Microsoft® Office Project 2007-kursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Fortæl med PowerPoint XP
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Videregående pc-vejledning
Grundlæggende PowerPoint
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
Udlægning af en ny cache
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Instruktion i Animation Shop
Formularer (Access, del 3)
Følge indhold Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen,
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus for stedfortrædere
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
CFU 1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint-kursus Enkle præsentationer.
Brugerstyret animation Nu skal du lære at lave en animation. Det er vældig sjovt for den der laver præsentationen, men ikke altid for den der skal se.
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
Lav en PowerPointskabelon ved brug af diasmaster
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Blogging Udvidet design og funktion
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Hvad er en præsentation??. Det kan bedst sammenlignes med en lysbilledserie Men der er mange flere muligheder end med almindelige lysbilleder.
Introduktion til © 2013 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Startskærmbilledet i Lync Startskærmbilledet i Lync har fliser i hubben til.
Oversigtsvejledning til Lync 2013 FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Lave egne visninger - kreditorer
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
Introduktion til Lync Windows Store-appen
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Publiceringsgenvej i OJS Send din færdigformaterede fil uden om det redaktionelle workflow og direkte til elektronisk publicering Denne publiceringsform.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Microsoft® Office Project 2007-kursus
Microsoft® Office Excel® 2007-kursus
Microsoft® Office PowerPoint® 2007-kursus
Foredrag i Historisk Forening
Videnskabeligt projekt
projekt eller lignende
Deling og samarbejde Skype for Business Give styringen til andre...
Kontakter, tilstedeværelse og chat
Skabelon mailopsætning
Opret fremmed kursus Blå kurser: Fremmed kurser
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Velkommen til PowerPoint
Velkommen til det nye PowerPoint
Du kan gøre nogle glade engang imellem…
Sådan indsættes dette dias i præsentationen
Skabelon for billede til sociale medier
Præsentationens transcript:

Microsoft® Office Project 2007-kursus [Navnet på dit firma] præsenterer: Microsoft® Office Project 2007-kursus Før du går i gang: Dette kursus forudsætter, at kursisterne allerede ved, hvordan de opretter opgaver og tildeler varigheder. [Note til underviser: Se det sidste dias, hvis du vil have hjælp til at tilpasse denne skabelon. Du kan også finde ekstra tekst til lektionerne i noteruden på nogle dias. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Kursusindhold Oversigt: Spare tid, når du administrerer dit projekt Lektion 1: Afhængigheder Lektion 2: Oprette opgaveafhængigheder Lektion 3: Oprette mellemliggende tid og overlappende tid To af de tre lektioner inkluderer en liste med foreslåede opgaver, og alle inkluderer et sæt testspørgsmål. Sammenkæde projektopgaver

Oversigt: Spare tid, når du administrerer dit projekt Når du har defineret dit projekts opgaverog estimeret, hvor lang tid de vil tage, er du klar til at sammenkæde dem. Ved sammenkædning af opgaver oprettes en plan baseret på rækkefølge og afhængigheder, uanset de specifikke datoer. Hvis startdato, varighed eller slutdato ændres for en opgave, omlægger Project automatisk alle relaterede opgaver. Sammenkædning gør din plan mere fleksibel og mere pålidelig. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Formål med kurset Anvende en af de fire opgaveafhængighedstyper. Vide, hvornår du skal bruge de enkelte opgaveafhængigheder. Vide, hvornår og hvordan du skal bruge overlappende og mellemliggende tid. Sammenkæde projektopgaver

