Hvor er EU på vej hen? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO Niels Brock Fredag den 3. juni 2016
Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i DEO (fra 2009) EU-journalist på NOTAT (fra 2009) Gymnasielærer i filosofi og samfundsfag (2006-2008) Cand.mag. i filosofi og socialvidenskab (2005)
De mange kriser Sikkerhed og terrortrussel Flygtningekrise Økonomisk krise Demokratisk krise
Terror i Europa
Europa under angreb? Efter 2001: Bomber i Madrid, Paris og London Angreb på Charlie Hebdo Angreb og bomber i Paris København - Krudttønden Bomber i Bruxelles
Er det mere reaktionen vi frygter?
Fjendebilledet: De fremmede
Den politiske mobilisering
Flygtningekrisen?
Flygtningekrisen?
Bådflygtninge i Grækenland og Italien
Grænsekontrol – og Schengen under pres
Aftalen mellem EU og Tyrkiet
26 millioner arbejdsløse Grund til optimisme: Ny vækst i EU Arbejdsløshed – og ungdomsarbejdsløshed Fattigdom og ”working poor”
Frihandel – fri for hvad? Frihandel giver vækst og jobs Forhandling om miljøregler og forbrugerbeskyttelse Skal virksomheder kunne sagsøge stater?
Bankunion og finansregulering Fælles tilsyn med store banker i Europa Er der styr på bankerne? Skal Danmark indføre en skat på finans-transaktioner?
7.500 milliarder kr. i skattely Skal vi have en fælles skattebase i EU? Skal skattely på den sorte liste – og rammes af sanktioner? Land for land rapportering?
Grækenland – to valg og en folkeafstemning EU som kreditor Trojkaen: EU-Kommissionen ECB (Centralbanken) IMF (Valutafonden) Grækenland under administration
Danmark til folkeafstemning om retspolitikken
Det blev et nej
Hollands nej… men til hvad?
Hvorfor en folkeafstemning?
Debatten om Brexit – afstemning den 23. juni
Ungarn til folkeafstemning om flygtninge
Hvad er problemet – og løsningen? EU bestemmer for meget EU har ikke nok magt EU er det forkerte sted at træffe beslutninger
Hvorfor en fælles retspolitik? Eks: Shengen-sam. Før EU til EU i dag var det vanskeligt og dyrt at eksp. varer ml. medlemslande, stærk grænsekontrol og ikke frie bev. 1985 enige -> Shengen-aftale: Fjerne grænsekontrol -> nemmere, hurtigere, men bevidst om nemmere udøve krimi. Derfor øget sam. på andre områder, fx politi (eftersætte + undercover)
Hvad er retspolitik – og hvad er det i EU? RIA-området: Retlige og Indre Anliggender Fire områder af retspolitikken: Indvandring & asyl Strafferet Civilret (familieret og virksomhedsret) Politisamarbejde Følgende introducere for kerneområde inden for retspolitik i EU
Strafferet & politisamarbejde Europol Eurojust Cepol Eksempler på kriminalitet: Terrorisme, narkotikasmugling, menneskehandel, forfalskning (herunder af musik, film etc), cyberkriminalitet Eft. 28 lande forsk. straffe og arrestprocedurer + nat. politimynd, EU forsøger simplificere sam. om bekæmpelse af krimi, FX Som Shengen, svært administrere frie bevægelighed i EU Etableret to instanser: Europol: Samlet politienhed som støtter samarb. ml. nat. Politimyndigheder - koordinerer efterforskningen, og videregiver analyser af kriminel aktivitet: (2013: DK hjælp EUROPOL 315 + EUROPOL om dansk 3.000) - Eurojust: Samarbejde mellem nationale anklagemyndigheder. Støtte juridisk arb.
Kan menneskehandel bekæmpes – uden EU?
Civilret Hvilken domstol behandler en sag? Handelsret Hvilket lands regler gælder, når en virksomhed går konkurs? Familieret Hvilket lands regler gælder når folk bliver skilt? Og hvad med forældremyndighed? Hvilken domstol behandler en sag? Hvilket lands regler gælder? Forh. ml. 2 borger/ borger og virksomhed Fx handelsret, formueret, ejendomsret, arveret, familieret, etc. EU % én fælles civilret indvirker hvert land, men fæl. regler til specifikke situationer, hvor borger/virksomhed involveret i grænseoverskridende uoverenst. Skal sikre retfærd. retsafg. Og beslutn. I ét land anderkendes i øvrige.
