Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jordens bane om solen Fortæl om jordens bane – hvilken form har den, hvor stor er den, hvor lang tid tager det jorden at gennemløbe den? Jordens bane er.
Advertisements

Hvor er Gud? Hvor bor han? Hvor er der plads til ham?
AT-2 repetitions Quizzzzz
Jordens bane om solen Fortæl om jordens bane – hvilken form har den, hvor stor er den, hvor lang tid tager det jorden at gennemløbe den? - Jorden cirkulerer.
Hvad Videnskaben …ikke har svar på!
Hallo…. her kommer lige noget, der helt sikkert vil fascinerer dig!
Speciel og almen Relativitetsteori Relativitetsteori Axel Svane.
Fig p669.
Kategori Religion Naturfilosofi Filosofi Naturvidenskab
VIDENSKABSTEORI Hvad er videnskabsteori?
Verdensbilledets udvikling fra myte til videnskab
Almen studieforberedelse
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Merkur solsystemets mindste planet
Ef 4,1-16: Hvordan fastholder vi Åndens enhed i vor menighed?
Videnskabsteori og faglige metoder
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 22/8
Det største mysterium i astrofysik
Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Åh, disse minder. Hvad med at komme til sagen? f Fortsat fra Skolen i Athen 4. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which.
LIV i universet Tom Sillesen
Naturvidenskabelig metode. Dagligdags metoder Videnskabsteoretiske metoder.
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
Hvordan kan man se forskel på et sort hul og en neutron-stjerne?
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Forklaringer på livets skabelse
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 21/8 INDLEDNING -Naturvidenskabelig metode -Forsøg & matematisk model -Målemetoder -Enheder -(vi vender løbende tilbage.
Biologi i AT.
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Teisme vs. naturvidenskabTeisme vs. naturvidenskab  Det teistiske verdensbillede vil således være enig med det videnskabelige verdensbillede i sin beskrivelse.
Overblik over renæssancen og barokken
Atomer og molekyler.
Videnskabsteori & metode
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Atomer og Molekyler Lavet af Lykke og Nanna.
Demokrit. Hans liv Han blev født i Abdera i Thrakien, en jonisk koloni i Teos. Hans fødselsår var ifølge Apollodorus 460 f.Kr. Hans far var rig.
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Lavet af: Asbjørn Kjærlund, Oliver Thorndall, Natasja Jensen og Mathilde Christensen.
Galileo Galilei Fysiker..
Skabelsesberetningen – forstået ud fra Bibelens teologiske ramme Louis Nielsen.
GANSKE KORT OM KOSMOLOGIENS UDVIKLING FØR 1920: HELE UNIVERSET FORMODES AT VÆRE NOGENLUNDE AF SAMME STØRRELSE SOM MÆLKEVEJEN OMKRING 30,000 LYSÅR.
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
021 – Himlene, Herre, fortælle din ære 1, S1 Himlene, Herre, fortælle din ære, Mesteren prises af hvælvingen blå, solen og månen og stjernernes hære vise.
AT 7 filosofi Objektivitetens sammenbrud. ”AT- elefanten” Lignelsen om de 5 blinde og elefanten.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Stjernerne Fødsel, liv og død.
Lavet af Ajla og Kirtsine
Sol, Måne og stjerner Tatiana Knudsen.
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Den naturvidenskabelige metode
IFA, AARHUS UNIVERSITET
Global opvarmning Noter.
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Naturvidenskabelig metode
Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?
Hvem skabte stjernerne 1
Synopsen skal indeholde
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
Det gigantiske sammenstød - på engelsk "the giant impact hypothesis" - er den alment accepterede forklaring på Månens oprindelse, der indebærer et gigantisk.
Den religiøse dimension
Bevidsthed Naturens trappestige
Præsentationens transcript:

Kosmologiens Historie

Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi – er ikke en videnskab, men troen på at stjernerne og planeternes placering m.v. kan påvirke mennesket og vores skæbne Verdensbillede – hvordan mennesket opfatter den fysiske verden