Lektion 1 Afhængigheder

Sammenkæde projektopgaver Afhængigheder Du kan bruge fire typer opgaveafhængigheder (eller kæder) til at definere relationerne mellem opgaver i din Project-plan. Hvis du sammenkæder opgaver, justerer Project automatisk din tidsplan, når en del af planen ændres. Hvis du i stedet angiver specifikke start- og slutdatoer for opgaver, tilsidesætter du den automatiske justering. Det er derfor en fordel at forstå, hvordan afhængighedstyper i Project bruges til at sammenkæde opgaver. Hvis du angiver specifikke start- og slutdatoer, betyder det, at du skal udføre opdateringer manuelt – og du skal huske at opdatere planen hver gang. Med de fire enkle typer kæder, der vises på billedet – Afslutning-til-Start, Start-til-Start, Afslutning-til-Afslutning og Start-til-Afslutning – kan du oprette planer for en lang række situationer, og planerne kan let ændres. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Sammenkæde opgaver 101 Når du har defineret din plans opgaver og estimeret, hvor lang tid det vil tage at gennemføre dem, er du klar til at planlægge opgaverne ved at oprette opgaveafhængigheder. Project planlægger som standard, at alle opgaver begynder på projektets startdato og beregner projektets slutdato ud fra den sidste opgave, der afsluttes. Når du opretter opgaveafhængigheder, justerer Project tidsplanen, så hver opgave tildeles mere præcise datoer. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Sammenkæde opgaver 101 Billedet illustrerer begreberne. Medmindre du angiver andet, begynder alle opgaver i en projektplan på projektets startdato. Anvendes ingen opgaveafhængigheder eller betingelser, er projektets slutdato identisk med den længste opgaves slutdato. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Sammenkæde opgaver 101 Billedet illustrerer begreberne. Opgaveafhængigheder, f.eks. en Afslutning-til-Start-afhængighed mellem den første og den anden opgave (vist her), kan ændre projektets planlagte slutdato. Sammenkæde projektopgaver

Foregående opgaver og efterfølgende opgaver Med de fire afhængighedstyper, der vises på billedet, kan du planlægge situationer fra den virkelige verden. En foregående opgave er en opgave, hvis start- eller slutdato bestemmer den efterfølgende opgaves start- eller slutdato. En efterfølgende opgave er en opgave, hvis start- eller slutdato styres af den foregående opgave. Sammenkæde projektopgaver

Foregående opgaver og efterfølgende opgaver Med de fire afhængighedstyper, der vises på billedet, kan du planlægge situationer fra den virkelige verden. Typen af relationen mellem en foregående opgave og en efterfølgende opgave bestemmer, hvilken opgaveafhængighedstype der skal anvendes. Sammenkæde projektopgaver

Afslutning-til-Start-afhængigheder Når arbejdet på Opgave 2 først kan begynde, når alt arbejdet på Opgave 1 er afsluttet, har opgaverne en Afslutning-til-Start- afhængighed (AS). AS-afhængigheden oprettes som standard, når du sammenkæder to opgaver i Project. Den rækkefølge, du vælger opgaverne i, betyder, at den første bliver den foregående opgave, og den anden bliver den efterfølgende opgave. Opgave 1 er den foregående opgave for Opgave 2, og Opgave 2 er den efterfølgende opgave for Opgave 1. Et eksempel fra den virkelige verden: Du kan først udskrive en vejledning, efter den er skrevet. Hvis du er i tvivl om relationen mellem to opgaver, er den bedste fremgangsmåde at oprette en AS-afhængighed. Hvis du senere finder ud af, at opgaverne har en anden relation, kan du ændre afhængighedstypen. Sammenkæde projektopgaver

Start-til-Start-afhængigheder Når arbejdet på Opgave 2 ikke kan begynde, før Opgave 1 begynder, har opgaverne en Start-til- Start-afhængighed (SS) . I den virkelige verden forekommer SS-afhængigheder som regel, fordi du vil have arbejdet på to opgaver til at overlappe. “Nivellere beton” (Opgave 2) kan f.eks. ikke begynde, før “Hælde fundament ud” (Opgave 1) begynder. Sammenkæde projektopgaver

Start-til-Start-afhængigheder Overlappende arbejde bidrager også til at forkorte et projekts samlede varighed. Hvis det tager 10 dage at gennemføre Opgave 1 og 5 dage at gennemføre Opgave 2, og du opretter en AS-afhængighed, er den samlede varighed for de to opgaver 15 dage. Hvis du opretter en SS-afhængighed, er den samlede varighed for de to opgaver kun 10 dage (den tid, der kræves til Opgave 1). Når to opgaver har en AS-afhængighed, men arbejdet kan overlappe eller udføres parallelt, kan du derfor overveje at ændre afhængigheden til SS for at forkorte projektets samlede varighed. Sammenkæde projektopgaver

