Lys og Lyd Naturfag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Høreprøver & Audiogrammer.
Advertisements

Lyd fra musikinstrumenter
MÆRKELIGT ! Her er en lille matematisk øvelse, som helt sikkert
Lysets Natur Lys og Farver.
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Projekt Børn & Unges syn
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Skru op for din hjerne Støj Pædagogisk Afdeling 2011 Tlf
Videregående pc-vejledning
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vores syn og optiske illusioner
Blæseinstrumenter.
Lys bølger eller partikler?
Detaljer om cochleære defekter og hvorfor der skal tages hensyn til hørehandicappede selv om disse har optimal høreapparat-/CI- behandling. Ture Andersen.
Hellig geometri, Skaberens aftryk og udtryk, livets opståen
Ørets anatomi og fysiologi
En lille start Længere melodi Mere lyd Her er et lille overblik over hvad du kan lære her En lille start.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Markedskommunikation Kapitel 10
Victor, Mathias, Sebastian og Mette
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Naturfag 9.klasse Kredsløbet.
HOKUS, FOKUS… LYS. HOKUS, FOKUS… Farver Brydning Spejlning Lyskilder Polarisation LYS Øjet Bølger Overlejring Kommunikation Top ”10” Afbøjning.
Inspiration til bypark mellem Utzon Center og Musikkens Hus
Væksthuse, fotosyntese, lys og farver
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Homeostase / Regulering af kroppens indre miljø
Sådan virker øjet: Lyset kommer ind igennem hornhinden.
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
OSMOSE OG DIFFUSION STOFTRANSPORT.
Støj.  Ulemper  Passer ikke perfekt.  Kan trykke på og i øregangen.  Dæmper al lyd, omgivelser alm. tale osv.  Dæmper Db.  Ikke særlig komfortabel.
Naturfag SSA.
Lyd og lufttomt rum.
Stående bølger.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Stående bølger.
Dopplerekten.
Ræsonnanskasser Overførsel af energi.
Reklameanalyse Walkthrough.
Lektion 2 Elektromagnetiske Bølger Spejle Linser Mikroskopet.
Et undervisningsforløb
Undervisningsforløb I Optik.
Undervisningskompendie i Lyd
Hej her er et lille diasshow Tryk på Enter-tasten, når du vil videre!
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
GANSKE KORT OM KOSMOLOGIENS UDVIKLING FØR 1920: HELE UNIVERSET FORMODES AT VÆRE NOGENLUNDE AF SAMME STØRRELSE SOM MÆLKEVEJEN OMKRING 30,000 LYSÅR.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Velkommen til Øjenafdelingen i Vejle -en del af Sygehus Lillebælt
Hormonsystemet/Indokrine kirtler
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Kulhydrater og dannelse af ATP
Sanserne Funktion: Sansecellerne omdanner udefrakommende påvirkninger til elektriske impulser som sendes til hjernen hvor de opfattes og fortolkes Omfatter:
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Et Optisk Bedrag   Felt A ser mørkere ud end felt B, men det er et optisk bedrag. Begge felter har samme nuance/farve. Hjernen kompenserer automatisk.
Gads Forlag, ©Toverud, ©Art and Science
Anatomi Husdyr.
Anatomi Lever, nyrer.
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Lasersvejsning Grundlæggende teori.
Nerver og Sanser.
Reproduktion, Mink Hormoner.
Bakterieidentifikation
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Retinas fysiologi og anatomi
S S S T S S T S S S S S S S T S S S S T T S S S S T S T S S S S S S S
Nethindekirurgi Maja Lindeblad Jørgensen
Præsentationens transcript:

Lys og Lyd Naturfag

At se.. Lysbølgerne rammer øjet, gennem pupillen  afbøjes af en linse  danner et lysbillede på nethinden, i den gule plet. Lyset i billedet får sansecellerne på nethinden til at danne nerveimpulser. Nerveimpulserne sendes igennem synsnerven til synscenteret i hjernen.

Øjets opbygning– se lille film fra Munksgaard s. 201

Øjets opbygning På nethinden findes sansecellerne tappe og stave samt den gule plet. Tappe: opfatter farver og lidt lys, når lys er tilstede. Stave: opfatter lys, hjælper med at se i mørke. I begge celler findes retinal – et lysfølsomstof der er opbygget af bl.a. A-vitamin (Gulerødder og lever). Hver af tappene opfatter forskellige grundfarver enten rød, gul eller blå. Hvis man er farveblind mangler man tappe som fx opfatter rød. Synspurpur nedbrydes af lys, men genopbygges igen – af bl.a. A-vitaimin.

Pupillens diameter

Lysets bølgelængde Lysets bølgelængde bestemmer hvordan vi opfatter farven af lyset (afstanden mellem bølgetoppe). Bølgelængden måles i nm. Lys med en kort bølgelængde ser vi som violette eller blå farver. Lys med en lang bølgelængde er rødligt.

Lysets brydning

Alder og farveopfattelse

Nærsynet Det klare billede vil ramme før den gule plet. Behov for spredelinse: spreder lysstrålerne før de rammer øjet og flytter billedet til den gule plet.

Langsynet Det klare billede vil ramme bagved den gule plet. Behov for en samlelinse: samler lysstrålerne før de rammer øjet og flytter billedet til den gule plet.

Lysets påvirkning Melatonin (hormon) bliver produceret i epifysen. Hormonet gør os trætte. Produktionen er påvirket af lyset – mere lys mindre produktion  vi er mere vågne.

Vi hører.. Lydbølgerne sende ind i øregangen  rammer trommehinden der omdanner lydbølgerne til vibrationer. Disse vibrationer overførers til mellemøreknoglerne – videre til det indre øre, sneglen hvor en membran vibrerer og sætter sansehårene i gang. Sansehårene sender nerveimpulser til hørenerven videre til hørecenteret i hjernen.

Ørets opbygning Se en lille film fra Munksgaard s. 212

At høre styrken Lydbølger er luftmolekyler der passes sammen. I det luftmolekylerne bliver presset sammen giver det et tryk, dette tryk bestemmer lydstyrken. Lydstyrken måles i decibel (dB)  lydstyrke = stort tryk når luftmolekylerne bliver presset sammen = stor afstanden mellem lydbølgens top og midterlinje.  lydstyrke = lille tryk = lille afstanden mellem lydbølgens top og midterlinje.

At høre tonerne Bølgelængden = afstanden mellem to bølgetoppe. Frekvens = antal bølger pr. sekund, målt i hertz (HZ).  frekvens =  toner = mange lydbølger pr. sekund.  frekvens =  toner = få lydbølger pr. sekund.

Aldersforskellen

Bølger