Den fælles asylpolitik Hvordan foregår asylansøgning i praksis? Hvem behandler asylansøgningen – og hvor lander asylansøgeren? Hvordan behandles asylansøgeren, mens ansøgningen undersøges? Hvordan skal ansøgningen behandles? Hvem kan opnå asyl? Dublinforordningen og Eurodac Grundet åbne grænser, EU fæll. tilgang til asylpolitik Fæll. asylpol. -> 4 spørgsmål Pga dk retsforbehold, Dk som udg.pkt. ikke med i fælles asylpolitik, dog Dublinforordningen: Aftale ml. EU-lande og NISL Proces klargøre ansvaret for asylansøgn. (hvilket ML ansvaret) Vedtagelse: registreres i et land, det land, som har ansvaret -> kaos G/I = brudt sammen Fæll. asylpol. ikke del af afstemning, men blot for give kerneområde EU retspolitk. For bedre forstå dk retsforbehold -> Ditte
Hvorfor et retsforbehold? DK medlem af EF i 1973 Nej til Maastricht i 1992 Men nej til hvad? Euro Forsvar Retspolitik Unionsborgerskab Ja til Edingburg-aftalen i 1993
Mellemstatsligt & overstatsligt samarbejde Vetoret Dansk lov Danske domstole Overstatsligt: Flertalsafgørelser EU-lov EU-domstolen Der er to slags samarbejder, mellemstatsligt og overstatsligt. Forskellen på de to ligger i to aspekter: Hvordan beslutninger tages, og hvem det gælder for. Mellemstatsligt samarbejde: Beslutninger kan vedtages ved enstemmighed, og har ikke direkte virkning for borgerne – det skal først gennemføres i national lov. Her har EU-kommissionen kun mulighed for at komme med forslag/idéer. Svært at gennemføre lovgivning her - rammeafgørelser Overstatsligt samarbejde: Nye regler besluttesved flertal, og reglerne kan have direkte virkning for borgere og virksomheder. Her har EU-Kommissionen initiativretten til al ny lovgivning. EU lovgiver ved hjælp af direktiver og forordninger Direktiv: mål, som medlemsstaterne skal gennemføre i national lovgivning inden for tidsramme Forordning: EU-lov, der er automatisk gældende i alle medlemslande Dog har medlemslandene lov til at fremsætte forslag til direktiver, hvis en fjerdedel af alle medlemsstater står bag (7 lande)
Hvorfor en folkeafstemning? Ved Lissabontraktaten i 2009 besluttede vi at gøre samarbejde om politi og strafferet overstatsligt. Dermed er alle aspekter af den fælles retspolitik overstatsligt. MEN: Der har ikke været nogen nye tiltag på området endnu – derfor er vi stadig med. EU har gennem årene opnået større kompetencer på det retlige område - i forsøget på at gøre samarbejdet mere effektivt. Hidtil har det været svært at få lovgivning igennem, fordi det ikke har haft konsekvenser for staterne at ignorere rammeafgørelser Maastricht: 1993 Amsterdam: 1999 Lissabon: 2009
Princip: Gensidig anerkendelse Villads har været på studietur til Rom og betalt med en falsk 100- euroseddel Italiensk politi mistænker ham for at være falskmøntner Hvad sker der?
Italiensk politi og domstole kan… Arrestordren: Få Villads udleveret til retsforfølgelse Efterforskningskendelsen: Få dansk politi til at… Ransage hans hjem Overvåge hans mobiltelefon Personovervåge ham Kan en dansk dommer: Forhindre udlevering? Undersøge sagen? Få bevismaterialet forelagt? Hævde, at det ”ikke er ulovligt i Danmark”?
Hvad med fremtiden? Danskerne stemte nej Retsforbeholdet gælder stadig Danmark beholder sin suverænitet i retlige og indre anliggender Danmark må forlade flere retsakter Hvis Danmark vil samarbejde med EU Mellemstatsligt Til slut opsummere med fremtidsudsigter Hvis ja til ændring retsforbehold .. % fortælle hvad, blander ikke i, men baggrund for afst. + hjælpe til at gøre overvejelser inden afst. Tak – fornøjelse!
Europol – efter et nej? Fire muligheder: Parallelaftale Europol-teknikalitet Enkeltsags-tilvalg Forfatningsændring Situationen er uafklaret.