Afslutning-til-Afslutning-afhængigheder Når slutdatoen for Opgave 1 bestemmer slutdatoen for Opgave 2, har opgaverne en Afslutning-til- Afslutning- afhængighed (AA) . "Kontrollere elektriske installationer" (Opgave 2) kan f.eks. ikke afsluttes, før “Føre ledninger” (Opgave 1) afsluttes. Sammenkæde projektopgaver

Afslutning-til-Afslutning-afhængigheder På samme måde som SS-afhængigheder forkorter AA- afhængigheder den samlede tid, det tager at fuldføre arbejdet på to opgaver, hvis arbejdet kan overlappe eller udføres parallelt. Hvis det tager 10 dage at gennemføre Opgave 1 og 5 dage at gennemføre Opgave 2, og du opretter en AS-afhængighed, er den samlede varighed for de to opgaver 15 dage. Hvis du opretter en AA-afhængighed, er den samlede varighed for de to opgaver kun 10 dage (den tid, der kræves til Opgave 1). Når to opgaver har en AS-afhængighed, men arbejdet kan overlappe eller udføres parallelt, kan du derfor overveje at ændre afhængigheden til AA for at forkorte projektets samlede varighed. Sammenkæde projektopgaver

Start-til-Afslutning-afhængigheder Når startdatoen for Opgave 1 bestemmer slutdatoen for Opgave 2, har opgaverne en Start-til-Afslutning- afhængighed (SA) . Det er på den måde, du kan oprette just-in- time-planlægning. Antag, at en relateret opgave skal afsluttes inden en milepæl eller projektets slutdato, men tidspunktet ikke betyder noget, og du ikke vil have, at en sen afslutning påvirker just-in-time-opgaven. Opret en SA-afhængighed mellem den opgave, der skal planlægges som just-in-time-opgave (den foregående opgave), og dens relaterede opgave (den efterfølgende opgave). I den virkelige verden forekommer SA-afhængighedstypen sjældnere end de andre typer afhængigheder. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 1, spørgsmål 1 Hvis du ikke er sikker på, hvordan arbejdet i Opgave A er relateret til arbejdet i Opgave B, hvilken afhængighedstype skal du så oprette? (Vælg ét svar). Start-til-Start (SS). Afslutning-til-Start (AS). Afslutning-til-Afslutning (AA). Start-til-Afslutning (SA). Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 1, spørgsmål 1: Svar Afslutning-til-Start (AS). Ved at bruge afhængighedstypen AS kan du undgå at skabe planlægningskonflikter og kan udnytte Projects evne til at opdatere planen automatisk, når der opstår ændringer. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 1, spørgsmål 2 Så snart både “Lægge tæppe på” og “Montere lamper” er afsluttet, skal “Male vægge” begynde. Hvilke afhængighedstyper skal du oprette for at afspejle disse opgaverelationer i planen? (Vælg ét svar). "Lægge tæppe på ”Afslutning-til-Start med “Montere lamper” og “Montere lamper” Afslutning-til-Start med "Male vægge". "Lægge tæppe på” Start-til-Start med “Montere lamper” og “Male vægge” Afslutning-til-Start med “Lægge tæppe på". "Lægge tæppe på" Afslutning-til-Afslutning med “Montere lamper” og “Male vægge” Afslutning-til-Start med “Lægge tæppe på". Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 1, spørgsmål 2: Svar "Lægge tæppe på" Afslutning-til-Afslutning med "Montere lamper" og "Male vægge” Afslutning-til-Afslutning med "Lægge tæppe på ". I det øjeblik, hvor både "Lægge tæppe på" og "Montere lamper" er afsluttet, kan du begynde på "Male vægge". Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 1, spørgsmål 3 Det vil tage en forfatter 12 dage at skrive en manual og en redaktør 6 dage at redigere den. Med hvilken afhængighedstype kan arbejdet gennemføres hurtigst? (Vælg ét svar). AS – afslutte skrivning og derefter påbegynde redigering. SS – begynde at skrive og begynde at redigere på samme tid. AA – afslutte redigering på samme tid som skrivning afsluttes. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 1, spørgsmål 3: Svar AA – afslutte redigering på samme tid som skrivning afsluttes. Redigeringen afsluttes, når skrivningen afsluttes, og eftersom de to opgaver overlapper hinanden, er den samlede varighed 12 dage. Sammenkæde projektopgaver

