Dette er en kort præsentation af den opgave vi opgiver til eksamen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy Bybilleder Steder med T Frankrig Mad
Advertisements

Energiforbrug og energikilder såsom Olie, Gas
Olie- og naturgasdannelse
Opgave, Sten Om lidt vises diasserien ”Hvad er det for en sten?” Serien består af 15 dias. Hvert dias vises i 45 sekunder og serien vises 4 gange.
Vulkanisme K. Segerstrom United States Geological Survey.
Vejret Vandet i luften.
Pladetektonik & Jordskælv og vulkanisme
Isen, vandet og vinden formede Danmark
Geografi mellemniveau
Råstoffer.
Vulkanudbrud og vulkantyper
Mineraler og bjergarter: Jordens byggesten
Energiforbrug og energikilder såsom Olie, Gas
Vulkaners tektoniske placering
Dannelse af fossile energikilder
Spørgsmål til Naturgeografi C
Granit Granit er en almindelig gruppe af magmatiske bjergarter. Granit er en blanding af forskellige mineraler, og har ofte et rødligt skær.
Introduktion til geologi på Hf
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
(Natur)Historien om Hanstholmknuden og omegn. Eller: ca. 300 millioner år på 50 minutter.
Landskabsdannelsen i Thy Syd for linien: Isen Havet Vinden mennesket Nord for linien: Undergrundens bevægelser Isen Havet Vinden mennesket Med udgangspunkt.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Sedimenter og sedimentære bjergarter  Består af lav-T mineraler  vandrige mineraler (ler mineraler) eller karbonater  høj porøsitet og permeabilitet.
Gejsere Et geotermisk fænomen. Gejsere En gejser eller springkilde er en speciel form for varm kilde, som periodisk kommer i udbrud og sender en søjle.
Magmatiske protolither Lavaer og plutonitter  Lav porøsitet  Lav permeabilitet  Høj-temperatur mineraler Lavaer:  Finkornet/glas Plutonitter:  Grovkornet,
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Pladetektonik Wegener og kontinentaldriften Observationer og målinger fra moderne geofysik Kap. 3.
Termisk hærdet planglas DS/EN Termisk hærdet planglas DS/EN Definition: Termisk hærdet sodakalksilikatsikkerhedsglas er varmebehandlet floatglas.
Protolither for metamorfe bjergarter & metamorfe bjergarter som kemiske systemer.
Bjergarter som kemiske og termodynamiske systemer Forelæsning 4.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Hallo …..Anybody out there …..?
Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup
Lavet af Ajla og Kirtsine
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Naturlige og menneskeskabte
Introduktion til geologi på Hf
Anvendelse.
Introduktion til geologi på Hf
Brombær solcellen.
Metamorfose af karbonater
Naturvidenskabelig metode
Navngivning af metamorfe bjergarter
Bjergkæder.
Global opvarmning Noter.
TømiddelHåndbogen.
Modellering af pladetektonik
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Lægning af storformatfliser
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Det er sidst i februar. Potter med
Danmark på overfladen Hvad har formet de danske landskaber?
Island introduktion til geografidelen
Anvendt Statistik Lektion 4
Økologiske sammenhænge
Introduktion til ENHEDS-UDDANNELSE I BEVOGTNING, 6003 (Fredstid)
Kød og kødkvalitet Gf2 slagter.
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Retinas fysiologi og anatomi
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
Quiz Uge 2 – mandag.
Danmarkspanel uge
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Præsentationens transcript:

Dette er en kort præsentation af den opgave vi opgiver til eksamen Geologi-opgaven Dette er en kort præsentation af den opgave vi opgiver til eksamen Der er flere – mere udførlige- PowerPoints på websiden med gennemgange af geologien

Hvad er det for en bjergart ? og hvad hedder de to eksempler her ? Bjergarterne Hvilke forskelle eller karakteristiske træk kan umiddelbart observeres i nedenstående bjergarter? Hvad er det for en bjergart ? og hvad hedder de to eksempler her ? Magmatiske bjergarter granitter basalter Grovkornet , dvs store tydelige mineraler ambifol (mørke) feldspat (røde) of kvarts (lyse) Mineralerne ligger uordnet / tilfældigt Skyldes langsom afkøling af magmaen Dybbjergart – eks dannet i magmakammer Finkornet bjergart - ambifol Skyldes hurtig afkøling af magmaen Dagbjergart – f.eks. afkølet under vand

Hvilke bjergarter er der tale om? og hvad hedder de to eksempler her ? Mere bjergarter Hvilke bjergarter er der tale om? og hvad hedder de to eksempler her ? Sedimentær bjergart Metamorf bjergart sandsten Gnejs Finkornet mineraler Tydelig lagdelt Grovkornet mineraler Mineralerne ligger i bånd/ ordnede

Det geologiske kredsløb En bjergart = et produkt af en geologisk proces Pilene i figuren viser de processer (forvitring, aflejring, tryk, varme , afkøling, hævning, etc.) som danner de tre bjergarter De forskellige processer resulterer i de tre overordnede typer af bjergarter Men – modellen viser ikke hvordan eller hvor disse processer finder sted !!!

