 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Information om tysk/fransk
Advertisements

NGG.
Handelsgymnasium Rønde
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Præsentation til forældremøder
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
NGG.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Forældremøde 9 klasse (skole)
VID gymnasier N.P. Josiassens Vej 44 Hvis du skal på gymnasiet.
NGG-INFO 1.
Hvordan søger man om optagelse?
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
NGG.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Velkommen til forældremøde
Gymnasiet (Stx)
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Uddannelse – dit barns fremtid
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UU 10. maj Program Årets ansøgningsrunde Årets udfordringer Kommende initiativer.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Forældrearrangement Mandag den 18. september 2017.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Albertslund  Ballerup  Glostrup  Høje-Taastrup  Rødovre
Reformen.
Forældremøde.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Nyt fra ministeriet Billeddias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Adgangskrav og optagelsesprocedure til de gymnasiale uddannelser
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres – tre måneder  AT afskaffes, timerne til fagene  Stx: SRP afsluttes med mundtlig prøve  Hhx og htx: Studieområde (SO) nytænkes, SRP erstattes af skriftligt studieområdeprojekt (SOP) med mundtlig prøve. Erhvervscase bevares, men tages ud af ud af SO.  Mat B medmindre eleven har 3 (AAA/AAB) eller flere fremmedsprog  NV-fag B til de fleste  I sproglige studieretninger: Et NV-fag på C-niveau (dog ikke fysik) kan udskiftes med latin C ET BREDT FORLIG

 Opprioritering af fortsættersprog => begyndersprog presses  Spansk etableres som fortsættersprog  Begyndersprog kan vælges som valgfag  Særlig indsats skal styrke elevernes skriftlighed  Nyt it-fag  Fordybelsestid og timepulje på 80/130 timer  I læreplaner: Cirka-angivelser af omfanget af det faglige stof  10 eksaminer (skr. dansk obligatorisk)  Elever fra hhx og htx kan søge tilskud til gymnasial undervisnings i udlandet  Den geografiske tilgængelighed til htx skal undersøges  GSK kan ikke trække op, men kan trække gennemsnit ned  Snyd => karakteren minus 3 uden mulighed for omprøve FORLIGET (FORTSAT)

 Adgang fra 9. klasse, allerede fra næste skoleår  Adgang for ‘voksne’ med kompetencevurdering  Adgang til KVU, MVU - og LVU med udvidet fagpakke (250 timer) på 2. år eller tilbygning på ½ år. Fuld hf-eksamen på 2 år på hf-e.  1.sem. grundforløb. 2. år fagpakke (2 fag på BB- eller BC-niveau, CC på små udbudssteder).  Valg ml. idræt og praktisk/musisk fag som obligatorisk fag  Flere timer i dansk og matematik  3 projekter og praktikforløb på samlet 70 timer  KS og NF: Et fag udtrækkes til prøve  Praksisorienteret toning i alle fag HF

 400 mio. kr. til efteruddannelse  Finansieres bl.a. via ændring af tælledagen  Ren besparelse estimeret til 44 mio. kr. Skolerne får nu kun betaling for de elever, der er tilbage efter efterårsferien. Skoler med frafald betaler prisen ØKONOMI – INGEN NYE PENGE

Parathedsvurdering i 8. og bekræftes i 9./10. kl. Folkeskolens afgangseksamenOptagelsesvilkår Parat og 5 *) Mindst 3 i gns. af prøvebundne fag **) Optag direkte til stx, hhx og htx Parat og 5 *) Ml. 2 og 3 i gns. af prøvebundne fag **) Obligatorisk vejledningssamtale skal udfordre elevens valg, men eleven vælger selv. Parat og 4 *) Mindst 3 i gns. af prøvebundne fag **) [Ikke bekræftet ] Optag direkte til hf. Parat og 4 *) Ml. 2 og 3 i gns. af prøvebundne fag **) [Ikke bekræftet] Obligatorisk vejledningssamtale skal udfordre elevens valg, men eleven vælger selv. Parat2 i gns. af dansk og matematikEfter 10. klasse retskrav på optag i hf. Ikke parat Gns. på 6 i prøvebundne fagOptag direkte til stx, hhx, htx og hf. Ikke paratUnder 6 i prøvebundne fag Optagelsesprøve (central faglig prøve, der skal aflægges på det faglige niveau, som kræves i UPV) og samtale på den ungdomsuddannelses- institution, der er søgt som 1. prioritet, ift. en helhedsvurdering. I helt særlige tilfælde, fx ved ordblindhed, talblindhed mv., kan skolen dispensere for formelt fagligt krav, hvis samtale viser gode faglige forudsætninger. Ansøgere til hf, der ikke søger direkte fra 9. eller 10.klasseKompetencevurdering ift. personlige og faglige kompetencer. *) Karakteren skal være opnået i gennemsnit af alle afsluttende standpunktskarakterer **) Prøvebundne fag er dansk, matematik, fysik-kemi og engelsk DE NYE OPTAGELSESVILKÅR TIL GYMNASIEUDDANNELSERNE

 GL kan ikke få indflydelse på forligsteksten – men vil stadig påpege problemer  GL kan få indflydelse på loven, der hvor forslaget afviger fra forliget  Krav til lærernes kompetencer sænkes markant  Der indføres årskarakterer på hf  Opfordre til forhåndstilkendegivelse før grundforløb  Opfordre til mere fleksibilitet til planlægning på skolerne (fx hf udvidet pakke) PLAN FOR VIDERE ARBEJDE - HØRINGSSVAR

 Fokus på at få indflydelse på implementeringsprocessen  Inddragelse af faglige foreninger i læreplansarbejdet  ’Monsterudvalg’  Pointere mangler og huller  Reform og nedskæringer  Politisk lobbyarbejde  Analysere konsekvenser for beskæftigelsessituationen  Lokalt arbejde PLAN FOR VIDERE ARBEJDE, FORTSAT