Oprette opgaveafhængigheder Lektion 2 Oprette opgaveafhængigheder

Oprette opgaveafhængigheder Vi vil nu gennemgå, hvordan du opretter kæder mellem opgaver, og derefter vil vi beskrive, hvornår opgaver skal sammenkædes. Hvis du flytter en opgave eller indsætter en ny opgave, sammenkæder Project den automatisk på samme måde som opgaverne omkring den. Ved først at placere alle dine opgaver i rækkefølge sikrer du, at den ønskede kæde bevares på den valgte måde. Når du sammenkæder to opgaver, opretter Project som standard en Afslutning-til-Start-afhængighed. Sammenkæde projektopgaver

Oprette en AS-afhængighed Når du har fundet de to opgaver, der vil være afhængige af hinanden, skal du identificere den ene opgave som den foregående opgave. Marker derefter den foregående opgave ved at klikke på dens id-nummer. Tryk derefter på CTRL-tasten, og marker den opgave, der skal være den efterfølgende opgave for den opgave, du allerede har markeret. Klik derefter på Sammenkæd opgaver  på ærktøjslinjen Standard. Sammenkæde projektopgaver

Oprette en AS-afhængighed Når du har fundet de to opgaver, der vil være afhængige af hinanden, skal du identificere den ene opgave som den foregående opgave. Marker derefter den foregående opgave ved at klikke på dens id-nummer. Hvis du har brug for at fjerne en afhængighed: Marker de sammenkædede opgaver. Markeringsrækkefølgen har ingen betydning. Klik på Ophæv sammenkædning   på værktøjslinjen Standard. Sammenkæde projektopgaver

Skrive afhængigheder i kolonnen Foregående opgaver Hvad nu, hvis du har brug for at angive afhængigheder mellem opgaver, der er ret langt fra hinanden i projektplanen? Project har en simpel løsning, som vises i figur 1: Du kan oprette afhængigheder ved at skrive direkte i kolonnen Foregående opgaver. Sammenkæde projektopgaver

Skrive afhængigheder i kolonnen Foregående opgaver Hvad nu, hvis du har brug for at angive afhængigheder mellem opgaver, der er ret langt fra hinanden i projektplanen? Noter først den foregående opgaves id-nummer. Rul derefter frem til den opgave, der skal være dens efterfølgende opgave. Hvis du f.eks. skriver 10SS,125SS (kommaet er nødvendigt) i feltet Foregående opgaver for Opgave 235, indsætter Project en Start-til-Start-afhængighed mellem Opgave 10 og Opgave 235 og mellem Opgave 125 og Opgave 235. Hvis du kun skriver opgavens id-nummer i kolonnen Foregående opgaver, opretter Project en Afslutning-til-Start-afhængighed. Tip! Du behøver ikke at skrive opgavernes id-nummer i en bestemt rækkefølge, men numrene skal adskilles med komma. I feltet Foregående opgaver for den efterfølgende opgave skal du skrive den foregående opgaves id-nummer og den relevante forkortelse for afhængigheden: SS, AA, AS eller SA. Sammenkæde projektopgaver

