergarter dannes. F.eks Sedimentære bjergarter er et resultat af: forvitring – aflejring og hærding af sedimenterne Udsættes bjergarten for yderligere tryk og varme kan den omdannes til en metamorf bjergart Hvis temperaturen er høj nok vil bjergarten smelte = magma Hvis bjergarten afkøles dannes vulkanske / magmatiske bjergarter Endelig kan alle bjergarterne blive udsat for hævning og således indgå i nye bjerge på jordoverfladen.

Hvad driver processerne? Det geologiske kredsløb giver alene en abstrakt beskrivelse af processerne som danner de tre bjergarter, Men forklarer ikke hvor (rent geografisk) eller hvordan disse processer finder sted, eller hvorfra energien hertil kommer ? Svaret på disse spørgsmål finder vi i den almene teori for geologiens dynamik – nemlig teorien om Pladetektonik Denne beskriver hvordan disse processer finder sted ved de konstruktive og destruktive pladegrænser / - rande

Pladetektonikken (ultrakort) her forvitring af bjergarterne pga vind og vejr Aflejring af sedimenter I subduktionszonen destrueres gammel oceanbund og bjergarterne heri udsættes for metamorfose og opsmeltning. Gennem vulkanisme og ‘simpel’ opfoldning af sedimenter fra havbunden dannes nye foldebjerge Varme fra jordens indre bryder gennem lithosfæren og danner ny oceanbund – i form af magmatisk Basalt. Samtidigt driver lithosfære pladerne fra hinanden = oceanet vokser Kilde: http://ansatte.uit.no/kku000/webgeology/webgeology_files/norwegian/bergarter.html

Beskriv pladetektonikken Hvilke observationer ligger til grund for teorien? Hvordan har nye observationer ændres vores forståelse af kontinenternes udseende -> nye teorier Hvordan kan teorien forklare de geologiske fænomener vi observerer (unge og gamle foldebjerge, dybdegrave, vulkaner, jordskælv, bjergarternes forskellige udseende) Wegener – kystlinier, fossil fund , skurestriber mv Nye data om oceanbunden (vulkanske højderygge og dybdegrave) Kortlægning af jordskælv og aktive vulkaners udbredelse Ca. 1970 – teorien om Pladetektonik anerkendes Teorien kan forklare de geologiske fænomener vi kan observere 

Afslutning Jeg håber at dette kan hjælpe jer til at forstå hvordan den naturvidenskabelige metode kan relateres til undervisningen og opgaverne til geologien. Faglig viden får I dog ikke kun gennem brug af mine Powerpoints og web noter – men primært gennem læsning af jeres tekster og anvendelse af noter fra timerne. God fornøjelse med arbejdet 