Vind , vand og kulde/varme nedbryder langsomt bjergarterne Opgave: Prøv nu at forklare ved hvilke geologiske processer bjergarterne udsættes for stigende tryk og temperaturer? Samt hvordan bjergarterne igen hæves op fra dybet som det fremgår af det geologiske kredsløb her? Hvis magmaen størkner i dybet - f.eks i magma kammer dannes der nu granit (magmatisk / vulkansk bjergart) Løse sedimenter , f.eks sand aflejres lag på lag op til flere 100 meter tykke => stigende tryk => hærdning af de nederste lag Den sedimentære bjergart kan nu omdannes (metamorfose) til andre bjergarter , pga yderligere tryk og temperatur stigning. F.eks Kalksten -> Marmor Sand bliver til sandsten, kalk -> kaldsten ler -> lerskiffer etc . Yderligere opvarmning af bjergarterne kan betyde at de smelter helt – og dermed bliver til magma (=smeltet stenmasse)

Delkonklusion Bjergarterne har forskelligt udseende fordi de er resultat af forskellige geologiske processer Som illustreret med det geologiske kredsløb Hvor og hvordan finder disse geologiske processer så sted ? Her skal I inddrage pladetektonikken som forklaringsmodel

Pladetektonikken – som en model til forklaring Historien bag: Alfred Wegeners observationer i 1915: Kontinenternes kystlinjer passer sammen Fund af identiske bjergarter i Sydamerika og Afrika => hypotese: kontinenterne har hængt sammen i et superkontinent Men Wegener kan ikke forklare hvilke kræfter der fik kontinenterne til at bevæge sig Nye observationer efter 1950: Den midtatlantiske højderyg observeres Vulkansk aktivitet langs højderyggen -> Oceanbunden består af basalt og ikke sedimenter Oceanbundens alder bestemmes – yngre en kontinenterne …. => de nye observationer fører til en genoptagelse af Wegeners hypotese om kontinentaldrift Teorien om pladetektonik

Jordens skorpe / lithosfære er opdelt i en række plader Pladerne bevæger sig i forhold til hinanden Langs med hinanden = bevarende pladerand Pladetektonikken I mod hinanden = destruktiv pladerand Fra hinanden = konstruktiv pladerand

Pladetektonikken Kan vi direkte observere disse pladerande? Nej – det kan vi ikke Men vi kan observere at der netop her er voldsom geologisk aktivitet og netop her optræder en række geologiske fænomener: Jordskælv Vulkanisme Dybdegrave (dybsøgrave) Undersøiske højderygge Unge bjergkæder (Alpine foldning) Vulkanske ø-buer Pladetektonikken

Udbredelse af jordskælv Jordskælv registreres med seismografer og ud fra seismogrammer bestemmes jordskælvets lokalisering ( epicenter) Disse data kan præsenteres i et kort Konklusion : jordskælv er tydeligvis koncentreret i bestemte områder – nemlig ved de destruktive pladegrænser , og i mindre grad konstruktive og bevarende pladegrænser

Hvordan forklares så alt dette? Altså at der optræder alle disse geologiske processer i helt bestemte områder på jorden – det som vi kalder pladegrænser ? Det kan beskrives med et par modeller over pladebevægelserne i pladegrænserne

Model over to pladegrænser http://ansatte. uit. no/kare Destruktiv pladerand : Oceanbundsplade synker under kontinentplade Havbundens sedimenter og andre bjergarter vil nu Enten skubbes / hæves op og danne foldebjerge Eller synke ned - > øget tryk -> metamorfose og yderligere nedsynkning -> opsmeltning (magma) ->opstigning-> afkøling (granit) eller vulkan udbrud (andesit eller basalt) Konstruktiv pladerand Magma stiger op – afkøles hurtigt under vand og danner ny havbund af basalt Samtidigt trækkes lithosfære pladerne fra hinanden , og Der dannes en højderyg langs oceanbunden

Det fysiske verdenskort Og mange af de observationer som ligger til grund for teorien om Pladetektonik, kan umiddelbart observeres på det fysiske verdenskort Vulkanske ø-buer foldebjerge oceanryggen dybdegrave