Skrive afhængigheder i kolonnen Foregående opgaver Hvad nu, hvis du har brug for at angive afhængigheder mellem opgaver, der er ret langt fra hinanden i projektplanen? Du kan fjerne en afhængighed fra kolonnen Foregående opgaver ved at markere den foregående opgaves id- nummer og derefter trykke på DELETE-tasten. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Forslag til øvelser Opret en AS-afhængighed ved at bruge knappen Sammenkæd opgaver. Opret flere AS-afhængigheder med et enkelt tryk på en knap. Opret en AS-afhængighed ved at skrive i kolonnen Foregående opgaver. Ændre en AS-afhængighed til en SS-afhængighed. Ændre en opgaves varighed. [Note til underviser: Hvis du har Project 2007 installeret på computeren, kan du klikke på hyperlinket i diasset og gå videre til en onlineøvelse. I øvelsen kan du arbejde med hver af disse opgaver i Project med vejledning undervejs. Vigtigt! Hvis du ikke har Project 2007, kan du ikke få adgang til vejledningerne til øvelserne]. Onlineøvelse (kræver Project 2007) Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 2, spørgsmål 1 Hvilken metode kan du bruge til at gøre en opgave længere nede på opgavelisten (med et højere opgave-id) til den foregående opgave for en opgave længere oppe på listen (med et lavere opgave-id)? (Vælg ét svar). Brug musen til at trække på tværs af opgaverne fra top til bund, og klik derefter på Sammenkæd opgaver. Hold CTRL-tasten nede, klik på den nederste opgave, klik på den opgave, der er placeret længere oppe på opgavelisten, og klik derefter på Sammenkæd opgaver. Hold Skift-tasten nede, mens du klikker på hver enkelt opgave, og klik derefter på Sammenkæd opgaver. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 2, spørgsmål 1: Svar Hold CTRL-tasten nede, klik på den nederste opgave, klik på den opgave, der er placeret længere oppe på opgavelisten, og klik derefter på Sammenkæd opgaver. Opgaver sammenkædes i den rækkefølge, du markerer dem, når du bruger CTRL-tasten. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 2, spørgsmål 2 Din aktuelle projektplans varighed er 11 dage, og den har en Afslutning-til-Start-afhængighed mellem alle fire opgaver. Opgave 1 varer to dage, Opgave 2 varer tre dage, Opgave 3 varer fire dage, og Opgave 4 varer to dage. Hvilken af følgende ændringer vil give en projektplan med den korteste samlede varighed – uden at projektets startdato ændres?  (Vælg ét svar). Opret en Start-til-Afslutning-afhængighed mellem Opgave 1 og Opgave 2. Opret en Start-til-Afslutning-afhængighed mellem Opgave 2 og Opgave 3. Opret en Start-til-Afslutning-afhængighed mellem Opgave 3 og Opgave 4. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 2, spørgsmål 2: Svar Opret en Start-til-Afslutning-afhængighed mellem Opgave 3 og Opgave 4. Derved afkortes den samlede varighed til 9 dage, uden at projektplanens startdato påvirkes. Sammenkæde projektopgaver

Oprette mellemliggende tid og overlappende tid Lektion 3 Oprette mellemliggende tid og overlappende tid

Oprette mellemliggende tid og overlappende tid Tilværelsen kan være kompliceret. Hvad hvis din plan skal omfatte komplekse opgaverelationer? Du kan i Project indbygge en forsinkelse mellem afslutningen på en opgave og starten på en anden. Eller du kan få en opgave til at overlappe en anden. Sammenkæde projektopgaver