Det mytologiske verdensbillede Verden er skabt af Guderne – ud af intet Naturen opleves som besjælet – styret af Guderne Kosmologien har form af Astrologi – tjener varsler og tidsregning Verden består af adskilte sfærer – himmel, jord og underverden (dødsrige)

Antikkens Verdensbillede Fra omk. år 600 f.kr søger græske naturfilosoffer efter naturlige forklaringer på verden / naturens fænomener Frigør erkendelsen fra religionen Sanserne og / eller fornuften (ikke mytologien) er vejen til at forstå verden Søgen efter det evige = det sande/ værende –Parmenides: “intet kan opstå af intet” –Heraklit: “alting flyder, alt er i bevægelse” –Empedokles: de fire grundstoffer ( vand, jord, ild, luft ) –Demokrit: atomerne ( det udelelige) - verdens byggeklodser må være : evige, uforanderlige og udelelig. Aristoteles f.kr

Aristoteles & Ptolomæus Aristoteles og den græske astronom Ptolomæus (ca 150 f.kr) beskriver verden som: –geo-centrisk med jorden som det ubevægelige centrum –Omgivet af cirkelrunde roterende sfærer med planeterne + sol og måne –Fixstjernerne og endelig yderst ’Primum Mobile’ – altings årsag –Jorden er bygget af de 4 elementer og er foranderlig –De himmelske sfærer er evige / uforanderlige og styret af andre love end det jordiske –En kosmisk orden – –Verden er ikke skabt, men har altid været og vil altid være

Det kristne verdensbillede Fastholder Ptolumæus geo-centriske verdensbillede –Kirken afviser erfaring / sanserne og fornuften som vejen til erkendelse – og dermed de græske filosoffer –Primum Mobile erstattes af Gud –Højeste autoritet er Biblen = de åbenbarede sandheder –Verden er skabt, men er ikke evig ( skabelse –> dommedag) –3 delt verden (himmel, jord og helvede) –Menneskets syndefald -> at man stræber efter det evige liv i himlen

Kopernikus Kopernikus ( ) polsk astronom I 1543 udsendes hans bog ' De revolutionibus orbium coelestium' (Om himmellegemernes bevægelser) Det heliocentriske verdensbillede med solen er universets centrum og planeterne bevæger sig herom i cirkelformede bevægelser. I forordet til bogen kalder han med rette sine nye teorier for "stridende mod astronomers traditionelle opfattelse, og næsten mod den sunde fornuft". Kopernicus sol-centrerede verdensbillede skulle for altid ændre kosmologien og den vestlige kulturs videre udvikling.

Tycho Brahe & Galilei I 1572 opnår Tycho opdager som den første en ny stjerne ( en såkaldt Supernova) Og observerer og beskriver en komets bane over himlen. Disse observationer var i modstrid med den herskende kosmologi, hvor planet sfærerne var uigennemtrængelige og stjernehimmelen uforanderlig. = et dynamisk univers Galilei - Hidtil var alle observationer af himmellegemerne foretaget med det blotte øje, indtil Galilei i 1609 som den første anvender en kikkert til observation af himlen.

Naturvidenskaben Den naturlidenskabelige metode 1.Iagttagelser af fænomener i naturen, f.eks stjernehimlen 2.Opstilling af hypoteser ( mulige forklaringer på 1) 3.Systematiske iagttagelser = data 4.Analyse af data med henblik på 5.At bekræfte den opstillede hypotese => 6.Opstilling af teori som forklarer det iagttagede 7.=> beskrivelse af naturlovene

20. århundrede Nye observationsmetoder og teknikker => flere og nye observationer => Nye teorier – Einsteins alm. Relativitets teori => matematiske modeller om universets udv. teorier om bl.a. rum-tiden og det krumme rum 1930 Hubbel beskriver det ekspanderende univers 1940’erne teorier om et skabt univers 1960’erne Big-bang modellen T=0, R =0 masse = uendelig 1999 – bevis på eksistensen af ’sorte huller’

Hubble teleskopet: ”Ultra deep field ”