Fra ufaglært til faglært

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
New Insight - Noter til præsentation
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
Hvad er realkompetencevurdering?
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
FOA vil arbejde for: At arbejdspladserne prioriterer uddannelse og efteruddannelse At medlemmerne får gode fleksible tilbud At udvikle og oprette de uddannelser,
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Sundhedshjælperuddannelse med RKV.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Fra ufaglært til automatiktekniker EUV (Over 25 år)
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Fra ufaglært til faglært Februar 2017

Kompetenceløft - hvorfor Feb 2017 PKU seminar Kompetenceløft - hvorfor Direkte begrundelse Individuelle kompetenceløft Kvalitet i faget (ældreplejen) Fastholdelse af medarbejdere (indre motivationsfaktorer) Indirekte begrundelse Samfundsmæssig investering Familiemæssig stabilitet og forebyggelse Bedre sundhed

Muligheder for ufaglærte Feb 2017 PKU seminar Muligheder for ufaglærte De ufaglærte som en ressource Sæt kompetencerne i spil Den skolemæssige /uddannelsesmæssige baggrund Erhvervserfaring Livserfaring og motivation for området

Standard vurderinger af kompetencer Feb 2017 PKU seminar Standard vurderinger af kompetencer Vurdering af adgangskravene – krav om grundfagsniveauer Realkompetancevurdering RKV Skolemæssig baggrund Anden uddannelse Standarder for relevant erhvervserfaring

Opbygning af uddannelsessystemet Feb 2017 PKU seminar Opbygning af uddannelsessystemet Standardisere uddannelsen med mulighed for ”af og påstignings” svarende til kompetencer Gruppere elevtyper efter RKV Indlægge toninger svarende til de nødvendige kompetencer

Den danske SOSU uddannelse som eksempel Feb 2017 PKU seminar Den danske SOSU uddannelse som eksempel SOSU Hjælper uddannelse : 1 år og 2 måneder heraf 17 ugers teori SOSU Assistent uddannelse: 2 år og 9 måneder og 3 uger heraf 48 uger teori

3 kategorier af EUV-elever Feb 2017 PKU seminar 3 kategorier af EUV-elever EUV 1 – minimum 2 års relevant erhvervserfaring (ingen praktik – kun teori) EUV 2 - skole og eller relevant erhvervserfaring ( afkortning og godskrivning) EUV 3 – ingen forudgående skole eller erhvervserfaring

Feb 2017 PKU seminar EUV 1 SOSU-hjælper Elever, der har minimum 2 års relevant erhvervserfaring, kan få godskrevet grundforløbet og praktikuddannelsen   Det er et krav, at ansøger kan dokumentere erhvervserfaring fra begge nedenstående arbejdsområder: - hjemmeplejen - plejecentre Det er et krav, at ansøger kan dokumentere erfaring med følgende jobfunktioner: - Skal have erfaring fra flere vagtlag med hovedvægt på dagvagt - Skal have væsentlig arbejdserfaring med pleje- og omsorgsopgaver - Skal i sine arbejdsfunktioner have indgået i team - Skal i sine arbejdsfunktioner have indgået i faglig sparring. Erhvervserfaringen medregnes, hvis erfaringen er erhvervet inden for de seneste 4 år før uddannelsens start.

- Det primærkommunale område - Det somatiske område Feb 2017 PKU seminar EUV 1 SOSU-assistent Elever, der har minimum 2 års relevant erhvervserfaring, kan få godskrevet praktikuddannelsen.   Det er et krav, at ansøger udover kravene til erhvervserfaring for trin 1 kan dokumentere erhvervserfaring af mindst ½ års varighed fra hvert af de tre nedenstående arbejdsområder: - Det primærkommunale område - Det somatiske område - Det psykiatriske område Det er et krav, at ansøger udover kravene til erhvervserfaring for trin 1 kan dokumentere erfaring med følgende jobfunktioner: - Skal have erfaring fra flere vagtlag med hovedvægt på dagvagt Skal have arbejdserfaring med selvstændigt tværfagligt og tværsektorielt samarbejde, grundlæggende sygepleje, afbrydelse af smitteveje, dokumentation af sygepleje, rehabiliterende indsatser samt anvendelse af velfærdsteknologi Erhvervserfaringen medregnes, hvis erfaringen er erhvervet inden for de seneste 4 år før uddannelsens start.

Feb 2017 PKU seminar EUV 2 Voksne som har mindre end 2 års relevant erhvervserfaring og har forudgående uddannelse (afsluttede ungdomsuddannelser(gymnasium, HF, erhvervsuddannelser)) videregående uddannelser mv.), skal gennemføre et standardiseret hovedforløb med praktik og grundforløbets 2. del med de overgangskrav, der er fastsat for uddannelsen Alle EUV elever skal have foretaget en realkompetencevurdering, RKV

Varighed Afkortning for euv (skoleuger) - 3 6 Feb 2017 PKU seminar Erhvervserfaring der giver grundlag for godskrivning for alle elever Relevant erhvervserfaring Varighed Afkortning for euv (skoleuger) (praktik måneder) For SSH Det er et krav, at ansøger kan dokumentere erhververfaring med nedenstående jobfunktioner: - skal have erfaring fra flere vagtlag med hovedvægt på dagvagt, - skal have væsentlig arbejdserfaring med pleje- og omsorgsopgaver, - skal i sine arbejdsfunktioner have indgået i team, og - skal i sine arbejdsfunktioner have indgået i faglig sparring, på nedenstående jobområder:   Hjemmeplejen 6-12 måneder - 3 13 måneder 6 Plejecenter

Uddannelse der giver grundlag for godskrivning for alle elever Feb 2017 PKU seminar Uddannelse der giver grundlag for godskrivning for alle elever Uddannelse Titel Udd. kode Afkortning for euv (skoleuger) (praktik måneder) Eud Pædagogisk assistent 2002 - 4 Hospitalsteknisk assistent 1330 2 Tandklinikassistent 1770 AMU Rehabilitering som arbejdsform 40125 Samlet 1,6 Medvirken til rehabilitering 40126 Træning i eget hjem 47262 Dokumentation i omsorgssystemer i hjemmeplejen 47473 Hverdagslivet i omsorgsarbejdet 40596 Kurset skal være afsluttet inden for de seneste fire år.

Fra ufaglært til faglært Feb 2017 PKU seminar Fra ufaglært til faglært Afsøge hvor behovene for medarbejdere er – indenfor hvilke fagområder Lægge standarder og rammer for uddannelsen Opbygge uddannelserne/kurserne i moduler til ”af og påstigning” Standardisere de ufaglærtes kompetencer og erfaringsgrundlag op mod uddannelsens mål. DET GRØNLANDSKE eksempel fra Peqqissaanermik Ilinniarfik bliver efter frokost 