Oprette mellemliggende tid og overlappende tid Billedet illustrerer begge typer. Når du vil oprette en forsinkelse, skal du bruge mellemliggende tid. Dette bruges i forbindelse med noget, der skal finde sted mellem to opgaver, f.eks. venten på, at et læs varer leveres. Som du nok kan regne ud, justeres overlappende tid og mellemliggende tid, når der sker andre ændringer. Startdatoen kan ændres, slutdatoen kan ændres, men den næste opgave forbliver sammenkædet og planlagt på den måde, du har valgt. Ved overlap skal du bruge overlappende tid. Hvis en opgave kan starte en uge tidligere, end den foregående opgave afsluttes, sikrer en overlappende tid på syv dage, at den anden opgave kan sættes i gang tidligere. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Mellemliggende tid Mellemliggende tid er en forsinkelse mellem afhængige opgaver. Antag f.eks., at du planlægger med at påbegynde redigering af en manual, tre dage efter at skrivningen er startet. For opgaven “Rediger manual” skriver du 3 i feltet Mellemliggende tid under fanen Foregående opgaver i dialogboksen Opgaveoplysninger og klikker derefter på OK. Du kan åbne dialogboksen ved at dobbeltklikke på den efterfølgende opgave. Bemærk! Dage er standardtidsenheden for mellemliggende tid, og de kan angives specifikt som D eller d. Du kan angive andre tidsenheder ved at skrive dem: M eller m for minutter, T eller t for timer, U eller u for uger og Md eller md for måneder. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Mellemliggende tid Mellemliggende tid er en forsinkelse mellem afhængige opgaver. Du kan også angive mellemliggende tid direkte i kolonnen Foregående opgaver ud for den efterfølgende opgave i diagramdelen af visningen Gantt-diagram. Hvis "Skrive manual" er Opgave 1, og "Redigere manual" er Opgave 2, kunne du i kolonnen Foregående opgaver for Opgave 2 skrive 1SS3. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Overlappende tid Overlappende tid er overlap mellem afhængige opgaver. Hvis "Forberede mapper" kan begynde, to dage før dens foregående opgave, "Udskrive manual”, er afsluttet, kan du oprette en overlappende tid på to dage, så arbejdet på opgaverne overlapper og skrider frem samtidigt. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Overlappende tid Overlappende tid er overlap mellem afhængige opgaver. Mellemliggende tid angives som en negativ værdi i feltet Mellemliggende tid under fanen Foregående opgaver i dialogboksen Opgaveoplysninger . Du kan åbne dialogboksen ved at dobbeltklikke på den efterfølgende opgave på opgavelisten. Du kan også angive overlappende tid direkte i kolonnen Foregående opgaver ud for den efterfølgende opgave i diagramdelen i visningen Gantt-diagram. Hvis "Udskrive manual" er Opgave 4, og "Forberede mapper" er Opgave 5, skal du skrive 4FF-2 i kolonnen Foregående opgaver for Opgave 5. I dette eksempel skulle du klikke på "Forberede mapper" for at åbne dialogboksen, vælge fanen Foregående opgaver og derefter skrive -2 i feltet Mellemliggende tid. Til sidst skulle du klikke på OK. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Forslag til øvelser Oprette mellemliggende tid mellem opgaver. Oprette overlappende tid mellem opgaver. Tilføje en opgave. [Note til underviser: Hvis du har ­Project 2007 installeret på computeren, kan du klikke på hyperlinket i diasset og gå videre til en onlineøvelse. I øvelsen kan du arbejde med hver af disse opgaver i Project med vejledning undervejs. Vigtigt! Hvis du ikke har Project 2007, kan du ikke få adgang til vejledningerne til øvelserne]. Onlineøvelse (kræver Project 2007) Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 3, spørgsmål 1 Antag, at opgaven "Male vægge" ikke kan begynde, før opgaven "Lægge tæppe på" er startet. Begge opgaver tager ti dage, og arbejdet på dem kan overlappe. Hvilken afhængighedstype og mellemliggende eller overlappende tid vil få arbejdet gennemført i den rigtige rækkefølge og på kortest tid? (Vælg ét svar). "Lægge tæppe på” Start-til-Start med "Male vægge” med en overlappende tid på tre dage. "Lægge tæppe på” Start-til-Afslutning med "Male vægge” med en mellemliggende tid på tre dage. "Lægge tæppe på” Start-til-Start med "Male vægge” med en mellemliggende tid på tre dage. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 3, spørgsmål 1: Svar "Lægge tæppe på” Start-til-Start med "Male vægge” med en mellemliggende tid på tre dage. Derved planlægges, at “Lægge tæppe på" skal begynde først, og at "Male vægge" skal begynde tre dage senere. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 3, spørgsmål 2 Opgaven "Vælge billeder" skal være udført mindst én uge, før opgaven “Præsentation” afsluttes. Med hvilken afhængighedstype og mellemliggende eller overlappende tid kan alt arbejdet udføres hurtigst? (Vælg ét svar). "Vælge billeder" Afslutning-til-Afslutning med “Præsentation” med en overlappende tid på én uge. "Vælge billeder" Start-til-Afslutning med “Præsentation” med en overlappende tid på én uge. "Vælge billeder" Afslutning-til-Afslutning med “Præsentation” med en mellemliggende tid på én uge. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 3, spørgsmål 2: Svar "Vælge billeder" Afslutning-til-Afslutning med “Præsentation” med en overlappende tid på én uge. Opgaverne er kædet sammen via deres slutdato, men "Vælge billeder" vil blive afsluttet, én uge før “Præsentation” afsluttes. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 3, spørgsmål 3 Opgaven "Skrive manual" vil tage 15 dage, og opgaven "Redigere manual” vil tage 12 dage. Med hvilken afhængighedstype og mellemliggende eller overlappende tid kan alt arbejdet udføres på 18 dage? (Vælg ét svar). Tildel redigeringsopgaven afhængighedstypen Start-til-Start med en overlappende tid på 6 dage. Tildel redigeringsopgaven afhængighedstypen Start-til-Start med en mellemliggende tid på 6 dage. Tildel redigeringsopgaven afhængighedstypen Afslutning-til- Start med en overlappende tid på 6 dage. Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Test 3, spørgsmål 3: Svar Tildel redigeringsopgaven afhængighedstypen Start-til-Start med en mellemliggende tid på 6 dage. Redigering starter 6 dage, efter skrivning er påbegyndt. Skrivning og redigering vil overlappe i 9 dage, hvorefter redigering vil fortsætte i endnu 3 dage, hvorved den samlede varighed bliver 18 dage. Godt planlagt! Sammenkæde projektopgaver

