Kontrolleret forsøg med VR i de sundhedsfaglige uddannelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MOOCs Tendenser og Potentialer
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
ER DET IKKE NOK, HVIS JEG KENDER OFFICE PAKKEN? Ann-Thérèse Arstorp Tobias Heiberg Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Kommunikation mellem fysioterapeuten og patienten.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
AGENDA 1)DSB Formål PDA programmerne Brugererfaringer 2)PDA kurser PDA kørekort (standard program)  Basale funktioner i windows mobile 5  Målrettet nybegyndere.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Hvorfor dette initiativ?
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Mobile Studieunit – Danmarks bedste praktikuddannelse i
Kost og motion på NGHF 1. Nørresundby Gym og HF Et af de store Aalborggymnasier Ca. 940 elever, heraf 10 HF-klasser Ca. 120 ansatte Faglighed og fællesskab.
Fra novice .. imod ekspert!
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Mobil e-læringspuljen Stort potentiale i kombinationen af mobil teknologi og nye undervisningsformer Investeringspulje på 9 mio. kr. Demonstrationsprojekter.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
CBS Bibliotek - Porcelænshaven. Tankerne bag Ønske om: Tilstedeværelse på nyt campus Forsøg med ny arbejdsform Udforskning af brugerbehov Nærhed til forskningsmiljøer.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Møder via video, web eller telefon Kapitel 7 Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Projekter i Aalborg 2015: Studie af Arkitektur og Design studerendes projektarbejde over 34 dage=209timers video Studie af Arkitektur og Design studerendes.
09/02/16En kompleks udfordring#1 En kompleks udfordring - en kompleks løsning.
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder på en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Prøveformer - AMU Opgave: Udvikling af prøveform – praktisk/teoretisk
Arbejd Overalt - Workshop
It som transferværktøj
Analyse af skæve fordelinger med Mplus
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Tips til videoproduktion i stor skala
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Velkommen til ONLINE dansk
Tilstedeværelsesundervisning
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Kontrolleret forsøg med VR i de sundhedsfaglige uddannelser

Overskrifter Min baggrund og kort om forsøget Evolutionen i video til uddannelsesbrug: Eksempler Hvorfor lave forsøg med 360 graders video? Er 360 graders video VR? Forsøget – baggrund, opsætning og resultater Hvad kan vi bruge forsøget til fremadrettet?

Kort om forsøget Kontrolleret forsøg med VR i de sundhedsfaglige uddannelser Videojournalist Uffe Frandsen Forsker: Frank Ulrich Underviser Anne Vollen fra Fysioterapeut Uddannelsen på UCSJ Budget: Max 50.000

Er VR video effektivt ift. til læring? – Mere om det senere. Cliffhanger Er VR video effektivt ift. til læring? – Mere om det senere.

Evolutionen i video til uddannelsesbrug: Eksempler

Film

VR og ”VR” video Sensorama - Morton Heilig, 1962

6 Degrees of Freedom (6DoF) Er 360 graders video VR? 6 Degrees of Freedom (6DoF)

Hvorfor lave forsøg med 360 graders video? Stigende grad af undervisning uden fysisk tilstedeværelse Mulighed for øget tilstedeværelse, selvom den studerende ikke er fysisk til stede Derfor: Er sfærisk VR et effektivt medie til e-læring?

Formålet med forsøget At teste læringsudbyttet af 360 graders video At lave en model for hvordan man kan teste teknologi

Forsøget – baggrund, opsætning og resultater

Hvilket udstyr? Udstyr: Kamera HMD – Head Mounted Display Lys Lyd lokation Hvordan udnytter man bedst potentialet i mediet?

Hvordan foregik forsøget Deltagelse af ca. 80 nye studerende på FYS opdelt i tre forskellige grupper med tre forskellige formidlingsformer: Instruktion af underviser Instruktion af underviser på video Instruktion af underviser på 360 graders video

Måling på følgende parametre før og efter: Læringsudbytte Tilfredshed med mediet Opfattelse af læringsmiljø

Vigtigste resultater fra forsøget Læringsudbyttet var stort set det samme fordelt på de forskellige medietyper Forsøgspersonerne opfattede 360 graders video som værende langt bedre end almindelig video når det kom til læringsmiljøet Man behøver ikke det dyreste udstyr for at ekperimentere med VR video

Var VR-video effektivt til læring? Ja, det var lige så effektivt som andre medier og også andre potentialer.

Spørgsmål? Videojournalist Uffe Frandsen Mobil: 72483018 Mail: uffr@ucsj.dk Twitter: U_frandsen