Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Førstehjælp for unge knallertførere
Advertisements

Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kørekort og højresving
I dag er temaet Visualisering
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Kære lejer af Skovhytten Vi er glade for din interesse og sender hermed rutebeskrivelsen.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
FIA FLAG. National flag bruges som Startflag Starten går når flaget begynder en opadgående bevægelse.
Jørn Iversen, Politiassistent
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Konstant acceleration
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Dopplerekten.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Muskler En muskel består af muskelceller. Når muskler arbejder trækker de sig sammen de bliver kortere tykkere og hårde. Når muskler slapper af bliver.
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Hvem er jeg og hvorfor er jeg her i dag? Trafikulykker rammer os alle i mere eller mindre grad. Rør det noget i os eller er det bare en notits i avisen.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Velkommen…. Grænser Venner Signaladfærd Det er weekend og nat Kim er en fyr mellem år Kim er på vej hjem fra en fest Kim har venner med i bilen.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Hvor langt på literen Bilsælgeruddannelsen Afstemning af forventninger
Førstehjælp for unge knallertførere
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
GPS styret Saltning af veje Jens Kristian Fonnesbech
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Kjeld H. Jensen 3F Susanne Linhart, DI BAR -> BFA -> BAU
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Tagformer i forskellige lande
Statistik, bøder m.m..
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
Knallertens udstyr.
Sigtlængder på vejstrækninger
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1

Velkommen 2  Navn  Lidt om min faglige baggrund  Baggrund og mål for kurset

Årsager til ulykker 3  Hvad tror I er de største årsager til dræbte og kvæstede i trafikken? Afstand Manglende sele Spritkørsel Fart Defekte bremser Uopmærksomhed Rødkørsel

4 Sprit Fart Afstand Seler Rødkørsel Uopmærk- somhed** Bremser Realiteterne Sprit Fart Afstand Seler Uopmærk- somhed Rødkørsel Bremser Det tror danskerne

Dagens program 5  Test dig selv  Den gode trafikkultur  Fart  Opmærksomhed  Sele  Spritkørsel  Forudseende kørsel  Praktisk demonstration  Opsamling og afrunding

Tjek din viden 6  6 billeder fra en teoriprøve

7 Du kører cirka 80 kilometer i timen og har indhentet bilen foran der kører langsomt, der er ingen kørende bagude, hvad gør du ? 1. Jeg fortsætter med uændret fart 2. Jeg overhaler med det samme 3. Jeg sætter farten ned og bliver foreløbig bag den forankørende

8 Hvornår er det tilladt at overskride en bred kantlinie som denne ? 1. Når jeg svinger ind på eller væk fra vejen 2. Ved standsning og parkering 3. Når jeg kører langsomt og vil lette overhalingen for bagfra kommende 4. Ved overhaling højre om venstresvingende

9 Du har sat farten ned til ca. 15 kilometer i timen og vil fortsætte lige ud ad vejen, hvordan vil du køre ? 1. Jeg fortsætter med uændret eller lidt nedsat fart. 2. Jeg sætter farten lidt op 3. Jeg holder tilbage for den modkørende

10 Du kører cirka 70 kilometer i timen på tilkørselsbanen til en motorvej, der er ingen kørende bagude, hvordan vil du fortsætte ? 1. Jeg sætter farten op og fletter ind foran lastbilen 2. Jeg fortsætter med uændret fart og trækker ud på motorvejen med det samme 3. Jeg trækker så langt til højre på kørebanen som muligt 4. Jeg sætter farten ned, og fortsætter på tilkørselsbanen lidt endnu

11 Hvor hurtigt må du køre lidt længere fremme? km i timen km i timen km i timen km i timen

12 Du kører cirka 40 kilometer i timen og skal lige ud i krydset, hvordan vil du fortsætte ? 1. Jeg fortsætter med uændret eller næsten uændret fart, over krydset 2. Jeg giver tegn med horn eller lygter 3. Jeg bremser og holder tilbage for motorcyklisten

Facitlisten 13 Billede 1 JaNej 1.  2.  3.  Billede 2 JaNej 1.  2.  3.  4.  Billede 3 JaNej 1.  2.  3.  Billede 4 JaNej 1.  2.  3.  4.  Billede 5 JaNej 1.  2.  3.  4.  Billede 6 JaNej 1.  2.  3. 

Den gode trafikkultur 14  9 ud af 10 synes de kører bedre end gennemsnittet  90 % af alle ulykker skyldes menneskelige fejl  Fra at være alene til at være i et fællesskab

Fart gør ondt værre 15  Isoleret set har farten en afgørende betydning for hvor galt det kan gå – øger du hastigheden med15 til 20 km/t kan det have meget stor betydning

Fart fortsat 16  Når det uventede sker  din reaktionsevne  afstand  afstand til den forankørende lastbil  Specielt om lastbiler og vogntog

17 Standselængder og kollisionshastigheder. Lille personbil, reaktionstid 1 sek., tør asfalt Strækning i meter Hastighed i km/t. Lovlig fart Den ”lille” overskridelse Den ekstreme overskridelse

18 Standselængde og kollisionshastigheder for en tungt lastet lastbil/vogntogntog (tyk linje) og for en personbil (tynd linje). Reaktion 1 sek. og tør asfalt Strækning i meter

19 Hvor meget langsommere skal en lastbil køre for at kunne standse på den samme strækning som en personbil. Tør asfalt Personbilens hastighed i km/t. Hastighedsforskel i km/t

20 Hvor meget større afstand skal en lastbil holde op til en personbil med for at undgå en kollision ved en katastrofeopbremsning. Tør asfalt Hastighed i km/t. Ekstra afstand i meter

Opmærksomhed 21  Rutine, på godt og ondt  Mobiltelefon – samtalens karakter. Brug mobilen med omtanke.  Træthed, kedsomhed, oplagthed og stress  Mange ulykker sker mellem 15 og 18

Sele 22  Bruger du sele i flyveren?  Når du kører med taxa?  Myter og forestillinger  Altid sele – også på bagsædet  Hvor meget vægt kan du modstå  Fakta, 7 ud af 10 kan redde livet ved brug af sele

Løse mennesker og genstande i bilen 23  Konsekvens af hastighed  ½ l. cola bliver til en kasse øl  Hvad vejer en førstehjælpskasse i bagruden ved 60 km/t og ved 130 km/t

Sprit 24  Spritulykker er årsag til hver fjerde dræbte og hver femte hårdt kvæstede i trafikken.  Hvad er en spritbilist – kan du regne din promille ud?  Har du nogensinde stoppet en – kender du det?  Konsekvenser og bødetakster.

Hvad er forudseende kørsel 25  Forståelse og evne til at læse trafikken og køre efter forholdene – aktiv sikkerhed.  Forudseende kørsel er også økonomisk og miljørigtig  Eksempler fra deltagerne

Opsamling 26 Den gode trafikkultur Fart Opmærksomhed Sele Spritkørsel Forudseende kørsel

Opsamling 27  Hvad kan I bruge i dag til?  Hvilket mål vil I sætte jer på baggrund af i dag (individuel kontrakt)

28 Tak for i dag, og kom godt hjem.