Psykoedukation for børn og unge Metoder til familierettet psykoedukation Anne Bovbjerg Micheline Albert Tawil Tramp.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Familiesamtaler med børn som pårørende
At være magtesløs med den magtesløse
Fra integration til inklusion
Intentionen bag forældreansvarsloven – fra
Ungegrupper og pårørendes roller.
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Medier i krig 6.1 Aktørorienteret magt 6.2 Strukturel magt
Fagets formål, fokus og fagmål
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Lærerprofessionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Mitraniketan, Indien. Gonobidyalaya’er, Bangladesh.
Specialisering 271 UMD.
Narrativitet i teori &praksis
Kulturforskelle Af: Rikke Nors.
Lederen - landsdelsmøde Samfundsbeskrivelse - Ketchersamfund, on-and-offsamfund - Ny kode: alderdom, voksne, unge, børn - Frihedsbegrebets konsekvenser.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvordan tackles pårørenderollen – tilbud til pårørende til hjerneskaderamte i Randers kommune Forløbskoordinator Lone Aagaard.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Ukraine i samfundsfagsundervisningen Et emne, mange temaer/cases: Ukraines revolution – hvorfor lykkedes den? Politisk korruption – Magtens tredeling Voldelig.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til historie
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Præsentation af Lida og jeg, faglig baggrund
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Præsentationens transcript:

Psykoedukation for børn og unge Metoder til familierettet psykoedukation Anne Bovbjerg Micheline Albert Tawil Tramp

Forarbejde: - At få alle til at komme - Forberedelser - Didaktiske overvejelser - Familien samles om noget fælles tredje - Et ånderum for konflikter og misforståelser - Den gode vilje/den røde løber - Respektfuldt møde.

Hvad er psykoedukation: Sygdomsinformation til pårørende (Anderson og Mac Farlane 1981) Psykoedukation som psykosocial førstehjælp i DRK: En genmedlemsøgende gruppesamtale/re-member Gruppen som bevidning Dele og fællesgøre (participation) Styret gruppeproces

Mål: Transformationsprocesser: Healing i fællesskaber og som familie. Brobygning ml. dansk og egen kultur. Opbygge familieidentitet i DK Bevare identitet i flow med den nye tilværelse. Accept og nyorientering

Børn og unge som pårørende Mor eller far er syge, hvad skyldes det? Vi skal være stille og nemme Er det vores skyld? Vrede og ambivalens Bliver det bedre? Hvorfor har jeg det altid så skidt med mig selv?

Mellem to verdener: Fortiden i nutidens perspektiv Sorg og savn Flugten Sprog Kollektivistiske kulturer/social kontrol Børn som ambassadører Mistillid til staten og systemet Religion/tradition Samfundets forholdemåder Rodløshedens onder

Børn og unge som nøgle til familien Relationer og identitet/at stå på et eller to ben!!! Kan begge verdener rummes? Konflikter mellem selvberetninger og normer. Alle forældre vil det bedste… Den danske drøm… Rollebytteøvelsen…

Frygt og ængstelighed kan modvirkes: Støtte til en alternativ bærende selvberetning Finde kollektive/fælles alternative fortællinger barnet kan spejle og forstå sig selv udfra. Erfaringer med selv og anden der giver barnet fællesskabsfølelse frem for oplevelse af at være tolereret men alene.

Hvordan er din historie?

Social indlejring … først på det sociale niveau og senere på det individuelle: Først mellem folk (interpsykologisk) og derpå inden i barnet (intrapsykologisk) (Vygotsky, 1978).

Analyseniveauer: Makroteori: International/nationale præmisser Mesoteori: Familien, kultur, politiske institutioner, strukturel magt Mikroteori: Interaktionsteorier, relationer, identitet, udvikling fra individets perspektiv, subjektivitet

En community forståelse Familien forandrer sig En social begivenhed eller trussel Fattigdom, marginalisering, udstødning. Den strukturelle vold.. Avler vold i familien Løsninger findes også i fællesskabet Mindenao modellerne