Sammenkæde projektopgaver Oversigtskort En oversigt over dette kursus finder du på oversigtskortet.   Sammenkæde projektopgaver

Bruge skabelonen Denne skabelon til Microsoft Office PowerPoint® indeholder kursusmateriale, der beskriver, hvordan du sammenkæder opgaver i Microsoft Office Project 2007 for at gøre en plan fleksibel og mere pålidelig. Skabelonen kan bruges til gruppeundervisning og tilpasses efter behov. Skabelonens indhold er baseret på Microsoft Office Online-kurset med titlen “Sammenkæde projektopgaver”. Skabelonfunktioner Titeldias: I det første dias er der pladsholdertekst, som du kan overskrive med navnet på dit firma. Du kan også slette tekstboksen helt, hvis du ikke ønsker denne tekst. Animationer: Der anvendes brugerdefinerede animationseffekter i hele præsentationen. Det er blandt andet effekterne Kig, Stræk, Opløs og Skaktern. Alle effekter kan afspilles i tidligere versioner helt tilbage til Microsoft PowerPoint 2000. Du kan ændre animationseffekter ved at gå til menuen Diasshow, klikke på Brugerdefineret animation og bruge de viste indstillingsmuligheder. Hvis denne præsentation indeholder en Macromedia Flash-animation: Før du kan afspille Flash-filen, skal du aktivere et Microsoft ActiveX-objekt ved navn Shockwave Flash Object på computeren. Det gør du ved at hente den nyeste version af Adobe Flash Player fra Adobes websted. Advarsel om lagring af Flash-animationerne: Flash-animationerne kan afspilles i versionerne fra PowerPoint 2000. Hvis du vil gemme skabelonen i PowerPoint 2007, skal du gemme den i det tidligere PowerPoint-filformat: PowerPoint 97-2003-præsentation (*.ppt)  eller PowerPoint 97-2003-skabelon (*.pot).  (Filtyperne vises i dialogboksen Gem som ved siden af Filtype). Hvis du gemmer den i et PowerPoint 2007-filformat, f.eks. PowerPoint-præsentation (*.pptx) eller PowerPoint-skabelon(*.potx), bevares animationerne ikke i den gemte fil. Diasovergange: Overgangen Vifte nedad anvendes gennem hele showet. Hvis du foretrækker at bruge en anden overgang, skal du gå til menuen Diasshow, klikke på Diasovergang og bruge de viste indstillingsmuligheder. Hyperlinks til onlinekursus: Skabelonen indeholder hyperlinks til onlineudgaven af dette kursus. Hyperlinkene fører til de praktiske øvelser til hver lektion og til det oversigtskort, der er udgivet til dette kursus. Bemærk! Du skal have Project 2007 installeret for at kunne få vist øvelserne. Hvis du ikke har Project 2007, kan du ikke få adgang til vejledningerne til øvelserne. Sidehoveder og sidefødder: Skabelonen indeholder en sidefod med kursustitlen. Du kan ændre eller fjerne sidefødder i dialogboksen Sidehoved og sidefod (åbnes fra menuen Vis). BRUGE SKABELONEN Se noteruden, eller få vist hele notesiden (menuen eller fanen Vis), hvis du vil have mere detaljeret hjælp til skabelonen.